Nieuwe laptop: 16,0 GB (7,88 GB usable)

Pagina: 1
Acties:

• UniMatrix
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-01 18:13
Afgelopen vrijdag heb ik mijn nieuwe laptop binnen gekregen (Acer Aspire V3-772G) en zaterdag de upgrade parts, waaronder 2x4GB geheugen om aan 16GB te komen.

Ik draai de Window 10 Enterprise TP build 9926 64 bits.

Het probleem is dat Windows in de system properties meldt: 16,0 GB (7,88 GB usable).

Na twee dagen prutsen en Googlen kom ik er niet uit.

BIOS zegt 16384 MB
CPUZ zegt 16384 MB

Windows zegt dus ook 16GB en zelfs netjes 4 modules etc in resource monitor.

Maar in resource monitor ook 8GB 'hardware reserved'.

Ububtu van USB stick geeft 8GB. Memtestx86 van USBstick idem dito.

Ik heb de twee sets modules los van ekaar getest en dan werken ze gewoon, en ook door elkaar.

Modules zijn zelfde grootte, snelheid en voltage. Origineel is Kingston (zelfde type kan ik niet online vinden), extra zijn Crucial. Laptop zou max 32GB aan moeten kunnen.

Ik weet nu dus niet wat ik moet doen!

In de BIOS van de Acer kan ik werkelijk niets geavanceerds instellen.
Ligt het aan de combinatie van modules? Is het iets van het OS?

Ik ben nu toch maar geneigd de modules terug te sturen omdat ik niet zeker weet of het (ooit) gaat werken.

Baal wel erg want ik wil graag 16GB i.v.m. Hyper-V.

Iemand nog een tip voor mij?

EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 31-01 16:36
Waarschijnlijk heeft de igpu gewoon een aantal GB geclaimed, al vind ik 8GB wel veel. Zo te zien heeft je laptop gewoon een echte GPU dus de IGPU kun je uitzetten.

• UniMatrix
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-01 18:13
Dank voor je tip heggico! Dat gebeurt idd ook heb ik gelezen.

Maar ik denk dat het "opgelost" is... Gevalletje RTFM 8)7 8)7 8)7 :

Opmerking: Dual-core computers kunnen niet vier
geheugenmodules gebruiken. Voor quad-core computers die slechts
twee geheugenmodules gebruiken en voor dual-core computers,
dient u de onderste sleuf aan elke zijde te gebruiken.

Oftewel: de dual core i5 die er in zit kan max 16GB aan maar dan 2x8GB. Alle vier de bankjes en 16GB kan alleen met een quad core :o

Morgen de (derde) 2x4 die ik had gehaald om te testen omruilen voor 2x8 en kijken of de theorie klopt.

Wel zonde want nu moet ik de 2x4 die er in zat er uit gooien en dit kost toch weer ca 70 euro meer :( V&A coming up...

EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01:53

3DDude

I void warranty's

1. Determine what socket the CPU uses. Basically all "U" (like i5-4210u) and "Y" (like i5-4220y) model Intel mobile CPUs uses socket FCBGA1168. "BGA" basically means the pins are meant to be soldered into the motherboard and you cannot upgrade it. All other models like "M", "H", "MQ", "HQ" and "MX" should be socket FCPGA946 which means they actually go into a socket and can technically be upgraded.

2. If the laptop you have does allow you to upgrade the CPU, then you should search to see if there is a version of that laptop with the CPU you want to install. This is because the CPU must be listed in the laptop's BIOS. The BIOS has a list of "acceptable" CPUs. If the CPU is not on the list, then the laptop may not boot up or it may only function at it's lowest speed.

Ik had even op je cpu gekeken, of je er niet een quad core variant in kon rossen zullen we maar zeggen.

Dat lijkt - niet mogelijk helaas want die CPU zit soort van vast gesoldeerd.
Das zuur ja, 32GB in je laptop is wel fraai als het kan.. :)

Be nice, You Assholes :)