Na jaren weer eens een nieuwe audioset-up

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mantus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23-09 16:00
Ik heb gekeken naar topics omdat ik hier een aantal basale vragen ga stellen. Ik kan met niet voorstellen dat deze vragen reeds gesteld zijn maar ik weet echt even niet waar ik moet beginnen, maar hopelijk kunnen jullie mij op weg helpen. Daarnaast heel erg benieuwd naar ervaringen en hoe anderen dit doen. Ik vermoed dat ik veels te moeilijk aan het denken ben of dat ik iets mis.

Ik heb in mijn huiskamer zoiets als dit staan en werkt nog steeds perfect, heerlijk geluid voor films en muziek.
Afbeeldingslocatie: http://i.marktplaats.com/00/s/MTAyNFg3Njg=/z/zfwAAOSw0vBUee-H/$_85.JPG
Ik luister 75% van mijn tijd naar metal, dus ik vind het belangrijk om volledige 3-weg speakers te hebben. Ik heb altijd met moderne 5.1 setjes dat er een stuk sub-laag verdwijnt omdat er een klein gat tussen het lage van een woofer en de mid van de kleine andere speakers. Bij metal is dat voor mij waar juist de focus ligt.

In mijn gamehok is het aan ander verhaal. Hier had ik een 5.1 setje van creative op een Sound Blaster Live :o en hier heb ik iets van 10 jaar mee gedaan. Nu is het tijd voor wat nieuws!
Ik met mijn inzichten had het volgende gedaan:

Op het front kanaal van mijn geluidskaart heb ik een oude Pioneer XR-A330 staan.
Afbeeldingslocatie: http://media.oradeahub.com/anunturi/6964346.jpg
Deze set heb ik al bijna 15 jaar en ben er nog steeds gek van! Het geluid uit deze versterker en speakers is heerlijk vol en ook al is het geen 3-weg, dendert het genoeg door de kamer :) . Hiernaast heb ik oude pioneer speakers van m'n vorige auto in serie geschakeld bij deze versterker en het vult qua heldere tonen de originele speakers perfect aan.

Nu dacht ik, slim als ik was, dat het prima te doen is om vervolgens de center, sub, en surround van m'n creative set voor de rest te gebruiken. Ik heb alleen geen rekening gehouden met eventuele vertragingen omdat het over twee verschillende versterkers gaan en het is inderdaad nogal uit balans. Dit is zeker te corrigeren, maar inmiddels is het tijd voor een complete vernieuwing.

Omdat ik sinds het dolby pro logic + composiet tijdperk mij qua geluid helemaal niet verdiept heb in de moderne technologie ben ik aan het zoeken naar de beste oplossing die weer een hoop jaren mee kan gaan.

Ik wil sowieso bij mijn nieuwe set-up volwaardige front speakers. Dit hoeven geen torens te zijn, maar zonder een subwoofer nodig te hebben, moet dit diepe zware geluid kunnen neerzetten.
Daarnaast wil ik dus wel 5.1 blijven houden voor bij het gamen. Ik kijk eigenlijk nooit films in deze kamer.
En op deze combinatie loop ik vast.

Bij een 5.1 set voor de pc en dus voor gamen zijn er zat setjes te koop, maar ik vindt alleen maar sets met kleine surroundspeakers.

Als ik kijk bij HIFI sets, zie ik voornamelijk stereospeakers en kom ik dus niet op 5.1 set-up.

Daarnaast komt het euvel van daadwerkelijk het laten spelen van 5.1 tijdens gamen. Praat een geluidskaart met een installatie dat zodra er 5.1 speakers het surroundgeluid goed terecht komt? In mijn huidige creative heb ik lekker duidelijk 3 kabels lopen voor front, surround en c/sub, maar als ik via digitaal geluid wil gaan hebben nog maar 1. ;)

Als ik ga kijken naar zaken als DTS of Dolby Digital raak ik ook het spoor kwijt.. Gebruikt een game tegenwoordig DTS voor het verdelen van geluid of is dat echt iets voor films? Ik ben nog van het EAX tijdperk 8)7

Hoe doen jullie dit of wil er iemand een dikke onweter op weg helpen?
Alvast bedankt voor reacties, alles is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-10 14:06

FeaR

In GoT we trust

Aangezien het hier om een aankoopadvies gaat een kleine verhuizing: AUD > CEA

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mantus
Dankjewel!

Ik heb nog na zitten denken over m'n verhaal en eigenlijk heb ik twee vragen:

1. Hoe werkt het als je een receiver met iets als dts hebt die dus zelf de verdeling over de speakers kan doen, en de 5.1 verdeling die vanaf je pc komt? Welke regelt wat en hoe praten die samen?
2. Wat voor soort receiver moet ik naar zoeken als ik twee volwaardige frontspeakers wil hebben naast een subwoofer en surroundspeakers die kan werkten met het surroundgeluid van games?

Ik hoop dat ik het zo beter en makkelijker heb gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:59

Audione0

Strijdt der titanen

Er paar zaken die we belangrijk zijn om te weten:

Wat is je budget?
Hoe groot is de kamer waar je set komt te staan?

De receiver kan dmv een optische (spdif)/coax kabel of HDMI kabel communiceren met je pc waar je dan uiteindelijk 5.1 of 7.1 of meer kan halen. Mits de game geprogrammeerd is om de echte 5.1/7.1 te laten horen.
Je moet dan wel een geluidskaart hebben die een optische uitgaan heeft. Of via je videokaart die HDMI heeft. Gezien je onderschrift die verteld dat je een R9 280 heb komt dat wel goed. Je moet dan wel wat instellingen wijzigen die het geluid dan via je videokaart laat lopen.

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mantus
Dank voor je reactie!
Optisch of HDMI zorgt ervoor dat de verdeling van surround geluid naar de versterker gaat zodat deze ook als zodanig verwerkt? Uiteraard mits de game daar geschikt voor is.

En kom ik dan bij zoiets als deze versterker uit:
http://www.marktplaats.nl...f8598c624&previousPage=lr

Heb je dan de mogelijkheid om aan te geven dat je frontspeakers volledige speakers zijn? Of is dat geen standaard instelling?

Als dat een beetje de hoek is waar ik moet zoeken, is dit zeker binnen mijn budget.

De kamer waar het in komt is absoluut niet groot, ik denk iets van 15m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madshark
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Als je 6 kanaals ( 5.1 ) digitaal wilt gamen, dan gebeurt dit over het algemeen via Multichannel PCM. De versterker die je linkt van Marktplaats komt bijna zeker uit de tijd dat dit nog geen (gebruikelijke) standaard was. Deze generatie zal waarschijnlijk alleen 5.1 digitaal accepteren als dit DolbyDigital of DTS is.
Nu is het mogelijk om, met de juiste software/driver je 5.1 multichannel om te zetten naar DTS, dit kan met DTS-Connect (interactive), niet iedere geluidskaart is van deze software voorzien.
AV versterkers die HDMI accepteren als audioinput zullen vrijwel allemaal multichannel PCM ondersteunen, je zou eens eventueel kunnen kijken naar een gebruikte Onkyo TX-SR 605/606/607/etc of jonger. Je ziet ze wel eens voorbij komen tussen 50 en 150 euro.
Deze versterkers ondersteunen zowieso full-range front (en back) speakers, hebben zelfs een double-bass optie waarbij de sub-bass ook via de full-range weergegeven kan worden.

De 606 is wellicht extra interessant voor je, deze heeft een breed scala aan analoge video ingangen (composiet, svideo en component), en upscaled/deinterlaced deze naar een mooie 1080p voor je TV/Monitor. Kun je nog eens de consoles van je sig gebruiken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mantus
Ik heb heel goed gekeken naar deze versterker en het feit dat hij zelf kijkt naar de input en vervolgens zelf zoekt naar de manier van verwerken is echt perfect! En er kunnen veel kabels weg omdat zowel audio als video over hdmi gaat!

En inderdaad dat ik ook nog m'n consoles er op kan gooien is echt briljant.

Je hebt mijn vraag beantwoord, zowel over het type aansluitingen voor speakers als de verwerking van verschillende inputs.

Lees ook alleen maar goeie reviews behalve dan dat het HDMI kuren kan krijgen. Dat wordt veel testen en checken als ik deze tweedehands ga halen.

Heb met mijn huidige speakers een 7.0 opstelling, ik ga een dergelijke versterker zoeken en dan op zoek naar speakers en een sub voor erbij.

Dankjewel!

Hierna het doornemen van een gedeelte van een handleiding wordt er al zoveel duidelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-10 14:06

FeaR

In GoT we trust

Madshark schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 04:37:
De 606 is wellicht extra interessant voor je, deze heeft een breed scala aan analoge video ingangen (composiet, svideo en component), en upscaled/deinterlaced deze naar een mooie 1080p voor je TV/Monitor.
Ik kan een hele rij receivers opnoemen die allemaal zeer leuk zijn, maar de xx6-serie van Onkyo zou ik toch echt overslaan. Die gehele serie is eigenlijk gewoon letterlijk ruk tot de TX-SR806 aan toe. Te krap bemeten voedingen en de eerste generatie met het beruchte HDMI-board probleem. Ik heb zelf een TX-SR806 gehad welke wel een goede voeding had, maar ook op dat model deed de videochip rare dingen met mijn PS3.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madshark
  • Niet online
FeaR schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 17:55:
[...]

Ik kan een hele rij receivers opnoemen die allemaal zeer leuk zijn, maar de xx6-serie van Onkyo zou ik toch echt overslaan. Die gehele serie is eigenlijk gewoon letterlijk ruk tot de TX-SR806 aan toe. Te krap bemeten voedingen en de eerste generatie met het beruchte HDMI-board probleem. Ik heb zelf een TX-SR806 gehad welke wel een goede voeding had, maar ook op dat model deed de videochip rare dingen met mijn PS3.
Dat de voeding van de 606 wat onder bemeten is lijkt me voor de TS geen issue, aan de speakers van zijn set te zien zal TS veel eerder de limiet van zijn speakers bereiken dan de voeding.

Ik ben het overigens met je eens dat er legio versterkers zijn die beter zijn, maar gezien de prijsklasse in de 2e handsmarkt (+/- 100 a 150euro) kun je denk ik niet veel leukers kopen dat naast knap geluid ook nog eens heel mooi analoog video naar upscaled 1080p kan maken.

Het beruchte HDMI probleem vind ik toch wat overtrokken, in 2008 heb ik met 10 collega's deelgenomen aan een gezamelijke inkoop van 606/806/876/906 units, van de 12 die we gekocht hebben is alleen recentelijk mijn 876 hiervoor gevallen. ( +/- 18.000uur) Mijn 2e unit, een 906, welke zelfs in een meubel zit doet nog steeds dagelijks zijn werk.
Ze zijn destijds ontzettend veel verkocht, dus jah hoge bomen ;)
Desalniettemin mee eens dat het een probleem kan zijn, maar voor minder dan 2 tientjes + een uurtje solderen kun je het probleem voorgoed herstellen. (condensators vervangen) Als TS niet bang is van een soldeerbout, lijkt me een 606 of 607 geen slechte keuze.
De 607 en jonger hebben recentelijk een garantieverlening gekregen van Onkyo, deze loopt nu tot 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mantus
[quote]Madshark schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 18:54:
Dat de voeding van de 606 wat onder bemeten is lijkt me voor de TS geen issue, aan de speakers van zijn set te zien zal TS veel eerder de limiet van zijn speakers bereiken dan de voeding.
Voorlopig ga ik inderdaad uit van relatief simpele speakers en maak ik mij niet heel veel zorgen. Ben altijd wel fan geweest van veel speakers aan een receiver maar bij deze genoeg aansluitingen!
Ik ben het overigens met je eens dat er legio versterkers zijn die beter zijn, maar gezien de prijsklasse in de 2e handsmarkt (+/- 100 a 150euro) kun je denk ik niet veel leukers kopen dat naast knap geluid ook nog eens heel mooi analoog video naar upscaled 1080p kan maken.
Ik vindt dit wel in interessante. Het upscalen via HDMI is aan hele leuke functie maar ben voorlopig niet van plan om mijn consoles via deze te laten lopen. Ik heb nu eigenlijk vooral interesse in uberhaupt HDMI omdat deze zorgt dat er een geluidssignaal goed bij de versterker terecht komt zodat deze dit goed kan verwerken.

Wat ik het mooiste aan de 606 vindt is dat ie zelf kijkt naar wat voor type surround er mogelijk is afhankelijk van de input. Ik vraag mij nu af hoe deze functie eigenlijk heet? Of is dit tegenwoordig (lees sinds 10 jaar) redelijk standaard? Waar moet ik op zoeken qua term?
Het beruchte HDMI probleem vind ik toch wat overtrokken, in 2008 heb ik met 10 collega's deelgenomen aan een gezamelijke inkoop van 606/806/876/906 units, van de 12 die we gekocht hebben is alleen recentelijk mijn 876 hiervoor gevallen. ( +/- 18.000uur) Mijn 2e unit, een 906, welke zelfs in een meubel zit doet nog steeds dagelijks zijn werk.
Ze zijn destijds ontzettend veel verkocht, dus jah hoge bomen ;)
Desalniettemin mee eens dat het een probleem kan zijn, maar voor minder dan 2 tientjes + een uurtje solderen kun je het probleem voorgoed herstellen. (condensators vervangen) Als TS niet bang is van een soldeerbout, lijkt me een 606 of 607 geen slechte keuze.
De 607 en jonger hebben recentelijk een garantieverlening gekregen van Onkyo, deze loopt nu tot 2018
2 tientjes en een uurtje tijd is geen probleem, maar ik heb eigenlijk nooit iets gedaan met condensators vervangen..

Ik bedenk me met dit soort dingen altijd dat als deze tweedehands verkocht wordt ik tijdens de aankoop heel goed moet gaan testen met de verkoper voordat ik er de deur mee uitloop. Als de verkoper deze al een paar jaar heeft en het werkt, durf ik altijd wel de gok te nemen dat deze niet de bekende kwaal heeft.

Blijft tweedehands natuurlijk :)
Madshark schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 18:54:
[...]

Ik ben ook eigenlijk wel benieuwd waar ik nog meer naar zou kunnen kijken? Mijn verhaal hierboven is mijn laatste openstaande stukje vraag: kan elke versterker die hdmi heeft luisteren naar het geluid om de surroundmode te bepalen en in te stellen?

[ Voor 10% gewijzigd door Mantus op 19-02-2015 01:12 ]

• Madshark
  • Niet online
Voorlopig ga ik inderdaad uit van relatief simpele speakers en maak ik mij niet heel veel zorgen. Ben altijd wel fan geweest van veel speakers aan een receiver maar bij deze genoeg aansluitingen!
Zowel de 606 als de 607 (en alles wat later gekomen is) zijn 7.1 versterkers, je hebt dus nog eens 2 extra kanalen die je eventueel kunt gebruiken (niet verplicht, 7.1 kan naar 5.1 downmixed worden)
Op de 606 zou ik echter geen 7 (of 5) grote speakers aansluiten, vanwege inderdaad de wat onderbemeten voeding.
Ik vindt dit wel in interessante. Het upscalen via HDMI is aan hele leuke functie maar ben voorlopig niet van plan om mijn consoles via deze te laten lopen. Ik heb nu eigenlijk vooral interesse in uberhaupt HDMI omdat deze zorgt dat er een geluidssignaal goed bij de versterker terecht komt zodat deze dit goed kan verwerken.

Wat ik het mooiste aan de 606 vindt is dat ie zelf kijkt naar wat voor type surround er mogelijk is afhankelijk van de input. Ik vraag mij nu af hoe deze functie eigenlijk heet? Of is dit tegenwoordig (lees sinds 10 jaar) redelijk standaard? Waar moet ik op zoeken qua term?
Zover ik weet is dat wel zo'n beetje standaard bij iedere reciever met een display, je ziet dan inderdaad wat voor signaal gevoed wordt (Multichannel, DolbyDigital, DolbyTrueHD, DTS-MA etc.etc.) meesten laten dan ook nog de frequentie zien (44.1, 48, 96, 192 etc)
2 tientjes en een uurtje tijd is geen probleem, maar ik heb eigenlijk nooit iets gedaan met condensators vervangen..
Er zijn best veel guides en youtube video's te vinden waar men deze condensators vervangt om het probleem op te lossen, basis soldeerkunst zou al voldoende moeten zijn.
Ik bedenk me met dit soort dingen altijd dat als deze tweedehands verkocht wordt ik tijdens de aankoop heel goed moet gaan testen met de verkoper voordat ik er de deur mee uitloop. Als de verkoper deze al een paar jaar heeft en het werkt, durf ik altijd wel de gok te nemen dat deze niet de bekende kwaal heeft.

Blijft tweedehands natuurlijk :)
Meestal is het 'HDMI' probleem wel aan zien te komen, de handshake gaat namelijk steeds langer duren, totdat hij helemaal niet meer werkt. Zo'n versterker zou toch wel binnen 3 seconden het signaal opgepakt moeten hebben. Duurt dit langer dan 10 seconden dan weet je dat de reciever het probleem heeft, en zal in verloop van tijd (soms weken, soms maanden) alleen nog maar erger worden.

Ga je kijken voor een Onkyo, laat de verkoper de versterker eens switchen tussen verschillende HDMI bronnen.
Ik ben ook eigenlijk wel benieuwd waar ik nog meer naar zou kunnen kijken? Mijn verhaal hierboven is mijn laatste openstaande stukje vraag: kan elke versterker die hdmi heeft luisteren naar het geluid om de surroundmode te bepalen en in te stellen?
Zoals FeaR al aangaf, er zijn nog genoeg andere mooie merken die erg mooi spul gemaakt heeft, HarmanKardon, Denon, Marantz, Pioneer en Sony ES om een paar te noemen.
Onkyo stond toen (al) bekend voor erg veel features voor een lage prijs. De concurrentie waren in de meeste gevallen dan ook duurder, 2e hands zijn ze dus wat waarde vaster dus relatief lastiger om een koopje te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mantus
Een tijdje geleden weer, verhuizing gehad en inmiddels is alles weer anders qua set-up O-)

Zoals mij is aanbevolen ben ik na veel lezen en zoeken inderdaad op de Onkyo TX-SR 606 gevallen.

Het upscalen is nu voor mij een hele fijne functie omdat ik al mijn consoles op mijn LCD had aangesloten. Heeft niet mijn voorkeur qua gamen, maar is niet anders vanwege ruimtegebrek.

Ik lees veel verschillende verhalen over de TX-SR 606 over dat oude consoles toch wat problemen kunnen geven of zelf dat bij sommige spellen de upscaling helemaal niet werkt (NES/SNES).

Heeft iemand hier ervaring mee of is dit te verklaren en misschien op te lossen dmv kabels? Ik heb zeker niet bij elke console nog de beste a/v kabels, als dit het probleem kan zijn weet ik wat ik er mee kan.

Andere kandidaten zijn Sony STR-DA2400SE en de Denon AVR1909 met eigenlijk dezelfde vraag.

[ Voor 5% gewijzigd door Mantus op 08-09-2015 15:02 ]

Pagina: 1