Toon posts:

PC Upgraden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb een aantal jaar geleden een pc aangeschaft en heb sinds kort het verlangen om hardware te gaan upgraden, zodat ik weer enigzins meekan met de wat nieuwere games. Het is niet mijn bedoeling om er een high-end pc van te maken, maar dat ik bijvoorbeeld Far Cry 4 soepeltjes op low/medium kan spelen.

Ben zelf een fanatiek doe-het-zelver dus het monteren gaat geen probleem worden. Echter schiet mijn kennis op het gebied van computers te kort om te bepalen welke upgrades ik dien uit te voeren.

De huidige specs zijn als volgt:
Processor: Intel Core i5 650 @ 3.20GHz
RAM: 4GB DDR3 @ 532MHz
Moederbord: Intel DH55TC
Videokaart: Geforce GT 220 1024MB
Opslag: 1TB SATA

De pc is destijds niet gekocht om te gamen, maar heb er altijd prima mee uit de voeten gekunnen(bijv. Skyrim, Fallout). Echter latere games zijn niet meer te spelen. Nu is mijn vraag aan jullie welke onderdelen deze prestaties het meest drukken en waar moet ik op letten bij het aanschaffen van dat specieke product, zodat het compatible blijft met de overige hardware. Mijn budget is 150-200 euro en ben van plan deels tweedehands te zoeken.

Alvast bedankt!

Groeten,

Rick

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:33

br00ky

Moderator Harde Waren
Twee essentiële vragen, wat is je huidige voeding (merk, vermogen en type) en is dit een OEM bak (Dell/Toshiba/...)?

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:26
Even los daarvan, je processor kan nog wel even mee.
Dan zou het dus vooral om een videokaart upgrade gaan (en eventueel dus ook voeding), en eigenlijk ook extra 2x2GB geheugen (of nieuw 2x4GB).

Als je los van het gamen ook winst wilt tijdens 'normaal' gebruik zou je een SSD kunnen nemen, maar met dit budget gaat dat dan flink ten koste van de videokaart.

Bijvoorbeeld:
2e hands voeding: V&A aangeboden: Cooler Master V450 Semi-Modular
2e hands geheugen: V&A aangeboden: G.Skill Ripjaws X F3-12800CL9D-8GBXL
2e hands videokaart: http://tweakers.net/categ...lFGQ7bFlARUW6ZbuQLJHKaUXg
nieuwe SSD: pricewatch: Kingston SSDNow V300 120GB

[ Voor 50% gewijzigd door mitsumark op 17-02-2015 21:33 ]

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23-02 18:41
Een i5 650 is een dual core met HT en gewoon niet toereikend voor de hedendaagse games wat je dus geen lekkere gameplay gaat opleveren.

Ik zou de i5 650 verkopen en op V&A voor 5 10tjes een i5 750 of 760 scoren welke 4 fysieke kernen heeft en meer cache waardoor ie stukken beter presteert.. Aan deze processor kun je nog hele leuke videokaartjes hangen waarmee je nog prima zult kunnen gamen.

Op kaartjes als een HD 7850 of gtx 660 kun je momenteel gamen op medium/high. Vooral de 7850 is voor een leuke prijs op V&A te vinden. Met een beetje mazzel moet je er 1 voor een eurotje of 60 kunnen scoren.

Verder sluit ik me aan bij de post van Mitsumark. Beantwoord dan ook nog even de vragen van Br00ky ivm met de kast en de voeding.

[ Voor 12% gewijzigd door Baloes op 18-02-2015 04:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
br00ky schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 21:05:
Twee essentiële vragen, wat is je huidige voeding (merk, vermogen en type) en is dit een OEM bak (Dell/Toshiba/...)?
Bedankt voor jullie reacties ben hier al een stuk wijzer op geworden!

Brooky,

Er zin op dit moment een voeding in met 550Watt piek van het merk arctic cooling type nummer: AX-550T ATX 12v PSU. Dit is tevens het merk van de behuizing.

Kan deze nog mee of dien ik ook de voeding te vervangen?

• Baloes
Klinkt en ziet er uit als een vervangertje, maar of je zomaar ff een andere voeding in kunt passen?

http://www.plugloadsoluti...NG-AX550T-500W-Report.pdf

Zou je misschien een fototje kunnen plaatsen van je kast met het zijpaneel er af, zodat we de binnenkant en de onderdelen goed kunnen zien ivm de bouw en ruimte in je kast?

• musje83
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-01 16:24
Die voeding is nog prima voor mid-range kaarten, hoor.

V&A aangeboden: Intel Core i5 750 Boxed
V&A aangeboden: High Grade Koelpasta 1 Gram verpakking

V&A aangeboden: MSI GeForce GTX 760 2GB Gaming (N760 TF 2GD5/OC)
of
V&A gevraagd: EVGA GeForce GTX 750 Ti 2GB FTW ACX Cooler
of
V&A aangeboden: XFX Radeon HD7950 Double Dissipation Edition
of
V&A aangeboden: XFX Radeon HD7950 DD zo goed als nieuw!

Toelichting: ik draai zelf een HD7950 op een 480W voeding icm een AMD Phenom X4 955BE, wat al een behoorlijke zuiplap is. Bovenstaande kaartjes zijn ruim voldoende voor medium-high settings in vrijwel alle courante games. Hiermee moet je prima uit de voeten kunnen :)

[ Voor 12% gewijzigd door musje83 op 18-02-2015 13:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.screencapture.ru/file/eA83cb8F

Hoop dat dit meer duidelijkheid geeft.

• Baloes
Het gaat niet om het wattage maar om de kwaliteit van de voeding en de connectoren die je nodig hebt voor betere videokaarten...
En als dit een kwalitatief mindere voeding is die alweer x jaar oud is dan zou ik hem gewoon vervangen. Dan ben je van alle onzekerheid af. Een 400w voeding zou al genoeg zijn voor een 7950 kaartje en een i5 750.
De XFX zou ik niet nemen, dat is helaas de herriebak onder de kaarten.

Gezien het feit dat er waarschijnlijk een andere voeding, een ram upgrade, een andere CPU en GPU nodig zijn mikken we denk ik op een kaartje van een eurotje of 60-70. Zoals ik al zei een 7850 is ruim voldoende.

Oh en Exentrix, de link die je plaatste werkt helaas niet..bij mij iig. Oh wacht...toch wel..sry :)

-Edit-

Die kast is een aparte zo :) Lijkt ook niet veel ruimte te hebben en magere airflow.

Wat ik zou doen voor 200 euro is

i5 750 a 50 euro

met pricewatch: Antec VP350P

en een pricewatch: Cooler Master N200 Closed

en vervolgens 2e hands geheugen (2x2GB is goedkoper op V&A) je hebt 4 sloten dus dat maakt 4x2GB.

En dan nog een videokaartje scoren. Een 7850 voor 60 euro of een 7790 die wat goedkoper is.

Alles in de nieuwe kast (betere bouw, meer ruimte en betere airflow) Dan kun je voorlopig weer een tijdje vooruit.

Vergt wat creativiteit en onderhandelen maar lijkt me leuke uitdaging en de beste oplossing.

[ Voor 40% gewijzigd door Baloes op 18-02-2015 14:24 ]

• musje83
Ik snap die obsessie met voedingen niet zo goed de laatste tijd. Ja, als iemand een Habbi Babbi 1000w prutvoeding heeft misschien... Ik zou er nu even geen prioriteit aan geven eigenlijk. Mocht je systeem niet zo stabiel blijken te draaien met deze voeding dan kun je die altijd nog vervangen. Maar op de gok de voeding vervangen is met dit budget gewoon niet handig. En van een x-jaar oude 500W voeding naar een nieuwe 400w voeding is m.i. al helemaal geen goed advies (voor oudere hardware is 400w kantje boord).

Jouw RAM upgrade is niet handig. Hij heeft nu 2x 2GB PC3-8500 en daar wil jij 1x 8GB PC3-12800 bij zetten? Dan ga je van Dual naar Single channel én ga je een 12800 reepje terugklokken naar 8500..
Neem dan beter een Kingston Value setje, schaalt een stuk beter:
V&A aangeboden: Kingston ValueRAM KVR1066D3N7/2G

**Edit: ik had het over de RAM-upgrade uit je eerdere post. 2x2GB is beter.
Maar nu ga je zelfs naar een 350w voeding!? Waarom?? De door jou aangeraden 7850 verbruikt bijvoorbeeld al een 256w onder stress. Vervolgens zet je er een 95W TDP CPU in... Nee :(

[ Voor 12% gewijzigd door musje83 op 18-02-2015 14:43 ]

• Baloes
Nee hoor. Een heel systeem met de 7850 er in verbruikt 256 watt.

Voor het verbruik van de kaart apart moet je dit soort reviews checken :

http://www.techpowerup.co...D/HD_7850_HD_7870/24.html

TDP zegt niks over het verbruik. Systeem zonder videokaart zal zo'n 130 watt trekken.

De 350w voeding is er 1 van goede kwaliteit en ruim voldoende en pleegt geen aanslag op het budget.

• Esumontere
  • Laatst online: 13:03

Esumontere

Floep, banaan.

musje83 schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 14:36:
Ik snap die obsessie met voedingen niet zo goed de laatste tijd. Ja, als iemand een Habbi Babbi 1000w prutvoeding heeft misschien... Ik zou er nu even geen prioriteit aan geven eigenlijk. Mocht je systeem niet zo stabiel blijken te draaien met deze voeding dan kun je die altijd nog vervangen. Maar op de gok de voeding vervangen is met dit budget gewoon niet handig. En van een x-jaar oude 500W voeding naar een nieuwe 400w voeding is m.i. al helemaal geen goed advies (voor oudere hardware is 400w kantje boord).

Jouw RAM upgrade is niet handig. Hij heeft nu 2x 2GB PC3-8500 en daar wil jij 1x 8GB PC3-12800 bij zetten? Dan ga je van Dual naar Single channel én ga je een 12800 reepje terugklokken naar 8500..
Neem dan beter een Kingston Value setje, schaalt een stuk beter:
V&A aangeboden: Kingston ValueRAM KVR1066D3N7/2G

**Edit: ik had het over de RAM-upgrade uit je eerdere post. 2x2GB is beter.
Maar nu ga je zelfs naar een 350w voeding!? Waarom?? De door jou aangeraden 7850 verbruikt bijvoorbeeld al een 256w onder stress. Vervolgens zet je er een 95W TDP CPU in... Nee :(
'Die obsessie met voedingen' komt doordat een brakke of oude voeding zomaar je hele systeem kan frituren. Het belang van een hoge kwaliteit voeding in je game-pc wordt heel erg onderschat over het algemeen. Zou toch jammer zijn als de TS 200 euro uitgeeft aan een mooie upgrade, die vervolgens door zijn voeding naar de maan geholpen wordt?

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13:26

Tribits

Onkruid vergaat niet

Ik denk dat de vragen over de voeding in dit geval vooral bedoeld waren om te bepalen wat voor videokaart er in het systeem geplaatst kan worden zonder de voeding te vervangen. Als er een 300 watt voeding in zit hoef je ook niet met de suggestie te komen om een tweedehands 280x of zo aan te schaffen. Persoonlijk zou ik ook niet verder gaan dan een upgrade van de grafische kaart en het RAM geheugen. Als je de processor en de voeding ook nog moet vervangen houdt je alleen de kast en het moederbord over, kan je beter naar een heel nieuw systeem op zoek.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• Baloes
Kan ik het toch niet mee eens zijn. De i5 die er nu in zit is een oude dual core. Daar ga je de huidige games niet (fijn) mee spelen.
En verder zuigt de voeding dus warme lucht aan uit de kast om zichzelf te koelen en zitten er helemaal bovenaan 2 kleine fans om de boel af te zuigen...

Ik denk juist dat de door mij voorgestelde componenten er voor gaan zorgen dat TS er weer een tijd lang zorgeloos tegenaan kan :)

-Edit-

Denk ook niet dat het zonde is om 200 euro uit te geven. Een nieuw systeem kost veel meer. Vergeet niet dat een i5 750 gelijkwaardig of zelfs beter presteert dan een athlon 860K.

[ Voor 18% gewijzigd door Baloes op 18-02-2015 15:38 ]

• Tribits

Tribits

Onkruid vergaat niet

Die extra prestaties zullen wat tegen vallen vrees ik, de i5-750 is lager geklokt dan de i5-650 (2,67 vs 3,20), en sowieso blijven het processoren van een aantal generaties terug. De 750 heeft een hogere totale rekenkracht en de 650 een betere single thread prestatie. Door de hogere turbo zal de 750 uiteindelijk de 650 wel verslaan maar absoluut geen partij voor bijvoorbeeld de eerste socket 1155 i5's die ook alweer een jaar of vijf oud zijn.

Maar goed, een nieuw videokaartje is de makkelijkste upgrade. RAM zal wel moeten om aan de minimum requirements van moderne games te voldoen, een processor upgrade kan altijd nog als het niet loopt en de voeding lijkt me niet zo hard nodig. Het is een budget voeding, maar de kans dat het ding na een jaar of vijf opeens besluit om je nieuwe componenten te frituren lijkt me vrij klein.

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk inderdaad dat een nieuwe voeding nodig is, zeker gezien het feit dat de fan af en toe vast loopt(had dit al eerder moeten melden natuurlijk). Dus een nieuwe voeding komt ook op het lijstje :)

Verder wordt er niet gesproken over het moederbord wat er op dit moment in zit. Wat heeft deze nog met de prestaties van een pc te maken? En is deze wel compatible met de producten die jullie hier noemen?

• Baloes
Voor far cry 4 is er al te vinden dat er een fix toegepast moet worden om het spel te kunnen spelen.
Die processor gaat het gewoon niet redden. Je gaat teveel last krijgen van framedrops. Ik heb laatst nog zo'n gevalletje gehad met iemand die zijn i5 650 upgrade naar een 750. Dan speel je ineens wel spellen als bf4 etc..

Verder doet de 750 nog aardig mee in de reviews :

http://www.purepc.pl/proc...row_intel_i_amd?page=0,17

Hier staat de i5 760 in maar die levert vergelijkbare prestaties.

Tsja de voeding.. Das mijn insteek. Better be safe than sorry :)

[ Voor 5% gewijzigd door Baloes op 18-02-2015 15:52 ]

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-02 20:13

Praetextatus

the dutch_paki

Verwijderd schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 15:50:
Ik denk inderdaad dat een nieuwe voeding nodig is, zeker gezien het feit dat de fan af en toe vast loopt(had dit al eerder moeten melden natuurlijk). Dus een nieuwe voeding komt ook op het lijstje :)

Verder wordt er niet gesproken over het moederbord wat er op dit moment in zit. Wat heeft deze nog met de prestaties van een pc te maken? En is deze wel compatible met de producten die jullie hier noemen?
De voeding eruit halen en schoonmaken kan al wonderen doen ;). Werkt dit niet dan inderdaad vervangen. Voor de rest inderdaad eens met Tritits. Een andere grafische kaart gaat jou een enorme boost al geven. Je geeft zelf aan dat je niet alles max hoeft. Dus ik zou beginnen met

1. het schoonmaken van de voeding en testen of het probleem nog optreedt (als het moet, vervangen)
2. 120-130 euro een mooie gebruikte graka van tweakers bijvoorbeeld
3. extra RAM erbij prikken (dit zou je nog zelf kunnen uitstellen - impact zal er zijn, maar niet zoveel)

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

• Baloes
Een kaart van 120 euro aan een oude dual core hangen is..uh...onverstandig, mildly put. Als het niet blijkt te werken ( en ga daar maar vanuit in de huidige games) dan is je hele budget weg en kun je niks meer. Voeding vervangen in die kast wordt een leuke uitdaging.. Dan moet je een moderne voeding ondersteboven op de bodem plaatsen?
Leuk voor de airflow..

Blijf erbij dat je voor 200 euro een prima revisie doet die weer een flinke tijd meekan.

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-02 20:13

Praetextatus

the dutch_paki

Baloes schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 16:20:
Een kaart van 120 euro aan een oude dual core hangen is..uh...onverstandig, mildly put. Als het niet blijkt te werken ( en ga daar maar vanuit in de huidige games) dan is je hele budget weg en kun je niks meer. Voeding vervangen in die kast wordt een leuke uitdaging.. Dan moet je een moderne voeding ondersteboven op de bodem plaatsen?
Leuk voor de airflow..

Blijf erbij dat je voor 200 euro een prima revisie doet die weer een flinke tijd meekan.
Je denkt dat het niet gaat werken tov een GT220? Volgens mij gaat dat heel goed werken namelijk. Kan de TS er een tijdje weer tegen aan (hij speelt niet alles op ultra high en juist meer op low/medium) en kan hij over een tijdje zijn cpu/mobo/ram upgraden. :)

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

• Baloes
Natuurlijk gaat die kaart beter zijn dan een gt220. Maar het gaat er hier om wat de processor aankan.

Een Clarksdale i5 650 is in alle opzichten zwakker dan een i5 750. Ook in games die leunen op 2 cores legt de 650 het af.

En zodra er meer cores gevraagd worden dan legt ie het helemaal af :

http://pclab.pl/art50000-16.html

Deze review is in combi met een hd 7970. Een i5 750 zal die dus natuurlijk bottlenecken.
Maar kijk even waar de i5 650 staat in alle games..
En dan hebben we het nog niet over de frametimes waar je tegenaan gaat lopen. De architectuur van de 650 schiet gewoon tekort. Die van de 750 niet.

• musje83
@Baloes: De TS wil Farcry 4 spelen en dat spel heeft een quadcore nodig, dus een processor upgrade is inderdaad vrijwel noodzakelijk. De voeding zou ik echt als toekomstig project, maar niét als prioriteit zien. Nu ga je gefixeerd op het idee dat er een nieuwe voeding in moet voor dit budget een 350w aanraden, terwijl je niet eens weet hoe goed of slecht de huidige voeding nog is. Arctic is geen A-merk, maar zolang je er geen zware config aan hangt zou het goed moeten gaan, toch? Dan voor de zekerheid een GTX 750 nemen bijvoorbeeld, heeft geen extra voeding nodig.

Eerst een fatsoenlijke CPU, GPU en wat RAM. Een i5-750 met GTX 750 en 2 reepjes van 2GB DDR3 is prima te doen binnen dit budget. Terwijl de TS de komende maanden dan lekker Farcry etc. zit te spelen kan hij sparen voor een nieuwe kast en/of voeding (kosten 40-100 euro) als hij dat wil.

• Baloes
Natuurlijk kan TS ook wachten met aanschaf van een voeding. En als je voor een leuke prijs een 750(ti) weet te scoren dan zal de huidige voeding waarschijnljk niet zwaarder belast worden dan nu al het geval is.
Alleen ik heb meer zoiets van, als die voeding al 5 jaar oud is en je hebt het budget dan zou dat voor mij toch een no brainer zijn...
Dan ga ik gewoon voor de meeste bang for buck oplossing en laat ik alleen even zien wat er kan met 200 euro.
De 7850 is tenslotte ook wel een stukkie krachtiger dan de gtx 750 waardoor je er langer plezier van gaat hebben.

En de latere upgrade van de voeding is een mogelijkheid maar kan dus ook nu. Een 400 watt voeding voor een 10tje meer is ook prima. Die trekt een HD 7950 met gemak. Maar de door mij voorgestelde voeding kun je gewoon zonder problemen een R9 270 aanhangen.
Meer zou ik ook niet in deze setup prikken. Op dit mobo kun je de i5 niet goed overklokken tot de prestaties die nodig zijn voor zwaardere kaarten.

Affijn. Plenty possibilities dus. Even afwachten wat TS er van denkt..

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de voeding eruit gehaald en alles schoongemaakt, de pc lijkt nu weer een stuk soepeler te lopen. De hardware die baloes eerder adviseerde komt in totaal op 245 euro uit. Gezien de voeding nu weer naar behoren lijkt te werken ligt daar op dit moment niet mijn prioriteit. Daarom wil ik nu het volgende aanschaffen:
- Sapphire Radeon HD 7850 2GB GDDR5
- Intel Core i5 750 Boxed
- 2x Kingston ValueRAM KVR1333D3N9 2GB

Gaat dit ergens problemen mee op leveren(moederbord+voeding)? Of hebben jullie een beter alternatief?

Ik hoor het graag, bedankt voor alle reacties tot nu toe!

• Baloes
Prima upgrades, hoe kom je dur op :)

Nee, maar ff serieus. Ik zei ook in m'n eerdere post dat je met wat creativiteit voor 200 euro klaar kon zijn. Vraagprijs incl. verzend bieden of nog wat afdingen. Kast 2e hands aanschaffen op V&A enz.

Bv.van V&A

i5 750 50 euro
Gpu 70 euro
Geheugen 30 euro
Kast V&A 20 euro

En voeding nieuw voor 35 euro..

Dit zat ong in m'n hoofd

Maar met de upgrades die je nu op het oog hebt ga je al een hele grote boost bemerken. En niet vergeten dat
Je koelpasta nodig hebt voor je CPU.

Suc6 met de jacht :)

• Tribits

Tribits

Onkruid vergaat niet

Baloes schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 16:53:
Natuurlijk gaat die kaart beter zijn dan een gt220. Maar het gaat er hier om wat de processor aankan.

Een Clarksdale i5 650 is in alle opzichten zwakker dan een i5 750. Ook in games die leunen op 2 cores legt de 650 het af.

En zodra er meer cores gevraagd worden dan legt ie het helemaal af :

http://pclab.pl/art50000-16.html

Deze review is in combi met een hd 7970. Een i5 750 zal die dus natuurlijk bottlenecken.
Maar kijk even waar de i5 650 staat in alle games..
En dan hebben we het nog niet over de frametimes waar je tegenaan gaat lopen. De architectuur van de 650 schiet gewoon tekort. Die van de 750 niet.
De 650 en de 750 gebruiken beide de Nehalem microarchitecture, de 650 is de nieuwste van de twee en gebruikt de Nehalem die shrink Westmere. Ik kan me niet indenken welke architectuur (los van de vier cores) de 750 heeft gehad die bij de 650 is verwijderd/verdwenen. Bovendien heeft de 650 een hogere klok. Ik geloof best dat de 750 sneller is maar de verschillen die pclab laat zien komen op mij in ieder geval nog al ongeloofwaardig over. De 650 staat precies waar je die verwacht, de 750 onwaarschijnlijk hoog.

Het zal dus wel een verbetering zijn ten opzichte van de 650 maar de 750 wordt voor Far Cry 4 als minimum requirement genoemd, dat zal dus wel lopen maar om nu te zeggen dat je voor de komende jaren goed zit lijkt me veel gezegd, de kans is redelijk groot dat je volgend jaar tegen games aanloopt waarvoor ook een 750 niet meer voldoet. Daarnaast is het een kleine moeite om even te proberen hoe FC4 draait met de 650 en een nieuw videokaartje. Hoewel het niet voldoet aan de minimum eisen start het voor zover ik weet wel gewoon op een dual core met hyperthreading. En als ik deze benchmark bekijk kan FC4 nu ondanks zijn eis voor een quad core nu ook weer niet echt lekker overweg met meerdere cores, anders waren die i3's wel ruim verslagen door al die AMD processoren.

Voor de duidelijkheid: Ik heb ook geen betere oplossing zonder minimaal drie keer zoveel uit te geven dan die plm 50 euro voor een 750. Zelfs een tweedehands socket 1155 i5 zit al op minimaal 100 euro en daar komt dan nog het moederbord bij. Min of meer hetzelfde voor een nieuwe AMD processor.

[ Voor 6% gewijzigd door Tribits op 18-02-2015 19:42 ]

• Baloes
Yup tik op m'n vingers voor te deftig taalgebruik..you're totally right... :)

Ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat het ontwerp van de i5 650 qua dual core/hyperthreading performance (natuurlijk) bij lange na niet op het niveau zit van processoren als de i3 4130 of die je tegenwoordig wel in staat stellen quadcore games te spelen met een behoorlijke videokaart. Iets wat je met de 750 blijkbaar dus nog wel behoorlijk lukt mits niet gekoppeld aan een te ruige videokaart. Ik spreek hierbij zoals ik al zei ook uit eigen ervaring waarbij ik het verschil gezien heb tussen de 2 processoren. Ik denk/het lijkt er op dat het verschil in 4 fysieke cores en HT bij die generatie processoren groter is dan tussen de i3 en i5 nu..

Zo is een potje BF3,BF4 MP is dus nog speelbaar met een 750 in combi met een hd 7870..maar helemaal niet met de i5 650.

En kan me niet voorstellen dat beide review sites die ik aanhaalde er naast zitten qua prestaties..

Je kunt natuurlijk eerst een nieuwe GPU op de i5 650 uitproberen maar denk/weet dat je al gauw tegen de grenzen aan gaat lopen. Verder durf ik best te zeggen dat je nog een tijdje met de 750 gaat doen zolang je de boel qua CPU/GPU in balans houdt. Een r9 270 zal nog wel kunnen maar daarboven ga je toch wel afgeknepen worden. En voordat je met een r9 270 games niet meer op low/medium zult kunnen spelen zijn we alweer een stukkie verder.

Maar als je dus zoals ik al zei de i5 650 voor een paar 10tjes weet te verkopen dan doet zo'n upgrade al helemaal geen pijn meer.

• mitsumark
Toch presteert bv de i3 2100 nog best behoorlijk bij 95% van de games, en die is maar ~10% sneller dan een i5 650.
Ik ben ook geen fan van dual cores (ook niet met HT), maar in dit geval is het de vraag of het de upgrade waard is.
Als je een goede prijs kunt krijgen voor de 650 en dus voor pakweg 2 tientjes kunt upgraden naar een quadcore is dat sowieso een goed iee.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:43
Ik heb ook een tijd een overgeklokte i3 550 (vergelijkbaar met de i5 650 maar zonder turbo, maar als je overklokt zet je turbo toch uit) gebruikt en daarna een overgeklokte i5 750. De i3 deed een iets hogere kloksnelheid per core, maar ik heb in de meeste games toch betere resultaten met de quadcore dan met de dualcore + HT. Het is naar mijn mening de €50 investering best waard (en als je de 650 ergens kunt verkopen, investeer je zelfs nog minder). Je moet die dingen wel overklokken, want de standaard 2,6GHz is veel te laag. Als je niet overklokt, kan de 650 mogelijk wel beter presteren in veel games omdat die standaard een stuk hoger geklokt is.

En ik kan de 750 nog combineren met een R9 290 dus je kunt in videokaarten nog vrij ver gaan, ik zie maar in een paar games CPU bottlenecks, voornamelijk bij Ubisoft, maar meestal haal ik de 60fps wel.

Kan zijn dat ik binnenkort de i5 750 nog inwissel voor een i7 860, ben in onderhandeling met iemand om die over te nemen voor €55 (niet op V&A en in België, dus verwacht niet dat jullie die van onder mijn neus gaan halen :p).

• mitsumark
Verkoop je 750 dan aan de TS :P

Verwijderd

Topicstarter
Goed plan, MacPoedel ik ga akkoord met je genoemde prijs van 50 euro, dit is inclusief verzendkosten neem ik aan? :)
Baloes schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 18:05:
Prima upgrades, hoe kom je dur op :)

Nee, maar ff serieus. Ik zei ook in m'n eerdere post dat je met wat creativiteit voor 200 euro klaar kon zijn. Vraagprijs incl. verzend bieden of nog wat afdingen. Kast 2e hands aanschaffen op V&A enz.

Bv.van V&A

i5 750 50 euro
Gpu 70 euro
Geheugen 30 euro
Kast V&A 20 euro

En voeding nieuw voor 35 euro..

Dit zat ong in m'n hoofd

Maar met de upgrades die je nu op het oog hebt ga je al een hele grote boost bemerken. En niet vergeten dat
Je koelpasta nodig hebt voor je CPU.

Suc6 met de jacht :)
Baloes, je geeft in deze post nog steeds aan dat er een nieuwe behuizing bij moet. Ga ik met mijn huidige kast problemen ondervinden, wanneer ik deze upgrades inbouw?

• Baloes
Ik kan het via de foto moeilijk inschatten maar hoe groot is die videokaart die er nu in zit? Een 7850 is ongeveer 20-22 cm lang dus je moet ff meten of er genoeg ruimte voor is. Ziet er wel naar uit overigens.

Je zou, omdat je de voeding toch gaat houden gewoon kunnen kijken hoe het allemaal loopt in deze kast en de temps in de gaten houden. Dan kun je altijd nog je kast vervangen door een betere.

Maar uh blazen die 2 kleine fans lucht uit de kast naar buiten?
En de fan van de voeding ook?
En de CPU ventilator blaast lucht naar de voorkant toe naar je HDD?

Dus de voeding gaat de warme lucht van de videokaart naar buiten blazen.. Zal wel goed gaan omdat de 7850 niet een heethoofd is maar in mijn ogen niet ideaal.

Mocht je nou uiteindelijk wel weer budget er voor hebben (of overhouden) dan zou ik idd wel een keer een andere kast en voeding aanschaffen.

Plaatje van de airflow in je kast gevonden :

http://www.quietpc.com/ac-silentium-cases

Nou snap ik um..maar nog steeds apart :)

En nog een review gevonden over deze kast waarin ze m'n zorg over de niet al te beste airflow bevestigen :

http://www.tweaknews.net/...g_silentium_t2/index8.php

Zou hem even doorlezen.
Het kan natuurlijk allemaal meevallen maar hou in ieder geval de temps van je componenten in de gaten.

[ Voor 15% gewijzigd door Baloes op 19-02-2015 04:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk inderdaad dat een nieuwe kast noodzakelijk is aangezien het er nu al niet lekker inpast wanneer ik het de-monteer/monteer. Dus voor die paar tientjes moet ik niet flauw doen. Je gaf eerder in deze topic deze behuizing als optie:

pricewatch: Cooler Master N200 Closed

Is deze geschikt voor wanneer ik een 7850 inbouw?

Verder heb ik al een aantal upgrades aangeschaft en deze zullen de komende dagen binnenkomen. Echter de belangrijkste namelijk de videokaart kan ik lastig gevonden krijgen voor een mooie prijs. Ik zoek nu specifiek op de 7850. Wat zijn hier de alternatieven van?

• Baloes
Poeh...das een lastige. Wat is nu het budget dat je voor de videokaart hanteert?

Vergelijkbare alternatief is bv de gtx 660... en die zijn duurder..
Een 6950 die zijn weer ouder met minder geheugen en zijn bijna net zo duur..zou ik ook niet doen

7790 wordt momenteel, op 1 na die ik niet zou nemen,niet aangeboden..

Weinig alternatieven dus..

Bij de aanschaf van een nieuwe kast hoop ik wel dat je voeding gaat passen.

Het is dan beter de pricewatch: Cooler Master N300 (KKN1, closed)

aan te schaffen. Dit omdat de voeding dan verder weg zit van de videokaart en dus minder met warme lucht geconfronteerd gaat worden. Jouw voeding gaat dan de lucht door het rooster aan de onderkant uitblazen.
Ik kan alleen niet inschatten of de voeding die je nu hebt 123 gaat passen in de nieuwe kast. Kwestie van proberen en anders toch maar die antec voeding aanschaffen. Staat trouwens ook op V&A :

V&A aangeboden: Antec VP350P 1x gebruikt

Als verkoper aankoopfactuur heeft en je krijgt hem voor 25 euro incl. verzend dan scheelt dat weer 13 euro op de aanschaf van een nieuwe..

Op de kleintjes letten :)

• MacPoedel
De huidige Arctic voeding zou wel moeten passen in een N200 of N300. Beide behuizingen werken met ATX voedingen, dus die gaten komen overeen. Wat misschien kan is dat de kabels te kort zijn, maar zeker in de N200 zie ik dat niet snel gebeuren want de vorige behuizing is groter.

Zoveel verschil gaat het ook niet maken hoe ver de voeding van de videokaart zit, zeker als je iets redelijk zuinig zoals een HD7850 neemt. In beide behuizingen moet de voeding onderin gemonteerd worden (en met de fan naar onder zodat die lucht van onder de behuizing zuigt, dan trekt de voeding dus nooit lucht van de videokaart). Omdat je toch al een mATX moederbord hebt, zou ik de N200 nemen.

Ik denk dat de HD7850 zowat de sweet spot is voor de prijs die je zoekt. Een HD7870 zou iets duurder moeten zijn, een GTX660 vragen ze zo te zien veel te veel voor in V&A momenteel.

• Baloes
Dat is het nou juist met die voeding...die kun je niet met de fan naar onderen monteren..vandaar dat ik die afstand groter wilde maken.

Dit is de voeding. En kijk dan even naar de fan en de montage :)

http://www.tweaknews.net/...g_silentium_t2/index5.php

Vandaar dat ik ook die antec voeding opperde omdat deze lucht van onderen aanzuigt en achter uitblaast. Wat dus beter is.

[ Voor 45% gewijzigd door Baloes op 19-02-2015 17:43 ]

• Tribits

Tribits

Onkruid vergaat niet

Baloes schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 20:05:
En kan me niet voorstellen dat beide review sites die ik aanhaalde er naast zitten qua prestaties..

Je kunt natuurlijk eerst een nieuwe GPU op de i5 650 uitproberen maar denk/weet dat je al gauw tegen de grenzen aan gaat lopen. Verder durf ik best te zeggen dat je nog een tijdje met de 750 gaat doen zolang je de boel qua CPU/GPU in balans houdt. Een r9 270 zal nog wel kunnen maar daarboven ga je toch wel afgeknepen worden. En voordat je met een r9 270 games niet meer op low/medium zult kunnen spelen zijn we alweer een stukkie verder.
Zat nog even naar de resultaten in de benchmarks te kijken en vermoed dat het vooral de hoge turbo is die hier zijn werk doet. Mogelijk gebruiken ze (water?) koeling die er voor zorgt dat de turbo continu geactiveerd blijft. Rest de vraag of dat ook zo zal zijn als je met een stock cooler gaat gamen, Intel zelf geeft dacht ik aan dat bij een voortdurende hoge belasting de turbo na een minuut of drie uitschakelt.

Ik heb zelf overigens ook wel enige ervaring met het draaien van games op een oudere quad core, maar dan een QX9770. Nog een generatie ouder maar dan wel het snelste wat er destijds op dat gebied was. Redelijk te vergelijken met de i5-750 denk ik. Is bij mij alleen wel gecombineerd met een stel stokoude videokaarten. Het systeem draait de meeste games van 2013/2014 nog aardig soepel, wel is te merken dat je de nieuwere games toch wel aardig toch terug moet schroeven om nog een beetje acceptabele prestaties te krijgen. Denk dat een combinatie van een i5-750 en een R9 270 in ieder geval nog wel zullen voldoen voor alle games van komend jaar, zolang je er maar geen probleem mee hebt om de settings zo nodig op medium/low te zetten.

Verwijderd

Topicstarter
Videokaarten die ik veel tegenkom voor redelijke prijzen zijn de:
- Sapphire HD7950
- R9 270

Geen idee waar ik op moet letten bij het kopen van een videokaart, zijn deze ook compatibel met de door jullie voorgestelde hardware?

• Tribits

Tribits

Onkruid vergaat niet

Beide videokaarten sluiten goed aan bij een i5-750. De 7950 is met zijn 3GB wat sneller, beide tweedehands rond de honderd euro. Sneller dan deze kaarten heeft niet zoveel zin, dan gaat die CPU de bottleneck vormen, iets goedkoper kan ook maar kijk wel uit dat je niet teveel inlevert op de prestaties.

• MacPoedel
Van die twee videokaarten is de HD7950 de snellere, maar verbruikt die ook meer. De Sapphire versie is wel redelijk goed gekoeld, op vlak van lawaai zou die moeten meevallen. Voor hetzelfde geld zou ik dus de HD7950 nemen. Ze zijn allebei wel compatibel met je moederbord en de meeste behuizingen (niet met je huidige behuizing maar je ging dus toch wisselen).
Baloes schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 17:28:
Dat is het nou juist met die voeding...die kun je niet met de fan naar onderen monteren..vandaar dat ik die afstand groter wilde maken.

Dit is de voeding. En kijk dan even naar de fan en de montage :)

http://www.tweaknews.net/...g_silentium_t2/index5.php

Vandaar dat ik ook die antec voeding opperde omdat deze lucht van onderen aanzuigt en achter uitblaast. Wat dus beter is.
Oeps ik veronderstelde dat die fan verwijderd kon worden en dat de voeding verder gebouwd is zoals een normale ATX voeding (met interne fan dus). Dat doet me ook wel denken dat omwisselen naar die Antec voeding geen slecht idee is.

• Baloes
Maar nemen die kaarten niet een te grote hap uit je budget dan? Of hoog je het (stiekem :) ) toch wat op?
Er staan idd wel mooie aanbiedingen op V&A.

De 7950 geeft je idd voor langere tijd genoeg grafische power om welke game dan ook met behoorlijke settings te draaien. De 3GB geheugen van die kaart gaat je daarbij helpen.

Ik zou wanneer je kaartjes als een 7950 gaat aanschaffen een wat stevigere voeding nemen.
Met een 350w zou het net wel of net niet kunnen en heb je geen ruimte om eventueel de processor nog wat op te krikken.
Overclocken kan echt een fors verschil maken bij de i5 750 dus is zeker iets om, wanneer je weer es budget hebt voor een betere koeler (rond de 35 euro), te overwegen.
En dan gaat icm met die 7950 een 350W voeding niet genoeg zijn.

Voor een 10tje meer heb je pricewatch: Cooler Master GM G450M

of op V&A voor ong dezelfde prijs deze veel betere : V&A aangeboden: Cooler Master V450 Semi-Modular

1 maand oud, garantie en positief beoordeelde verkoper.

Al die afwegingen :)

-Edit-

Ik moet nog wel even opmerken, zoals ik al eerder deed, dat je op dit moederbord niet geweldig zult kunnen overclocken, Je zult hem wel tot wat betere prestaties kunnen "kietelen" maar 4 GHz zit er niet in.
Dat kan op andere moederborden zoals in deze review : http://www.bit-tech.net/h...ing-intel-s-core-i5-750/1

[ Voor 13% gewijzigd door Baloes op 20-02-2015 15:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
Baloes schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 14:58:
Maar nemen die kaarten niet een te grote hap uit je budget dan? Of hoog je het (stiekem :) ) toch wat op?
Er staan idd wel mooie aanbiedingen op V&A.

De 7950 geeft je idd voor langere tijd genoeg grafische power om welke game dan ook met behoorlijke settings te draaien. De 3GB geheugen van die kaart gaat je daarbij helpen.

Ik zou wanneer je kaartjes als een 7950 gaat aanschaffen een wat stevigere voeding nemen.
Met een 350w zou het net wel of net niet kunnen en heb je geen ruimte om eventueel de processor nog wat op te krikken.
Overclocken kan echt een fors verschil maken bij de i5 750 dus is zeker iets om, wanneer je weer es budget hebt voor een betere koeler (rond de 35 euro), te overwegen.
En dan gaat icm met die 7950 een 350W voeding niet genoeg zijn.

Voor een 10tje meer heb je pricewatch: Cooler Master GM G450M

of op V&A voor ong dezelfde prijs deze veel betere : V&A aangeboden: Cooler Master V450 Semi-Modular

1 maand oud, garantie en positief beoordeelde verkoper.

Al die afwegingen :)

-Edit-

Ik moet nog wel even opmerken, zoals ik al eerder deed, dat je op dit moederbord niet geweldig zult kunnen overclocken, Je zult hem wel tot wat betere prestaties kunnen "kietelen" maar 4 GHz zit er niet in.
Dat kan op andere moederborden zoals in deze review : http://www.bit-tech.net/h...ing-intel-s-core-i5-750/1
Ik hou m'n budget aan hoor! :) Heb goed kunnen handelen en nu voor een goedkope prijs het volgende tot nu toe aangeschaft:
- Sapphire HD 7950 Vapor-X
- 2x 2GB RAM DDR3

Nu dus nog een behuizing, i5 750 en een voeding. Dan zal ik +/- op de 230 euro uitkomen.

Is overclocken wel noodzakelijk? Als ik deze upgrades uitvoer zal ik toch de nieuwste games wel kunnen spelen op minimaal medium neem ik aan?

Inderdaad valt er veel af te wegen! Ben dan ook zeer dankbaar voor al jullie input tot nu toe! _/-\o_

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:31
Het kan wel wat schelen, maar ik zou eerst het bestelde spul er eens in drukken en kijken hoe tevreden je dan bent. Want volgens mij ben je straks al dik happy met je huidige wensenlijst :)

Overclocken kan altijd nog wel mocht je dat echt willen.

• Baloes
7950 vapor-x.. das een mooi kaartje :)

Overklokken hoeft idd niet direct. De i5 zal op stock niet de maximale prestaties uit de kaart kunnen halen maar je zult er wel prima mee kunnen gamen. Zeker op medium.

Overklokken kan altijd nog. Je hebt iig een setup met genoeg potentie :)

• Chrosser
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13:35

Chrosser

ook wel sjef oponthoud genoemd

Er staan ook een paar hd7870 (tahiti LE) te koop. Die presteren vrijwel gelijk aan de 7950.
Zit je rond de 100 euries. Kun je processor + ram wel voor doen. Als je geluk hebt krijg je nog een 2e hands voeding erbij.. Dan heb je alles en zit je misschien 2 tientjes over je budget

Sorry had de 2e pagina van het topic over het hoofd gezien.

Goede deals tot nu toe. indd als je 2 of 3 tientjes extra besteed kun je alles in 1x doen.
Ik heb ongeveer met jou beoogde configuratie gegamed. Battlefield Hardline draait daar gewoon met medium/hoge settings op.

[ Voor 34% gewijzigd door Chrosser op 20-02-2015 18:41 ]

Pagina: 1