Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ducksy88
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-06 12:16

Ducksy88

Een beetje vreemd; wel lekker

Topicstarter
Ik heb een Medion Erazer X6819 laptop waar ik nu een SSD voor heb gekocht (MX100 256). Momenteel is mijn HDD ingedeeld affabriek; dus een C:\ schijf "Boot" van ~650GB en een D:\ "Recover" van 50GB.

Ik wil graag een clean install doen van Win 7 maar ik vraag me af hoe dat nu aan te pakken.

Ik wil uiteindelijk naar de volgende configuratie:

Een ~50GB SSD partitie met daarop Win7
Een ~200GB SSD partitie met enkele veel gebruikte programma's/games
Mijn 700GB HDD voor file storage.

Ik heb de Recovery CD's aangemaakt toen ik mijn laptop kocht; ik heb echter nog nooit daarmee gewerkt (al mijn vorige windows installaties waren downloads met cracks/activators).

Kan ik de CDs invoeren, booten en gewoon kiezen voor een installatie op de SSD? Zo ja; hoe kan ik de oude windows dan achteraf goed en volledig verwijderen van de HDD? Gewoon de map verwijderen lijkt me niet werken, of wel?! Ik hoef geen dualboot met twee keer win7 :P

Of moet ik toch eerst de oude Win7 verwijderen? Als dat het geval is zal ik waarschijnlijk de gehele C:\ Boot schijf kwijt raken?

Hoe zit het met de huidige recover partitie? Als ik een nieuwe installatie doe; wordt er dan een nieuwe Recover partitie gemaakt? Of word er naast de bestaande dan ook een nieuwe gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 283654

Het is even de vraag of je recovery-disks uberhaupt een recovery partitie nodig hebben. Je zou dit snel kunnen checken door gewoon even je hdd af te koppelen en met enkel je blanco ssd erin een recovery uitvoeren. Dan detecteert je systeem in ieder geval geen tweede OS, om een dualboot mee te maken. Daarna met het aankoppelen van je HDD wel even je primaire bootdevice controleren/goedzetten.

Ik kan je overigens aanraden om niet een tweede partitie aan te maken op je ssd. Je loopt al snel tegen je 50G beperking aan. Het verslepen van je partities op disk is dan weer zo'n (onnodig) gedoe..

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 283654 op 16-02-2015 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ducksy88

Ducksy88

Topicstarter
En kan ik de oude windows installatie dan gewoon simpel verwijderen door de map te deleten? Of blijven er dan 'onderdelen' bestaan?!

edit: Van die partitie op de SSD zit wat in... Hij zal toch niet voor storage gebruikt worden dus ik raak niets belangrijks kwijt al moet ik de hele SSD formateren in de toekomst. Dan hou ik de SSD gewoon 1 partitie van 256GB

[ Voor 46% gewijzigd door Ducksy88 op 16-02-2015 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zodra je je HDD weer aankoppelt (en je hebt alles naar wens) kun je die gewoon opschonen, ja. :)

En voor wat betreft je indeling; inderdaad, je games/programmas staan veelal toch al in Program Files. Wat je wellicht nog wel kunt doen is in je Windows libraries mappen opnemen die op je HDD staan(muziek/documenten/videos/downloads/etc). Zo zet je niet alle 'troep' op je SSD, maar op je HDD (geniet mijn voorkeur iig).

[ Voor 64% gewijzigd door Anoniem: 283654 op 16-02-2015 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ducksy88

Ducksy88

Topicstarter
Ik ga even opereren :) HDD eruit en Medion CD erin.

Tot zo.

Update: as we speak word win7 geïnstalleerd op de SSD zonder dat de HDD er in hangt... Het lijkt erop dat het een stuk minder last heeft dan ik hadden gedacht :0

Update2: win7 draait op de SSD, de andere schijf in nu zichtbaar inclusief de 100mb spook partitie (kan die nu weg??)

Even update draaien en dan lijkt het erop dat ik alweer klaar ben :D

[ Voor 86% gewijzigd door Ducksy88 op 16-02-2015 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Top! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ducksy88

Ducksy88

Topicstarter
Het draait nu netjes, alleen nog 'even' mijn oude HDD opruimen....

Wat betreft de programma's die nu, in het oude OS geinstalleerd staan op de HDD. Maakt het uit hoe ik die programma's verwijder? Is het de moeite waard om even het oude OS te booten en zo de uninstall funcite te gebruiken of kan ik net zo goed vanuit m'n nieuwe OS gewoon de mappen deleten?

(kan het voorlopig nog niet even testen; Win Update is al een half uur bezig en nauwelijks op de helft....)
Pagina: 1