Volledig netwerk vernieuwen op boerderij

Pagina: 1
Acties:

• Frazzy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-02 13:41
Omdat wij ver in het buitengebied wonen hebben wij al jaren crappy internet. Daarbij hebben we een netwerk wat niet al te stabiel is en maximaal 54mbit is.

Omdat er nu een wonder is geschied en wij over een paar maanden een 200Mbit KPN glasvezellijn krijgen wordt het nu tijd om het netwerk te upgraden. Om een en ander te verduidelijken heb ik een situatieschets toegevoegd.

Het doel is dat we in alle bebouwing draadloos het netwerk op kunnen. In de gearceerde blokken moet hoge snelheid gehaald worden. de rest moet gewoon stabiel zijn.

Het grootste databerbruik zal komen van de ruimte C. Er is een mogelijkheid om een netwerkkabel te trekken van het glasvezelpunt naar C. Aan die lijn is het ook mogelijk om meerdere AP's te hangen?

A is een woonhuis met 2 verdiepingen en een opbergzoldertje. Het is mogelijk om van het glasvezelpunt bedraad op die zolder te komen.

De linkse stal is 32 meter lang maar vrij smal dus misschien is het iets om die met een straal antenne te dekken?

Ik heb basiskennis van netwerkbeheer maar omdat ik een super stabiel netwerk wil hebben wat ook voorbereid is op de toekomst wil ik graag advies voor de te gebruiken componenten.

Ik zoek een?
Accespoint, repeater oid.?

Wat is je budget?
Wat nodig is. Voorop staat goede prijs/kwaliteit verhouding

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
We hebben al een TP-link router tp-wr1043nd. De voorkeur is om deze te blijven gebruiken. Wellicht dat er voordelen zitten in een volledig TP-Link netwerk?

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
...

Ik ben heel benieuwd hoe jullie het zouden aanpakken.

Alvast bedankt.

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-enIXQQWbse0/VONWhLrd9zI/AAAAAAAAKcA/jd2srhInxyo/w806-h865-no/IMG_20150217_144554.jpg

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-02 17:23
Start met standaard CAT 5e of CAT 6 bekabeling te leggen naar elke ruimte waar je dekking wilt hebben. Zet daarna in elke ruimte een Access Point neer en zorg ervoor dat de SSID en wachtwoord hetzelfde is.

while (! ( succeed = try ()));

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20-02 20:59
Ten eerste gefeliciteerd met het verkrijgen van een 21e eeuwse internet verbinding :).

Wat is je budget en wat zijn je exacte eisen qua snelheid? Wil je in A, B en C draadloos 200Mb/s up en down halen? Of minder (bijvoorbeeld 50Mb/s) genoeg?

Als je je tekening nu eens aanpast en ik elke ruimte schrijft hoeveel Mb/s je minimaal wilt halen.

Verder zal er in iedergeval een Cat 6a ethernet kabel naar Ruimte A, B en C moeten, en ook eentje naar de losstaande stal. Zijn er buiten nog ruimtes waar wifi moet komen?

Ik zit te denken aan een Unifi set-up, alleen dat kan je zo snel, goed en duur maken als je zelf wilt.

• Frazzy
@Hans Lenze:
Ik denk dat die oplossing te kort door de bocht is aangezien de afstanden impelweg te groot zijn.

@Balance:
De snelheden kan ik een kort antwoord op geven. Al de witte bebouwing op de tekening mag 50mbit zijn. In mijn ogen is daar een simpele, echter stabiele repeater voldoende. In zowel A,B en C is de bandbreedte meer van belang.
De TP-Link router die we hebben komt bij de glasvezel aansluiting te hangen. Dus dan zou ruimte B en een deel van A al een heel eind in orde moeten zijn?

Er ligt Cat 5e naar A en C. Waarom zouden we voor Cat 6a moeten gaan?

Het Unifi systeem is een heel mooi systeem maar voor wat ik zo zie is het wel overkill vanwege de lagere eisen in de witte gebieden.

Als ik het naar eigen inzicht zou doen dan zou ik de router gebruiken voor ruimte B. Op de zolder van het woonhuis een goede AP en in ruimte C een goede AP.
Eventuele gaten in het bereik zou ik dan dichten met repeaters (eventueel in combinatie met richtantennes) zodat ik geen bedrading nodig heb.

Is dat echt te simpel gedacht?

Het budget wil ik nog even buiten beschouwing laten. Ik weet niet wat ik nodig heb en dus kan ik er ook geen prijs aan hangen.

Hopelijk kunnen jullie hier iets mee?

• Balance
Ubiquiti is absoluut geen overkill, het is juist een van de goedkoopste multi-AP oplossingen die fatsoenlijk werkt. De TP-link wr1043nd is een oud gedrocht, die mag als eerst de deur uit. Waarom? Bij een multi-AP opstelling is het essentieel dat je client op het goede moment van het ene naar het ander AP wordt overgezet. Anders eindig je met een ontzettend trage verbinding omdat hij te vroeg of te laat overschakelt. De TP-link kan dat niet. Bovendien is de wifi ook nog eens zwaar verouderd (maar 2x2 MIMO, geen 5GHz, geen 802.11ac).

Snelheden die op een doos staan ga je nooit halen. Dat zijn namelijk theoretische half-duplex snelheden, waarbij de verschillende banden (2,4GHz en 5 GHz) nog bij elkaar opgeteld worden ook. Wifi is half-duplex wat betekend dat je niet tegelijk kan zenden en ontvangen. Op de doos van die TP-link staat 300Mb/s. Dat geld voor 40MHz bandbreedte, maar met meerdere AP's kan je dat niet gebruiken omdat ze dan elkaar gaan storen. Met 20MHz houd je nog maar 150Mb/s over, en dit is nog steeds theoretische half-duplex snelheid. Je haalt als je er naast staat met een goede client max. 75 Mb/s, en waarschijnlijk maar 30 tot 50 Mb/s. Daar heb je geen 200 Mb/s abonnement voor.

Wat je wilt is Acces Points (AP's) die 3x3 MIMO en 5GHz ondersteunen, en het liefst ook 802.11ac. 3x3 MIMO betekend dat er met drie antennes ontvangen en verzonden wordt, door complexe modulatie en de verschillende prorogatie paden is 3x3 MIMO ongeveer 1.5 keer zo snel als 2x2 MIMO. Ook heb je √3/√2 = ~22% beter bereik door puur de MIMO.
5GHz is een tweede band die gebruikt kan worden. Deze heeft minder bereik dan 2,4GHz maar er is ook minder storing op. Ook kan over 5GHz grotere bandbreedtes gebruiken (40MHz met 802.11n, 80MHz met 802.11ac) waardoor je hogere snelheden krijgt.
802.11ac is tenslotte een nieuwe versie van het wifi protocol wat op 5GHz werkt. Er is geavanceerdere (256 QAM) modulatie mogelijk, samen met bredere kanalen (80MHz). Ook zijn nieuwe optionele features zoals Multi-user MIMO en Beamforming ingevoerd voor betere en efficiëntere distributie van het de capaciteit en het signaal.

Lang verhaal kort: De ene draadloze apparatuur is de andere niet. Wat Unifi zo goed maakt voor multi-AP set-ups is dat de AP's dus met elkaar communiceren om te kijken via welk AP een client het sterkste signaal heeft. Je wordt zo automatisch van het ene AP naar het andere overgeschakeld, zonder dat je het door hebt of je connectie verliest.

Je kan ook domme AP's neerzetten, en dan handmatig van AP wisselen of je client het laten uitzoeken, die daar over het algemeen ontzettend slecht in is (ze wisselen veel te laat of zelfs niet).

Waar je dus naar zit te kijken zijn Unifi Pro's/AC's voor in A, B en C, en nog een LR model voor in de smalle stal.

Edit: Als er nu al Cat 5e ligt is dat prima. Alles wat je nieuw doet zou ik echter Cat 6a doen, anders kan je over 2 tot 4 jaar het weer opnieuw doen.

Repeaters zijn per definitie prut, die wil je kost wat het kost voorkomen. Ping (lag) verdubbeld en snelheid halveert, en dat is nog in het beste geval. Er kan vast wel een draadje via het dak van de stal naar het AP getrokken worden.

Als je het netjes wilt houden moet je ook eens naar PoE (Power over Ethernet) kijken. Hierbij wordt zowel de data als de stroom over één draad vervoert, zodat je het relatief netjes kan afwerken. De Unifi modellen ondersteunen dat.

[ Voor 10% gewijzigd door Balance op 17-02-2015 18:10 ]

• Frazzy
Dank je wel voor je zeer uitgebreide en goed onderbouwde antwoord.

Ik zie een paar zaken die bij ons niet zo verschrikkelijk belangrijk zijn:

- 5ghz is voor ons onbelangrijk. Wij wonen zo ver van de bewoonde wereld dat niemand ons kan storen.

- Roaming is ook niet zo belangrijk. De apparaten die volle snelheid moeten draaien staan op een vaste plek. Daartussen kunnen we een wisseling gewoon forceren.

Jouw oplossing is de perfecte oplossing echter voor hier overkill en buiten het budget. Het vergt een investering van tenminste 1000 euro boven op de 2000 euro die we voor de glasvezel aansluiting moeten betalen.

Als we 1 trap lager gaan kijken en meer in het consumenten segment blijven welk merk levert dan de beste prijs/kwaliteit verhouding? Zyxel? Tp-link?

• Killerbert
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-02 15:08
Het is natuurlijk jou eigen keuze. Als je het goed wilt doen, dan neem je het voorstel van Balance.
1x een investering en je hebt er jaren plezier van.

Op een dag drink je geen bier meer maar drink je Grolsch... My specs

• rty
  • Registratie: November 2011
  • Niet online

rty

Frazzy schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 19:52:Als we 1 trap lager gaan kijken en meer in het consumenten segment blijven welk merk levert dan de beste prijs/kwaliteit verhouding? Zyxel? Tp-link?
ipv the UniFi pro, de normale UniFi gaat aardig wat schelen.

• Frazzy
OK, we hebben een beslissing genomen. Er komen 3 unify pro's te hangen.

De vraag die ik nu nog heb:
- kunnen de 3 ap's direct aangesloten worden op de experiabox?

• Balance
Frazzy schreef op zaterdag 07 maart 2015 @ 15:18:
OK, we hebben een beslissing genomen. Er komen 3 unify pro's te hangen.
..
Goed bezig :)
Frazzy schreef op zaterdag 07 maart 2015 @ 15:18:
...
De vraag die ik nu nog heb:
- kunnen de 3 ap's direct aangesloten worden op de experiabox?
Ja dat kan, maar dan heb je wel een apparte stroomvoorziening nodig. Wat makkelijker is is een PoE switch (zoiets) er tussen hangen, en dan hoef je alleen nog maar ethernet kabels (minimaal Cat 5e, Cat 6a is aangeraden) naar de Unifi Pro's te trekken

Je kan ze met de Unifi Controller, die je op een PC of Mac installeert, instellen.

[ Voor 23% gewijzigd door Balance op 08-03-2015 00:21 ]

• Frazzy
Heb jij ook nog een advies voor een bijpassende netwerkkaart?

Hij hoeft van mij geen 5ghz aan te kunnen. Wij hebben geen last van storing op deze band aangezien we in the middle of nowhere wonen...
Verder moet hij dus tenminste 450mbit aankunnen en compatible zijn met de unify pro.

Ik kan in de pricewatch van alles vinden echter had ik de vorige keer ook het idee dat ik het goed ging aanpakken...

Dank je!

• Balance
Voor een dekstop of voor een laptop?

Je wilt in ieder geval 3x3 MIMO (3 antennes) voor die 450 Mb/s, dual-band (2,4GHz + 5 GHz) ondersteuning is ook wel handig. 802.11ac heb je echter niet nodig aangezien de Unifi Pro's dat niet ondersteunen. Beide onderstaande voldoen aan die eisen, dual-band 802.11n kaarten, met 3x3 MIMO support op beide banden.

Voor desktop: TP-Link TL-WDN4800
Voor laptop: Intel Centrino Ultimate-N 6300

Beide zijn dual-band 802.11n kaarten, met 3x3 MIMO support op beide banden.

• Frazzy
Ah, die kaart had ik al gezien maar na je woorden over onze router was ik een beetje huiverig geworden voor TP-Link...

Super bedankt voor je advies! Als het er allemaal inhangt dan laat ik weten hoe het bevalt!

• Famous Copra
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:22
Alles al geinstalleerd en werkend?
Pagina: 1