CPU/Mobo/HDD/Case/SSD voor game pc max 700 euro

Pagina: 1
Acties:

• MGsubbie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 01-10-2025
Op dit moment ben ik aan het gamen op een 2dehands PC waarin ik al enkele componenten heb vervangen. Er zit echter een kut moedebord in. De Noctua koeler die ik bezit past er niet op (hoewel er tussenstuk voor correcte socket bij zit), zelfs de stock koeler kreeg ik er niet op na uit te kuisen. Ook degene die er wel op passen krijgen geen perfect contact. Ik heb mijn PC neer moeten leggen voor het beste contact dat ik kan krijgen, en mijn CPU moeten onderklokken van 2,93Ghz naar 2,54Ghz om te voorkomen dat deze oververhit geraakt tijdens het gamen en mijn PC dan uitvalt.
Daarbovenop zit er geen USB 3.0 op, is de RAM snelheid beperkt tot 1333Mhz, en de GPU blokkeert 3 van mijn 6 SATA poorten.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn plan is om een rig te bouwen met als voornaamste doel gamen. Ik zou ook wat videobewerking (gameplay footage) doen, maar niet tijdens het gamen. Ik zou voornamelijk triple A mutliplatform spellen draaien, zoals the Witcher 3 en Batman : Arkham Knight. Tegen eind Mei zou ik liefst mijn aankopen gedaan hebben, omdat dan Witcher uitkomt. Tot dan kan mijn systeem alle games draaien die ik wil. De bedoeling is alles te draaien aan 1080p/60 fps in high tot ultra, met 2-4xMSAA, en over de maanden/jaren de settings te verlagen zodat ik de resolutie en framerate kan behouden.
Ik maak gebruik van twee schermen, één 1080p TV via HDMI voor gameplay, en één 1080p monitor via DVI voor inventaris, kaart, browser, etc.
Na het bouwen van het systeem ga ik waarschijnlijk sparen voor een 1440p monitor.
Ook ben ik van plan om te overclocken wanneer het nodig zou zijn, en zou ik de CPU van dag één willen overclocken. Ik weet dat het niet meteen nodig zal zijn, maar ik wil mijn systeem zo veel mogelijk voorbereiden voor de toekomst. De bedoeling is dat ik met de CPU een lange tijd toekom door middel van overclocking, zodat ik enkel mijn GPU (en eventueel mijn RAM met nog twee sticks van 4GB) in de toekomst moet upgraden.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn totaal budget zou een €600-700 maximum zijn.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Bovenop onderstaande ljist heb ik Windows 7 Ultimate 64 bit en 2 HDD's steken die niet op pricewatch staan. Een 500GB aan 7200RPM, en een 1TB aan 5400RPM die ik uit een oude externe heb gehaald. Over de RAM ben ik niet 100% zeker dat ik het exacte model heb gekozen. Het is 2x4GB Corsair XMS3 @1600Mhz, daar ben ik wel zeker van.
Ik beschik over alle andere randapparatuur zoals de beide schermen, muis, toetsenbord, etc.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 870 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GA-H55M-S2H€ 0,-€ 0,-
1MSI GeForce GTX 970 4GD5T OC€ 332,75€ 332,75
1Noctua NH-D14€ 68,99€ 68,99
1Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9€ 71,79€ 71,79
1Sony Optiarc AD-5260S Zwart€ 0,-€ 0,-
1Corsair Builder CX500€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 473,53

Van de bovenstaande lijst zou ik de CPU koeler, GPU, RAM, CD/DVD drive en HDD's overdragen. De 1TB 5400RPM zou ik dan puur gebruiken als extra back-up voor belangrijke bestanden. Ik was initieel van plan de voeding over te dragen, maar er wordt aangeraden een andere te kopen. Eventueel zou ik ook een nieuwe CD/DVD drive aanschaffen. BRD is niet nodig aangezien ik over een PS3 en PS4 beschik.

Wat heb je zelf al gevonden?
Dit zijn de onderdelen die ik zou bestellen.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690K Boxed€ 239,45€ 239,45
1Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5€ 132,-€ 132,-
1Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB€ 51,90€ 51,90
1Corsair Graphite 230T€ 64,95€ 64,95
1Crucial MX100 256GB€ 99,-€ 99,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 587,30

1TB lijkt mij voldoende, aangezien de 500GB die ik ga overdragen, en ik ook een externe USB 3.0 schijf van 2TB bezit. Op een andere site heeft iemand me een SSHD ipv een HDD aangeraden. Is dit het prijsverschil waard?

In de toekomst zou ik eventueel voor SLI gaan met een tweede GTX 970.

Voor degenen die naar pricewatch kijken, ik woon in België. Alvast bedankt voor je input!

[ Voor 18% gewijzigd door MGsubbie op 17-02-2015 18:14 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:53

br00ky

Moderator Harde Waren
De layout is een beetje zoek (gewoon laten staan de volgende keer ;) ), maar alles staat er wel zo een beetje in.

Waarom wil je precies gaan overklokken? Eer je 4690/4590/4460 het stock niet meer doet gaat die paar honderd extra MHz's het ook niet meer doen. Je hebt het budget, maar heel veel nut heeft het niet.

Verder, een tweede 970 in SLI? Heb je alle nadelen ervan bekeken? Daarnaast geldt ook hier, eer je enkele 970 het niet meer naar behoren doet gooi je er een "1170" en en ben je weer good to go.

Zomaar wat overdenkingen...

• MGsubbie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 01-10-2025
br00ky schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 16:33:
De layout is een beetje zoek (gewoon laten staan de volgende keer ;) ), maar alles staat er wel zo een beetje in.

1) Waarom wil je precies gaan overklokken? Eer je 4690/4590/4460 het stock niet meer doet gaat die paar honderd extra MHz's het ook niet meer doen. Je hebt het budget, maar heel veel nut heeft het niet.

2) Verder, een tweede 970 in SLI? Heb je alle nadelen ervan bekeken? Daarnaast geldt ook hier, eer je enkele 970 het niet meer naar behoren doet gooi je er een "1170" en en ben je weer good to go.

Zomaar wat overdenkingen...
1) Op het moment van aankop zal het inderdaad niet echt noodzakelijk zijn, ik bekijk het eerder als future-proofing. Ik weet niet wanneer een spel waar ik naar uitkijk ineens extreme systeem vereisten heeft. Als je bijvoorbeeld the Witcher 3 vergelijkt met de meeste PC games, en dan een paar jaar erbij rekent is het niet zot om aan OC te denken volgens mij.
2) Nog niet echt, daarom ook de "eventueel."

Heb mijn OP ook wat aangepast naar het standaard model.

• luuksnijmegen
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-03 08:54
Neem geen SSHD, maar pak een echte SSD, zeker het prijsverschil waard.

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:56
Als je denkt over SLI en overklokken, zou een sterkere voeding misschien aan te raden zijn.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• .ScorpionSquad
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04:04

.ScorpionSquad

Nickname van een 14-jarige

Als je pas tegen eind mei wil gaan kopen kan je beter nog even wachten, tegen die tijd is de hele AMD 3xx generatie op de markt (vermoedelijk), en dat schud de markt flink op.

Zou daarom lekker halverwege april een topic openen.

'Quaevis terra patria' - Desiderius Erasmus | 'Il faut cultiver son jardin' - Voltaire

Pagina: 1