Afgelopen vrijdag aan de hand van dit artikel (nieuws: UPC en Ziggo zien 26.000 klanten vertrekken na overname), contact opgenomen met de ACM. Ik erger mij geruime tijd aan het feit dat wanneer ik een abbo bij ziggo afsluit voor internet, ik verplicht word om een TV abbo erbij te nemen. Ziggo zegt dat dit moet vanwege het signaal. Ik ben totaal niet geïnteresseerd in TV. Ik betaal dus nu voor een dienst die ik niet, of nauwelijks, gebruik. In mijn optiek is dat koppelverkoop.
"Maar Lednov, dan stap je toch fijn over op glas?"
Ja, dat zou een zeer mooie optie zijn. Alleen dan moet glas wél beschikbaar zijn in je regio. En dat is het dus niet. Ik kan wel een kwalitatief zeer slecht ADSL lijn nemen. Ze beloven 50Mbits down. Als ik daar al de helft van zou halen dan is het hoog, heel hoog. En dan heb ik het nog niet gehad over de veel hogere latency!
"OK, das dus geen optie?"
Nee
Nou ben ik niet geïnteresseerd in TV, anderen zullen dat weer wel zijn. Daarover zegt ACM het volgende:
Ik ben het hier absoluut niet mee eens, gezien er maar één aanbieder is per regio. Zit je in een Ziggo gebied, dan kan je niet een UPC abbo afsluiten, of Caiway of noem maar op!
Voor gas/stroom kan ik kiezen uit weet-ik-het hoeveel aanbieders omdat die markt met alle geweld opengebroken moest worden.
KPN werd verplicht gesteld om haar netwerk open te stellen voor meer concurrentie.
De kabelmarkt? Die zit pot en pot dicht. Er is absoluut nul concurrentie onder kabelexploitanten. Een prijsvechter kan de markt niet op. Andere exploitanten uit andere regios kunnen niet op een regio van een andere beheerder diensten aanbieden.
Nu is er een overname/fusie van Ziggo en UPC. Beide hadden al de het grootste verzorgingsgebied, nu is het samengevoegd. De mogelijkheid om te kiezen was al onmogelijk en is nu compleet van de baan.
Kortom;
Ik heb dus vragen voor de ACM::
Wat zouden jullie nog wil weten of aanvullen?
@mods, als dit niet in het juiste forumdeel staat, mijn welgemeende excuses..
"Maar Lednov, dan stap je toch fijn over op glas?"
Ja, dat zou een zeer mooie optie zijn. Alleen dan moet glas wél beschikbaar zijn in je regio. En dat is het dus niet. Ik kan wel een kwalitatief zeer slecht ADSL lijn nemen. Ze beloven 50Mbits down. Als ik daar al de helft van zou halen dan is het hoog, heel hoog. En dan heb ik het nog niet gehad over de veel hogere latency!
"OK, das dus geen optie?"
Nee
Nou ben ik niet geïnteresseerd in TV, anderen zullen dat weer wel zijn. Daarover zegt ACM het volgende:
Hierdoor zeggen zij dat er geen sprake is van een monopolie, doordat er andere aanbieders zijn.Er zijn voldoende alternatieven voor TV. Zoals via een satelietschotel of via andere aanbieders als KPN die digitale TV via de ether aanbiedt.
Ik ben het hier absoluut niet mee eens, gezien er maar één aanbieder is per regio. Zit je in een Ziggo gebied, dan kan je niet een UPC abbo afsluiten, of Caiway of noem maar op!
Voor gas/stroom kan ik kiezen uit weet-ik-het hoeveel aanbieders omdat die markt met alle geweld opengebroken moest worden.
KPN werd verplicht gesteld om haar netwerk open te stellen voor meer concurrentie.
De kabelmarkt? Die zit pot en pot dicht. Er is absoluut nul concurrentie onder kabelexploitanten. Een prijsvechter kan de markt niet op. Andere exploitanten uit andere regios kunnen niet op een regio van een andere beheerder diensten aanbieden.
Nu is er een overname/fusie van Ziggo en UPC. Beide hadden al de het grootste verzorgingsgebied, nu is het samengevoegd. De mogelijkheid om te kiezen was al onmogelijk en is nu compleet van de baan.
Kortom;
Ik heb dus vragen voor de ACM::
- Ik wil weten hoe zij aan de redenatie komt dat er geen sprake is van een monopolie of economische machtspositie.
- [Ik wil weten waarom, een gekoppelde verkoop van diensten in dit geval géén sprake is van koppelverkoop. (moet je eens met een hypotheek of verzekeringen proberen....)
- Ik wil weten met welke redenatie de overname is goedgekeurd
- ik wil weten waarom een netbeheerder als KPN wel werd verplicht de boel open te zetten voor meer concurrentie.
- ....
Wat zouden jullie nog wil weten of aanvullen?
@mods, als dit niet in het juiste forumdeel staat, mijn welgemeende excuses..