Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop voor werk (oa heavy use statistiek software) en prive

Pagina: 1
Acties:

• rotta1260
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 04-06 22:28
Wat ga je met je laptop doen?
De laptop voor mijn vriendin gaat gebruikt worden voor werk, met name statistische software zoals SAS, SPSS, R en Stata

Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?
OS moet iig Windows zijn (vanaf 7) ivm te installeren (statische) software.
Naast gebruik voor werk ook privé gebruik wat zich met name beperkt tot surfen en mailen, muziek afspelen en opslag van foto's.

Wat is je budget?
eur 1000 - eur 1500

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, van huis naar werk en vice versa. Laptop gaat dan met name mee op de fiets of met de trein. Gewicht is dus bij voorkeur onder de 1,5 kg, maar zeker niet zwaarder dan 2kg.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Goede ervaringen (ook van anderen) met Asus. In het verleden veel met Acer laptops gewerkt, recente ervaringen hiermee zijn minder positief.

Vertel waar je aan zit te denken. Wil je specifiek een merk, of sta je open voor alternatieven. Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies.
Afgaande op wat 'vooronderzoek' (lezen van andere adviezen, reviews, etc) heb ik nu twee merken die de voorkeur hebben:

1. Asus
2. MSI

Daarnaast heb ik vanuit mijn werk zeer goede ervaringen met Dell (zelf voor werk Dell E7240 in bezit), maar kan niet goed inschatten of Dell voor bovenstaande eisen een goede optie is.

Al met al ben ik tot een top 3 gekomen obv eisen, vormgeving (oog wil ook wat) en gewicht.
Uitgangspunt is in alle gevallen geweest:

I7 processor
hoge turbofrequentie
intern geheugen minimaal 8GB
voorkeur voor SSD
voorkeur minimaal 3x 3.0 usb

Top 3 die ik tot nu toe gevonden heb obv bovenstaande:

pricewatch: MSI GS602PL-039NL (Ghost)
pricewatch: Asus Zenbook UX301LA-C4077H
pricewatch: Dell Latitude E5450-7478

Mijn vraag aan jullie is dus of ik met bovenstaande in de goede richting zit, of dat ik een ander merk/type volledig over het hoofd heb gezien en beter pas bij de gevraagde specs.

Alvast bedankt voor de tips!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Mij lijkt dat de zenbook aan al je eisen voldoet! Dat ding is licht een zeer snel...
Maar je moet wel kijken waar je alle muziek en foto's gaat opslaan aangezien 256gb voor een laptop/pc niet veel is.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-11 10:54

Vidra

Vragen?

Wat dacht je van de Dell XPS 15? Deze heeft een QHD scherm, i7 CPU, 16GB ram, dedicated videokaart en 512GB SSD

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:09
Dit is alleen wel boven budget weet niet of dat erg is.

• rotta1260
Vidra schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 08:06:
Wat dacht je van de Dell XPS 15? Deze heeft een QHD scherm, i7 CPU, 16GB ram, dedicated videokaart en 512GB SSD
Is, gezien de specs, zeker geen verkeerde laptop. Prijs kan nog net, enige minpunt is het gewicht, bij voorkeur toch eentje rond de 1,5 kg. Maar geen verkeerde optie!

Hoe kijken jullie tegen MSI laptops aan? Ik heb tot nu toe geen ervaring met dit merk/type, jullie wel? Lees dat de MSI laptops vooral als 'gaming' laptop worden gebruikt, maar gezien de specs die ik zoek lijkt me MSI ook een fijn apparaat.

• Vidra

Vidra

Vragen?

rotta1260 schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 13:28:
[...]

Is, gezien de specs, zeker geen verkeerde laptop. Prijs kan nog net, enige minpunt is het gewicht, bij voorkeur toch eentje rond de 1,5 kg. Maar geen verkeerde optie!

Hoe kijken jullie tegen MSI laptops aan? Ik heb tot nu toe geen ervaring met dit merk/type, jullie wel? Lees dat de MSI laptops vooral als 'gaming' laptop worden gebruikt, maar gezien de specs die ik zoek lijkt me MSI ook een fijn apparaat.
Die MSI laptops zijn gaming laptops; dus ook met een fel rood logo op de voorkant, ik weet niet of je dat zou willen als professional :)

Daarnaast weegt de laptop van MSI 2,2 KG (inclusief adapter).

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:09
Als je de XPS 15 te zwaar vindt moet je misschien eens naar de XPS13 kijken weegt nog geen 1.4kg

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 29-11 12:31
Vidra schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 17:31:
[...]

Die MSI laptops zijn gaming laptops; dus ook met een fel rood logo op de voorkant, ik weet niet of je dat zou willen als professional :)

Daarnaast weegt de laptop van MSI 2,2 KG (inclusief adapter).
Ja of je moet een WS60 nemen met quadro k2100 die kost alleen een fortuin en heb je een groen niet oplichtend logo op de achterkant.

Ik zou persoonlijk deze GS60 nemen:
pricewatch: MSI GS60 2PC-265NL

Voordelen
4gb meer intern geheugen
860m vs een 850m en dat scheeld wel redelijk wat.

Nadeel
Kost 50 euro meer maar dat is het wel waard.

Nickname KasPlantje.

• xelfer
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
Ik heb zakelijk een HP Elitebook 840 maar ik kan deze niet aanraden (werkgever heeft contracten bij HP lopen voor servers en andere hardware).

Qua snelheid kan hij alles draaien (ik ben Business Intelligence consultant en draai statistische analyses met miljoenen records), maar ik heb al sinds het begin last van willekeurige freezes en crashes. Meerdere collega's hebben hier last van.

Mijn advies is om in ieder geval uit de buurt van HP te blijven.

Een vriend van me die in hetzelfde werkveld zit heeft een Dell XPS 15 en is hier zeer tevreden over.

• rotta1260
Dank voor jullie reacties tot nu toe, ik denk dat we er zo goed als uit zijn!
Afgaande op wat we zelf al als top 3 hadden genoemd en de tip van GerGio gaan we voor de MSI :)

De specs zijn gewoon echt goed en het model spreekt mijn vriendin ook wel aan. Aangezien ze de laptop zowel voor werk als prive gaat gebruiken mag het best een beetje informeel/catchy zijn. Dell gebruik ik voor mijn werk ook en super tevreden mee, maar de uitvoeringen zijn wat uiterlijk betreft toch erg degelijk/formeel.

Thanks voor jullie tips en laat nog weten wanneer de laptop defnitief aangeschaft is!

[ Voor 6% gewijzigd door rotta1260 op 18-02-2015 21:49 ]

• Vidra

Vidra

Vragen?

Veel plezier er mee en laat even weten of de laptop bevalt :)

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Als ik lees werk, dan denk ik standaard aan corporate laptops, zoals Lenovo, Dell of HP. Geen consumenten laptopjes met gamingspecs.

https://discord.com/invite/tweakers

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-11 08:49
redfoxert schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 07:26:
Als ik lees werk, dan denk ik standaard aan corporate laptops, zoals Lenovo, Dell of HP. Geen consumenten laptopjes met gamingspecs.
Ok. Bedankt voor je bijdrage.

@TS: succes ermee! Laat indd even weten of het wat is.

• rotta1260
Onder het mom van 'beter laat dan nooit' toch nog even laten weten wat het geworden is:

Laptop is nu klein maandje in bezit en mn vriendin vertelt met regelmaat nog zeer enthousiast aan vrienden dat ze een nieuwe laptop heeft ;)

Ben ook wel een beetje jaloers, wat een klasbak is deze MSI....! Supersnel, strak afgewerkt en ondanks het formaat erg licht met een geweldig mooi beeld. Gebruikte materiaal is piekfijn in orde, maar vooral wat er onder de 'motorkap' zit kan mij ook bekoren....enige minpuntje wat ik heb kunnen ontdekken is de accuduur. Laptop bij normaal gebruik is na ca 3 uur toch wel leeg. Maar dit mag de pret niet drukken!

Thanks voor jullie adviezen, de vrouw kan weer jaren vooruit met een toplaptop _/-\o_

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 29-11 12:31
Goed om te horen dat hij bevalt veel plezier ermee :)

Nickname KasPlantje.

Pagina: 1