Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Opzetten van VM werkplekken met ESXi - vSphere en vCenter

Pagina: 1
Acties:

• monomo
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 25-09 22:43
Mijn eerste topic op tweakers, ik lees altijd met veel plezier dit forum en ben al vaak hiermee geholpen. Maar zit nu een beetje vast en ik hoop dat er hier mensen zijn die mij kunnen helpen.

Als test ben ik voor mijn reclamebureau aan het kijken of ik werkplekken kan maken die op 1 a 3 server(s) staan. Heb van een ziekenhuis wat servers op de kop kunnen tikken en ben in de wereld gedoken van virtualisatie. En ik moet zeggen valt mij ontzettend tegen en ik snap nu ook dat dit niet 1, 2, 3 gebeurt is.

Op dit moment heb ik ESXi 5.5 draaien, en VMware vSphere, als VM heb ik daarnaast vCenter draaiend gekregen. Vervolgens een VM gemaakt met windows 8.1 en een met windows server 2012.

Nu kan ik de VM's via vsphere webclient bekijken in hun console en dat werkt allemaal prima en verbazend snel ook. Echter nu wil ik graag verder en ze ook benaderen via een thin client, en hier ontgaat mij alle logica.

Hoe moet ik dit nu aanpakken, ik ben ervan uitgegaan dat ik mijn VM gewoon met viewer kon bekijken, maar dan krijg ik problemen met certificaten. Als ik remote desktop gebruik dan moet ik voor elke gebruiker een VM aanmaken, en het leek mij handig om 1 VM te maken waarmee iedereen kon connecten en voor onderhoud leek mij dit ook handig.

Moet ik nu eerst een domain controller en daarna een active directory aanmaken en deze weer koppelen aan vcenter zodat de thin clients kunnen inloggen met hun windows user accounts? Of ben ik nu veel te moeilijk aan het denken en kun je de VM's gemakkelijker benaderen. En moet ik in de VM's zelf nog wat aan en uitzetten?

Ook lees ik overal dat ik zelf een DNS moet draaien, maar ik heb mijn windows 2012 als VM draaien, moet ik daarvoor een losse server (fysiek) voor maken.

Het gaat dus om een klein netwerkje, met 3 thin clients die windows 8.1 gaan benaderen. Ook zullen er een aantal VM's zijn met linux en een paar webservers voor intern gebruik. Had gehoopt dat dit niet zo moeilijk was.

Kan er iemand mij stap voor stap een beetje de richting geven en/of een website (niet te technisch zoals vmware zelf) geven waar ik weer verder kom, dan kan ik weer een beetje gaan hobbyen, want het is wel een leuke hobby, maar ben nu teveel aan het puzzelen

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01:30
Dat ligt er maar net aan wat je er mee wilt gaan doen. Je kunt voor elke gebruiker een eigen virtuele machine maken waar die dan met RDP op inlogt. Je kunt ook een terminalserver installeren waar meerdere gebruikers tegelijk op kunnen inloggen.

Je hebt dan wel de juiste licenties nodig en die zijn niet goedkoop. Certificaten zijn wel handig als je niet telkens van die waarschuwingen wilt zien, maar het kan ook met self-signed.

Hou er ook rekening mee dat je voor vCenter een licentie nodig hebt . . . overigens kun je als het slechts 1 of 2 servers zijn ook best wel zonder. vSphere Essentials licentie zou ook een goed idee kunnen zijn, max. drie servers met elk max. twee processoren en daar zit vCenter dan bij in.

En ja, een AD aanmaken lijkt me een heel goed idee. Een domeincontroller draait ook altijd een DNS server (en DHCP als je dat wilt) dus dat heeft voordelen.

Belangrijk is echter om eerst vast te stellen wat je precies wilt, welke software gebruikt wordt, welke thin clients je hebt en welk budget er is.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als je met ESX / VMWare wilt virtualiseren, is wellicht VMWare Horizon View iets, als VDI infra?
Maar is, zoals eerder aangegeven, niet goedkoop.

[ Voor 24% gewijzigd door CH4OS op 17-02-2015 22:36 ]

• monomo
Ik ben op de hoogte dat het inderdaad een kostenplaatje is. Maar op dit moment werken wij met imac's en een xserver. Deze moeten nu vervangen worden en de kosten zijn ongeveer even hoog. Ook willen wij meer stagaires de kans geven voor een stage plek, dus moeten wij snel een werkplek kunnen maken en deze eventueel ook vanaf buiten beschikbaar maken (mobiel).

Ik ben bezig geweest om self-signed certificaten aan te maken, maar helaas kwam ik daar niet helemaal uit. Ook zijn er zoveel verschillende uitleg mogelijkheden dat ik door de bomen het bos niet meer zag. Daarom heb ik nu windows server als VM draaien met een domain controller en zal dan een AD aanmaken en deze dan denk ik koppelen aan vCenter. (overigens kreeg ik telkens wel een waarschuwing met die certificaten maar kon ik de VMware view niet doorstarten ook al gaf ik aan dat deze niet hoefde te controleren)

Heeft iemand een link hoe je dit stap voor stap kunt doen. En klopt het dan dat je met een thin client kunt inloggen op een VM met windows 8.1 of moet ik daar dan ook nog iets mee doen

@CptChaos hoe bedoel je dit precies? Dacht juist dat ik dit zo al een beetje had opgezet, maar is dit een ander product van vmware? Want dat betreft is de website van vmware wel onduidelijk voor noobs als ik

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Met VMWare Horizon View bouw je een VDI infrastructuur op. Een virtuele desktop omgeving, waar gebruikers dan direct op inloggen. Hiermee heb je je desktops dus in de cloud zitten, wat ook nadelen met zich meebrengt, zoals zwaardere applicaties die dan misschien wat moeizamer gaan e.d. Voordeel is wel weer, dat alles dan in de (private) cloud zit, waardoor je zelfs met de VMWare Horizon View apps direct met je VDI's kunt verbinden.

• monomo
Thanks, ga ik mij eens in verdiepen, en ook even kijken wat dat dan gaat kosten :-)

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 16:59

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Je hebt het over drie werkplekken en daar wil je een VDI omgeving voor optuigen? Qua licenties en uren (kosten ook geld) is dat veel te kostbaar. De licentiekosten voor je "backoffice" moet je verspreiden/terugverdienen op drie werkplekken. Het break-even-point gaat je nooit bereiken.

Koop een paar pc's met Windows 8 en draai je Linux- en webserver virtueel op je hardware. Zeker als je er niet al teveel kennis van de materie hebt moet je niet moeilijk gaan doen.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:09
Je hebt het over drie werkplekken en daar wil je een VDI omgeving voor optuigen? Qua licenties en uren (kosten ook geld) is dat veel te kostbaar. De licentiekosten voor je "backoffice" moet je verspreiden/terugverdienen op drie werkplekken. Het break-even-point gaat je nooit bereiken.

Koop een paar pc's met Windows 8 en draai je Linux- en webserver virtueel op je hardware. Zeker als je er niet al teveel kennis van de materie hebt moet je niet moeilijk gaan doen.
monomo schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 22:53:
Thanks, ga ik mij eens in verdiepen, en ook even kijken wat dat dan gaat kosten :-)
Heb je enig idee wat de kosten zijn? Voor 3 gebruikers is dit nooit rendabel. Je office licenties, Windows VDI licenties. Koop 3 PC's, koop 3 office licenties en je bent klaar. Voor 2100 euro ben je dan klaar. Dit ga je nooit redden met VDI licenties.

Er zit namelijk al een verschil hoe je verbinding maakt, vanuit huis werken, BYOD maakt hierin al een groot verschil.

Microsoft Licensing binnen een VDI omgeving
Pagina: 1