R9 290 zwarte schermen, driver stopped responding.

Pagina: 1
Acties:

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:35
Hallo Tweakers,

Misschien kan iemand mij hier helpen, want ik kom er zelf niet verder uit.

Mijn systeem met R9 290 (Niet overgeclocked.) staat onder mijn topic post.

Tijdens gamen heb ik last van willekeurige zwarte schermen.
Soms gebeurd het vrij snel, soms kan ik lang gamen en gebeurd er niets bijzonders.

-Als het gebeurd loopt mijn beeld vast.
-Het geluid van het spel gaat door in een loop. (Muziek van mediaplayer gaat wel normaal door.)
-Als ik dan taakbeheer start (ctrl+alt+del) duurt het even voordat het verschijnt.
-Vervolgens kan ik het spel op deze manier afsluiten, soms krijg ik dan de melding "driver stopped responding".
-Wat er dan altijd gebeurd is dat mijn GPU gebruik naar 100% gaat en daar op blijft staan, de enige oplossing is dan de pc herstarten.

Ik heb al geprobeerd om Catalyst Control Center te verwijderen, ik had gelezen dat dit problemen op kon leveren i.c.m. MSI Afterburner.

Omdat ik dit met mijn HD7850 niet had, vermoed ik een probleem met de R9 290 of mijn voeding.
Ik moet zeggen dat mijn voeding al bijna 6 jaar oud is, maar ik heb er nooit problemen mee gehad.
Hier en daar lees ik dat LC-power geen indrukwekkend merk is w.b.t kwaliteit enzo.
Het gaat om een LC 8650 V2.2 600 watt voeding met 650 watt piek.
Eerlijk gezegd weet ik niet zeker of het überhaupt wel voldoende is, fabrikanten raden 750 watt aan, anderen zeggen dat een goede kwaliteit 500-550 watt genoeg is.
De voeding heeft 2x 22a 12volts lijnen, 468 watt op de 12volts lijnen.
Verdere specs:

http://extreme.pcgameshar...picture57616-p4110055.jpg

Alvast bedankt voor het meedenken!

• Jaded
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-03 08:45
Ik heb dezelfde symptomen gehad met een oudere Radeon kaart. Deze crashte ook willekeurig.

Het downclocken van de kaart in het Catalyst Control Center zorgde dat de problemen drastisch afnamen, maar het is nooit 100% weggegaan. Ik ben na een jaar sukkelen overgestapt op een zwaardere Nvidia-kaart, en geen problemen meer, dus bij mij geen issue met de voeding.

• HugoBoss1985
Jaded schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 13:15:
Ik heb dezelfde symptomen gehad met een oudere Radeon kaart. Deze crashte ook willekeurig.

Het downclocken van de kaart in het Catalyst Control Center zorgde dat de problemen drastisch afnamen, maar het is nooit 100% weggegaan. Ik ben na een jaar sukkelen overgestapt op een zwaardere Nvidia-kaart, en geen problemen meer, dus bij mij geen issue met de voeding.
Verbruikte die zwaardere Nvidia kaart meer of minder stroom?

Met terugclocken verbruiken kaarten minder stroom en worden ze minder heet.
Dan kan het alsnog aan de voeding óf de kaart liggen.
Op dit moment is het nog lastig om een RMA aan te maken, zeker met zo'n vaag willekeurige probleem.

[ Voor 17% gewijzigd door HugoBoss1985 op 17-02-2015 13:18 ]

• Kosh66
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-02 22:49
Een voeding van 6 jaar oud, zal de specs die staan opgegeven niet meer altijd halen. Kijk eens of je een spanningsmeting kan doen terwijl het systeem in gebruik is, daar zijn tools voor. Zie je veel wisselingen in de geleverde spanning en kakt(en) de 3.3V of de 5V lijn(en) regelmatig in, dan is het tijd voor een nieuwe voeding. Zeker met een stroomvreter zoals de R9-290.

• HugoBoss1985
Kosh66 schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 13:20:
Een voeding van 6 jaar oud, zal de specs die staan opgegeven niet meer altijd halen. Kijk eens of je een spanningsmeting kan doen terwijl het systeem in gebruik is, daar zijn tools voor. Zie je veel wisselingen in de geleverde spanning en kakt(en) de 3.3V of de 5V lijn(en) regelmatig in, dan is het tijd voor een nieuwe voeding. Zeker met een stroomvreter zoals de R9-290.
Is HWiNFO64 geschikt, of kun je mij iets aanbevelen?

Wat zijn de toleranties voor wisselingen in geleverde spanning? (Wanneer is het problematisch?)

• Jaded
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-03 08:45
Ik ben overgestapt van de Radeon HD 7870 2GB naar Gigabyte GV-N770OC-4GD en die gebruikt 80 watt meer stroom.
Maar goed, mijn voeding is 3 jaar oud, die van jou iets ouder.

• Kosh66
Die laat, geloof ik, niet alle waarden van je voeding zien.

Vroeger had ik zoiets als Everest, die kon ook over langere duur de spanningen laten zien en als het dan inkakte, had je het zo gezien. Volgens mij als de spanning 10% naar beneden fluctueerd kun je al problemen krijgen.

V.w.b. voedingen: ik gebruik zelf al jaren Enermax voedingen, maar die zijn prijzig. Misschien vind je die te duur....

• HugoBoss1985
De waarden in mijn UEFI en HWiNFO 64 zijn hetzelfde:

3.3v: 3,456v
5.5v: 5.120v/5.160v
12v: 12.408v

De 12v waarde lijkt me nou niet optimaal...
Eens even testen wat er onder load gebeurd.

• Kosh66
Dat kan wel, iets meer, dat zou niet zo'n probleem mogen zijn. Doe maar eens een duur test ja, liefst onder load.

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:28
Als je de voeding wilt stresstesten, dan zou je OCCT met diens Power Supply test kunnen gebruiken.

Het zou echter, zoals hierboven al eens gesuggereerd werd, ook aan de GPU kunnen liggen. Welke GPU heb je precies (merk en type)?. Heb je al eens geprobeerd om, ondanks dat zowel de oude als nieuwe GPU's van AMD zijn, alle drivers te verwijderen? Ook zou je via MSI Afterburner eens kunnen proberen de clocks iets te verlagen (50Mhz minder of zo) of het voltage iets te verhogen. Let bij dit laatste wel op de temperaturen, met name wanneer je een reference R9 290 model hebt. Het kan wel eens gebeuren dat, ik weet even niet meer bij welk merk ik dit eerder heb gehoord, men in het bios van de GPU een iets te laag voltage heeft ingesteld wat voor instabiliteit kan zorgen.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• HugoBoss1985
Dit is een schone installatie i.v.m. ssd upgrade. (Toen had ik de R9 290 al.)
Overigens zijn het de nieuwste 14.12 Omega drivers.

W.b.t het bios klinkt het wel bekend.
Zoiets had ik ook gelezen en ook dat men een R9 290 Vbios kreeg van de fabrikant.
Misschien met aangepast Vcore voor de gpu...

Met OCCT nog niet getest maar met gamen wel:

+3,3v min 3.376v max 3.472v.
+5v min 5.040v max 5.160v.
+12v min 12.232v max 12.408v.

Het is een Asus R9 290 Direct CU II.
Als ik de kaart omlaag klok naar 947mhz (standaard R9 en 53mhz minder) dan gaat het Vcore ook omlaag.
Volgens MSI Afterburner, althans.
Dan zou de kaart het dus zelf regelen, afhankelijk van de clocksnelheid.
Of het stock voldoende voltage is voor de fabrieksoverclock weet ik niet.

De gpu temperatuur komt niet boven de 81 graden Celsius uit. (op 1000mhz fabrieksoverklok.)
3x 140mm intake (2 naast de kaart), 1x 120mm en 1x 140mm outtake.

Edit: net even heel kort met OCC PSU test bekeken:

Alle voltage min en max waardes blijven hetzelfde, alleen +3,3v min is naar 3.360v gegaan.
Het maximum van de +3.3v waardes komt trouwens boven de ATX 2.2 toleranties uit.
Het max is volgens officiële bronnen 3.465v...

Edit: op de website van Asus stonded 2 biossen voor mijn kaart. (Het is voor eerst dat ik Vbios updates zie op de website van een fabrikant...)
Via de database van Techpowerup kwam ik erachter dat er meerdere Vbiossen voor de kaart te downloaden waren.
Ik kon nergens terugvinden welk bios ik precies had, omdat alle bios codes hetzelfde zijn.
Na het flashen kreeg ik een bericht waaruit bleek dat ik niet het nieuwste bios had.
Nu dus wel: 67B1HB.15.41.0.2.AS08L

http://www.techpowerup.co...acturer=Asus&model=R9+290

http://www.asus.com/Graph...OC4GD5/HelpDesk_Download/

De bios update heeft het probleem niet verholpen...

[ Voor 56% gewijzigd door HugoBoss1985 op 17-02-2015 20:48 ]

• The Otherside
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-01 13:41
Hier ook een hoop geklooi met zwarte schermen i.c.m. R9 290, Bij mij niet in game maar vooral in windows of net bij het opstarten van windows. Probleem heb ik niet echt kunnen achterhalen. Wel tal van tips gebruikt die er te vinden zijn op het net rond deze kaart. Incl bios flash (van zowel mobo als GPU) https://www.google.nl/web...#q=black%20screen%20r9290

In eerste instantie leek hij stabiel met 14.12 zonder CCC i.c.m. MSI Afterburner en dan force constant voltage. Totdat het vandaag weer helemaal de soep in liep. Ik las eerder al over problemen met de 14.12 driver i.c.m met deze kaart. Met de DDU tool van Guru3D alle drivers verwijderd (zowel Intel (onboard gpu) als AMD) en daarna in safe mode de 14.9 drivers geinstalleerd. En dat loopt vooralsnog soepel en zonder zwarte schermen. Je zou ook 14.9 kunnen proberen.

PSN: Arcadium86 | iRacing Profiel

• HugoBoss1985
Bedankt voor de tip.

14.9 Heeft het probleem niet verlopen...

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-03 07:42

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

LC Power voedingen staan niet echt hoog aangeschreven, heb je niet een andere (degelijke) 500w + voeding om te testen, zeker met een OC op je cpu zou die voeding wel eens tekort kunnen komen, is het ook al een ouder beestje?

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19:39
Waarom stuur je de kaart niet gewoon terug naar de winkel voor vervanging?
Dit is een bekend probleem van de R9-290.
Ik heb hetzelfde gehad met mijn kaart. Daarbij kreeg ik ook om de paar uur een zwart scherm.
Heb het ding teruggestuurd, kreeg de volgende dag een nieuwe opgestuurd en het probleem was opgelost.

• HugoBoss1985
wappiewappie schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 10:54:
Waarom stuur je de kaart niet gewoon terug naar de winkel voor vervanging?
Dit is een bekend probleem van de R9-290.
Ik heb hetzelfde gehad met mijn kaart. Daarbij kreeg ik ook om de paar uur een zwart scherm.
Heb het ding teruggestuurd, kreeg de volgende dag een nieuwe opgestuurd en het probleem was opgelost.
Omdat ik er nog niet zeker van ben dat het aan de videokaart ligt.

Binnenkort ruil ik (tijdelijk) van videokaart met iemand die ook een R9 290 heeft.
Dat is de beste manier om te vinden waar het aan ligt.
Pagina: 1