Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldertt
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-11-2023
Ik heb vorig jaar middeling van mijn inkomen over 2008-2010 aangevraagd bij de belastingdienst, maar mijn verzoek is afgewezen omdat de middeling plaatsvond over belastingjaren van meer dan 3 jaar geleden. Echter, de voorwaarde om middeling te kunnen toepassen is dat het verzoek tot middeling moet opgestuurd worden binnen 36 maanden na de dagtekening van de laatste definitieve aanslag van de drie jaren.
U moet uw verzoek om middeling doen binnen 36 maanden nadat alle aanslagen van de jaren die tot uw middelingstijdvak horen, onherroepelijk vaststaan. Een aanslag is onherroepelijk als de termijn van 6 weken voor bezwaar, beroep, hoger beroep of cassatie is verstreken.
Ik heb in 2010 geen belastingaangifte gedaan (nooit een brief gehad) en dus (?) ook nooit een definitieve aanslag gehad.

Stel, ik doe nu alsnog aangifte doe over 2010 en krijg een definitieve aanslag voor 2010. Daarna vraag ik wederom middeling aan over 2008-2010. De middeling wordt dan alsnog toegekend.

Klopt mijn redenering of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 11:31

ATS

Dat valt te proberen lijkt me. Ik denk dat je ook gewoon bezwaar kan indienen tegen de afwijzing op basis van dezelfde argumentatie.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-09 19:04
Volgens mij klopt je redenering. Het moet drie opeenvolgende jaren betreffen, elk jaar mag maar een keer in een middelingsverzoek worden gebruikt (dus geen overlappende perioden [07 08 09] en [08 09 10] bijvoorbeeld). En je moet drie aanslagen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Je zult sowieso aangifte moeten doen om uberhaupt tot middeling te kunnen komen. Je kan nog tot eind van het jaar aangifte doen tot eind 2015.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat Polarbear zegt, zonder definitieve aanslag kun je moeilijk middelen, dus dat zie ik eerder als het probleem hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldertt
van 2008 en 2009 heb ik wel een definitieve aanslag. Ik kreeg toen geld terug en heb ik daarom wel aangifte gedaan. Voor 2010 kreeg ik niks terug en hoefde ik niks te betalen dus heb toen geen aangifte gedaan. Dat er geen definitieve aangifte van 2010 was was niet als argument voor de afwijzing gebruikt overigens.

Ik ga t gewoon proberen en laat het resultaat wel weten tzt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Wacht even: je hebt geen aangifte gedaan, Ok, maar waarom denk je dan dat je aanslag nog niet vaststaat? Op 0 euro vaststaan is ook vaststaan.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-09 19:04
De belastingdienst zal wellicht niet zo snel een aanslag opleggen als er geen aangifte binnen is. Andera moeten ze de aanslag weer corrigeren als er alsnog aangifte wordt gedaan. Ik kan me voorstellen dat de aanslag pas wordt opgelegd nadat de aangiftetermijn is verlopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldertt
MSalters schreef op maandag 16 februari 2015 @ 18:41:
Wacht even: je hebt geen aangifte gedaan, Ok, maar waarom denk je dan dat je aanslag nog niet vaststaat? Op 0 euro vaststaan is ook vaststaan.
Geen idee, ik weet niet hoe dat werkt. Het enige dat ik weet is dat ik nooit een definitieve aanslag heb gehad over 2010.
t_captain schreef op maandag 16 februari 2015 @ 19:33:
De belastingdienst zal wellicht niet zo snel een aanslag opleggen als er geen aangifte binnen is. Andera moeten ze de aanslag weer corrigeren als er alsnog aangifte wordt gedaan. Ik kan me voorstellen dat de aanslag pas wordt opgelegd nadat de aangiftetermijn is verlopen
Dat zou dus 1 jan 2016 zijn.

Ik heb vandaag aangifte gedaan. We merken het wel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisbel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-02-2023
Voor 2010 is geen definitieve aanslag opgelegd. Aangifte over dit jaar is nog mogelijk en heeft u gedaan. U lijkt wat betreft de 36-maandentermijn te voldoen aan de voorwaarden voor middeling. Leeshier
Pagina: 1