Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob1106
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-04-2024
Ik heb me vanavond een ongeluk gezocht om een tool te vinden om video's 90 graden te draaien, en daarbij de zijkanten blurry te maken. Je kent het wel, je maakt een video met je smartphone en achteraf zie je dus dat je je telefoon een kwartslag had moeten draaien om een mooie widescreen video te maken.

Nu kan ik tools vinden waarmee je het geheel een kwartslag kunt draaien. Maar wat ik eigenlijk zoek is een tool die eigenlijk een soort 'blurry' kopie van het filmpje links en rechts naast het scherpe filmpje toevoegt. Je krijgt dan eigenlijk het filmpje drie keer naast elkaar, de middelste scherp en de buitenste twee heel vaag. Het geheel wordt dan wat meer schermvullend gemaakt, en het valt minder op dat je dus verkeerd gefilmd hebt.

Ik hoop dat mijn omschrijving duidelijk genoeg is, zo niet dan hoor ik het graag. Wellicht heeft iemand op dit forum eerder met dit bijltje gehakt! Alvast bedankt.

Core i7 920 | Asus P6T Deluxe V2 | OCZ 6GB | EVGA 260GT 216c | OCZ Vertex 3 60GB | WD vRaptor 150GB | Adaptec 5805 - RAID5: 5,4TB | Lian-Li PC-A7110

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:26

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Handmatig is dat prima te doen in verschillende videobewerkingssoftware.
Ik ben niet heel bekend met de verschillende opties, het kan prima in Adobe Premiere, en daar kun je een trial van 30 dagen voor downloaden, dat moet meer dan genoeg zijn om een enkel filmpje aan te passen.
Er zullen vast simpelere en wellicht gratis oplossingen zijn, en met wat geluk is er een standaard optie voor, maar die ken ik zo niet.

In Foto & Video Workflow zullen meer mensen lopen die hier verstand van hebben, dus ik verplaats je topic even daarheen :)

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Dat is inderdaad te doen met de methode die Spike_wolf noemt. In After Effects en Premiere Pro doe je het als volgt:

Vaak zoomen ze bij dit soort montages de video in tot hij in de breedte het hele beeld bedekt, daar gooien ze een blur overheen (zodat het kwaliteitsverschil door te weinig pixels niet opvalt). Als laatste zetten ze daar dan de verticale video overheen, net zo groot tot de hoogte van de oorspronkelijke video overeenkomt met de hoogte van het breedbeeld-beeld. Twee lagen over elkaar dus. Wil je het met meerdere video's naast elkaar doen (i.p.v. één grote wazige en één kleine scherpe), dan vergroot je gewoon minder, dupliceer en verplaats je de wazige video tot je het hele beeld bedekt hebt.

Maar de échte oplossing is natuurlijk om in de toekomst niet meer te filmen met VVS :+

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl