Custom Pc build / graag hulp

Pagina: 1
Acties:

• jksukino
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-07-2025
Hallo allemaal,

Ik wil graag zelf mijn eigen pc in elkaar zetten en omdat ik dit nog nooit eerder heb gedaan wil ik graag tips en tricks over mijn build.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik stap over van een laptop naar een mini ITX omdat ik niet meer zo mobiel hoeft te zijn maar nog wel wil genieten van de mogelijkheid om mijn pc van kamer naar kamer te verplaatsen. Hij moet gebruikt worden voor beedbewerking (denk aan photoshop etc) en een game kunnen draaien. Dus liever te veel dan te weinig power om weer een tijd vooruit te kunnen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
rond de 900 euro vind ik zelf genoeg. Mag meer maar hoeft niet.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb al een monitor (hp), geluid, etc dus het draait puur om de pc.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Dit is mijn boodschappenlijstje:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790 Boxed€ 302,95€ 302,95
1Gigabyte GA-B85N Phoenix€ 79,-€ 79,-
1MSI Radeon R9 270X GAMING 2G ITX€ 179,-€ 179,-
1Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB€ 50,95€ 50,95
1Intel Dual Band Wireless-AC 7260 Plus Bluetooth€ 23,95€ 23,95
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 30,95€ 30,95
1Kingston HyperX Fury black HX318C10FBK2/16€ 128,95€ 128,95
1Samsung 850 EVO 250GB€ 115,95€ 115,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 911,70

Voor voeding heb ik Chieftec Smart Series SFX-500GD-C in gedachte maar daar heb ik nog zo mijn vragen over.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
het liefste wil ik een voeding die niet zo veel gebruikt(wil geen stroom vreten die ik niet ga gebruiken dus graag tips hierover. hoor dat de msi radeon r9 minimaal een voeding van 500w nodig heeft?

Alle apparatuur wil ik het liefste zo klein als mogelijk, ik zal de kast zelf samenstellen van plexiglas etc en omdat ik de pc graag mobiel wil houden maak ik hem zo klein als dat de hardware toelaat. De pc moet zo plat als mogelijk zijn.

De i7 is een vereiste en wil geen i5.
voor schijfruimte een ssd (snelheid) en een simpele hdd voor opslag.

Vragen
- heeft deze build een bottlenek wat ik over het hoofd zie?
- is de cooler goed? (is er een plattere die beter is?)
- is 500w voeding echt noodzakelijk?

Ga je overklokken?
geen behoefte aan

[ Voor 50% gewijzigd door jksukino op 16-02-2015 18:40 ]

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• jksukino
Post aangepast

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-01 18:57

mirno

私の名前はMirnoです

Hallo,

leuk dat je een behuizing zelf wilt maken, maar voor het geval dat, heb ik nog een aantal kleine (mobiele) behuizingen hier:
http://tweakers.net/product/340738/bitfenix-prodigy-m/
pricewatch: BitFenix Phenom Micro-ATX Zwart
pricewatch: Fractal Design Node 304 Zwart
pricewatch: Silverstone RAVEN RVZ01 (plat, met mogelijkheid voor een grote GPU!

In alle behuizingen passen game grafische kaarten!
Je 270X zou ik niet doen, die is in verhouding wat zwak. Je hebt meer aan een i5 processor icm een betere videokaart dan aan een i7 icm een mindere videokaart.
Zo te zien zal in jou geval de i7 geen (merkbare) meerwaarde bieden, dus waarom wil je percé een i7 ipv een i5? (zijn allebij quad-cores, maar de i7 heeft alleen hypertreading, hypertreading heeft in de meeste gevallen geen invloed dat het die €100 meer waard is).

ATX voedingen:
pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 520W goede/prijs kwaliteit
pricewatch: Cooler Master V550 Semi-Modular betere kwaliteit, ook prijziger. Is iets efficienter (80plus gold ipv 80plus bronze)

Koeler kan er mee door, vooral in een kleine behuizing, in de behuizingen die ik hier boven heb genoemd passen ook grote koeler (op de Raven behuizing na).

SSD: Neem een Crucial ssd, is meestal ff sneller dan de samsung en wat betrouwbaarder, en goedkoper. (becnhmarks geven aan dat de samsung sneller is, maar uit eigen ervarnigen merk ik dat Crucial toch sneller is (blijft).

Iets als dit is wel een krachtig ITX systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 179,90€ 179,90
1ASRock H97M-ITX/ac€ 92,95€ 92,95
1Asus R9290-DC2OC-4GD5€ 259,-€ 259,-
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 68,-€ 68,-
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 117,95€ 117,95
1Cooler Master V550 Semi-Modular€ 74,95€ 74,95
1Crucial M550 2,5" 256GB€ 96,50€ 96,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 940,20

Moederbord inclusief wifi

Kan ook een goedkopere 280X in: pricewatch: Club 3D Radeon R9 280X royalQueen

Een hoop mensen halen een 280X of 290 2e hands, is ook nog een optie voor je.

Voor kleine behuizingen, waar geen grote videokaart in past, is dit een leuk extra klein alternatief: pricewatch: Gigabyte GV-N970IXOC-4GD

In de RAVEN behuizing, die ik boven noemde past geen ATX voeding, daar hoort een kleine SFX voeding in.

Laat maar even weten wat je wilt

我的名字是Mirno

• jksukino
Hallo Mirno,

Ik wil inderdaad een zo plat mogelijke kast dus die Raven lijkt me daar wel een mooie optie voor. (wist niet dat er zo'n kast type was.) ik dacht in eerste instantie omdat ik wel van wat zelfbouw hou en niet precies weet wat er in bepaalde kasten past ik gewoon zelf wat in elkaar ging zetten.

Een vriend van mij zweert bij gigabyte en daarom heb ik ook voor dat type gekozen (dit wordt mijn eerste desktop).
Is asrock beter dan of..?
Wifi op het moederboard lijkt mij niet handig als het stuk gaat of dergelijke.

De i7 had ik in eerste instantie gekozen met oog op de toekomst zodat ik niet snel een andere processor nodig zal hebben. Maar als ik er helemaal geen gebruik van maak wil ik een i5 nog wel overwegen.

Dan vraag ik me wel af of het allemaal wel in de raven kast past. De voeding lijkt mij wat groot?
een crucial ssd lijkt me prima, geen voorkeur voor en liefste een voeding die zo goed mogelijk is.

[ Voor 4% gewijzigd door jksukino op 16-02-2015 19:43 ]

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Zelf ben ik niet zo'n fan van Gigabyte, om dat ik daarbij al meerdere malen een defecte heb gehad. Maar in principe maakt het allemaal niet uit welk merk je kiest.
Die bedrijven stellen de printplaat van een moederbord samen, daarop worden weer componenten en chips van andere merken gekozen. Dus ik zou niet naar de merken kijken. Persoonlijk vind ik Arsock erg goed de laatste tijd.(vroeger niet, nu wel). Dat is dus een prima bord, die dingen gaan nauwelijks stuk.
Wifi op het moederbord is mooi makkelijk zou ik zeggen, waarom zou dat stuk gaan? :p

Die voedingen passen idd niet in de Raven kast. Je hebt daarvoor een SFX voeding nodig. Afhankelijk van welke videokaart je neemt, kan het vermogen bepaald worden.

Je weet nooit hoe lang een computer mee gaat. Maar met de i5 of i7 ga je niet echt verschil merken. Behalve als je echt 3D/videobewerking doet. Met simpelere dingen valt de GPU ruim in voor de processor. Waarbij het dus al helemaal niet meer uitmaakt ;)

Bij de Raven behuizing zit er in de kast een PCI verlenger. Zodat de videokaart aan de zijkant komt. Die kleine variant van de GTX 970 is wel een leuke. De R9 290 is wel vrij fors, even nachecken of dat kan qua breedte. Ook maakt die meer lawaai en wordt die wat warmer. Prestatie is ongeveer gelijk. Dus wil je voor een R9 280X, R9 290 of een Nvidia GTX970?

我的名字是Mirno

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21-03 06:29

Tribits

Onkruid vergaat niet

Het belangrijkste probleem met een R9 290 in een Raven RVZ01 is dat die grafische kaart flink wat warmte ontwikkelt en die kast niet voldoende koeling heeft om dat bij volle belasting af te voeren. De i7-4790k ontwikkelt zelf daarnaast ook al aardig wat warmte bij volle belasting. Zelfde probleem geldt vermoedelijk wel voor meer miniITX behuizingen, hoewel sommige miniITX kasten dan weer zo groot zijn dat ze het formaat van een kleine microATX kast hebben. Een GTX970 is voor miniITX wel een veiliger optie. Op PC part picker kan je meestal wel wat voorbeelden vinden van completed builds op basis van een bepaalde kast, inclusief opmerkingen en gebruikerservaringen. Overigens is een i7-4790k wel wat sneller dan een i5-4460 maar met het oog op de toekomst niet echt zijn meerprijs waard, meer als je de prestatie nu nodig hebt, en daar lijkt het eigenlijk niet echt op.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• jksukino
Ok, bedankt voor het advies allemaal. Maakt het zeker wat helderder.
Dan kies ik gewoon voor een i5. Over hitte maak ik me met de GPU ook wel zorgen. als een grote kaart in de Raven itx kast past kies ik natuurlijk daarvoor. Omdat ik btw niet graag met muziek op werk vind het het wel belangrijk dat mijn pc niet te veel kabaal maakt. Zo min mogelijk geluidsoverlast zou wel fijn zijn.

Videobewerking deed ik in het verleden wel veel maar nu niet echt. Denk dat de GPU dat inderdaad moet opvangen.

Ik had in het begin een r9 270x op mijn lijstje staan maar ik begrijp dat dat met de i5 niet echt wenselijk is voor mijn opstelling? Als ik meer moet investeren in de video kaart lijkt de r9 290X mij beter omdat ik over de 280 niet veel goeds lees. Ik vind 300 euro voor een grafische kaart alleen wel vrij duur aangezien ik geen hardcore gamer ben.

Een voeding die hier op aansluit en in de Raven kast past zou dan zeer fijn zijn.

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18-03 13:44

Dutchredgaming

ICT Beheerder

jksukino schreef op maandag 16 februari 2015 @ 23:13:
Dan kies ik gewoon voor een i5. Over hitte maak ik me met de GPU ook wel zorgen. als een grote kaart in de Raven itx kast past kies ik natuurlijk daarvoor. Omdat ik btw niet graag met muziek op werk vind het het wel belangrijk dat mijn pc niet te veel kabaal maakt. Zo min mogelijk geluidsoverlast zou wel fijn zijn.

[..]

Ik had in het begin een r9 270x op mijn lijstje staan maar ik begrijp dat dat met de i5 niet echt wenselijk is voor mijn opstelling? Als ik meer moet investeren in de video kaart lijkt de r9 290X mij beter omdat ik over de 280 niet veel goeds lees. Ik vind 300 euro voor een grafische kaart alleen wel vrij duur aangezien ik geen hardcore gamer ben.
Over de hitte: AMD staat bekent over warme GPU (en CPU) dan Nvidea (en Intel), maar AMD is goedkoper, omdat je geen hardcore gamer bent is het wel goede setup!

Ik zag in je openingspost dat je een I7 4790 (non-k) hebt, maar prijstechnisch kan je beter de K versie nemen.

Review QNAP TS-230 NAS

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:52

Esumontere

Floep, banaan.

jksukino schreef op maandag 16 februari 2015 @ 23:13:

Videobewerking deed ik in het verleden wel veel maar nu niet echt. Denk dat de GPU dat inderdaad moet opvangen.

Een voeding die hier op aansluit en in de Raven kast past zou dan zeer fijn zijn.
De 280, 280X, 290 en 290X zijn allemaal prima gpu's. De 290X is wel heel veel duurder, en als je op 1080p wil gamen dan is de 280X ruim voldoende.

• jksukino
Games niet, maar ik heb het wel nodig voor fotobewerking en andere dingen. Ik gebruik bijna elk programma van adobe intensief dus heb de power wel nodig. Voor de kosten maakt het mij niet uit dus ik ga zeker voor een intel ipv AMD.

Voor GPU ga ik dan wel voor de 280X of anders voor de 290X (als ik die tweedehands voor een leuk prijsje op de kop kan tikken). Zit hier nog een verschil in in voeding die ik nodig heb?

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:52

Esumontere

Floep, banaan.

jksukino schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 16:51:
Games niet, maar ik heb het wel nodig voor fotobewerking en andere dingen. Ik gebruik bijna elk programma van adobe intensief dus heb de power wel nodig. Voor de kosten maakt het mij niet uit dus ik ga zeker voor een intel ipv AMD.

Voor GPU ga ik dan wel voor de 280X of anders voor de 290X (als ik die tweedehands voor een leuk prijsje op de kop kan tikken). Zit hier nog een verschil in in voeding die ik nodig heb?
De 290X zal iets meer lusten dan de 280X, maar heel veel verschil is er niet.

• jksukino
Dan kom ik uit op dit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 179,90€ 179,90
1ASRock H97M-ITX/ac€ 92,95€ 92,95
1Asus R9290-DC2OC-4GD5€ 259,-€ 259,-
1Silverstone RAVEN RVZ01€ 85,99€ 85,99
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 30,95€ 30,95
1Kingston HyperX Fury black HX318C10FBK2/16€ 127,95€ 127,95
1Silverstone SX500-LG€ 84,90€ 84,90
1Crucial M550 2,5" 256GB€ 98,30€ 98,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.010,89

iets duurder dan verwacht.

Kan ik ipv de raven ook deze kast nemen?
Silverstone Milo ML07

Deze vind ik mooier maar heeft geen megeleverde fan's. Zal dat problemen opleveren?

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Ik dacht dat de ML07 en de RVZ01 intern gelijk waren, of dat was een andere case.

Edit: zijn inderdaad hetzelfde, dus wat in de Raven past, past ook in de ML07

[ Voor 33% gewijzigd door MK_ op 17-02-2015 19:39 ]

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• jksukino
Klopt volgens mij ook maar het lijkt er op dat de RVZ01 twee ingebouwde fans mee krijgt en de ML07 niet.

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Heb zelf de RVZ01 gehad, gerust prima ding.
Kijk gewoon welke je het mooiste vind, als je de ML07 mooier vind, neem je die. En bestel je er 2 fans extra bij ;)

Behuizing is echter wel vrij open, daarom denk ik dat het niet 100% nodig is, het systeem werkt wel zonder die extra fans zonder te overhitten (hoewel ik ze er persoonlijk wel in zou doen ).

我的名字是Mirno

• jksukino
Ok. Bedankt allemaal. Is de voeding dan ook goed of is die te overpowerd?

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Voeding moet goed zijn.

我的名字是Mirno

• jksukino
Ok, Hier heb ik nog niet over na gedacht.. Maar als ik alle componenten bestel. Moet ik dan ook nog los de kabels kopen of zitten die bij de voeding/moederbord meegeleverd?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:56

br00ky

Moderator Harde Waren
Bij je moederbord komen 2 SATA kabels, dat is genoeg voor je SSD en HDD. Verder komen alle mogelijke kabels bij je voeding, dus daar heb je ook geen omkijken naar. Als laatste zit er koelpasta bij je processor koeler, dus eigenlijk ben je good to go.

• jksukino
ok, bedankt voor de hulp allemaal!

• jksukino
Ik heb de Pc inmiddels in elkaar gezet maar ik heb wel een probleem.

Hij wil niet starten als ik het tweede ramslot gebruik. (de ram is niet foutief want ik heb ze beide in het eerste slot geprobeerd zonder problemen)

De fans draaien wel maar ik krijg geen beeld (scherm gaat niet aan)
als ik een van beide rams in het eerste slot zet start hij zonder problemen op.
Als ik alleen in het tweede slot een ram kaart gebruik start hij ook niet op

Is dit een foutief moederboard?

[ Voor 8% gewijzigd door jksukino op 25-02-2015 18:07 ]

Pagina: 1