Schijfletters bij 2 windows 7-installaties

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polbeer91
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-08 13:00
Hey luitjes,

Omdat de harde schijf in de pc van mijn famlilie het volgens mij aan het begeven is (wil steeds vaker niet opstarten zonder systeemherstel of iets dergelijks) een een ssd en schone installatie natuurlijk een mooie snelheidsboost oplevert heb ik een nieuwe ssd en hdd aangeschaft.

Nu heb ik vanuit de bestaande windowsinstallatie windows 7 geïnstalleerd op de ssd. Nu is alleen in beide windows-installaties de oude harde schijf C en de nieuwe SSD E.
Waar ik eigenlijk naartoe wil is dat de nieuwe installatie de SSD 'gewoon' als C ziet (of is dit eigenlijk niet nodig?). Maar nu begrijp ik van internet dat je niet een driveletter van de bootdisk kunt veranderen.
Als een schijf in de ene install een bepaalde driveletter heeft, heeft hij dan dat vanuit de andere windows-installatie ook, of staat dit los van elkaar?

Waar ik eigenlijk naartoe wil, is dat ik straks de nieuwe windows installatie op de ssd heb, met de users folder op de nieuwe harde schijf, zodat we dan rustig alle documenten van de oude installatie die nog nodig zijn naar de nieuwe kunnen verplaatsen. In de tussentijd (windows updaten, alle drivers installeren enzo) zou het fijn zijn als de oude installatie nog even blijft werken.
Als dan alles helemaal netjes overgezet is kan de oude harde schijf in principe eruit.

Hoe pak ik dit het beste aan?

Ook loop ik er tegenaan dat ik vanuit de nieuw installatie niet zomaar bij de userfolders van de andere kan, hij klaagt dan over permissies, maar zover ben ik nu dus nog eigenlijk niet.

Ik hoop dat iemand een idee heeft

Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07-10 21:19

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je fout is het starten van de installatie vanuit een draaiende Windows. Zou je 't vanaf DVD hebben gedaan, dan had je nergens last van. Wil je 't weer netjes doen, dan is de beste optie om de boel opnieuw te installeren vanaf USB of DVD met alleen de SSD aangesloten. Dan weet je ook 100% zeker dat je geen gezeik hebt met de bootloader, want als je nu de HDD eruit haalt, gaat je W7 installatie op de SSD niet werken. Dan moet je weer een startup herstel uitvoeren en hopen dat dat het probleem oplost. Beter dat voor zijn.

Voor wat betreft de gebruikersmappen, dat is idd 'afgeschermd'. Elke gebruiker krijgt een ID. Dit is bij elke installatie anders, op ingebouwde gebruikers zoals Administrator na. Wil je er vanaf je andere installatie bij, dan zal je de NTFS rechten op de map moeten aanpassen. Makkelijker is 't om gewoon een algemene map te maken en daar de boel in te zetten zodat je er geen last van hebt. Omdat je toch een aparte HDD hebt, maak je daar de mappen voor documenten e.d. aan en zet je daar alles in. Rechten zijn dan wat minder strak en blijven netjes buiten het OS bewaard, zodat in geval van een OS crash je niet nog een keer de documenten moet veilig stellen. Uiteraard is een regelmatige backup ook nog steeds nodig.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polbeer91
Bedankt voor je reactie
Hero of Time schreef op maandag 16 februari 2015 @ 20:47:
Je fout is het starten van de installatie vanuit een draaiende Windows.
Dat vermoedde ik al, vandaar dat ik het er zo expliciet bij had gezet.

Ik krijg nu idd tijdens het opstarten de keuze uit 2 windows 7-installatie (is dat de bootloader waar ik dan zit?)

OK, ik kan dus de oude harde schijf loskoppelen en dan windows opnieuw op de ssd installeren.

Maar als ik dat gedaan heb en dan de oude harde schijf aansluit, kan ik dan nog daarvan booten of gaat dat dan niet meer?

En over de bestanden in de usersmap: Jouw voorstel is idd een oplossing, maar niet echt eentje die hier in de praktijk gaat werken bijvoorbeeld. Mijn moeder haar fotos bijvoorbeeld staan in een mapje op haar bureaublad en ik denk niet dat ik haar zo ver ga krijgen om straks niets meer op het bureablad te zetten omdat daar 'de rechten wat minder strak' zijn. Dus uiteindelijk zal die data toch de userfolders in moeten (en het liefst in één keer natuurlijk).

Op zich is die rechten overnemen denk ik geen slecht idee, dan kunnen we gewoon alles uit de userfolders halen, ben niet van plan dit over een jaar weer te gaan doen namelijk.

Dat ziet er zo uit?
1.Click on the folder, right click it and choose properties.
2.Click Security.
3.Click Advanced.
4.Click the Owner tab.
5.Click Edit.
6.Click your name.
7.Check the "Replace owner on subcontainers and objects".
8.Click Ok.
(http://superuser.com/ques...-on-externally-mounted-hd)

Kan de originele installatie er dan ook nog bij, of gaat dat dan niet meer omdat ie dan geen eigenaar meer is?

Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07-10 21:19

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Polbeer91 schreef op maandag 16 februari 2015 @ 21:40:
Bedankt voor je reactie

[...]

Dat vermoedde ik al, vandaar dat ik het er zo expliciet bij had gezet.

Ik krijg nu idd tijdens het opstarten de keuze uit 2 windows 7-installatie (is dat de bootloader waar ik dan zit?)
Dat is idd de bootloader.
OK, ik kan dus de oude harde schijf loskoppelen en dan windows opnieuw op de ssd installeren.

Maar als ik dat gedaan heb en dan de oude harde schijf aansluit, kan ik dan nog daarvan booten of gaat dat dan niet meer?
Dat kan nog prima. Echter moet je even met bcdedit of een grafische equivalent de tweede entry eruit halen die is aangemaakt voor de installatie op E:, die werkt straks natuurlijk niet meer. Voor het opstarten van de ene of andere schijf kan je dat via het boot menu van het systeem doen. Wil je het wat eenvoudiger, dan voeg je een entry toe aan de bootloader met een duidelijke omschrijving zodat je weet welke entry welke Windows is.
En over de bestanden in de usersmap: Jouw voorstel is idd een oplossing, maar niet echt eentje die hier in de praktijk gaat werken bijvoorbeeld. Mijn moeder haar fotos bijvoorbeeld staan in een mapje op haar bureaublad en ik denk niet dat ik haar zo ver ga krijgen om straks niets meer op het bureablad te zetten omdat daar 'de rechten wat minder strak' zijn. Dus uiteindelijk zal die data toch de userfolders in moeten (en het liefst in één keer natuurlijk).

Op zich is die rechten overnemen denk ik geen slecht idee, dan kunnen we gewoon alles uit de userfolders halen, ben niet van plan dit over een jaar weer te gaan doen namelijk.

Dat ziet er zo uit?
1.Click on the folder, right click it and choose properties.
2.Click Security.
3.Click Advanced.
4.Click the Owner tab.
5.Click Edit.
6.Click your name.
7.Check the "Replace owner on subcontainers and objects".
8.Click Ok.
(http://superuser.com/ques...-on-externally-mounted-hd)

Kan de originele installatie er dan ook nog bij, of gaat dat dan niet meer omdat ie dan geen eigenaar meer is?
Dat ziet er idd zo ongeveer uit. Het aanpassen van eigenaar doet verders niet heel veel meer met de NTFS rechten die er al staan. Als er bijvoorbeeld al staat dat de groep 'iedereen' lees rechten heeft, dan wordt dat niet geweigerd en kan alsnog iedereen de map uitlezen, ook de andere installatie. Open rechten is geen ramp en kan juist helpen om problemen te voorkomen als je Windows eens opnieuw moet installeren. Denk je dat alles is gedaan, gaat ze klagen dat ze document X niet kan wijzigen of Foto Y niet kan zien.

Wil je 'tegen gaan' dat ze alles in haar profiel zet, dan pas je folder redirection toe voor iig het bureaublad. De mappen 'Documenten', 'Afbeeldingen' e.d. kan je al via de eigenschappen van de betreffende map aanpassen. Zo voorkom je ook dat de C: schijf vol raakt door het dumpen van de foto's op het bureaublad.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polbeer91
Hey Hero of Time,

Intussen is alles geïnstalleerd en werkend, familie is tot nu toe erg tevreden met de vlotheid van het systeem.
Nog bedankt voor je hulp!

Steam