Rechten bij defecte gpu

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naabgamer
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-10 09:26
Hallo,

Ik heb een jaar geleden een hd7990 gekocht voor 542 euro , en die is na retour defect gebleken.

Omdat de 7990 niet meer gemaakt wordt willen ze mij de dag waarden aanbieden van 409 euro , maar met dat budget kan je niks kopen dat vergelijkbare prestaties heeft.

Nu vraag ik me af heb ik het recht om meer te vragen zo dat ik wel iets gelijkwaardig terug krijg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10-10 13:48
Je zou kunnen proberen het te kunnen gooien op een kaart die minstens evensnel is. Misschien een GTX 980 met iets van bijbetaling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:08

Esumontere

Floep, banaan.

Ik denk dat je heel blij moet zijn met die 409 euro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:56
Maar er zit via de winkel toch gewoon 2 jaar garantie op, of zie ik dat verkeerd.
Een betere optie lijkt mij om je het aankoopbedrag als tegoed te geven om iets anders uit te zoeken. Volgens mij mag je zelfs de koop ontbinden volgens de wet als ze dat niet doen.

Linkje hierover: https://www.consuwijzer.n...ja.1424087324903692440419

Je mag uiteraard altijd bijbetalen voor een beter product als de genoemde GTX980 als je dat wil (zou een goed alternatief zijn denk ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naabgamer
Ja zit nog in de 2 jaar garantie , ik heb gevraagd of ik niet volledig bedrag terug kan krijgen of iets vergelijkbaars mag uitkiezen.

En die 409 euro die ze aanbieden is ook om iets uit te kiezen in hun winkel niet wat ik terug krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:56
Als ik jou was zou ik even contact opnemen met Consuwijzer. Zij kunnen je echt goed telefonisch helpen met wat advies. Zelf al eens goed geholpen door ze.

Binnen de garantie mag je volgens mij een reparatie of vervanging verwachten. Reparatie is niet mogelijk, dus dan vervanging. In mijn beleving is dat 542 euro voor een vervangende kaart, of met bijbetaling meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou zeggen, zoek iets vergelijkbaars uit in hun winkel en stel voor dat je die er voor terugkrijgt, ongeacht het bedrag dat daar voor staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:36

br00ky

Moderator Harde Waren
Move naar SF, aangezien dit verder niks met hardware te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
naabgamer schreef op maandag 16 februari 2015 @ 11:55:
Ja zit nog in de 2 jaar garantie , ik heb gevraagd of ik niet volledig bedrag terug kan krijgen of iets vergelijkbaars mag uitkiezen.

En die 409 euro die ze aanbieden is ook om iets uit te kiezen in hun winkel niet wat ik terug krijg.
Volgens mij mag dat niet. Ze moeten het product repareren of vervangen. Als het oorspronkelijke product niet meer leverbaar is mogen ze een vergelijkbaar product aanbieden of de koop ontbinden.

Bij het ontbinden van de koop kan het best dat ze niet de nieuwwaarde uitkeren (je hebt immers al een jaar gebruik gemaakt van de videokaart) maar dan mag je wel zelf bepalen wat je met je teruggekregen geld doet. En hoef je dus niet een tegoedbon of iets dergelijks te accepteren. Als ze je een vervangend product uit eigen winkel willen geven, moet dat gewoon een gelijkwaardig (of beter) product zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:45
https://www.consuwijzer.nl/thema/garantie
Soms krijgt u niet het hele bedrag terug. Bijvoorbeeld als u het product al een lange tijd zonder problemen hebt kunnen gebruiken.
Maar hoeveel wordt er niet bij gezegd...., dus open voor discussie.
Ik vind 25% afschrijving in een jaar flink veel, omdat je buiten je eigen keuze verplicht wordt een andere aankoop te gaan doen. Mogelijk dat je met dat argument er nog 10% vanaf krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haribold
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Die informatie van Consuwijzer is ook niet gebaseerd op de wet of het recht, maar op verkoperspraatjes. Conform de wet kun je de overeenkomst ontbinden en krijg je al je geld terug. Consumentenautoriteit ACM zou eens wat beter zijn werk moeten doen met voorlichting en handhaving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScrooLoose
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

ScrooLoose

A muddle of nervous words...

naabgamer schreef op maandag 16 februari 2015 @ 11:01:
Hallo,
Omdat de 7990 niet meer gemaakt wordt willen ze mij de dag waarden aanbieden van 409 euro , maar met dat budget kan je niks kopen dat vergelijkbare prestaties heeft.
Ik snap niet hoe je daar bij komt als ik deze database er bij haal.
GTX 970 is sneller dan jouw kapotte 7990 en een heel stuk goedkoper dan die €409 die je terug kan krijgen.

Er staan daar meer in die EN goedkoper zijn EN sneller.

Smiling as the shit comes down...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:59
PROnline schreef op maandag 16 februari 2015 @ 15:56:
https://www.consuwijzer.nl/thema/garantie

[...]

Maar hoeveel wordt er niet bij gezegd...., dus open voor discussie.
Ik vind 25% afschrijving in een jaar flink veel, omdat je buiten je eigen keuze verplicht wordt een andere aankoop te gaan doen. Mogelijk dat je met dat argument er nog 10% vanaf krijgt.
25% is an sich een best redelijke afschrijving, zeker op een niche product als een HD7990 waar maar een kleine markt voor is, zeker als je bekijkt dat de afschijving op de meeste computer hardware sowieso al vrij hoog is vanwege de vaak redelijk snelle ontwikkelingen binnen deze markt.

Neemt niet weg dat als TS doorzet en bereid is een mogelijke juridische weg te bewandelen dat het volgens mij zo is dat hij bij ontbinding juridisch gezien recht heeft op het volledige aankoop bedrag. Maar vaak in dit soort situaties is recht hebben heel wat anders dan recht krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:33
Ik begrijp dat je had verwacht dat je dezelfde kaart gerepareerd of wellicht nieuw zou terugkrijgen. Het 1e is niet makkelijk, de 2e ook onmogelijk als de kaart niet meer geproduceerd wordt. Omdat je toch een jaar gebruik hebt gemaakt is afschrijving niet onredelijk.

Ik vind het een nette oplossing van de winkel en zou idd vragen of je met bijbetaling iets mag uitkiezen en dan een GTX980 aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willaaam
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 28-09 23:52
naabgamer schreef op maandag 16 februari 2015 @ 11:01:
Hallo,

Ik heb een jaar geleden een hd7990 gekocht voor 542 euro , en die is na retour defect gebleken.

Nu vraag ik me af heb ik het recht om meer te vragen zo dat ik wel iets gelijkwaardig terug krijg?
Lijkt me geen heel erg onredelijk voorstel eerlijk gezegd. Maar juridisch gezien zou je denk ik recht hebben op ontbinding, of je dat aan wilt vechten ligt aan je uurloon en koppigheid.

Volgens mij is het meer dan vier uur werk en je wordt er heel chagrijnig van, dus beter gewoon een alternatief kopen, heb je ook iets uit een nieuwere generatie en wat waarschijnlijk een heel stuk zuiniger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Al die juridische regeltjes waar dan wel weer wat van klopt, dan weer niet...consuwijzer bla bla bla.

Ben het met TERW_DAN eens dat je gewoon een product uitzoekt bij hun winkel, vergelijkbaar qua prestaties en het daar bij laat. Eventueel iets bij betalen en de volle garantie van die kaart weer meepakken. Zo moeilijk hoeft het niet te zijn lijkt me .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
haribold schreef op maandag 16 februari 2015 @ 17:54:
Die informatie van Consuwijzer is ook niet gebaseerd op de wet of het recht, maar op verkoperspraatjes. Conform de wet kun je de overeenkomst ontbinden en krijg je al je geld terug. Consumentenautoriteit ACM zou eens wat beter zijn werk moeten doen met voorlichting en handhaving.
Het gevolg van ontbinding is dat je het aankoopbedrag kunt terugvorderen. Maar de verkoper heeft ook een vordering op TS vanwege ongerechtvaardigde verrijking. Hij heeft immers een jaar gebruik kunnen maken van een perfect functionerende videokaart.
Dit wijkt af van herstel of vervanging, waarvan duidelijk is bepaald dat het kosteloos moet zijn.

Ik vind het niet raar dat hardware in het eerste jaar 25% van zijn waarde verliest. Op Marktplaats staat deze kaart voor 400 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naabgamer
ScrooLoose schreef op maandag 16 februari 2015 @ 18:22:
[...]

Ik snap niet hoe je daar bij komt als ik deze database er bij haal.
GTX 970 is sneller dan jouw kapotte 7990 en een heel stuk goedkoper dan die €409 die je terug kan krijgen.

Er staan daar meer in die EN goedkoper zijn EN sneller.
Alleen jammer dat deze database onzin is.

En heb een akkoord bereikt voor een gtx 970 + een 1 tb harddisk.

bedankt iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lijkt mij een hele mooie deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScrooLoose
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

ScrooLoose

A muddle of nervous words...

naabgamer schreef op maandag 16 februari 2015 @ 18:42:
[...]

Alleen jammer dat deze database onzin is.

En heb een akkoord bereikt voor een gtx 970 + een 1 tb harddisk.

bedankt iedereen.
Het zal ongetwijfeld wat genuanceerder zijn dan de cijfers laten zien maar het onzin noemen is ook onzin ;)

Smiling as the shit comes down...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-09 08:36
GlowMouse schreef op maandag 16 februari 2015 @ 18:39:
Het gevolg van ontbinding is dat je het aankoopbedrag kunt terugvorderen. Maar de verkoper heeft ook een vordering op TS vanwege ongerechtvaardigde verrijking. Hij heeft immers een jaar gebruik kunnen maken van een perfect functionerende videokaart.
Je zit dicht in de buurt. De wet zegt dat partijen bij ontbinding de geleverde prestaties en als dat niet kan dat daar dan een vergoeding voor in de plaatst moet komen. Dit is een andere route dan ongerechtvaardigde verrijking.

[ Voor 3% gewijzigd door alfatrion op 16-02-2015 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
alfatrion schreef op maandag 16 februari 2015 @ 19:55:
[...]

Je zit dicht in de buurt. De wet zegt dat partijen bij ontbinding de geleverde prestaties en als dat niet kan dat daar dan een vergoeding voor in de plaatst moet komen. Dit is een andere route dan ongerechtvaardigde verrijking.
De prestaties kunnen hier ongedaan worden gemaakt, maar daarnaast is er nog een vordering op basis van ongerechtvaardigde verrijking mogelijk.
Aan de ene kant heb je art. 7:10 lid 3 en lid 4 BW die zegt dat zo'n vordering niet mogelijk is, aan de andere kant art. 6:275 BW jo. art. 3:120 lid 1 BW. In de uitspraak http://uitspraken.rechtsp...ECLI:NL:RBZWO:2003:AO8922 worden deze tegen elkaar gewogen, waarbij de MvT van art. 7:21 BW de doorslag geeft: een gebruiksvergoeding is mogelijk, al hangt de toepasselijkheid af van de omstandigheden van het geval. Omdat de gpu een jaar lang goed heeft gefunctioneerd en in die periode aanzienlijk in waarde is gedaald, lijkt mij een gebruiksvergoeding juridisch correct.
Pagina: 1