Paar tips:
1) als je drie verdiepingen hebt en twee AP's is het meestal handiger om de AP's op begane grond en 2e verdieping te zetten - zoals je hier voorstelt heb je in de woonkamer (waar je doorgaans meeste eisen hebt) slechts signaal dat door een vloer komt zetten.
2) de AC66U is met default firmware niet geschikt om met meerdere als AP's in een huis te plaatsen. Per default kan het namelijk geen DFS aan, waardoor het in de 5GHz slechts 4 kanalen ter beschikking heeft. En met 802.11ac (de hele reden om voor de
AC66U te gaan) gebruik je blokken van 4 kanalen. Dus per definitie interfereert iedere AC66U met iedere andere AC66U in de 5GHz
Nummer twee is op te lossen door custom firmware (bijv DD-WRT) erop te flashen waardoor je de andere 15 DFS 5GHz-kanalen beschikbaar krijgt. Bijkomend voordeel daarvan is dat alle high-power kanalen in DFS-gebied zitten. Je kunt dan ipv 200mW zenden met 1W. Scheelt ongeveer 20% performance en kan verschil uitmaken tussen stabiel en instabiel op de verdieping waar je geen AP hebt staan. Wat je dan wel opoffert is de erg nuttige min RSSI functie die alleen in Asus fw zit. Bij meerdere AP's is dat juist handig.
Geen zin om zelf te klussen? De AC68U ondersteunt per default DFS en biedt ook de min RSSI aan. Maar goed, daar betaal je wel EUR 30 meer voor...
Turbo-Puppy schreef op maandag 16 februari 2015 @ 12:50:
[...]
Wat betreft stabiliteit zou ik me geen zorgen maken..dat zal niet anders zijn dan dat je er een 66u aan hangt. De snelheid wordt gehalveerd als je de repeater over het wifi signaal gebruikt... In jou situatie is een kabel kennelijk mogelijk en in die situatie zal je de maximale snelheid behouden (600Mbps).
Dan is het geen repeater meer maar een AP

Nadeel is dat de repeater dus in N werkt en geen AC ondersteund echter, vraag ik me af wat welke apparaten echt 600+ mb gaan nodig hebben. Goed, ik begrijp je punt en met het oog op de toekomst is een 2e 66u een prachtige oplossing ware het wel een kostbare. ;-)
Nee. Die "600Mbps" is 300+300 per band. Een repeater werkt maar in een band tegelijk, dus de 600Mbps ga je niet kunnen krijgen maar 300Mbps. En dan nog is het puur een theoretische bandbreedte Als je bij een repeater 1/4 van die theoretische max haalt mag je je in je handen wrijven. Repeaters kunnen helpen bij dekking, maar zodra je enige eisen hebt qua snelheid vallen ze af.
Volgens mij is de 66u ook nog eens een ac draft router waar slechts een aantal AC protocolen in verwerkt zijn.
Het probleem is gebrek aan DFS-support. Buiten dat is het op AC-vlak niet
Wat ik bedoel is dat ik me sterk afvraag of je ooit 1300Mbps verbindingen zult gaan zien op deze router. De mijne heb ik nog niet hoger zien komen dan 866Mbps.
[/quote]
866Mbps betekent max modulatie met 2x2 MiMo. Wil je 1300Mbps halen, dan moet je 3x3 MiMo hebben. Het aantal clients wat dat ondersteunt kun je op de vingers van een hand tellen. 2014-model MacBook Pro is enige die gelijk in me opkomt. Hoogstwaarschijnlijk was je client hier dus de beperkende factor.
Prima voor een 2.4GHz-only appaaat, maar TS zit niet voor niets al in de 5GHz met 802.11ac. Dan zijn ze een tikje duurder - de UniFi Pro (dualband n) kost iets van EUR 225, de UniFi AC kost nog eens EUR 50 meer.
Komt bij dat je pas de echte meerwaarde van de UniFi krijgt als alle AP's van Ubiquiti zijn, dus dan moet je de AC66U ook nog vervangen.
De UniFi Pro is prima spul, maar met EUR 450 voor twee stuks (min misschien EUR 50 voor doorverkoop van de AC66U) is het een erg stevige stap. De UniFi AC is men iha wat minder tevreden mee. Duidelijk eerste-generatie product waar de bugs nog niet allemaal uit zijn.
[
Voor 13% gewijzigd door
Kees op 13-03-2018 15:02
]