Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

2e draadloze netwerk opzetten

Pagina: 1
Acties:

• dbeekhuizen
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18-10 10:11
Ik heb een Ziggo Ubee Modem/Router en daarmee een wireless netwerk. Ik wil een tweede wireless netwerk opzetten met een makkelijker/ander password zodat de jeugd "makkelijk" kan inloggen op het 2e wireless netwerk zonder dat het eerste er last van heeft.

Nu heb ik gezocht op internet en fora, maar kom eigenlijk niet verder dan het bijplaatsen van een 2e router achter de eerste om zo een 2e wireless netwerk op te zetten.
Ik had gehoopt dat ik met de Ubee een 2e netwerk kon opzetten, maar de documentatie wijst er niet op. Ik neem maar even aan dat dat dan ook niet gaat lukken.

Is het bijplaatsen van een 2e router de enige mogelijkheid of zijn er nog alternatieven?
ik hoor het graag van jullie, alvast bedankt.

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 30-11 17:26
Kun je dan niet beter een router aanschaffen die een gast netwerk mogelijkheid heeft?
Want als de jeugd gaat downloaden, dan heeft hoe dan ook jouw modem/router last van heeft.

Gast optie is makkelijker, daar hoef je 1 wachtwoord op te zetten en daar kan iedereen in.
Als je een makkelijk wachtwoord bedenkt. En hiermee kun je ook een bepaalde snelheid opzetten, zodat als er iemand van de jeugdige gaat downloaden jij er ''minder'' last van hebt. De mensen die op het gast netwerk hebben er dan zelf last van.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Wat bedoel je eigenlijk met 'last' hebben van andere gebruikers? Zeg maar, welk probleem probeer je eigenlijk op te lossen?

• Methew
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:41
Wellicht kan UPC je ermee verder helpen. Veelal ondersteunen dit soort modems meerdere WLAN interfaces (die dezelfde radio gebruiken), maar deze zijn dan niet configureerbaar door de eindgebruiker.

Toevallig geen optie voor een gast netwerk zichtbaar in de GUI (wellicht is dit door een nieuwe firmware beschikbaar geworden)?

Anders denk ik dat je niet aan een tweede AP ontkomt

Hyundai Ioniq 28kWh

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-11 21:48
Je Ziggo modem/router is heel goed in staat een "gastnetwerk" op te zetten. Het heet Wifi-Spot, en er is ongeveer 10 mbit bandbreedte bovenop je eigen verbinding beschikbaar. Ieder modem dat niet in bridge-mode staat zendt het "Ziggo"-SSiD uit, beschikbaar voor andere Ziggo'ers.
Een gastnetwerk opzetten voor eigen gebruik is echter niet mogelijk.

Dat betekent, zoals al vermeld, dat je een tweede wifi-router/accesspoint zult moeten aanschaffen die dat wel kan.
Of de "gasten" dan voor minder last zorgen, hangt helemaal af van de instelmogelijkheden. In de meeste routers met gastnetwerk opties, kun je in ieder geval het gastnetwerk scheiden van je normale netwerk. Met een goede router of m.b.v. alternatieve firmware kun je de beschikbare bandbreedte instellen, en daarmee de "overlast" beperken.

Aanvulling: Als je je Ubee voor je "hoofdnetwerk" blijft gebruiken, heb je voor je gastnetwerk wel een tweede router nodig, maar hoeft deze niet perse een gastnetwerk functie te hebben. Het wifi-netwerk van de tweede router is in principe al het gastnetwerk. Door het tweede netwerk in te stellen in een andere IP-range (of ander subnet) kun je het scheiden van je hoofdnetwerk.
Het is alleen nog zaak een router of access point te vinden dat de optie biedt het tweede wifi-netwerk af te knijpen.

[ Voor 32% gewijzigd door Masimo op 18-02-2015 00:32 ]