Overstap naat Intel

Pagina: 1
Acties:

• The Frys
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23-02 18:37
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Ik wil graag overstappen naar het Intel kamp. Op dit moment heb ik een A10 6800K met een msi fm2-E35 moederboard.

Wat is je budget?
+- 100 €

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik wil graag een processor van Intel waarmee ik kan overclocken voor de hobby + CoD AW fatsoenlijk kunnen spelen. Betreft het moederboard wil ik graag mee kunnen overclocken en graag zou ik hem in het blauw zien vanwege de rest van de pc.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik heb een PSU van Coolermaster G550M, niet de beste maar doet zijn werk.
Het setje moet in een Fractal design R4 window komen.
Als cpu koeler wil ik een Coolermaster Seidon 120v gaan gebruiken, Deze zal vervangen worden later door een costum loop.
Het ram is 2x4GB Crucial ballistix 1866Hmz, draaiend op 2133.
GPU: 7950 3GB Sapphire.

Situatie:

Ik heb op dit moment een moederboard waarmee ik vrijwel niet kan overclocken vanwege de hitte naar mijn idee. Zodra ik mijn processor op 4,6 Ghz heb draaien krijg ik al BSOD.

Als ik een game CoD opstart begint mijn cpu te stressen naar een 90-100% belasting waardoor ik de eerste 2-4 minuten ingame last heb van throtteling.

Nu wil ik graag mijn processor gaan verkopen en het moederboard. Ik schat hier ongeveer gezamelijk zo'n 100 euro voor te krijgen. Deze 100 euro zal bij het budget aanvullen naar een 200 euro.

Nu ben in totaal niet bekend met het intel kamp en heb altijd amd gedraaid vanwege het "budget."

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 4330 Boxed€ 109,-€ 109,-
1ASRock B85 Anniversary€ 69,09€ 69,09
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 178,09

• Koninkje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-12-2025

Koninkje

Succes niet gegarandeerd.

Je moet een Zxx moederbord hebben voor intel om te kunnen overclocken, en een i5/i7 xxxxK versie. i3 kan niet worden overclockt, geloof ik.
Overclocken vanwege hitte naar mijn idee
Wat zijn je temps? Voltage?
Er mist te veel.

Edit:

Aangezien je niet erg bekend bent met de processoren/mobo/koeling/overclocken, raad ik aan om me eerst flink in te lezen voordat je zelfs een custom loop gaat implementeren. Je weet gewoonweg te weinig om te gaan overclocken, laat staan custom loop te bouwen voor de temps. (ziet er cool uit natuurlijk, maar het gaat om de temps)

[ Voor 41% gewijzigd door Koninkje op 16-02-2015 12:24 ]

Show me your moves.

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:25
Goedkoop overklokken bij Intel betekent een moederbord met H81 chipset en een dual core Pentium G3258.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

Er is geen Goedkope OC mogelijkheid bij Intel los van bovenstaande tip. Die Pentium is geen hoogvlieger, en is alleen uitgebracht om als overklokker mee te spelen, niet om er werkelijk wat mee te kunnen doen. Die AMD van je is niet veel langzamer, als ie niet sneller is (lui om te checken, sorry)

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:43
- Je geheugen van 1866 naar 2133 MHz overklokken heeft geen zin als je de iGPU van je APU niet gebruikt, en zou wel eens de reden kunnen zijn voor de BSOD's. Zet dat eens terug naar standaard snelheid of desnoods zelfs trager, het gaat je systeem nauwelijks vertragen (in games echt niet) en wel de stabiliteit verbeteren. Test die snelheden van je geheugen eens met memtest86. Ik zou geheugen overklokken in het algemeen afraden tegenwoordig, en als je er dan toch aan begint, dat pas te doen als laatste.

- Je kunt ook het moederbord vervangen en je huidige CPU behouden. Dan kun je waarschijnlijk wel meer overklokken want een MSI E35 moederbord is meestal weinig soeps, maar ik blijf je geheugen verdenken.

- Als je echt naar Intel wilt en kunnen overklokken, dan moet je in dit budget een http://tweakers.net/product/385749/intel-pentium-g3258/ nemen, al is die bijna niet sneller je huidige processor. Singlethreaded wel, multithreaded niet. Het moederbord moet normaal Z87 of Z97 zijn, maar er zijn veel H81/B85/H87/H97 moederborden die ook overklokken ondersteunen (meeste van Asrock en Asus). Voor een Pentium volstaan de lichtere VRM's van die goedkopere moederborden meestal wel, maar controleer wel eerst even of de fabrikant overklokken toelaat. (ben vrij zeker dat die Asrock B85 Anniversary wel overklokken toelaat, maar dus niet in combinatie met een Core i3, alleen met de Pentium G3258 of i5 K of i7 K).

- Voor €200 kun je misschien wel een P67, H68 of Z77 moederbord met een i5 2500K op de kop tikken. Daar kun je ook mee overklokken en die is maar weinig trager dan een i5 4690K, zeker overgeklokt niet.

[ Voor 7% gewijzigd door MacPoedel op 16-02-2015 16:30 ]