Pc start niet meer na doorgeslagen stop.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goosebumps
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Hallo,

Vanmiddag stond mijn pc aan en ik pakte iets van van de vloer waarbij ik per ongeluk mijn verlengsnoer zacht aanraakte, toen sloeg ineens een stop door en alles in deze groep ging natuurlijk uit. Toen ik de stop weer had omgezet deed mijn computer het niet meer.
De rest deed het nog wel(tv,boxen,beeldscherm).

Wat heb ik al geprobeerd:
Andere power kabel.
Andere stopcontacten op verschillende plekken in het huis.
Gekeken of mijn voeding wel aanstond.
De stroom eraf halen en wachten daarna weer opstarten.

Niks heeft geholpen. Wat kan ik doen om te kijken wat er mis is? En wat zou er allemaal kapot kunnen zijn(kan ik vast rustig huilend naar mijn portemonnee kijken.

Nog wat extra info. Alles is vrij nieuw, ongeveer een half jaar. Er stonden niet veel apparaten aan in mijn verlengsnoer. Hieronder de volledige specs.

Alvast bedankt voor de hulp.

Intel Core i5-4590 Boxed
Gigabyte G1.Sniper B5
MSI GeForce GTX 770 2GB Gaming
Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB
Corsair Carbide SPEC-01 Red Led
Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU
Samsung SH-224DB Zwart
Cooler Master GM G550M
Crucial MX100 256GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brogala
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Ik ben niet zo'n expert op dit gebied maar je kan even simpel wat testen; je CPU heeft een ingebouwde 'iGPU' dus haal je videokaart eruit en kijk of hij het dan doet. Haal een reepje ram eruit, kijk of hij het dan doet... en haal dan ene reepje eruit en doe de andere erin.

Maar ik vrees dat als er iets mis is gegaan met de stroom er vanalles kapot zou kunnen zijn, echter ben ik niet zo'n expert in dit gebied. Eerste wat bij mij opkomt is dat de voeding kapot is, maar ja, wie weet is de stroom gezellig je hele PCtje doorgegaan en heb je meerdere gebraden onderdelen :-(

Bij stroomuitval kan je SSD ook corrupt raken maar jouw SSD heeft stroom capacitors en zelfs als hij kapot is dan hoort de PC nog wel op te starten.

En even een netjes pricewatch lijstje van je systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 199,85€ 199,85
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 83,85€ 83,85
1MSI GeForce GTX 770 2GB Gaming€ 317,-€ 317,-
1Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB€ 50,95€ 50,95
1Corsair Carbide SPEC-01 Red Led€ 47,-€ 47,-
1BenQ GW2450HM Zwart€ 154,99€ 154,99
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 68,-€ 68,-
1Samsung SH-224DB Zwart€ 12,33€ 12,33
1Cooler Master GM G550M€ 49,95€ 49,95
1Crucial MX100 256GB€ 96,50€ 96,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.080,42

Edit: nu ik er even over nadenk; ik ben echt een noob qua stroom maar als er een stop uitvalt; schakelt de groep zichzelf dan gelijk uit of gaat er ook nog veel stroom door alle stopcontacten? Ik neem aan van niet, dan heb je sowieso geen gebraden onderdelen. Je plank schijnt wat leuke features te hebben (kennerlijk heb ik die ook op m'n Gigabyte mobo :o ). Weet niet zeker of deze iets kunnen hebben doen.

Maar probeer eens wat onderdelen uit je PC te halen en kijken of hij dan aangaat.

Edit: oh daarnet reageerde de je. Enige advies wat ik kan geven is idd probeer hem op te starten met zo min mogelijk onderdelen, voor de rest ben ik te noob O-)

[ Voor 77% gewijzigd door Brogala op 16-02-2015 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goosebumps
  • Niet online
Bedankt voor je reactie, ik zal eens wat onderdelen eruit halen en kijken of hij dan wel aangaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-08 21:04

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Heb je nog een andere computer met werkende voeding? Een vriend in de buurt met een voeding die je even mag lenen? Ik schat voor zo'n 90% dat je voeding *POEF* heeft gezegd. Ruik er eens aan, dan weet je 't eigenlijk wel direct. Rook je nog iets van een brandlucht in je kamer toen je de stop weer had ingeschakeld?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goosebumps
  • Niet online
Eraan ruiken had ik ook meteen gedaan, het rook niet verbrand. Ik zal eens doorvragen of iemand een voeding te leen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:33

DonJunior

NO Moderator

"Vanmiddag stond mijn pc aan en ik pakte iets van van de vloer waarbij ik per ongeluk mijn verlengsnoer zacht aanraakte, toen sloeg ineens een stop door en alles in deze groep ging natuurlijk uit. "

Dan wil ik niet weten hoe je alles hebt aangesloten dan..

Maar goed, zeer hoogst waarschijnlijk is de voeding dan defect inderdaad. Als je de kast open schroeft en de voeding aan zet gaan dan de fans ook niet draaien?

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goosebumps
  • Niet online
Als een stop doorslaat gaat de stroom er toch gewoon af in een deel van het huis? Ik zie niet echt wat ik dan fout heb gedaan.

De computer doet helemaal niks, ik kan geen response als ik hem aanzet.
Ook na het verwijderen van het ram en videokaart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-08 22:27

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Brand er een lampje op je moederbord? (sommige moederborden hebben dat).
De aansluiting van de aan/uit knop goed ingedaan?

Als er iets verbrand is kan je vaak zien dat een condensator of transistor zwart is. Een transistor is klein, maar of iets doorgebrand is, is nog moeilijker te zien.

Had je wel je computer aangesloten op een geaard stopcontact? (het zou in het vervolg bij aanschaf nieuw voeding overbelasting kunnen voorkomen, helaas geen kortsluiting)

[ Voor 58% gewijzigd door MedionAkoya op 16-02-2015 21:11 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brogala
  • Niet online
goosebumps schreef op maandag 16 februari 2015 @ 20:55:
Als een stop doorslaat gaat de stroom er toch gewoon af in een deel van het huis? Ik zie niet echt wat ik dan fout heb gedaan.

De computer doet helemaal niks, ik kan geen response als ik hem aanzet.
Ook na het verwijderen van het ram en videokaart
Denk dat hij meer bedoelde dat het raar is als je door je snoer zacht aan te raken er gelijk een stop doorslaat :9

Maar goed, met een beetje geluk is alleen je voeding gebraden. Als je geen andere beschikbaar hebt moet je er eens één kopen, mocht die het niet doen kan je hem altijd terugsturen (als je er voorzichtig mee om gaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goosebumps
  • Niet online
Volgens mij is het geen geaard stopcontact, ze zijn al vrij oud.
Ik denk dat het door het verlengsnoer kwam, ik kom er nu pas bij omdat ik hem pas gewisseld heb.

Er branden ook geen lichtjes op het moederbord en volgens mij zit de aan/uit aansluiting goed, ik heb alles nog even goed aangedrukt maar hij wil nog steeds niks doen.

Het lijkt redelijk hopeloos tenzij iemand nog een idee heeft wat ik kan doen ga ik morgen wel een voeding check doen op deze manier: http://www.pcinside.info/...-of-een-voeding-defect-is
Ik kan verder niks verzinnen om te proberen.

[ Voor 27% gewijzigd door goosebumps op 16-02-2015 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dabor
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 04-08 23:24
Werkt de verlengdsnoeren überhaupt nog? Ik heb al twee keer een 'kapotte' pc gehad. Bleek gewoon een kapotte verlengsnoer te zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05-08 23:22
dabor schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 00:24:
Werkt de verlengdsnoeren überhaupt nog? Ik heb al twee keer een 'kapotte' pc gehad. Bleek gewoon een kapotte verlengsnoer te zijn...
goosebumps schreef op maandag 16 februari 2015 @ 19:28:
[...]
Wat heb ik al geprobeerd:
Andere power kabel.
Andere stopcontacten op verschillende plekken in het huis.
Gekeken of mijn voeding wel aanstond.
De stroom eraf halen en wachten daarna weer opstarten.
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Assix
  • Laatst online: 15-01 18:52
Het is waarschijnlijk je voeding en/of je moederbord. Als je bezig gaat met onderdelen vervangen om het uit te testen begin dan met de voeding want deze is het minste werk om aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dabor
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 04-08 23:24
Sorry :/ overheen gelezen

En zoals de mede tweakers al aangeven kan een andere psu testen een hoop schelen :)

"This mean that there was short circuit in you
PSU that blew your fuse. You PSU is gone as
you mentioned. You will know if mobo is OK,
only when you put new PSU. Why it
happened?, who knows." ~ http://www.tomshardware.c...fuse-blown-start-psu.html

[ Voor 0% gewijzigd door dabor op 17-02-2015 11:25 . Reden: Typo (zit op telefoon) ]

Pagina: 1