Aanpassen ex-mining systeem naar Game machine

Pagina: 1
Acties:

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-03 16:20

thunder8

Het gedonder begint weer.

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil een game machine maken die in de woonkamer aan de TV gekoppeld is. Aangezien ik nog een ex mining machine heb staan, wil ik deze grotendeels gebruiken om onnodige verkoop en aanschaf te voorkomen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Niet echt een budget, maar wil zo weinig mogelijk nog uitgeven, aangezien een groot deel van de componenten al aanwezig is. Aantal delen zullen misschien vervangen moeten worden, sowieso de kast, eventueel de SSD en processor.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Zoals gezegd, heb ik nog een mining PC staan die al een tijdje stilstaat. Aangezien deze 2de hands weinig oplevert, wil ik deze zoveel mogelijk gebruiken voor de gamePC in de woonkamer.

Hieronder de onderdelenlijst waaruit mijn machine bestaat:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3220 Boxed€ 50,99€ 50,99
1MSI B85-G43€ 80,09€ 80,09
2Club 3D Radeon R9 280X royalQueen€ 205,70€ 411,40
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 60,95€ 60,95
1Corsair AX860€ 175,72€ 175,72
1Kingston SSDNow V300 60GB€ 42,35€ 42,35
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 891,50

Tevens heb ik nog een 500GB schijf liggen voor data opslag. Dit zou meer dan genoeg moeten zijn voor de games die ik wil gaan spelen. (FPS en Racing)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Sowieso heb ik nog een gaming mouse en keyboard nodig, evenals een HTPC kast waar deze setup inpast. Eventueel zou ik graag beide "controllers" draadloos willen hebben, zodat ik lekker op de bank kan hangen. Afstand PC/TV bank is rond de 3 meter.
Grootste beperking is het ATX moederbord, want vind het zonde om dit moederbord niet te gebruiken. Meeste HTPC kasten werken niet met ATX en ook de lengte van de videokaarten zorgen voor een beperkte optie qua kast. (280mm kaarten) Had afgelopen weekend een kast op me werk gekregen van Antec, helaas pastte daar het ATX moederbord niet in, videokaarten na een modificatie wel.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee niet echt.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Buiten wat hierboven beschreven is niet. Verbruik en geluid vind ik niet echt een issue. Een kast die het uiterlijk heeft van een audiocomponent geniet de voorkeur. Zat zelf te denken aan een Fractal Design Node 605.

2 videokaarten nodig?
Ik heb 2 videokaarten liggen die in crossfire gebruikt kunnen worden. Ook het moederbord ondersteunt dit. Echter is dit nodig als ik het geheel aansluit op een 1080p TV? Tevens zal een dergelijke setup misschien issues opleveren met de afvoer van de warmte.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:13
Ik denk dat je genoeg hebt aan 1 R9 280X. Die ander kun je dan verkopen om de aanschaf van andere onderdelen deels te bekostigen.

Als je high-end spellen wilt gaan spelen dan is het aan te raden om er een i5 in te zetten en de SSD zou ik ook upgraden naar een Crucial MX100 of BX100 van 256GiB.

Denk ook aan een aftermarket koeler voor de cpu.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• thunder8

thunder8

Topicstarter
SSD zat ik al naar te kijken inderdaad. Aangezien met mining er geen snelle nodig was, had ik voor deze budget SSD gekozen.

In hoeverre leunen spellen nog op de CPU? Dacht dat de GPU('s) meer van belang waren, maar kan me voorstellen dat een G3220 niet top genoeg is.

Topic is voor mij ook voornamelijk bedoeld om te kijken of ik qua gedachtengang naar de juiste dingen zit te kijken en geen zaken over het hoofd zie.

Ik weet dat een draadloos toetsenbord en muis niet echt wordt gezien als gaming, echter zal me TV ook al de nodige vertraging opleveren, zodat de veel kleinere vertraging in de muis en toetsenbord niet echt een probleem zullen gaan vormen. (Tv is een Sony 46W5500)

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:13
Nieuwere spellen vereisen steeds vaker 4 threads of 4 daadwerkelijk cores. Daarnaast zal de i5 hogere minimum fps neerzetten waardoor de speelervaring soepeler is dan met een Pentium.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Verwijderd

thunder8 schreef op maandag 16 februari 2015 @ 16:23:
SSD zat ik al naar te kijken inderdaad. Aangezien met mining er geen snelle nodig was, had ik voor deze budget SSD gekozen.

In hoeverre leunen spellen nog op de CPU? Dacht dat de GPU('s) meer van belang waren, maar kan me voorstellen dat een G3220 niet top genoeg is.

Topic is voor mij ook voornamelijk bedoeld om te kijken of ik qua gedachtengang naar de juiste dingen zit te kijken en geen zaken over het hoofd zie.

Ik weet dat een draadloos toetsenbord en muis niet echt wordt gezien als gaming, echter zal me TV ook al de nodige vertraging opleveren, zodat de veel kleinere vertraging in de muis en toetsenbord niet echt een probleem zullen gaan vormen. (Tv is een Sony 46W5500)
Op zich is zo'n procje niet zo erg, het is meer dat een aantal spellen gewoonweg niet werken op 2cores, en 4 cores of meer eisen. i5 4460, 4670 oid erin en knallen! die 280x kan ook nog wel een jaar goed mee op high/max.

En waarom haal je dan niet een schermpje van +-150,- ? Ik weet niet wat voor'n games je wil spelen, maar schietspellies gaan niet leuk worden op je TV.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2015 16:31 ]

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18-03 21:44
Ik zou zeker een andere SSD nemen aangezien hij vrij weinig opslag heeft. Ik zou deze aanraden pricewatch: Crucial MX100 256GB

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:38

Tribits

Onkruid vergaat niet

Moederbord/kast is er nog al sterk van afhankelijk wat je acceptabel vindt om in de woonkamer te zetten. De één wil zo klein mogelijk, voor de ander is iets als een R5 geen probleem. Qua processor kan je ook overwegen het eerst nog even met die Pentium te doen en ondertussen rustig te shoppen voor een tweedehands i5. Alternatief is een nieuwe pricewatch: Intel Core i5-4460 Boxed, die moet wel voldoen voor de hedendaagse en toekomstige gaming doeleinden. Op die Pentium zal misschien niet alles lopen maar je hebt hem nu toch.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• thunder8

thunder8

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 16 februari 2015 @ 16:30:
[...]

Op zich is zo'n procje niet zo erg, het is meer dat een aantal spellen gewoonweg niet werken op 2cores, en 4 cores of meer eisen. i5 4460, 4670 oid erin en knallen! die 280x kan ook nog wel een jaar goed mee op high/max.

En waarom haal je dan niet een schermpje van +-150,- ? Ik weet niet wat voor'n games je wil spelen, maar schietspellies gaan niet leuk worden op je TV.
Het gaat me niet om een scherm kopen. Heb een PC in een andere kamer staan met 2x 19", maar wil gewoon lekker op de bank kunnen relaxen en niet in een bureaustoel. Ik verwacht ook geen topgamer meer te worden, daar heb ik de leeftijd ook niet meer voor. ;) Reactiesnelheid van mijzelf is al laag genoeg. :9

Ik ga nog even rustig rondkijken, kast is nu mijn eerste prioriteit. Dan kan ik kijken in hoeverre de huidige hardware meekomt en of er daadwerkelijk voor mijn gebruik nieuwe hardware bij moet komen. Moet alleen wel een muis en toetsenbord hebben, liefst draadloos. Zat qua muis zelf te kijken naar de Logitech G602 Wireless Gaming Mouse, maar kan nog geen gamers toetsenbord vinden zonder draad.
Jochemd13 schreef op maandag 16 februari 2015 @ 21:03:
Ik zou zeker een andere SSD nemen aangezien hij vrij weinig opslag heeft. Ik zou deze aanraden pricewatch: Crucial MX100 256GB
Weet dat deze SSD niet veel ruimte heeft. Maar in eerste instantie kunnen de games wel op de 500GB 7200rpm schijf die ik nog heb liggen. In de toekomst is een grotere SSD inderdaad een uitbreiding die ik in overweging neem.
Tribits schreef op maandag 16 februari 2015 @ 21:16:
Moederbord/kast is er nog al sterk van afhankelijk wat je acceptabel vindt om in de woonkamer te zetten. De één wil zo klein mogelijk, voor de ander is iets als een R5 geen probleem. Qua processor kan je ook overwegen het eerst nog even met die Pentium te doen en ondertussen rustig te shoppen voor een tweedehands i5. Alternatief is een nieuwe pricewatch: Intel Core i5-4460 Boxed, die moet wel voldoen voor de hedendaagse en toekomstige gaming doeleinden. Op die Pentium zal misschien niet alles lopen maar je hebt hem nu toch.
Zoals gezegd, ik zit te kijken naar de Fractal Design Node 605, dat is een HTPC behuizing die ATX kan herbergen en videokaarten van 280-290mm met 1 drivecage. Niet de goedkoopste kast, maar wel 1 die zeer goed matched met mijn Onkyo versterker en mijn echte HTPC, die ook een Fractal Design kast heeft. Die processor is een goed alternatief als mocht blijken dat de G3220 niet voldoende is. d:)b

[ Voor 40% gewijzigd door thunder8 op 17-02-2015 08:53 . Reden: Antwoorden om andere reacties toegevoegd. ]

Verwijderd

Wil je een volledig TOBO? Mechanisch, non-mech? voorkeuren?

Rapoo heeft namelijk een (klein!) bordje met mech switches. http://benchmarkreviews.c...cal-Keyboard-Unveiled.jpg

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

PC gaming en TV scherm, iets wat naar mijn idee niet echt samen gaat, lees de ervaringen hier op GoT er maar eens op na. Meeste mensen merken toch wel verschil in het beeld waar ze naar zitten te kijken. Ik zou wel een andere CPU en SSD overwegen, dan kan je denk ik wel weer even vooruit om te kunnen gamen op de PC.

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:38

Tribits

Onkruid vergaat niet

thunder8 schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 08:41:
[...]
Zoals gezegd, ik zit te kijken naar de Fractal Design Node 605, dat is een HTPC behuizing die ATX kan herbergen en videokaarten van 280-290mm met 1 drivecage. Niet de goedkoopste kast, maar wel 1 die zeer goed matched met mijn Onkyo versterker en mijn echte HTPC, die ook een Fractal Design kast heeft. Die processor is een goed alternatief als mocht blijken dat de G3220 niet voldoende is. d:)b
Even over die kast heen gelezen, is op zich geen verkeerde keuze als je kan leven met de hoogte die ongeveer gelijk is aan de gemiddelde AV receiver. Wel twijfel ik een beetje aan het koelvermogen, als ik naar de completed builds op PC part picker kijk dan zie ik vooral builds met de zuinigere NVidia kaarten voorbij komen. De 280x produceert volgens mij warmte vergelijkbaar met een 290 dus wel even een puntje om in de gaten te houden. Eerder kwamen er bijvoorbeeld al berichten voorbij dat kasten als een Raven RVZ01 en Silencio 550 niet voldoende koelen voor een dergelijke kaart.

Wat betreft CPU is het probleem dat sommige games tegenwoordig een quad core als minimum vereiste hebben. Daarom wordt een dual core voor nieuwe game systemen tegenwoordig niet meer aangeraden. Wel is het zo dat het er op dit moment nog maar een handje vol zijn (met het aankomende GTA V voorop) en dat er bij de games die op dit moment uit zijn onofficiële patches beschikbaar zijn om ze toch op een dual core te draaien. En aangezien je deze processor nu toch hebt is het wel de moeite waard om even te kijken hoever je er mee komt. Andere kant van het verhaal is namelijk dat er ook bekende youtubers zijn die claimen dat een CPU zelden echt een bottleneck is.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• thunder8

thunder8

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 15:28:
Wil je een volledig TOBO? Mechanisch, non-mech? voorkeuren?

Rapoo heeft namelijk een (klein!) bordje met mech switches. http://benchmarkreviews.c...cal-Keyboard-Unveiled.jpg
Ziet er op zich wel goed uit. Iemand ervaring met Rapoo tobo? Hoef geen volledig tobo, als het maar goed werkt qua gamen. Eventueel kan ik met VNC met me ipad de machine aansturen als ik toch een keer een volledig tobo nodig heb, of even snel een usb tobo aansluiten.

Rest van de aanbevelingen ga ik meenemen in mijn besluit. d:)b

Verwijderd

Tribits schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 16:12:
[...]

Even over die kast heen gelezen, is op zich geen verkeerde keuze als je kan leven met de hoogte die ongeveer gelijk is aan de gemiddelde AV receiver. Wel twijfel ik een beetje aan het koelvermogen, als ik naar de completed builds op PC part picker kijk dan zie ik vooral builds met de zuinigere NVidia kaarten voorbij komen. De 280x produceert volgens mij warmte vergelijkbaar met een 290 dus wel even een puntje om in de gaten te houden. Eerder kwamen er bijvoorbeeld al berichten voorbij dat kasten als een Raven RVZ01 en Silencio 550 niet voldoende koelen voor een dergelijke kaart.
Goed punt idd, misschien kijken naar een zuiniger kaartje. Zolang je niet op 4K gamed kan je prima af met een 960, 970 oid.

• thunder8

thunder8

Topicstarter
Ik ga binnenkort de kast aanschaffen en dan kijk ik wel of het goed gaat met de 280X. Mocht het toch te warm worden in de kast, dan zet ik beide videokaarten te koop en haal ik inderdaad wel een 960 of 970 terug. Bedankt voor de tips. Mooie site trouwens die PC Part Picker, kende ik nog niet.

Of ik trek mijn andere oude systeem uit elkaar. Die zit in een Oude Lian-Li PC70, die is groot genoeg voor is een complete build met beide videokaarten. Ander plekje zoeken in de woonkamer om hem te plaatsen en ik kan met weinig middelen een leuk systeem plaatsen. Gebruik die machine toch zelden. Dan alle oude shit verkopen en daar wat nieuwe spullen voor kopen.

Iedereen bedankt voor het meedenken. Ben een stukje wijzer geworden en kan me build erop aanpassen. _/-\o_

[ Voor 44% gewijzigd door thunder8 op 18-02-2015 09:24 ]

Pagina: 1