De PC van mijn schoonouders is niet betrouwbaar meer en mijn schoonvader wil gewoon wat nieuws (na 5 jaar). Aan mij de vraag zijn systeem van een upgrade te voorzien.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De PC staat in de woonkamer en wordt vooral gebruikt voor huis, tuin en keuken taken (internet, e-mail en foto's kijken). Daarnaast wordt hij veel gebruik om fotoalbums (Aldi, Hema e.d) mee te maken. Tot slot wil mijn schoonvader zijn pensioen gaan vullen met het verwerken van zijn oude vakantie en familie filmpjes. Deze staan al op DVD (overgenomen van video band, dus interlaced SD materiaal). Ik vraag me af waarmee gewerkt gaat worden; ik verwacht Movie Maker of iets vergelijkbaars (geen Premiere).
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb een schatting afgegeven van ca. 300 euro voor een upgrade. Nou is het niet erg als het meer wordt. Het belangrijkste is dat ze geen ergernissen meer hebben, weer 5 jaar vooruit kunnen en de uitgave te verantwoorden is (niet meer betalen dan nodig).
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Het oude systeem:
Het is de bedoeling dat kast, voeding, HDD en branders blijven.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De wens is dat er sowieso een SSD in komt om een snappy systeem te krijgen. Over een grafische kaart heb ik niet eens nagedacht, want de zwaarste game die gespeeld wordt is patience.
Wat ik belangrijk vind is dat ik hem iets kan bieden waarbij de processor snel genoeg is zodat mijn schoonvader niet twee dagen op zijn nieuwe DVD hoeft te wachten.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen enkele voorkeur.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het staat in de woonkamer, dus een straaljager is niet gewenst. De standaard koeler die ze nu gebruiken is al voldoende.
Ga je overklokken?
Zeker niet. Het moet stabiel zijn (bij problemen kan ik opdraven om het te repareren
)
Mijn voorstellen (vrij naar de BBG)
Op basis van de BBG van januari heb ik twee upgrades samengesteld (een AMD en een Intel). Hierbij ben ik met name voor een iets zwaardere processor dan in de BBG gegaan aangezien voor werken met video volgens mij nog steeds geldt dat meer altijd beter is.
AMD systeem
Intel systeem:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De PC staat in de woonkamer en wordt vooral gebruikt voor huis, tuin en keuken taken (internet, e-mail en foto's kijken). Daarnaast wordt hij veel gebruik om fotoalbums (Aldi, Hema e.d) mee te maken. Tot slot wil mijn schoonvader zijn pensioen gaan vullen met het verwerken van zijn oude vakantie en familie filmpjes. Deze staan al op DVD (overgenomen van video band, dus interlaced SD materiaal). Ik vraag me af waarmee gewerkt gaat worden; ik verwacht Movie Maker of iets vergelijkbaars (geen Premiere).
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb een schatting afgegeven van ca. 300 euro voor een upgrade. Nou is het niet erg als het meer wordt. Het belangrijkste is dat ze geen ergernissen meer hebben, weer 5 jaar vooruit kunnen en de uitgave te verantwoorden is (niet meer betalen dan nodig).
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Het oude systeem:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | AMD Phenom II X4 945 (C3, 95W) Boxed | € 0,- | € 0,- |
| 1 | ASRock M3A790GXH/128M | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Samsung EcoGreen F2 HD103SI, 1TB | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Cooler Master Sileo 500 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Team Elite 4GB DDR3 | € 0,- | € 0,- |
| 2 | Samsung SH-S223L | € 0,- | € 0,- |
| 1 | be quiet! Pure Power 350W | € 0,- | € 0,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 0,- | |
Het is de bedoeling dat kast, voeding, HDD en branders blijven.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De wens is dat er sowieso een SSD in komt om een snappy systeem te krijgen. Over een grafische kaart heb ik niet eens nagedacht, want de zwaarste game die gespeeld wordt is patience.
Wat ik belangrijk vind is dat ik hem iets kan bieden waarbij de processor snel genoeg is zodat mijn schoonvader niet twee dagen op zijn nieuwe DVD hoeft te wachten.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen enkele voorkeur.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het staat in de woonkamer, dus een straaljager is niet gewenst. De standaard koeler die ze nu gebruiken is al voldoende.
Ga je overklokken?
Zeker niet. Het moet stabiel zijn (bij problemen kan ik opdraven om het te repareren
Mijn voorstellen (vrij naar de BBG)
Op basis van de BBG van januari heb ik twee upgrades samengesteld (een AMD en een Intel). Hierbij ben ik met name voor een iets zwaardere processor dan in de BBG gegaan aangezien voor werken met video volgens mij nog steeds geldt dat meer altijd beter is.
AMD systeem
| 1 | AMD A10-5800K Black Edition | € 86,50 | € 86,50 |
| 1 | ASRock FM2A88X Extreme4+ | € 68,- | € 68,- |
| 1 | Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 | € 26,- | € 26,- |
| 1 | Crucial Ballistix Tactical BLT2CP4G3D1869DT1TX0CEU | € 70,95 | € 70,95 |
| 1 | Crucial MX100 256GB | € 96,50 | € 96,50 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 347,95 | |
Intel systeem:
| 1 | Intel Pentium G3420 Boxed | € 64,- | € 64,- |
| 1 | ASRock B85M Pro4 | € 59,95 | € 59,95 |
| 1 | Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU | € 60,95 | € 60,95 |
| 1 | Crucial MX100 256GB | € 96,50 | € 96,50 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 281,40 | |
Only Irish coffee provides in a single glass all four essential food groups: alcohol, caffeine, sugar, and fat. - Alex Levine