Welk moederbord en koeler voor overklokken Intel E5200?

Pagina: 1
Acties:

• luketheduke
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14-01 22:54
Ik ben een PC aan het klaarmaken voor het encoderen van een live stream in 720P met de H.264-codec en een PCIe video capture kaart als bron. De software waarmee ik dat ga doen raadt aan daarvoor minstens een dual-core processor van 2.7 GHz te gebruiken. Ik heb mijn hoop op 1080P opgegeven, maar het zou geweldig zijn als ik op zijn minst een degelijke frame rate zou kunnen halen.

De PC is een Packard Bell iMedia D5005 (PV.U220Y.004) uit 2009 (specificaties, Tweakers).

De Intel Pentium E5200 dual-core 2.5 GHz die in de PC zit kan prima overgeklokt worden, maar de huidige moederbord en CPU-koeler zijn er vermoedelijk niet geschikt voor. Met sommige setups kan de processor op meer dan 3.5 GHz draaien (bron), dus ik hoop zo'n 3.0 Ghz te behalen. Meer zou mooi zijn.

Wat zou een geschikte keuze voor een vervangend moederbord en koeler kunnen zijn? Of zou het met het huidige moederbord kunnen? Of kan het überhaupt niet?

Tussen de hudige CPU-koeler (die niet heel groot is) en de voeding zit een paar centimeter, dus er lijkt weinig ruimte voor een al te grote koeler. Al zou ik het niet heel erg vinden om de voeding los te schroeven en de kast aan één kant open te laten.

Duizend maal dank voor iedereen die mee wil denken :)

[ Voor 17% gewijzigd door luketheduke op 17-02-2015 07:03 ]

• Stormrider nl
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-02 17:15
Hoi luketheduke,

Ik begrijp dat je pc wilt overklokken om aan de specs te komen voor het programma.

Omdat dit een kant en klare pc is mis ik helaas nog het type moederbord.
Omdat ik niet weet om welk type moederbord het gaat kunnen we ook niet zeggen of deze kan overclocken.

Wat ik je wilt aanraden. Zoek een overclock guide voor een core 2 duo. en kijk in de bios van je pc of je de instellingen mag aanpassen die omschreven staan in die guide. Als dat kan in de bios zou ik de 0.2 Ghz overclock met de huidige setup proberen te halen.

Kan je de instellingen niet in de bios doen. kan je met de huidige setup niet overclocken.
een ander (2e hands) moederboard of snellere ( 2e hands ) processor is dan misschien een optie.

Het nieuwe moederbord moet dan wel van een formaat zijn wat in je kast past.
De nieuwe CPU moet wel ondersteund worden door je moederboard.

Welk type moederboard je hebt kan je vinden in je bios. De moederboard fabrikant zal op zijn site lijsten hebben staan met welke cpu op jouw moederboard past en uiteraard ook wat het formaat is.

Als je de cpu kan vervangen door een sneller exemplaar zou dat mijn voorkeur hebben.

Als je wat aan de pc moet aanpassen bedenk dan wel dat dit om een 6 jaar oude pc gaat. ben je voor een paar tientjes geholpen prima. gaat het meer dan kosten zou ik het in mijn spaarpot houden en door sparen voor een nieuwe pc.

Succes en groet,
Stormrider

• Rye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-01 01:46

Rye

Probeer het eerst gewoon eens op 2.5Ghz, werkt dat niet voldoende genoeg bespaar je dan de moeite om op zoek te gaan naar een moederbord en ook nog te gaan overklokken.
Zoals hierboven wordt gezegd; of iets snellere processor zoeken of gewoon nieuwe hardware aanschaffen.

Probleem met Packerd Bell PC's is dat er vaak afwijkende connectoren worden gebruikt voor bijv. de power- resetknoppen, USB aansluitingen, etc.
Dus het is de vraag of een nieuw moederbord zomaar "past" in die kast.

www.ping-win.nl

• luketheduke
Bedankt voor het meedenken!

Na veel zoeken heb ik uiteindelijk kunnen vaststellen dat het moederbord een Acer MCP73T-AD is, met een LGA 775-socket (specificaties). De BIOS biedt geen mogelijkheden om over te klokken, maar dat hoeft niet perse aan het moederbord te liggen. Anderen hebben met hetzelfde moederbord en een alternatieve BIOS alsnog kunnen overklokken (bron).

Op basis van jullie suggesties zit ik te denken aan een upgrade naar een Intel Core 2 Duo E7600 3.06Ghz/3MB/1066 Socket 775 (specificaties), die voor iets meer dan een tientje tweedehands aan te schaffen is.

Ik realiseer me dat dit een beginnersvraag is, maar desondanks kan ik na Google-speurwerk het antwoord niet zelf vinden. Zou deze processor een geschikte keuze zijn voor dit moederbord?

• Stormrider nl
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-02 17:15
Hoi luketheduke,

Op de site doe je gevonden hebt over het moederboard heb ik wel kunnen vinden dat de E7600 zou moeten werken op je moederbord.( klik wel even intel uitklappen enz.)
Op de acer site zelf heb ik niks kunnen vinden.

Maar zoals Rye aangaf werkt je programma niet op je huidge processor ? De 0.2 ghz zou zomaar in de marge kunnen zitten.

Groet

Stormrider

• luketheduke
Uiteindelijk heb ik een Intel Q9650 3.0GHz SLB8W Quad-Core Core2 LGA775 12MB 1333MHz aangeschaft via Ebay. De huidige processor haalt het op de gewenste beeldkwaliteit slechts tot zo'n 10 FPS. Mijn hoop is dat met de verbetering van 2 cores naar 4 cores en van 2,5 GHz naar 3,0 GHz, ik in ieder geval tot 20 FPS kom.

We gaan het merken, maar ik heb goede hoop. :)
Bedankt voor het meedenken!
Pagina: 1