[Netduino 2] RS232 - geen verbinding

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• las3r
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-10 06:52
Hai :)

Ik ben al een paar maandjes aan het spelen met een Netduino 2 en heb hier veel lol in (achtergrond informatica / c# / .NET, absoluut niet handig, weinig verstand van electro).

Ik loop nu tegen problemen met een projectje wat ik opgestart heb voor een familielid. Ik heb een weegschaal die via RS232 (serieel) verbonden kan worden met een pc (USB2Serial). Via een simpele terminal kan ik via het ascii protocol simpele commando's richting de weegschaal sturen. Hierbij gebruik ik geen handshake.

code:
1
2
Send > P{CR}{LF}
Receive < 0.0 g

Erg simpel, werkt leuk. Het probleem is echter dat ik op geen enkele manier contact krijg via mijn netduino. Ik heb een bluetooth chip aan de netduino gehangen, een stukje code geschreven om commando's via windows phone naar de netduino te sturen - dit gaat allemaal prima.

Wat ik weet is dat serieel (-3V to -25V) laag tot (+3V to +25V) hoog gebruikt om hoog-laag door te geven en dat je een aparte chip nodig hebt om dit om te zetten naar een voltage wat de netduino begrijpt, en dat ik dus een breakout boardje nodig heb om deze signalen om te zetten.

Ik heb de volgende zaken geprobeerd:
1. USB BUB:
USB BUB I (http://moderndevice.com/product/usb-bub-i/) met de guide (http://blog.codeblack.nl/...g-Started-with-RS232.aspx). Ik krijg nul respons van de weegschaal, zelfs als ik hem in push mode zet (hij stuurt dan elke 1000ms een gewicht door). Ik heb dit geprobeerd zoals in de guide wordt aangegeven, maar ook met aansluiting van 5V, maar ook dan krijg ik niks door. Ik heb een Serial2USB kabel aangesloten op een usb naar mini usb converter, en vervolgens in de USB BUB.

2. SparkFun FTDI Basic Breakout - 5V
SparkFun FTDI Basic Breakout - 5V (https://www.sparkfun.com/products/9716) zonder guide. Ook hier krijg ik geen respons at all. Ook hier gebruik ik de USB naar mini-USB converter.

Note 1: De weegschaal werkt met 7-O-1, dit heb ik correct ingesteld
Note 2: De weegschaal ondersteunt no-handshake, dus enkel TX/RX
Note 3: Ik krijg gewoon data als ik de boel op de pc aansluit

Omdat ik verder geen kennis heb van RS232 loop ik tegen de een mentale brick wall. Ik weet niet welke hardware ik moet bestellen en/of gebruiken om wel iets terug te krijgen van de weegschaal.

Vragen:
1. Is dit gemakkelijker te doen een met arduino-variant? Ik heb gekozen voor netduino omdat visual studio en step-through debugging
2. Is dit uberhaupt doable?
3. Ligt mijn fout elders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-10 12:20
Beide bordjes werken met 0-5V signalen (TTL RS232). Als het wel werkt met de echte RS232 poort van de pc zal er waarschijnlijk een convertor tussen moeten om van rs232 TTL naar echt RS232 te gaan. Zo'n convertor zal met een losse voeding moeten worden aangesloten of er moet een buck/boost converter opzitten om ook daadwerkelijk de RS232 niveau's te krijgen.

Je kan kijken of je netduino alles goed doet door de tx aan de rx te hangen. Dan zou je dezelfde data gewoon terug moeten krijgen.

Dus, antwoord op je vragen:
1: netduino/arduino/etc zal geen verschil geven. Beide zouden het moeten doen.
2: Het moet te doen zijn. RS232 is vrij makkelijk te implementeren, maar kan soms moeilijk doen voordat het echt werkt.
3: Waarschijnlijk, zie hierboven :P