MSI Raid 0 uitvoeren en wat dan

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h999
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 30-04-2023
Hallo,
Ik heb een MSI apache pro gekocht met 1 TB HDD en 128 SSD. Nu zou ik er de SSD willen uithalen en er 2 andere insteken en instellen als RAID 0.
Nu zal ik windows 8.1 opnieuw moet instaleren , iemand een idee hoe ik dit allemaal moet doen.
Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Start op met je Windows 8.1 installatiemedium en installeer het op je array. Heel lastig is het niet.

Maar waarom een RAID0 array van SSDs? Heb je echt die lompe throughput nodig? Als dat niet zo is dan merk je het verschil amper met een enkele SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h999
Je moet eventjes uitleggen hoe ik dit moet doen als je wil.
Is RAID 0 niet ok? Is dan de laptop niet sneller? Ik heb nu een 128 SSD zitten en ik heb nog een plaats om nog een SSD bij te steken,zou er 2 250gb willen insteken.
Thanks

• ElCondor
  • Laatst online: 11:42

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Wat wil je bereiken met die RAID0 opstelling? Weet je wat RAID0 inhoudt?
Ik vraag me ten zeerste af of een laptop chipset voldoende throughput kan verstouwen om optimaal gebruik te maken van een RAID0 array met SSD's. Houdt er ook rekening mee dat sommige SSD's er niet geschikt voor zijn om in een array te gebruiken.

En:"je moet me eventjes uitleggen hoe ik dat moet doen"? Er zijn daar heel duidelijke handleidingen voor te vinden op het internet. Wat heb je zelf al zoal uitgevonden en waar loop je nu op vast?

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:34

heuveltje

KoelkastFilosoof

h999 schreef op maandag 16 februari 2015 @ 19:49:
Is RAID 0 niet ok? Is dan de laptop niet sneller? Ik heb nu een 128 SSD zitten en ik heb nog een plaats om nog een SSD bij te steken,zou er 2 250gb willen insteken.
Thanks
Raid 0 met SSD's verhoogt je kans op problemen, en in tegenstelling tot hd's in raid 0 levert het niet veel op.
2x250 GB SSD's zijn niet veel sneller of goedkoper dan 1 512GB SSD.
Dus waarom er die dan niet 1x512 GB inzetten ?

Ow en ik zie nu dat het ook nog een laptop is, kan die uberhaubt een raid 0 maken ?

[ Voor 7% gewijzigd door heuveltje op 19-02-2015 13:49 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

h999 schreef op maandag 16 februari 2015 @ 19:49:
Ik neem aan dat je Windows op USBstick of DVD hebt (zo niet dan is er wel een manier om die te maken vanuit Win8, maar daar moet je even naar googlen, dat weet ik niet uit m'n hoofd). Daarmee boot je en start je de installatie. Het is dan verder een kwestie van simpelweg de stappen op je scherm volgen.
Thanks
RAID0 is bij SSDs niet de moeite, tenzij je per se 1GB/s of hoger aan throughput nodig hebt (maar ik kan me daar op een notebook niets voor bedenken eigenlijk). Pak liever 1 grotere SSD dan 2 in RAID 0.

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Dat is dan zo'n raid0 met Intel RapidStorage driver, software raid dus.
MSI roept er behoorlijk veel over in hun marketing, alsof je laptop tig keer sneller wordt.
Heb er zelf ook een tweede SSD in gedaan, maar zie geen enkele reden mijn data te riskeren met raid0 alleen maar om wat brag-rights te krijgen en verder geen enkele extra performance te krijgen...

Fixing things to the breaking point...

• h999
ik had de 2 ssd al gekocht, zodus .
Hier heb ik de info vandaan
https://forum-fr.msi.com/index.php?topic=214.0

• h999
TERW_DAN schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 13:52:
[...]

Ik neem aan dat je Windows op USBstick of DVD hebt (zo niet dan is er wel een manier om die te maken vanuit Win8, maar daar moet je even naar googlen, dat weet ik niet uit m'n hoofd). Daarmee boot je en start je de installatie. Het is dan verder een kwestie van simpelweg de stappen op je scherm volgen.
Geen Windows op USB of DVD bij de laptop.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

h999 schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 14:00:
[...]

Geen Windows op USB of DVD bij de laptop.
Dan moet je die zelf even maken.

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Maar wil je je OS op die array gaan zetten?

Ik zal het maar even uitleggen: RAID0 verdeelt je data in kleine stukje over twee schijven. Theoretisch gezien kun je dan, door twee pijplijntjes, dubbel zo snel lezen en schrijven. Echter, bij RAID0 heb je één heel groot risico, failt één van je SSD's dan ben je AL je data kwijt. Nu niet meer zeggen dat je niet gewaarschuwt bent! ;)

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:33

Rannasha

Does not compute.

h999 schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 13:54:
ik had de 2 ssd al gekocht, zodus .
Hier heb ik de info vandaan
https://forum-fr.msi.com/index.php?topic=214.0
Dat is inderdaad een aardige tutorial over hoe je de raid array opzet, maar er is geen discussie over of het de moeite waard is. Sterker nog, uit de screenshots kun je opmaken dat de poster de reguliere harddisk als boot-disk heeft gebruikt en niet de SSD(s). Dat roept bij mij vraagtekens op bij het kennisniveau van de poster.

De RAID-0-met-SSD functie die MSI biedt lijkt me meer een "omdat het leuk staat op het marketing materiaal" functie dan iets dat daadwerkelijk iets oplevert.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:35

DarkSide

theres no place like ::1

Zelf ben ik geen fan van Raid0. Vroeger toen HDDs nog een stuk trager waren kon je op je PC een leuke performance winst behalen door een Raid0 opstelling te gebruiken. Wel met risico natuurlijk.
Tegenwoordig zijn de HDD's al een stuk sneller en heb je alleen nog het risico van data verlies.
En met SSD's is het helemaal niet meer interessant.
Beter gewoon 2 SSD's als losse schijven gebruiken.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• h999
TERW_DAN schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 14:02:
[...]

Dan moet je die zelf even maken.
Tja dat is nu net het probleem, dat ik dat niet weet.

i.v.m de Raid, als ik de data op mijn hdd bewaar kan ik toch niks kwijt spelen,niet?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

h999 schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 14:20:
[...]

Tja, zoek het dan op. Ik weet het ook niet uit m'n hoofd, maar weet dat het kan. Dat zei ik hierboven al. Een beetje moeite doen kan geen kwaad.
i.v.m de Raid, als ik de data op mijn hdd bewaar kan ik toch niks kwijt spelen,niet?
Een backup maken op hetzelfde apparaat zou ik niet snel doen. Stel je notebook gaat stuk, of wordt gestolen of wat dan ook, dan ben je je data ook kwijt.

• RGAT
  • Niet online
[...]

Windows USB Download Tool, daar op googlen en een tutorial volgen, zat over te vinden ;)
Verder zou ik echt even een pauze nemen en nadenken waarom je RAID0 zou willen, het heeft met SSD's geen echt nut, makkelijker is om 1 SSD voor windows te gebruiken en 1 voor games etc. als je ze toch al hebt, daar merk je meer van dan RAID0.

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:35

DarkSide

theres no place like ::1

Met die windows USB tool maak je je USB stick bootable zodat je vanaf de USB stick kunt opstarten en Windows kunt installeren.
Maar hij heeft geen installatie DVD gekregen. En ik weet ook niet of hij zijn windows 8 key weet.

Je kan vanuit windows een recovery partitie maken welke je ook op een USB stick kunt zetten.
Als windows dan problemen geeft kan je windows herstellen naar een eerder gemaakte image.
Dit werkt best goed. Ik heb alleen geen ervaring met de recovery naar een schone/nieuwe HDD.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

staat altijd wel met een sticker op je laptop.

Iperf

• RGAT
  • Niet online
Fish schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 14:39:
staat altijd wel met een sticker op je laptop.
Bij mijn MSI laptop in ieder geval niet ;)
Key staat ergens in de uefi, of die bij een herinstallatie gelijk goed opgepakt wordt geen idee :?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

kijk eens onder je batterij ofzo. ik moet de eerste nog tegenkomen waar het niet opstaat

Iperf

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

[...]

Zoek en gij zult vinden...
Wat wil je nu precies op die RAID0 partitie gaan zetten dan? We raden je af om je OS er op te zetten, maar je geeft zelf aan je data op de HDD te willen zetten... Dus wat komt er dan op die RAID0 te staan??

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met Win8 staat het vaak genoeg enkel in de UEFI

• h999
De windows key heb ik eens uitgelezen met zo een tooltje, dus dat is geen probleem.Ben nu bezig een installatiebestand aan het overzetten op de USB, duurt precies wel lang.

Ik kan niet op elke vraag antwoorden omdat ik een totale leek ben .Bij Tones hebben ze tegen mij gezegd dat de laptop zou sneller zijn in Raid 0 en dan ben ik eens beginnen te zoeken en bij de link uitgekomen dat ik opgegeven heb.

• RGAT
  • Niet online
h999 schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 14:49:
De windows key heb ik eens uitgelezen met zo een tooltje, dus dat is geen probleem.Ben nu bezig een installatiebestand aan het overzetten op de USB, duurt precies wel lang.

Ik kan niet op elke vraag antwoorden omdat ik een totale leek ben .Bij Tones hebben ze tegen mij gezegd dat de laptop zou sneller zijn in Raid 0 en dan ben ik eens beginnen te zoeken en bij de link uitgekomen dat ik opgegeven heb.
Met 2 SSD's in RAID0 is je maximale throughput ergens in de 1000MB/s, wat erg leuk is ;)
Maar je gaat het niet merken tussen 1 SSD of 2 in RAID0, de laptop wordt in ieder geval niet voelbaar sneller...

• h999
RGAT schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 14:50:
[...]

Met 2 SSD's in RAID0 is je maximale throughput ergens in de 1000MB/s, wat erg leuk is ;)
Maar je gaat het niet merken tussen 1 SSD of 2 in RAID0, de laptop wordt in ieder geval niet voelbaar sneller...
Maar zoals ik al zei ,heb al 2 ssd 250 gb gekocht, kan ze maar evengoed insteken he.

• RGAT
  • Niet online
h999 schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 14:54:
[...]

Maar zoals ik al zei ,heb al 2 ssd 250 gb gekocht, kan ze maar evengoed insteken he.
Dat zeker, zou anders wel zonde zijn :) maar ik heb ze hier bijv. eentje voor Windows en wat programma's en eentje voor games, daar merk ik meer van.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

h999 schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 14:54:
[...]

Dat wel, maar dat wil niet per se zeggen dat je ze als RAIDconfig moet gaan draaien.

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Die mensen bij "Tones" zou ik nog niet vertrouwen zover als ik ze kan gooien, en dat is niet ver ;)

• h999
Dus gewoon insteken en alles laten draaien zoals het nu is?

Tja Tones, maar als leek he ?

• royb3
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-09-2024
Ik heb zelf een raid0 opstelling in mijn MacBook Pro. Werkt goed, maar ik denk niet dat je met 2 maal 250gb een raid 0 setup zou moeten gebruiken.

• h999
royb3 schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 15:05:
Ik heb zelf een raid0 opstelling in mijn MacBook Pro. Werkt goed, maar ik denk niet dat je met 2 maal 250gb een raid 0 setup zou moeten gebruiken.
Leg uit aub

• royb3
Bij een macbook is het dodelijk eenvoudig, je schroeft de ssd's in de laptop, je start de installatie en via de partitie tool(schijfhulpprogramma) kun je erg eenvoudig een raid array aanmaken. Hoe het met jou msi moet, zou je zelf even moeten uitzoeken ;).

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Hij bedoeld denk ik meer: waarom zou je specifiek met 250GB SSD's geen RAID0 moeten gebruiken.. ;)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

royb3 schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 15:07:
Bij een macbook is het dodelijk eenvoudig, je schroeft de ssd's in de laptop, je start de installatie en via de partitie tool(schijfhulpprogramma) kun je erg eenvoudig een raid array aanmaken. Hoe het met jou msi moet, zou je zelf even moeten uitzoeken ;).
Dat is op een MSI notebook niet veel anders (al doe je het daar vanuit de firmware ipv software). Maar het voegt gewoon niets toe, behalve meer risico op dataverlies.

• royb3
Omdat je voor dezelfde prijs een 512gb ssd kan krijgen, en je dan geen moeite hoeft te doen en je je cpu minder aan het werk zet. Wat ik zou doen: verkopen die hap en een 500gb kopen. Oh, en de kans dat je je data kwijt raakt is groter met raid 0 omdat maar 1 van de ssd's defect hoeft te zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door royb3 op 19-02-2015 15:12 ]

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:23

_Arthur

blub

Een leek die niet eens weet hoe hij een windows installatie op usb moet krijgen, moet niet aan Raid-setups beginnen.

• h999
_Arthur schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 15:55:
[...]

Een leek die niet eens weet hoe hij een windows installatie op usb moet krijgen, moet niet aan Raid-setups beginnen.
Daar is een forum voor he.

• _Arthur
  • Laatst online: 11:23

_Arthur

blub

Ja, maar zoals al vaak gezegd is; dit is niet een helpdesk.

Dus; zoek eens iets zelf uit.

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

h999 schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 16:01:
[...]

Daar is een forum voor he.
Lol, daar is een forum voor :')

Ik zou de forum policy even doornemen als ik jou was...

Inderdaad geen helpdesk dit.

• h999
ElCondor schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 16:54:
[...]

Lol, daar is een forum voor :')

Ik zou de forum policy even doornemen als ik jou was...

Inderdaad geen helpdesk dit.
Amaai wat serieuze mannen dat jullie zijn, als je nog geen vraag mag stellen.

• heuveltje
  • Laatst online: 09:34

heuveltje

KoelkastFilosoof

ElCondor schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 15:09:
Hij bedoeld denk ik meer: waarom zou je specifiek met 250GB SSD's geen RAID0 moeten gebruiken.. ;)
Zelfs als je ze al hebt (nu nog verkopen en een nieuw 512gb halen, gaat je veel geld kosten)
Dan nog kun je afvragen of het wel moet.
je kunt ze gewoon als 2 losse schijven houden.
-Flexibler als je er eens 1 wilt upgraden/veranderen in een HD (als dat past)
-bij 1 defecte niet al je data kwijt.
-Het is maar de vraag of je het snelheidsverschil tussen 1 of 2 ssd's gaat merken (afhankelijk van je controller kan raid je seektijd zelfs wat verhogen.)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Laatst online: 07-10 22:55

TheVMaster

Moderator WOS
h999 schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 17:01:
[...]

Amaai wat serieuze mannen dat jullie zijn, als je nog geen vraag mag stellen.
Je mag hier best vragen stellen, maar bij Tweakers verwachten we wel een beetje eigen inzet. Misschien even Het algemeen beleid lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte
  • Laatst online: 29-07 11:23
Inderdaad: SSD 2 gebruiken als schijf voor je documenten en andere user-data, zoals je mailstore en dowloads.

Wil je dan in de toekomst bijvoorbeeld Windows 10 'vers' installeren, dan kan je simpelweg SSD 1 formatteren en daarop Windows 10 installeren. SSD 2 blijft dan 'in-tact'.

Ik vermoed 0,0 snelheidstoename bij 2 SSD's in een fake/software RAID-0.

Als capaciteit geen rol speelt, kan je beter RAID-1 overwegen. Je gooit dan 50% weg, maar je krijgt een bijzonder betrouwbaar systeem terug.

Je kan met verschillende partitie-software (zoals Acronis True Image) je complete installatie van de ene schijf overzetten op de andere. Meestal gaat dit vlekkeloos. Zo kan je van de ene 128 GB naar de andere 250GB. Vervolgens expand je je partitie en klaar is klara.

Overigens snap ik het nut niet van 2 250 GB SSD's en 1 1 TB HDD

[ Voor 26% gewijzigd door Witte op 20-02-2015 11:58 ]

Houdoe

Pagina: 1