selectief probleem met geluid Dolby Surround Set (Samsung)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 608067

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb al een geruime tijd het Dolby systeem van Samsung, de HT-f6500 (die met de kleine ovale speakertjes). Het geluid op DVD/BluRay en als ik via Netflix een serie wil kijken is zonder meer goed te noemen. Er is echter een probleem.

- Wil ik reguliere TV kijken via het systeem, dan werkt dit helemaal niet. Ik moet dan het systeem uitzetten en gewoon via het geluid van mijn TV naar het geluid luisteren.
- Wil ik via mijn mobiele telefoon een youtube filmpje afspelen op de f6500, dan is het geluid niet volledig. Het is dan "muffled" en erg vaag op de achtergrond klinkend (onverstaanbaar). Ook dit moet ik dan maar afspelen via reguliere TV en de f6500 uitzetten.
- Wil ik een XBMC kastje via de HDMI aansluiten, dan heb ik dezelfde geluidsproblemen als bij punt 2. Ik heb de HDMI derhalve in de reguliere TV HDMI port aangesloten en dan werkt het wel (alleen niet dolby, maar gewoon geluid uit de TV).

Hoe kan ik deze problemen oplossen zodat ik ook gewoon geluid via mijn f6500 geluid krijg (want nu heb ik er echt enkel iets aan als ik een app via de f6500 start of een DVD/BluRay bekijk? Een internet search heeft me vooralsnog vrij weinig opgeleverd, ik kom het probleem nergens tegen. Ik moet iets heel eenvoudigs fout hebben gedaan lijkt mij? De kabels lijken mij goed ingestoken aangezien ik wel goed geluid heb met DVD/BluRay en reguliere Netflix series die via de f6500 worden afgespeeld.

Alvast hartelijk dank en excuses voor mijn wellicht domme vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theck88
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-05 19:55

Theck88

If it's hard just KISS!

Hoe is de Samsung ingesteld en aangesloten?

Samsung --> HDMI --> TV via de ARC poort op de TV of niet?
Samsung --> optisch --> TV?

Misschien kun je ons van meer informatie voorzien?

My computer once beat me at chess, but it was no match for me in kickboxing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-05 15:29
Mijn schoonouders hebben een vergelijkbaar systeem. de HT-E5500

Ze hebben TV via canal digitaal, een settopbox (net zoiets als UPC + Ziggo).

Tuner --> HDMI in Samsung Home Cinema --> HDMI out naar TV in HDMI ARC poort

De HDMI ARC poort zorgt ervoor dat het geluid en beeld van de home cinema naar de tv gaat, en het geluid van de tv (smart tv) weer terug gaat naar de home cinema.

Het geluid wordt netjes via het geluidssetje afgespeeld en het beeld gaat naar de TV. De TV detecteerd het geluidssysteem en dingen via smart tv gaan ook allemaal via de home cinema!

[ Voor 16% gewijzigd door NL_Scratch op 17-02-2015 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hoi,

Ik heb een Samsung Smart TV en heb de HDMI kabel bij de DVD/Blu Ray speler bij HDMI OUT staan en bij de TV bij HDMI 1 (STB).

HDMI ARC kan ik helaas niet vinden op mijn TV, heb er foto van gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/v/t1.0-9/10981432_10153019971131648_7748801459711044920_n.jpg?oh=47850a970d24d38a7c30064460393156&oe=55484B94&__gda__=1431439851_9b48dc829de1b6f31237ededb1b3f297

De kabel is deze:

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/v/t1.0-9/10435007_10153019984381648_8158392210904537235_n.jpg?oh=3d850117bdbb27b3c664cc8363ba797c&oe=554EB2A8

die braided cord

Ik zie HDMI 1, HDMI 2 STB en HDMI 3 DVI maar geen ARC of doe ik iets fout?
De kleuren kabeltjes die leiden naar de desbetreffende speakers kloppen allemaal.
Doe ik iets fout?

Dit is de TV in kwestie:

http://www.samsung.com/nl/support/model/UE40F5500AWXXN

[ Voor 65% gewijzigd door Anoniem: 608067 op 18-02-2015 05:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:51

DjVe

Hatsaflats!

Die Samsung set heeft toch meerdere HDMI ingangen? Sluit daar eens je ontvanger/XBMC kast op aan en dan vanuit de HDMI out naar een willekeurige HMDI poort op de TV.

Dat moet werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-05 15:29
Dat moet voor het beeld zeker werken, echter als de HDMI poort op de TV geen ARC heeft zal het geluid van de TV niet terug gaan over de home cinema set.

De vraag is eigenlijk welke TV heeft de TS?

Indien dit een normale tv is zonder smart tv dan is de oplossing heel simpel.

Alle Apparaten aansluiten op de home cinema set op de hdmi input kanalen, dan 1 kabel vanaf de output naar de tv. Al het geluid gaat dan via de home cinema en al het beeld via de tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theck88

Theck88

If it's hard just KISS!

Deze TV heeft geen ARC (Audio Return Channel). Wat je dan het beste kunt doen is de HDMI output van de HT-F6500 verbinden met een willekeurige HDMI input van de TV. De bronnen (XBMC/setopbox etc.) aansluiten op de HDMI input van de HT-F6500. Hiermee laat je de HT-f6500 het geluid weergeven en het beeld doorgeven naar de TV.

Wil je het geluid van SmartTV ook over de HT-F6500 dan moet je de TV verbinden met de HT-F6500 door middel van een optische kabel (TV Digital Audio Output --> Digital Audio input Samsung HT-f6500). Let op dat je bij het gebruik van de Smart TV je wel de juiste bron op de Samsung HT-f6500 moet selecteren.

[ Voor 7% gewijzigd door Theck88 op 18-02-2015 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Theck88 schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 09:29:
Deze TV heeft geen ARC (Audio Return Channel). Wat je dan het beste kunt doen is de HDMI output van de HT-F6500 verbinden met een willekeurige HDMI input van de TV. De bronnen (XBMC/setopbox etc.) aansluiten op de HDMI input van de HT-F6500. Hiermee laat je de HT-f6500 het geluid weergeven en het beeld doorgeven naar de TV.

Wil je het geluid van SmartTV ook over de HT-F6500 dan moet je de TV verbinden met de HT-F6500 door middel van een optische kabel (TV Digital Audio Output --> Digital Audio input Samsung HT-f6500). Let op dat je bij het gebruik van de Smart TV je wel de juiste bron op de Samsung HT-f6500 moet selecteren.
Precies. Ik was even uit gegaan dat TS al een externe ontvanger had voor tv kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Theck88 schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 09:29:

Hoi,
dit heb ik geprobeerd maar doet het juist niet. Als ik de xbmc in de hdmi van mijn f6500 steek, via source de juiste bron selecteer (hdmi 1 of 2 afhankelijk van waar ie in steekt ), krijg ik beeld maar Is het geluid muffled en afwezig. Dit Is juist de reden dat ik haast verplicht ben om de xbmc in mijn tv aan te sluiten en dan maar op die manier zonder geluid van de 6500 moet gaan kijken. Hetzelfde geldt helaas voor reguliere tv. Dit Is in principe het probleem dat ik reeds in mijn op beschreef.

Alvast hartelijk dank voor de hulp!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theck88

Theck88

If it's hard just KISS!

Heb je al de volgende dingen al geprobeerd?

- Updaten van de HT-F6500
- Andere HDMI kabels
- Aansluiten door middel van een optische kabel
- Wat komt er in het display van de HT-F6500 te staan? DTS/Dolby etc?

Komt het geluid uit de speakertjes of alleen de subwoofer? Je zegt dat het dof/gedempt klinkt, misschien is er iets mis met de versterker in de HT-F6500 of staat een geluidsinstelling niet goed. Lees: geforceerd Dolby Prologic of iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-05 17:27

Mikayu

.srt

Passthrough aan in xbmc. Hoe klinkt het dan?
kan zijn dat ie een vieze dsp over stereo heen plakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Mikayu schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 12:47:
Passthrough aan in xbmc. Hoe klinkt het dan?
kan zijn dat ie een vieze dsp over stereo heen plakt
Dat denk ik ook. Waarschijnlijk staat de mediaspeler op Stereo 2.0 PCM en moet hij in de instellingen op Dolbt/DTS 5.1 gezet worden. De mediaspeler downmixt het nu dus naar stereo, waarop de set het weer naar een virtueel 5.1 probeert te krijgen.

Topicstarter
Beste!

Ik heb jullie tips opgevolgd en het schijnt te werken! Wel is het zo dat bij veel XBMC films enkel de front speakers klinken en niet de achterste. Dit kan komen omdat het geen Dolby 5.1 is echter! Tot dusver zeer tevreden.

Nogmaals bedankt voor de hulp en voor jullie geduld bij deze ogenschijnlijk domme vragen!
Pagina: 1