Fotobewerkings/Allround systeem - Budget ~ € 1000,-

Pagina: 1
Acties:

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-03 21:38

Dennahz

Life feels like hell should.

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Fotobewerking (dit vooral, PS/LR), misschien op termijn wat (simpele) videodingetjes. (Filmpjes van m'n 7D en GoPro - dus fullhd) en wat allround stuff. Een spelletje op z'n tijd. Let wel, heb een Xbox One, dus dit zal niet m'n primaire gamebak worden.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik had zelf een prijs van rond de € 1000,- in gedachten inclusief monitor (28"), maar hier heb ik de hoop al voor opgegeven, het zal er iets boven liggen :)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Was eerst van plan om m'n huidige Samsung SSD (128GB) mee te nemen, maar die gaat in de laptop van m'n vriendin, dus nope!

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Snelle processor, relatief veel werkgeheugen (32 paste niet meer in het budget, kan later eventueel nog upgraden). Voorlopig geen gewone SATA-HDD nodig wegens gebruik van NAS voor opslag/documenten.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Hoe zuiniger, hoe beter. En het liefst niet al te veel lawaai, hij staat in de woonkamer.

Ga je overklokken?
Nope.

Mijn voorlopige samenstelling is gebaseerd op de BBG van Januari '15. Let wel, ik ben in geen tijden bezig geweest met hardware.

Keuze voor GPU is omdat hij lekker zuinig is en wel aardig mee kan met de hedendaagse games. Natuurlijk niet alles op "ultra", maar dat interesseert me ook niet zo. Zolang ik een spel gewoon kan spelen en het ziet er een beetje fatsoenlijk uit, is het mij wel zalig :) Prijs/kwaliteit dikke prima.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 199,85€ 199,85
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 83,90€ 83,90
1Gigabyte GeForce GTX 750 Ti Black Edition€ 160,-€ 160,-
1Cooler Master Silencio 550 (zonder voeding)€ 69,80€ 69,80
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 27,-€ 27,-
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 123,50€ 123,50
1Seasonic M12II Evo 520W€ 57,26€ 57,26
1Samsung 840 EVO 250GB€ 112,79€ 112,79
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 834,10

Wat is jullie mening?

Thanks!

Twitter

• PacoRabanne
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 13-03 16:08
Een gtx 970 zou wel leuk zijn, een r9 290 zou teveel lawaai zijn en aangezien je niet zoveel lawaai wilt is denk ik een gtx 970 wel een mooi ding.
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 371,95€ 371,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 371,95

Edit: Je gaat wel iets over je budget maar dat is het het wel waard denk ik

[ Voor 3% gewijzigd door PacoRabanne op 16-02-2015 21:51 ]

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:36
CPU; i5 4460. Prestatieverschil merk je vrijwel niet.
SSD; Crucial MX100 of BX100
Voeding; pricewatch: Seasonic S12G 450W 80+ gold dus efficiënter.

Een spelletje op z'n tijd.
Welke? Medium instellingen al voldoende of moet het op high/ultra?

@Paco; je weet niet eens welke spellen hij wil spelen en op welke instellingen. Om dus een GTX 970 voor te stellen is enigszins onzinnig.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Dennahz

Dennahz

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties! Ik zal de voeding vervangen met de 450W. Eigenlijk is dat meer dan voldoende voor dit systeem. - Al is deze voeding niet volledig modulair. Niks vervelender dan losse, nutteloze kabels in je systeem. Ik zal eens opzoek naar een Gold voeding die volledig modulair is.

@Paco: die GPU zal zwaar overkill zijn voor mij :) Ik game voornamelijk op m'n Xbox One. Games als GTA V etc speel ik dus niet op de PC. (anders had ik wel een zwaardere GPU gekozen).

De games die ik er wel op ga spelen.... goeie vraag eigenlijk :)

@Nitrox: Medium/high is voor mij vaak wel prima. Het is imo zonde om een dikke GPU in je systeem te hebben als je er toch niet heel veel mee doet.

Heb gister wat vergelijkingen gedaan tussen de verschillende SSD's en de Samsung kwam toch als betere uit de bus qua performance.

Komt dit over op een "low budget" systeem voor jullie?

[ Voor 18% gewijzigd door Dennahz op 17-02-2015 09:20 ]

Twitter

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:56

br00ky

Moderator Harde Waren
/fixed titel.

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:00

mvds

Totally awesome!

Dennahz schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 08:15:
Komt dit over op een "low budget" systeem voor jullie?
Als je het als gaming systeem zou gaan gebruiken dan zeker. Puur vanwege de gpu. Maar het is een prima mainstream pc hoor :)

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Mocht je toch nog een spelletje gaan spelen, is een r9 270(x) en misschien de r9 280 veel interessanter. Oke, hij verbruikt wel wat meer maar is veel sterker! Bf4 op ultra etc. waar de 750Ti het op high moet doen voor dezelfde framerate.

Enne, het is geen low-budget systeem hoor. Een i5 word hier aangeraden voor de dikste game systemen. Alleen je gpu is mid range (de r9 270(x)) en je moederbord is budget/midrange.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:36
Voor een modulaire voeding kun je deze overwegen; pricewatch: Cooler Master V450 Semi-Modular

Als videokaart zou je de volgende kunnen overwegen; V&A aangeboden: Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 OC DUAL-X --- REFURBISHED DUS ALS NIEUW

Een R9 270(X) zou kunnen voldoen maar ik denk dat je binnen een jaar of twee al tegen de limitaties van de kaart aanloopt. Daarbij is bovenstaande R9 280X goedkoper dan een nieuwe R9 270.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Dennahz

Dennahz

Topicstarter
Thanks! :)
mvds schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 09:41:
[...]

Als je het als gaming systeem zou gaan gebruiken dan zeker. Puur vanwege de gpu. Maar het is een prima mainstream pc hoor :)
Goed om te horen :) Hij is natuurlijk sterk gebaseerd op de BBG van Januari.
pwillemske schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 09:53:
Mocht je toch nog een spelletje gaan spelen, is een r9 270(x) en misschien de r9 280 veel interessanter. Oke, hij verbruikt wel wat meer maar is veel sterker! Bf4 op ultra etc. waar de 750Ti het op high moet doen voor dezelfde framerate.

Enne, het is geen low-budget systeem hoor. Een i5 word hier aangeraden voor de dikste game systemen. Alleen je gpu is mid range (de r9 270(x)) en je moederbord is budget/midrange.
NitroX infinity schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 10:55:
Voor een modulaire voeding kun je deze overwegen; pricewatch: Cooler Master V450 Semi-Modular

Als videokaart zou je de volgende kunnen overwegen; V&A aangeboden: Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 OC DUAL-X --- REFURBISHED DUS ALS NIEUW

Een R9 270(X) zou kunnen voldoen maar ik denk dat je binnen een jaar of twee al tegen de limitaties van de kaart aanloopt. Daarbij is bovenstaande R9 280X goedkoper dan een nieuwe R9 270.
Bedankt voor jullie reacties! Ja, misschien is de 280x dan wel een betere keuze. Weet niet of ik dan genoeg heb aan een 450W voeding (zal het eens uitzoeken).

Die advertentie ziet er zeer interessant uit, ook hele goede reviews. Denk dat ik daar de GPU ga aanschaffen.

Ga nog even moeten bekijken of ik niet in de problemen kom met de kast (warmte en ruimte). Het is altijd zo proppen als je een PC in elkaar zet.

Thanks guys!

Twitter

• pwillemske
  • Niet online
280x?? Ik had het over de normale 280, die is er ook en de strix vorm te krijgen en is dus ook stil. Als je voor een 280x gaat, kun je beter voor een 290 gaan, een paar tientjes duurder, maar een stuk krachtiger. Zelfs met een 290 heb je genoeg aan die 450W voeding.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• Dennahz

Dennahz

Topicstarter
pwillemske schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 11:06:
280x?? Ik had het over de normale 280, die is er ook en de strix vorm te krijgen en is dus ook stil. Als je voor een 280x gaat, kun je beter voor een 290 gaan, een paar tientjes duurder, maar een stuk krachtiger. Zelfs met een 290 heb je genoeg aan die 450W voeding.
Ik vind de aanbieding in bovenstaande advertentie te goed om te laten liggen, zeker omdat de reviews over die persoon ook prima zijn lijkt het mij gewoon een goede deal.

Natuurlijk zit je dan met het puntje verbruik/geluid, maar zolang je de kaart niet stressed valt het qua geluid en verbruik ook wel mee. (ga het exacte verschil nog eens moeten checken).

Dus m.a.w.: een (veel) betere kaart voor € 20,- minder. Valt me mee dat je nog zoveel op 450W kan krijgen dan!

[ Voor 3% gewijzigd door Dennahz op 17-02-2015 12:22 ]

Twitter

• pwillemske
  • Niet online
Dennahz schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 12:21:
[...]

Ik vind de aanbieding in bovenstaande advertentie te goed om te laten liggen, zeker omdat de reviews over die persoon ook prima zijn lijkt het mij gewoon een goede deal.

Natuurlijk zit je dan met het puntje verbruik/geluid, maar zolang je de kaart niet stressed valt het qua geluid en verbruik ook wel mee. (ga het exacte verschil nog eens moeten checken).

Dus m.a.w.: een (veel) betere kaart voor € 20,- minder.
Ja die aanbieding wel ja, ik dacht dat ie een nieuwe wilde kopen...lol

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• Dennahz

Dennahz

Topicstarter
Mijn huidige setup. Processor kan inderdaad nog iets goedkoper (of duurder), zal hier nog wat benchmarks over lezen.

Heb besloten de GPU dus te bestellen via de advertentie in V&A. Moet alleen nog even bekijken of alles netjes in de kast past en of het niet te warm gaat worden, voor de rest lijkt mij alles wel duidelijk.

Ziet er goed uit zo, toch? :)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 199,85€ 199,85
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 83,90€ 83,90
1Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 OC DUAL-X€ 140,-€ 140,-
1Cooler Master Silencio 550 (zonder voeding)€ 69,80€ 69,80
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 27,-€ 27,-
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 122,50€ 122,50
1Cooler Master V450 Semi-Modular€ 68,50€ 68,50
1Samsung 840 EVO 250GB€ 112,79€ 112,79
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 824,34

Twitter

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Benchmarks, bekijk dan wel geen synthetische benchmarks. Die zeggen echt helemaal niks.

Verder, waarom de Samsung SSD? Duur, en mist aardig wat luxe features van de Crucials. Snelle Crucial die evenveel kost als de eerder genoemde MX100:
pricewatch: Crucial M550 2,5" 256GB

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21-03 06:29

Tribits

Onkruid vergaat niet

In dit geval kan je het beste even afgaan op syntetische benchmarks. De kans dat je een vergelijking vindt tussen een i5-4460 en een i5-4590 is niet zo bar groot en een synthetische benchmark als passmark toont je min of meer al aan waarom:

i5-4460 - 6710
i5-4590 - 7254

Dat lijkt misschien een aardig verschil maar procentueel is het (7254-6710)/6710=8,1 procent. Dat is nog steeds een stuk hoger dan wat je op basis van het verschil in CPU klok zou verwachten, vermoedelijk door de hogere turbo (0,2 GHz vs 0,4 GHz), twijfelachtig of je dat in de praktijk ook gaat merken. Daar staat tegenover dat een verschil van 8 procent zich in de praktijk vertaalt in een verschil van een paar procent, en dat ligt gewoon binnen de meetmarge. Een praktijk benchmark tussen de twee zou dus hoogstwaarschijnlijk geen meetbaar verschil laten zien.

Dit plaatje pakt wat beter uit voor bijvoorbeeld een i5-4690 maar ga er desondanks maar van uit dat een snellere i5 zich onvoldoende vertaalt in hogere prestaties voor het hele systeem om het prijsverschil te rechtvaardigen.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• Dennahz

Dennahz

Topicstarter
Bedankt voor jullie suggesties. Het zal dan toch de M550 256GB worden + de 4460. Het is vooral voor het gevoel dat ik de 4590 wou nemen, maar in de praktijk merk je er idd vrij weinig van.

Heb nog even een review gelezen over de kast. Ik denk dat hij wat te klein gaat zijn voor de GPU. Heb wel wat ervaring met bouwen van pc's en over 't algemeen heb ik altijd het gevoel dat ik moet proppen. Kabels hangen overal, enz.

Hebben jullie nog een suggestie voor een degelijke kast (liefst <€ 100,-) waar je fatsoenlijk je kabels en een relatief grote GPU kwijt kan?

Dan is alles rond en kan ik hem bestellen!

Heel erg bedankt voor jullie feedback, super! :Y)

Twitter

• MK_
  • Niet online

MK_

Sub 100 euro een ruime, stille kast? Eitje:
pricewatch: Fractal Design Define R5 Zwart
Één van de beste kasten van het moment.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• Dennahz

Dennahz

Topicstarter
MK1998NL schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 21:46:
Sub 100 euro een ruime, stille kast? Eitje:
pricewatch: Fractal Design Define R5 Zwart
Één van de beste kasten van het moment.
Ziet er heel strak uit! Thanks :)

Nou, dan is mijn configuratie helemaal compleet. Hartstikke bedankt allemaal! Top! :)

Twitter

• Dennahz

Dennahz

Topicstarter
Zo, alles is besteld. Wel stom om te zien dat je bij orders van dit kaliber nog steeds verzendkosten moet betalen, maar goed. Over 6 euro gaan we niet moeilijk doen :)

Ik zal de foto's hier neerzetten zodra alles binnen is !

Twitter

• MK_
  • Niet online

MK_

Foto's hier posten mag natuurlijk, maar er is zelfs een speciaal topic voor, Het Show je Build! Topic :P

Veel plezier ermee en succes met bouwen!

• Dennahz

Dennahz

Topicstarter
Heb de SSD en GPU al binnen trouwens! (Liggen beide in NL, dus kan alles nog niet checken :) ). De PC zal eind volgende week wel binnenkomen.

Nieuwe monitor is al binnen, het is deze geworden. De Philips 274E5QDAB. 27" IPS schermpje.

Heerlijk scherp en de kleurweergave... wow. Heel wat anders dan m'n oude Samsung 22" TN-schermpje. Hij verbruikt trouwens maar de helft in vergelijking met die oude.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/kQxgPWNcdovnXzS70ccYATE3/full.jpg

Denk dat dit i.c.m. de 280x voor games ook mooi tot z'n recht zal komen.

[ Voor 6% gewijzigd door Dennahz op 22-02-2015 13:36 ]

Twitter

• MK_
  • Niet online

MK_

Goede overstap naar IPS, TN is niet echt aan te raden voor foto-bewerking :) Foto geeft wel heel mooi het verschil tussen TN en IPS weer :)

• Dennahz

Dennahz

Topicstarter
FYI, de kaart van Eva32 is binnen. Heb hem nog niet ingebouwd, maar de eerste indruk is top.

GPU
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Uc3oiNYWclp6OiNbE7Asy2At/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/pi1LrDbsLm9adrxRE4JJv8Uh/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/FjV61XB0ARjDjWUf58RbTFJO/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Oum4fSrahU9HKf2S3GSv8bNO/thumb.jpg

Wat mij betreft een dikke aanrader, ziet er gewoon als nieuw uit met plastic en al eromheen :)

Bedankt voor de suggestie hier!

PC zit al grotendeels in elkaar, nu alleen de SSD en GPU nog :Y)

Twitter

Pagina: 1