Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:13
Wij hebben ons bescheiden setje panelen meegenomen van ons vorige huis. Nu het weer serieus zonnig begint te worden, moeten ze toch echt weer eens geplaatst worden. Ik heb een beoogde plaats bepaald, maar ik twijfel een beetje of de gekozen hoogte handig is.

Iemand die er eens over mee wil denken?
Afmeting 1 paneel 65x140cm, 5 stuks

Zie markering in bijgevoegde foto.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/1KugKJ24UKr90i8GYb9SBW2A/thumb.jpg

Het idee is om 1,5 dakpan onder de panelen weer vrij te houden. Markeringen op de foto zijn voor de hele set, van 5 panelen. Zoals op de foto te zien, kan de set prima een stuk hoger.
Ik vraag me af of het mooi is om dat te doen. De bomen in de straat zijn nog niet hoog genoeg om schaduw te geven. Op dit moment ga ik niets bijplaatsen, en dat zou evt ook prima op andere zijde kunnen. In de goto is ZO, andere hoek is ZW en panelen trapsgewijs op een piramidedak vind ik voor het vooraanzicht minder mooi.

Verder; er zitten van die witte platen onder het dak. Daar moet de bekabeling natuurlijk doorheen. Is er nog een slimme plek te bedenken om dat netjes te doen met liefst zo min mogelijk nieuwe gaten? Ik zat zelf te denken om op de voeg tussen 2 platen door te voeren.

[ Voor 4% gewijzigd door Mistraller op 16-02-2015 13:42 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-11 22:54
Heb je met Google Sketch oid al een simulatie gedaan mbt slagschaduw en de bomen?
Dan weet je ook al iets wanneer je eea mag verwachten qua minder-opbrengst.

Kabeldoorvoer, bv een 19mm (3/4") installatiebuis benutten voor de doorvoer door het dak?

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• Mistraller
NielsTn schreef op maandag 16 februari 2015 @ 15:22:
Heb je met Google Sketch oid al een simulatie gedaan mbt slagschaduw en de bomen?
Dan weet je ook al iets wanneer je eea mag verwachten qua minder-opbrengst.

Kabeldoorvoer, bv een 19mm (3/4") installatiebuis benutten voor de doorvoer door het dak?
Nee. Ik kan zo al wel zien dat er niks in de weg zit. De bomen over een jaar of 10 misschien... geen idee hoe hard die groeien? Maar het gaat me ook om het uiterlijk van het huis. Ik denk zelf dat hoger minder mooi is.
Kabeldoorvoer gaat gewoon door een geboord gat en afdichten met kit. 3/4" is veel te dik. Ik wil het juist klein en onopvallend, vandaar door de naad dacht ik.

---------------

Verwijderd

ik zou deze 5 panelen gewoon lekker op de uitbouw leggen dan heb je tenminste iets
en kan je op t gemak rondkijken voor panelen uitbreiding op woonhuis
die dan wat beter bij je dak passen als dat een meespelende factor
lijjkt me wel in jullie geval

dan bijv 270wp panelen op woonhuis

• Mistraller
Verwijderd schreef op maandag 16 februari 2015 @ 18:27:
ik zou deze 5 panelen gewoon lekker op de uitbouw leggen dan heb je tenminste iets
en kan je op t gemak rondkijken voor panelen uitbreiding op woonhuis
die dan wat beter bij je dak passen als dat een meespelende factor
lijjkt me wel in jullie geval

dan bijv 270wp panelen op woonhuis
Die bomen op de foto, schijnt dat daar in de zomer blaadjes aan komen... 8)7

Nee helaas, de enorme uitbouw valt helemaal af, hoe jammer ik het ook vind. (loopt ruim 10 meter naar achter door)
En de aanbouw aan de voorkant heeft dus straks 60% van de dag schaduw van de 3 bomen die er in totaal in de buurt staan. Bomen zijn een een meter of 5.

Dus echt, ze moeten op het hoge dak. Vooraanzicht is de smalle zijde, dus zijkant op ZW is breder en is dus de meest voor de hand liggende optie om vol te leggen denk ik.

Goed, feit is dat ik nu geen geld ga uitgeven, en er een installatie met materiaal compleet in de garage ligt te niksnutten. Panelen blijken het niet erg goed te doen op een stapeltje in een garage... :'(

Voordeel van deze set (625Wp met 500W omvormer) is dat er geen aparte groep naar zolder hoeft. Met een klein dagje werk draait het hele spul.

Plaatje van Zonnescanbrabant.nl:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/1R9gacCJ824Ej7ijvGAeU05T/full.jpg

---------------

Verwijderd

gezien de grote van de bomen heb je bij zon kleine set weinig last van schaduw
ik zou op woonhuis zelf gewoon grote panelen leggen ipv moeite doen voor dit kleine setje

• Mistraller
Nee, zo werkt het niet. Een schaduw op een string betekent 80% productieverlies voor de hele string. Zelfs een boom zonder blad is al voldoende als ie maar dichtbij genoeg staat (zoals de bomen vlak voor mijn huis)

Nogmaals; ik ga geen panelen kopen dit jaar, en volgend jaar waarschijnlijk ook nog niet. Het spul wat ik nu heb kan met 0 euro aan kosten op het dak.

Ik vroeg alleen maar of er iemand argumenten had om de set anders te plaatsen dan het beoogde vlak ;)

---------------

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
Mistraller schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 11:40:
Nee, zo werkt het niet. Een schaduw op een string betekent 80% productieverlies voor de hele string. Zelfs een boom zonder blad is al voldoende als ie maar dichtbij genoeg staat (zoals de bomen vlak voor mijn huis)
nop.
1 cel in de schaduw, betekend 1 diode die 1/3 van 1 paneel uitschakelt (bypassed is beter woord).

probleem is dan dat de V van de string ook wat zakt en dan heeft de omvormer er wat meer problemen mee.
zeker als er meerdere diodes hun werk doen en dan zie je hem wel flink zakken.

maar de diodes doen dat niet altijd, vaak omdat er toch wat lucht vervuiling/bewolking is.
dan heb je diffuse licht en doet schaduw wat minder hard er in tikken.
dan gaat de omvormer rommelen met de A en kan dan nog aardig door leveren.
(jouw omvormer staat niet echt bekend dat hij dat erg goed kan, maar dan nog het werkt wel)

dus niet te bang zijn voor schaduw, maar mijden is beter. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:41

ericplan

5180 Wp PV

@migjes mistraller is één van de oudgedienden.

A'dam PVOutput

• Mistraller
migjes schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 11:59:
[...]

nop.
1 cel in de schaduw, betekend 1 diode die 1/3 van 1 paneel uitschakelt (bypassed is beter woord).

probleem is dan dat de V van de string ook wat zakt en dan heeft de omvormer er wat meer problemen mee.
zeker als er meerdere diodes hun werk doen en dan zie je hem wel flink zakken.

maar de diodes doen dat niet altijd, vaak omdat er toch wat lucht vervuiling/bewolking is.
dan heb je diffuse licht en doet schaduw wat minder hard er in tikken.
dan gaat de omvormer rommelen met de A en kan dan nog aardig door leveren.
(jouw omvormer staat niet echt bekend dat hij dat erg goed kan, maar dan nog het werkt wel)

dus niet te bang zijn voor schaduw, maar mijden is beter. ;)
60% van de tijd schaduw....Nee.
Basisregel nummer 1 in de PV: GEEN SCHADUW!!!! Je kan nog beter een windrichting kiezen die minder optimaal is, dan eentje met schaduw. Echt. Bypassdiodes blijven een lapmiddel. (Iets wat veel minder opgaat voor een zonneboiler trouwens, die zou op die lage plek nog best aardig kunnen performen, al worden dan de leidingen naar de boilerruimte wat lang. Mijn zonneboiler is echter wél op het oude huis achtergebleven).
Als je schaduw verwacht op een deel van de cellen moet je beter geen string opstelling kiezen IMHO, maar eigenlijk is de plek dan gewoon niet geschikt.

Mijn set is sinds aanschaf in 2006 continu gemonitord, en ik kon bij mijn oude huis exact zien wanneer de panelen volle zon hadden. Het eerste takje was al meteen zichtbaar.

Afbeeldingslocatie: http://3.bp.blogspot.com/-jxF15HLDZRw/Tb3IsVq61rI/AAAAAAAAAsY/F37FbqUPHDI/s1600/solar_power_last_day.png
In de aanloop komt de zon langzaam om de hoek van de dakkapel. Tot aan het eind van de dag een grote eik in beeld komt. In de hoogzomer (zoals dit plaatje) zie je dat de zon nog even tevoorschijn komt voorbij de boom, en dan uiteindelijk verdwijnt uit de huizen wat verderop. Het is zelfs zo, dat ik door de plaatjes van de jaren heen te vergelijken, de groei van de boom kan terugzien in de opbrengstgrafiek ;)

Die bypass diodes gaan over een vast aantal cellen. Werkt alleen bij schaduw van een bepaalde grootte, per paneel. Een boom zal a) meerdere substrings overlappen, en b) vermoedelijk meerdere panels tegelijk.

En uiteraard heb ik dat uitvoerig getest met een vel papier destijds.

Een andere reden trouwens om de soladin weer in de running te krijgen, is omdat ik anders niet meer aan Solget kan knutselen ;)

Maar goed. Terug naar de enige echte vraag:

Panelen hoger op het dak, of op 1,5 pan van de goot zoals uitgemeten op de foto in de startpost?

---------------

Verwijderd

/me gaat helemaal niets tegen mistraller zeggen omdat ik 1000 hits maakte in 2006 op zijn website solget etc

• Mistraller
Verwijderd schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 20:26:
* Mistraller gaat helemaal niets tegen mistraller zeggen omdat ik 1000 hits maakte in 2006 op zijn website solget etc
?

Ik ben pas in 2007 met Solget begonnen, domein is van 2010?
8)7 Ik volg je ff niet, laat mijn geheugen me in de steek?

---------------

• migjes
@Mistraller
ik kan 50% van de panelen in de schaduw hebben per mpp en nog kan de omvormer gewoon door werken. ;)
(in mijn set is het dan met 2x mpp dus 75% schaduw en omvormer werkt nog gewoon door ;) )
getest met een grote deken (velletje papier werkt niet meer met mijn set.)
dus basis regel 1 is al wat ouderwets en tegenwoordig achterhaald ;)

maar kleine omvormers hebben niet een mpp zoals ik heb. (geen optitrack/mppscanning/pvsweep etc..)
en dan zie je wel dat hij blijft hangen op het verkeerde plekje en je een groot verlies hebt.

en dan heb je ook meteen je antwoord, hoog op dak met zo min mogelijk schaduw.
geeft de meeste opbrengst.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Mistraller
migjes schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 09:29:
@Mistraller
ik kan 50% van de panelen in de schaduw hebben per mpp en nog kan de omvormer gewoon door werken. ;)
(in mijn set is het dan met 2x mpp dus 75% schaduw en omvormer werkt nog gewoon door ;) )
getest met een grote deken (velletje papier werkt niet meer met mijn set.)
dus basis regel 1 is al wat ouderwets en tegenwoordig achterhaald ;)

maar kleine omvormers hebben niet een mpp zoals ik heb. (geen optitrack/mppscanning/pvsweep etc..)
en dan zie je wel dat hij blijft hangen op het verkeerde plekje en je een groot verlies hebt.

en dan heb je ook meteen je antwoord, hoog op dak met zo min mogelijk schaduw.
geeft de meeste opbrengst.
Doorwerken en goed performen zijn 2 heel verschillende dingen. Een windmolen levert ook stroom bij windkracht 1. Is ie daarmee rendabel? Nee, tuurlijk niet.

Als de output van je paneel laag is, helpt een andere tracker echt niet om er ineens veel output van te maken hoor. Misschien moet je je dan afvragen waarom dat voertuig op Mars stil is komen te staan. Ik denk niet dat daar een soladin in zit, en toch rijdt ie niet meer.... :P

---------------

• migjes
Mistraller schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 15:27:
[...]

Doorwerken en goed performen zijn 2 heel verschillende dingen. Een windmolen levert ook stroom bij windkracht 1. Is ie daarmee rendabel? Nee, tuurlijk niet.

Als de output van je paneel laag is, helpt een andere tracker echt niet om er ineens veel output van te maken hoor. Misschien moet je je dan afvragen waarom dat voertuig op Mars stil is komen te staan. Ik denk niet dat daar een soladin in zit, en toch rijdt ie niet meer.... :P
oke zo dan?
1900Wp van 10x190Wp
logging per seconde met een paar seconde een deken over 1 paneel.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/schaduw.jpg
vrij duidelijk lijkt mij zo.

• Mistraller
migjes schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 15:48:
[...]

oke zo dan?
1900Wp van 10x190Wp
logging per seconde met een paar seconde een deken over 1 paneel.
[afbeelding]
vrij duidelijk lijkt mij zo.
Inderdaad, dit is precies 1 heel paneel. En dat is niet de praktijk. Schaduw valt over meerdere strings tegelijk want die schuift langzaam voorbij. Zeker in de situatie bij mijn aanbouwdak met bomen pal ten zuiden.

Als ik aangeef dat ik 60% van de tijd schaduw verwacht en je stelt dat ik daar niet teveel een punt van moet maken...tja. Dan geef je toch echt het verkeerde advies in mijn ogen.

Maar goed, laten we erbij laten, want dit gaat compleet offtopic.

Enfin, we hebben de plaats bepaald, ze komen op de locatie zoals op foto aangegeven. Ziet er gewoon het mooiste uit, en is vooral iets minder geklooi met de installatie want ik kan er beter bij. De bomen zijn nog niet hoger dan de goot dus dat duurt nog erg lang eer ze schaduw zullen geven.

[ Voor 3% gewijzigd door Mistraller op 18-02-2015 22:32 ]

---------------

Pagina: 1