Aankoopadvies *zo veilig mogelijke* router + firmware advies

Pagina: 1
Acties:

• Jaapmans
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-02 23:57
Mijn huidige router (D-Link DIR 655) is oud en vertrouw ik niet meer vwb het veiligheid: afgelopen jaren zijn een flink aantal beveiligingslekken geopenbaard en de firmware wordt niet meer bijgewerkt.

Daarom ben ik op zoek naar een nieuwe router waarvan de firmware regelmatig wordt bijgewerkt. Dat is het belangrijkste requirement. Ideaal zou zijn als deze ook nog een aantal gigabit aansluiting en snel wifi heeft, maar dat is secundair en kan eventueel ook gerealiseerd worden door achter de 'veilige' router nog een router te zetten die die behoefte invult.

Ik overweeg zelf een router met een open source firmware, zoals DD-WRT of OpenWRT, maar heb daar zelf geen ervaringen mee.

Als je zelf een zo veilig mogelijke router zou moeten kiezen, voor welk merk / firmware zou je dan gaan?

Ik zoek een?
Ik zoek een zo veilig mogelijke router wiens firmware goed onderhouden wordt, met het oog op nieuwe veiligheidslekken.
Aanvullende eisen, maar niet primair, zijn 4 gigabit poorten en modern en stabiel wifi. Maar nogmaals, deze zijn echt ondergeschikt. Daar zijn genoeg draden over volgeschreven en zo'n wifi-router kan ook achter deze router hangen.

Wat is je budget?
Onder de 100 euro zou mooi zijn, maar als het 200 euro moet kosten en zeer goed en veilig is dan heb ik daar geen moeite mee.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb zelf gekeken naar OpenWRT of DD-WRT. Een open source firmware met community ondersteuning lijkt de beste kans van slagen te hebben. Ik sta open voor alternatieven.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik zit achter een Ziggo modem en heb nu een DLINK DIR 655 staan met een thuisnetwerk vrijwel geheel bekabeld met diverse machines. De DLINK kan het prima aan, maar ik vertrouw de beveiliging van de router niet.

Dank alvast voor het meedenken!

• Jaapmans
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-02 23:57
Ik heb dezelfde vraag ook op security.nl forum uitgezet en daar een flink aantal erg interessante antwoorden ontvangen. Wellicht voor bezoekers van deze draad ook de moeite om die antwoorden te bekijken.

https://www.security.nl/p...er+voor+Ziggo+aansluiting

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-02 08:08

OgWok

U.N.C.L.E.

Zou voor een "goed/bekend" merk gaan. FritzBox of Linksys/Cisco. Die zijn er nog duidelijk over wat er mis is. Weet niet of dat met D-Link, Sweex of TP-Link ook zo gaat en of zo ook nog een lange tijd updates maken.....

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....