Laptop maakt hoge (frequentie) toon bij mobiel gebruik

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coltpower
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-05 20:27
Hallo allemaal,

Ik heb een Acer Aspire V17 Nitro (Black Edition) waarbij ik een klein, maar best wel irritant, probleem ondervind.

Als ik de laptop aan de lader heb liggen en hem gebruik is er niets aan de hand. Als ik echter de laptop gebruik zonder oplader, hoor ik een extreem hoge piep. Het is niet een constante piep. Er zitten superkorte onderbrekinkjes tussen (milliseconden), maar soms lijkt het wel een aaneengesloten toon te zijn. Ik vermoed zelf dat het van de processor afkomstig is, maar vind het dus raar dat het enkel gebeurd wanneer de laptop niet aan de lader zit.

Ik heb zelf al alle instellingen van het actieve energieschema voor zowel 'accu' als 'aan netstroom' gelijkgesteld, maar dat lost het probleem niet op.

Heeft er iemand de gouden tip?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-07 11:52
De processor zelf maakt geen geluid, maar wisselend stroomverbruik kan invloed hebben op "coil whine" in de spanningsregelaars.

Was dit al zo toen de laptop nieuw was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coltpower
De laptop is vrij nieuw (3 weken oud). Ik vind het lastig zeggen of dit vanaf het begin geweest is, gezien mijn vriendin het ontdekte en ik zelf bijna altijd de laptop aan het netstroom gebruik.

Ik heb ontdekt dat zodra er activiteit op het scherm is, het geluid verdwijnt. Dan heb ik het echt over zaken als:
- vensters verslepen;
- scrollbalk verslepen c.q. automatisch scrollen (muiswiel inklikken) door webpages;
- webpages bezoeken waar bewegende adverts zijn;
- video bekijken (ook op YouTube) (geluid uitgezet).

Als ik de video die afspeelt pauzeer, komt het geluid weer.
Als ik verder naar beneden scroll zodat de video buiten beeld verdwijnt terwijl de video blijft afspelen, dan komt het geluid weer.
Als ik de video afspeel en ondertussen een ander, niet-actief, scherm over de video heen sleep (dus het actieve stuk beeld als het ware blokkeer), dan blijft het geluid weg.

Als ik echter het beeldscherm zelf uitzet met de toetsencombinatie [Fn] + [F6] dan blijft het geluid wel aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coltpower
Ook ontdekt:
- zodra de harde schijf flink bezig is (tientallen procenten in taskmanager) met bijvoorbeeld een copy/paste actie van een groot bestand, is het geluid niet aanwezig

Hierdoor lijkt het of het probleem bij de harde schijf ligt, maar wanneer ik een simpel schermpje versleep of een video afspeel, is de schijf 0% actief en is het geluid wel aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HetGezegde
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-07 21:10

HetGezegde

Yes, you can!

Oude HD's hadden dit ook al: een soort fluitend geluid.
HD's stonden er altijd om bekend veel lawaai te maken (ratelend), maar tegenwoordig is dit niet meer aan de orde.

Advies: terug naar de winkel waar je 'm gekocht hebt en de laptop laten opsturen naar Acer. Wel eerst even een backup van je data maken s.v.p., daar de HD vervangen zal worden.

Wellicht heb je nog ergens een HD liggen? Of kan de winkelier je helpen met een nieuwe of tweedehandse HD? Dan kun je nazien of een nieuwe HD (of in ieder geval een andere HD) er ook last van heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coltpower
Het lijkt mij sterk dat dit 100% aan de HD ligt. Zoals verteld doet het probleem zich totaal niet voor wanneer de laptop aan het netstroom verbonden is.

Als ik mijn oor heel dicht boven het toetsenbord houd, dan hoor ik gewoon geratel en een extreem hoog piepgeluid en dan die twee geluiden heel snel afgewisseld. Nog iets opmerkzaams: als ik de scrollbalk van diverse websites gebruik (dus echt de schuifbalk ingedrukt houd) en naar boven of beneden schuif, dan ratelt er iets in de laptop. Dat geluid is best wel hard.

Als ik de laptop weer aan het netstroom hang zijn al deze geluiden verdwenen en doet het ratelgeluid zich ook niet voor als ik de scrollbalk naar boven/beneden schuif. De laptop is dan daadwerkelijk muisstil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coltpower
Na nog een poos troubleshooten kan ik tot een eenvoudigere probleemomschrijving komen:

Zodra de laptop NIET aan het netstroom hangt, is er een heel zacht ratelend geluid te horen wanneer ik mijn oor dicht boven het toetsenbord houd. Als ik verder goed luister hoor ik dus ook die hoge frequentietoon tussendoor. Als er iets actiefs op het scherm is, is de hoge frequentietoon veel minder aanwezig, maar het ratelen gaat door.

Zodra de laptop WEL aan het netstroom hangt, is er geen enkel ratelend geluid te horen en ook de hoge frequentietoon is in velden noch wegen te bekennen.

Ik heb mijn NVIDIA-settings ook doorlopen, maar kan daar niets geks ontdekken.

Graag nog eenmaal jullie advies. Als er echt niets anders op zit dan terug naar de winkel dan ga ik dat natuurlijk overwegen, maar ik wil graag weten wat er nu precies aan de hand kan zijn.

Bedankt alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Ik nam aan dat je de term "coil whine" wel even zou googelen...
Het is al heel veel beschreven op het internet, dus ik hoef het niet uit te leggen.

Alles kan invloed hebben op coil whine, video, hdd, accu lader, etc. Dit omdat het geluid afhankelijk is van het stroomverbruik.

Wat kan je er aan doen?

- Laptop terug brengen en een andere kopen.
- Wachten tot je zo oud bent dat je het niet meer hoort.
- Er mee leren leven
- Laptop demonteren en lijm, nagellak oid in de spoelen aanbrengen om het geluid te dempen.

Helaas zijn dat voor zover ik weet de enige opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coltpower
@Ploink: uiteraard heb ik gegoogled. En ja, het probleem komt bij talloze laptopeigenaren voor. Maar dan precies andersom dan hoe ik het heb. Zij hebben het veelal alleen wanneer de laptop aan het netstroom hangt en dus niet wanneer ze de kabel eruit trekken.

Kan er dan nog steeds sprake van coil whine zijn als alle componenten enkel de stroom uit de accu trekken, om het maar even zo te zeggen?

Overigens is er dus ook constant geratel en lijkt het niet puur en alleen gepiep te zijn. Zie mijn vorige post.

[ Voor 12% gewijzigd door Coltpower op 17-02-2015 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Coltpower schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 21:31:
@Ploink: uiteraard heb ik gegoogled.
:)
En ja, het probleem komt bij talloze laptopeigenaren voor. Maar dan precies andersom dan hoe ik het heb. Zij hebben het veelal alleen wanneer de laptop aan het netstroom hangt en dus niet wanneer ze de kabel eruit trekken.

Kan er dan nog steeds sprake van coil whine zijn als alle componenten enkel de stroom uit de accu trekken, om het maar even zo te zeggen?

Overigens is er dus ook constant geratel en lijkt het niet puur en alleen gepiep te zijn. Zie mijn vorige post.
Een laptop bevat meerdere spanningsregelaars en dus meerdere spoelen waar eventueel geluid uit kan komen. Er is een regelaar om de batterij te laden, een regelaar om van de batterij spanning CPU voltage te maken, GPU voltage, 5V voor de usb en HDD, etc. De preciese architectuur en het gedrag kan verschillen per laptop.

Het constant geratel is denk ik een regelaar die idle is, dus weinig stroom hoeft te leveren, alleen bij elke tik is hij even actief. Je hoort dit ook vaak bij net adapters zoals je telefoonlader als die in het stopcontact zit en hij is klaar met laden, of als er niks is aangesloten. Leg maar eens je oor op die dingen en luister of er een krekeltje in zit :+

Mij Dell U2713HM monitor heeft ook coilwhine als er horizontale lijnen in beeld zijn zoals de tekst regels in een pdf. Het geluid verandert als ik in of uit zoom en is maximaal bij een horizontaal zwart/wit balkenpatroon van een bepaalde breedte.
Het is best wel een beetje voodoo, ook voor de fabrikanten om coilwhine te voorkomen in hun product. Helaas slaan ze de plank wel eens mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesserr
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-07 13:55
Mijn (oude desktop)monitor piept als ik de helderheid te laag heb staan. Is het toevallig zo dat als je de stekker erin doet, de helderheid dan omhoog gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coltpower
Dat klopt. Wel iets in ieder geval. Maar als ik de helderheid hoger zet (zonder netstroom) is het geluid en geratel ook gewoon aanwezig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:38
Jesserr schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 21:55:
Mijn (oude desktop)monitor piept als ik de helderheid te laag heb staan. Is het toevallig zo dat als je de stekker erin doet, de helderheid dan omhoog gaat?
Obligatory speel-geluid-af-met-je-monitor-link (waarschuwing: hevig knipperend beeld)

Zie ook Magnetostriction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Het kan ook interferentie zijn in de speakers, probeer eens de geluidsadapter uit te schakelen of een koptelefoon erin te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Thralas schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 00:12:
[...]

Obligatory speel-geluid-af-met-je-monitor-link (waarschuwing: hevig knipperend beeld)

Zie ook Magnetostriction.
Haha die werkt goed met mijn monitor. :D
Maar zo te horen is het gewoon coilwhine en dat is geen magnetostrictie, gewoon magnetische krachten op de windingen in de spoel en de ferriet kern, vergelijkbaar met een luidspreker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coltpower
Soldaatje schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 00:17:
Het kan ook interferentie zijn in de speakers, probeer eens de geluidsadapter uit te schakelen of een koptelefoon erin te doen?
Had al het geluid al gemute en uitgeschakeld. Ook de system beep (internal speaker) uitgeschakeld via regedit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasie Boss
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
Ik heb het geluid ook bij mijn Toshiba L50-A-1DF, als de laptop NIET aan de oplader licht daarnaast moet mijn energiebeheer op gebalanceerd of op energiebesparing staat. Bij het profiel prestaties maakt mijn laptop het geluid niet.
Pagina: 1