PC voor schoonouders - oude filmpjes bewerken

Pagina: 1
Acties:

• DeeD2k2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-02 20:29
De PC van mijn schoonouders is niet betrouwbaar meer en mijn schoonvader wil gewoon wat nieuws (na 5 jaar). Aan mij de vraag zijn systeem van een upgrade te voorzien.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De PC staat in de woonkamer en wordt vooral gebruikt voor huis, tuin en keuken taken (internet, e-mail en foto's kijken). Daarnaast wordt hij veel gebruik om fotoalbums (Aldi, Hema e.d) mee te maken. Tot slot wil mijn schoonvader zijn pensioen gaan vullen met het verwerken van zijn oude vakantie en familie filmpjes. Deze staan al op DVD (overgenomen van video band, dus interlaced SD materiaal). Ik vraag me af waarmee gewerkt gaat worden; ik verwacht Movie Maker of iets vergelijkbaars (geen Premiere).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb een schatting afgegeven van ca. 300 euro voor een upgrade. Nou is het niet erg als het meer wordt. Het belangrijkste is dat ze geen ergernissen meer hebben, weer 5 jaar vooruit kunnen en de uitgave te verantwoorden is (niet meer betalen dan nodig).

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Het oude systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 945 (C3, 95W) Boxed€ 0,-€ 0,-
1ASRock M3A790GXH/128M€ 0,-€ 0,-
1Samsung EcoGreen F2 HD103SI, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Sileo 500€ 0,-€ 0,-
1Team Elite 4GB DDR3€ 0,-€ 0,-
2Samsung SH-S223L€ 0,-€ 0,-
1be quiet! Pure Power 350W€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

Het is de bedoeling dat kast, voeding, HDD en branders blijven.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De wens is dat er sowieso een SSD in komt om een snappy systeem te krijgen. Over een grafische kaart heb ik niet eens nagedacht, want de zwaarste game die gespeeld wordt is patience.
Wat ik belangrijk vind is dat ik hem iets kan bieden waarbij de processor snel genoeg is zodat mijn schoonvader niet twee dagen op zijn nieuwe DVD hoeft te wachten.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen enkele voorkeur.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het staat in de woonkamer, dus een straaljager is niet gewenst. De standaard koeler die ze nu gebruiken is al voldoende.

Ga je overklokken?
Zeker niet. Het moet stabiel zijn (bij problemen kan ik opdraven om het te repareren ;) )

Mijn voorstellen (vrij naar de BBG)
Op basis van de BBG van januari heb ik twee upgrades samengesteld (een AMD en een Intel). Hierbij ben ik met name voor een iets zwaardere processor dan in de BBG gegaan aangezien voor werken met video volgens mij nog steeds geldt dat meer altijd beter is.

AMD systeem
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A10-5800K Black Edition€ 86,50€ 86,50
1ASRock FM2A88X Extreme4+€ 68,-€ 68,-
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 26,-€ 26,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2CP4G3D1869DT1TX0CEU€ 70,95€ 70,95
1Crucial MX100 256GB€ 96,50€ 96,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 347,95

Intel systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3420 Boxed€ 64,-€ 64,-
1ASRock B85M Pro4€ 59,95€ 59,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 60,95€ 60,95
1Crucial MX100 256GB€ 96,50€ 96,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 281,40

Only Irish coffee provides in a single glass all four essential food groups: alcohol, caffeine, sugar, and fat. - Alex Levine

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Hoi,

Intel is alround sneller, dus ik denk dat intel de beste optie is.
Wat ik wel even wil weten hoe oud die voeding is, anders is het misschien toch wat verstandiger om ook die te vervangen ;) . Het standaard koelertje is voor een pentium meer dan genoeg en is dus relatief stil.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• DeeD2k2
De vorige PC heb ik besteld op 24-07-2009. 5 jaar dus.

Only Irish coffee provides in a single glass all four essential food groups: alcohol, caffeine, sugar, and fat. - Alex Levine

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:47
De intel is een dual core en voor het bewerken van video absoluut niet sneller dan de AMD quadcore, zelfs de phenom is multithreaded nog sneller.
Overige dingen gaan op beiden 'even snel'.

Waarom is de oude pc niet betrouwbaar meer, ik denk dat ie voor de taken die je noemt nog wel voldoet, op het missen van een SSD na.
De A10 is ook nauwelijks sneller: http://www.anandtech.com/bench/product/675?vs=80

[ Voor 19% gewijzigd door mitsumark op 17-02-2015 00:20 ]

• DeeD2k2
Op dit moment staat het ding dag en nacht aan omdat het maar de vraag is of hij opstart. Ik heb een sterk vermoeden dat het aan het moederbord ligt aangezien de voeding prima start en stabiele waarden geeft. BIOS updates en resets hebben niet gewerkt.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:47
Ik denk eerder dat het aan de software ligt, windows al eens opnieuw geinstalleerd in de afgelopen 5 jaar?
SSD erbij, alles opnieuw installeren en klaar.

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:38

Tribits

Onkruid vergaat niet

Zelfs voor multithreaded software zal die oude AMD nog vrijwel gelijk presteren aan die G3420, en dat kan nog wat goedkoper met een pricewatch: Intel Celeron G1840 Boxed of een pricewatch: Intel Pentium G3240 Boxed. En hoeveel tijd wil je nu nog helemaal in dat oude systeem gaan steken om uit te zoek of het een driver probleem, een haperende voeding, een SIM met een foutje of een kreupel moederbord is. Er zijn grenzen aan de energie die je moet steken in je pogingen om een oud systeempje weer aan de gang te krijgen.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• DeeD2k2
Dat is ook mijn overweging. Zoveel tijd heb ik niet meer (student vs baan + kind).

Twee dingen vallen me op in jullie reacties:
  1. Voeding vervangen. Wat is de reden om dit te doen?
  2. De Pentium heeft vergelijkbare performance met de Phenom. Waar moet ik aan denken om ook daarin te upgraden?

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:38

Tribits

Onkruid vergaat niet

Voeding vervangen doe je omdat er nog al wat kwaliteit verschil zit tussen voedingen en die dingen nu eenmaal degraderen. 1 van de belangrijkste componenten in een voeding zijn de condensatoren, Wikipedia heeft wel een aardig artikel over de manier waarop die dingen langzaam overlijden. De problemen die je omschrijft wijzen niet direct naar een bepaalde oorzaak dus dan is het niet onlogisch om de voeding ook te verdenken.

Als je echt een CPU upgrade wilt die in totaal meer rekenkracht biedt dan kijk je naar een quad core AMD of Intel processor van de huidige generatie. De eerste heeft een beperkte meerprijs maar ook een beperkte meerwaarde, de tweede een flinke meerprijs en een hogere meerwaarde voor multithreaded software. Als het budget beschikbaar is (meerprijs van 100 euro) heeft een i5 vrijwel altijd de voorkeur, maar om eerlijk te zijn zit er ook wel een redelijke kans in dat je die rekenkracht niet echt nodig hebt en je dus die honderd euro gewoon in je zak kan houden. Vakantiefilmpjes bewerken hoeft nu eenmaal niet in een recordtijd klaar te zijn. Dat is een ander verhaal als je bijvoorbeeld als freelancer beeldbewerking doet.

[ Voor 5% gewijzigd door Tribits op 17-02-2015 01:00 ]

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Zoals enkele anderen al hebben gezegd kan kan die oude PC best nog even mee. SSD erin, eventueel 4GB geheugen erbij en misschien een dedicated videokaart erin ipv de onboard HD3300. Mijn vader heeft een soortgelijk systeem (onboard HD3200) en die komt af en toe al aan zijn grenzen, zelfs bij huis-tuin-en-keuken gebruik. Wel een vers os erop installeren.
Uiteraard allemaal er vanuit gaande dat de huidige hardware niet defect is, zo ja dan lijkt me inderdaad de voeding de eerste kandidaat.

[ Voor 42% gewijzigd door Henk007 op 17-02-2015 01:05 ]

• DeeD2k2
Dank voor jullie reacties!

Ik zal het hem eens voorstellen alleen de voeding en ssd upgrade te doen. Ik verwacht dat zijn reactie zal zijn "laten we het gewoon vervangen dan is het zeker goed".

Als-ie zo reageert, dat zal ik de voeding meenemen. Ik neig verder het meest naar het Intel systeem. Maar wat kan ik hem het beste adviseren? Toch 100 euro er bij voor een i5?

Update
Bij behoud van moederbord en CPU, kom ik op het volgende:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus GT610-SL-1GD3-L€ 34,95€ 34,95
1Mushkin DDR3 PC3-8500 7-7-7-21 Essentials€ 39,85€ 39,85
1be quiet! System Power 7 300W€ 30,95€ 30,95
1Crucial MX100 256GB€ 96,95€ 96,95
1Akasa AK-ICR-14 USB 3.0 Internal 6-Port Card Reader€ 19,95€ 19,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 222,65

En met een i5 en nieuwe voeding, het volgende:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 179,90€ 179,90
1ASRock B85M Pro4€ 59,95€ 59,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 61,-€ 61,-
1be quiet! System Power 7 300W€ 30,95€ 30,95
1Crucial MX100 256GB€ 96,95€ 96,95
1Akasa AK-ICR-14 USB 3.0 Internal 6-Port Card Reader€ 19,95€ 19,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 448,70

Persoonlijk vind ik ruim 200 euro veel voor het oplappen van een 5 jaar oude PC als je voor het dubbele een bijna volledig nieuw en actueel systeem hebt. Of zit hier zo weinig verschil tussen dat mijn schoonouders het niet gaan merken en die 200 euro gewoon over de balk gegooid is?

[ Voor 86% gewijzigd door DeeD2k2 op 17-02-2015 17:58 ]

Pagina: 1