Raid keuze?

Pagina: 1
Acties:

• fata
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-01 14:51
Hallo Tweakers,

ik heb een 2bay synology (DS215J) besteld om mijn data wat geordender centraal op te slaan en makkelijker benaderbaar te maken voor meerdere apparaten thuis.

Waar ik nog mee zit is welke Raid oplossing het beste bij mijn wensen past.
Er zullen twee gelijke shijven in de synology komen. ik heb een RAID 1 oplossing overwogen maar dit is volgens mij niet de juiste oplossing voor mij. in mijn situatie hoeft de tweede schijf niet een kopie te zijn van de eerste schijf. enige wat ik wat veiliger wil back uppen is de prive folders (foto's, video's doc's etc).
De rest van de data die op schijf één staat hoeft geen back up van gemaakt te worden.

Is het in mijn geval het beste om beide schijven als aparte volumes te configureren?
is het back uppen van de prive folders op schijf één naar schijf twee toch op een slimme manier te automatiseren, dus dat het apparaat automatisch deze folders ook op shijf twee zet?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

RAID 1 is sowieso geen backup, het voegt redundancy toe zodat je beschermt bent tegen diskfalen (van 1 disk), maar niet tegen software errors of datacorruptie.
Ik zou voor belangrijke data het ding als RAID1 configgen en gebruiken in combinatie met een goede backupoplossing.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Je had 2 losse nassen moeten kopen, dan had je een mooie backup gehad, waarvan je 1 nas uitzet en van het stroom afhaalt.(en regelmatig een copie maken van je andere nas).

Nu heb je 1 backup, dus eigenlijk geen backup.
En in het vervolg eerst vragen, dan pas kopen.

[ Voor 21% gewijzigd door jan99999 op 17-02-2015 10:11 ]

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Zelf zou ik geen RAID toepassen op een 2 disk Synology. Raid0 geeft geen performance winst (kan de processor niet aan) en geeft je enkel een groter risico. JBOD zou nog een oplossing zijn, maar als je toch enigzins backup wilt houden dan is het slimmer om beide disken apart aan te sturen en zelf te bepalen wat je op welke disk plaatst.

Natuurlijk kan je ook een externe disk er aan hangen voor backups. Let bij het kiezen van een backup oplossing vooral goed op dat het bestand is tegen ransomware!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-01 21:35

DarkSide

theres no place like ::1

Wil je de data die op je NAS staat backuppen of wil je data van een computer/laptop backuppen?

Als je foto's van je computer(s) wilt backuppen kan je ze gewoon kopiëren naar je NAS.
Deze kan je extra beveiligen door een RAID 1 opstelling te doen zodat als er 1 HD stuk gaat je niet je data kwijt bent. Maar dit kost je dus wel HDD ruimte.
Als je je gegevens toch op 2 plaatsen hebt, kan je gewoon een JBOD draaien. Dan heb je lekker veel ruimte voor backups.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Weet niet precies wat er allemaal mogelijk is met een Synology. Met jouw hardware en wensen zou ik 1 schijf gebruiken, en één of meer shares 1x per dag of zo laten backuppen met rsnapshot naar de andere schijf.

• fata
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-01 14:51
Bedankt voor jullie reacties.
Ik hou het bij twee aparte volumes.

Als het goed is heeft Synology een oplossing om van alleen bepaald mappen een kopie te maken op de tweede schijf.

Dit om te voorkomen dat als een schijf stuk gaat de andere nogsteeds de data erop heeft. uiteraard zal ik dan ook om de aantal weken wel een back up maken op een usb stick van belangrijke data, maar dit hoeft dan weer niet zo vaak te gebeuren.
Pagina: 1