Zwave vision versus RFXCom

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddt3
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-05 12:59
Hallo,

Net als andere posters hier wil ik een eerste stap zetten op t gebied van Domotica.
Wat ik eerst en vooral wil is mijn Philips Hue systeem makkelijker bedienbaar te maken voor de kinderen (zonder apps e.d.) En dus wil ik graag wat "programmeerbare schakelaars" in huis plaatsen.
Maar de volgende stap zal waarschijnlijk zijn om ook mijn Eneco Toon in t verhaal opnemen en regelbare radiator thermostaten toe te voegen.

Natuurlijk heb ik geen oneindig budget (verre van dat) maar geef liever iets meer uit aan een goed systeem dan te besparen en te ontdekken dat het het allemaal "net niet" is.

Lastigst kiezen vind ik: Zwave vision vs RFXCOM. Vandaar dat ik een aantal vragen heb waarvan ik hoop dat jullie me op weg kunnen helpen..
  1. Het lijkt er op dat Zwave een robuust protocol is waarin de communicatie bevestigd wordt en je dus zekerder weet dat berichten zijn aangekomen of niet.Klopt dat?
  2. Werkt dit niet zo in de 433.92Hz?
  3. Heel veel verschillende fabrikanten maken zwave producten, is het zo dat er met al deze producten te communiceren valt met de Zwave vision of mis ik dan iets?
  4. Ik zie zwave plus genoemd. Is dat de opvolger van zwave en betekent dat dat zwave uitgefaseerd raakt? Of is z-wave plus downward compatible?
  5. Ik ben op zoek naar "wand zenders", (duwen veroorzaakt een bericht). Nu lees ik bij sommige van deze z-wave schakelaars dat ze niet geschikt zijn voor selectie van scenes en bij andere wel. Dat snap ik niet goed, ik neem toch aan dat ik in bijv. openHAB bepaal wat deze schakelaar "te weeg brengt"of is dat te simpel gedacht?
  6. Het lijkt er op dat een z-wave systeem een lagere instap prijs heeft maar daarna duurder is omdat modules allemaal wat duurder zijn (vergeleken bij 433.92Mhz producten). Wat zijn de afwegingen om voor z-wave te kiezen? Of juist voor RFXCOM?
  7. Ik lees dat bijv. kaku systemen wel lekker goedkoop zijn maar toch niet echt betrouwbaar werken. Maar er zijn zoveel system en fabrikanten die compatible zijn met RFXCOM, welke zijn daarin het beste, meest betrouwbaar? goedkoop etc?
Ik weet het: een hele waslijst, maar ik denk dat meer mensen geholpen zijn met de antwoorden :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:28

HeroS

SmartHome Nerd

1 > Ja, dat kopt
2 > Ja, klopt ook
3 > Ik ken de zwave vision stick niet maar het is ook meer een software dingetje. Dus welke software wil je gaan draaien?
4 > Is inderdaad opvolger. Is ook compatible maar dan kun je geen gebruik meer maken van de voordelen van zwave+. Dus is alle modules worden dan zwave (zonder +)
5 > Dit komt omdat de meeste schakelaars een input hebben voor bv een deurcontact (open/dicht).
6 > Wil je betrouwbaarheid dan zwave kiezen
7 > Geen idee,

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddt3
Dank voor je antwoorden!

3> * De software waar ik naar gekeken heb: openHAB en Domoticz..

Voorkeur gaat uit naar openHAB omdat het er op lijkt dat die beter te configureren/aanpassen is. Domoticz was wel heel erg makkelijk om even wat dingen mee te proberen. Mijn conclusie was vooral: het maakt niet zoveel uit welk (open source) systeem ik kies, allemaal ondersteunen ze een z-wave usb stick en de RFXCOM. OpenHab ondersteunt koppeling naar Hue en Domoticz koppeling naar Hue en Toon..
Maakt het voor de ondersteunde z-wave apparaten uit welke ik kies? Maw is het zo dat het ene pakket wel bijvoorbeeld z-wave rookmelders ondersteunt en t andere niet?

Heb je beter suggesties? Dan hou ik me zeer zeker aanbevolen..

Dit is de stick: http://www.robbshop.nl/vision-usb-stick-z-wave

En ook daarvoor geldt, adviezen errug welkom.. Met name bij software krijg ik het idee dat er genoeg verschillende pakketten zijn en ik terug kan komen op mijn keuze (verlies dan alleen maar tijd, immer). Maar de hardware keuze is nogal essentieel..

5> Ik bedoel met schakelaar dus een schakelaar aan de wand, niet een inbouw component om iets te schakelen. Bijvoorbeeld: http://www.robbshop.nl/zwaveme-wandzender-zme-wallc-s, dan signaal via vision stick op openHAB laten binnenkomen en op grond daarvan al mijn hue lichten in de woonkamer aan doen..

Geloof wel dat je me over de streep hebt om toch voor z-wave te kiezen.. :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:18

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De keuze voor z-wave lijkt me een nobrainer als je serieus aan de slag wil met domotica. Bidirectionele communicatie en routing zijn een voorwaarde om een systeem betrouwbaar te laten functioneren en om de mogelijkheden te bieden die je nodig hebt voor een veelzijdig domoticasysteem.

Ik zou wel meteen een z-wave plus stick (bijv. Z-wave.me UZB) kopen zodat je basis er in ieder geval geschikt voor is. Z-wave plus heeft o.a. een beter bereik, meer kanalen en de mogelijkheid om apparaten te includen die niet direct bereik hebben op controller (maar wel via tussenliggende routerende modules die dan wel z-wave plus moeten ondersteunen).

Met wat handig scripten zou je een aan/uit-schakelaar ook wel kunnen gebruiken om tussen scenes te switchen maar erg handig is het niet. Een pulsdrukker/wiptaster of hoe je een toets die na indrukken terugkomt in zijn neutrale positie ook moet noemen is er beter voor geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddt3
Femme,

Dit is wat ik wil gaan bestellen:
pricewatch: Z-wave.me Wandzender
(http://tweakers.net/pricewatch/zoeken/?keyword=wandzender)

Ik ben op zoek naar zenders zonder schakelaar omdat mijn lichten immers al Philips Hue zijn en het niet nodig is (zelf vervelend is) om die via spanning uit/aan te schakelen..

Of bedoel je iets anders met pulsdrukker? Heb je misschien een link naar een voorbeeld?