Op maandag 18 juni 2001 13:33 schreef Lord Daemon het volgende:
Hij hoeft niet zaligmakend te zijn, als hij maar waar is.
Wel eens de stelling van Gödel bestudeerd? Is die waar of niet? Dit is dus een fundamenteel probleem in de structuur van logica en wiskunde in het algemeen. Elk logisch systeem dat krachtig genoeg is om uitspraken over de wereld te doen, kan tevens uitspraken over zichzelf doen die het hele logische systeem ondermijnen.
Ja, maar dit heeft allemaal vrij weinig te maken met de vraag of dualisme (het bestaan van de ziel) waar of onwaar is.
Wat ik beweer is dat die vraag alleen persoonlijk, individueel valide is. Het bestaan van de ziel kan niet objectief wetenschappelijk worden aangetoond.
Die is niet volledig te beschrijven, maar wel gedeeltelijk. De wetenschap probeert niets meer; de religie of wat dan ook overigens ook niet. Je kan onmogelijk een complete beschrijving van je geest hebben, omdat deze even complex is als je geest en er dus niet in past.
Dit is nu precies mijn punt. De wetenschap kan geen uitspraken of beschrijvingen over dit soort complexe systemen doen; ze zijn "onverklaarbaar". Toch gebeurt dat onverklaarbare elke seconde opnieuw...
Wetenschap of vaag gezweef, beide kan het per definitie niet leiden tot volledig begrip van je eigen geest.
Als er een methode is die meer begrip brengt over dit soort systemen dmv. persoonlijke ervaring ipv. rationele studie, is dat meteen vaag gezweef? Het is zoals het oude verhaaltje over seks, je kunt er nog zoveel boeken over lezen, maar als je het nooit persoonlijk ervaren hebt, blijft jouw voorstelling weliswaar wetenschappelijk, maar ook "vaag gezweef". Onderschat nooit de waarde van ervaring.
Sorry, ik mis een beetje waarom we het nu plots over dualisme hebben? Wetenschap geeft geen volledig beeld, dus dualisme? Dualisme is noch incompatibel met wetenschap, noch geeft het wel een volledig beeld. Dus waarom stapt men nu over op dualisme?
Als wetenschap zich op haar terrein houdt en het spirituele zich op haar terrein, is er in principe geen tegenspraak. Simpelweg beweren dat alles dat niet wetenschappelijk, rationeel kenbaar is, meteen in alle opzichten onkenbaar is voldoet voor veel mensen niet, ze ervaren het "onkenbare" iedere dag. Ze onderkennen dat er iets is dat "groter" is dan logica en rationaliteit.
Quotje?
http://stripe.colorado.edu/~judy/einstein/god.html
De eerste vijf van die page:
"True religion is real living; living with all one's soul, with all one's goodness and righteousness."
"Science without religion is lame, religion without science is blind."
_Science, Philosophy and Religion: a Symposium_ (1941) ch. 13
"I cannot believe that God would choose to play dice with the universe." or sometimes quoted as "God does not play dice with the universe."
"When the solution is simple, God is answering."
"I want to know God's thoughts,..... the rest are details.."
Meer?

Nee, geen idee wie je bedoelt!

Overigens ben ik het niet helemaal met je eens; de dualisme / materialisme tegenstelling is niet een van de belangrijke onderwerpen van zijn denken, evenmin als het al dan niet bestaan van god. Veeleer is zijn moraal ethisch gericht, en liggen daar de grootste struikelblokken.
Nietzsche probeerde een ethiek te ontwikkelen die volledig vrij was van dualisme en spiritualiteit. Dat is volgens mij de oorzaak van zijn constante interne conflict, dat goed blijkt uit zijn filosofische werken.