Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Penetrator
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-05 06:26
Ik ben net verhuisd naar een groter huis waar mijn huidige ASUS AC66U niet meer voldoet om overal in huis goed Wifi ontvangst te geven. Ik wil dit veranderen door nog een AC66U toe te voegen aan mijn netwerk. Wel wil ik overal hetzelfde Wifi netwerk/naam gebruiken (dus bijvoorbeeld niet ''1e verdieping' en '2e verdieping'). Dit ook ivm een Nest syteem waarvan de ketel op de 2e verdieping staat en de huidige router op de begane grond.
Ik vraag me af hoe ik dit het beste (meest betrouwbare en snelle methode) kan aanpakken.

Nu las ik al dat je een tweede AC66U eventueel kan configureren als Access Point. Zou ik dat moeten aansluiten zoals op plaatje 1? Of kan het ook zoals aangegeven op plaatje 2? Dat laatste heeft de voorkeur omdat deze kabels er af al liggen.
De ziggo router wordt nu trouwens alleen als modem gebruikt.

Afbeeldingslocatie: http://s23.postimg.org/xd0mtgmx3/voorbeeld2.jpg

[ Voor 1% gewijzigd door Penetrator op 16-02-2015 00:07 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 646678

Dus de ASUS router is de DHCP server? Dan zal je de 2e router op de 1e ASUS router aan moeten sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbo-Puppy
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Turbo-Puppy

Shitcoins are bad.

Pure nieuwsgierigheid maar, ik heb een zelfde situatie als jou echter, heb ik er voor gekozen om een repeater (rp-n53) op te hangen boven. Dat brengt mij een stabiele 300mb verbinding wat ruim voldoet om iedereen te voorzien van iptv op de ipads en fatsoenlijk te kunnen internetten op de pc & telefoons... Uiternaard op 802.11N maar wel op de 5ghz band. ( ti's nogal een wir war van wifi netwerken hier )

Kort samengevat, waarom wil je een redelijk prijzige ac66u plaatsen om enkel en alleen als AP te functioneren ? Met de AP setting aan vervallen namelijk ook diverse mogelijkheden op deze router die er op de repeaters om die reden al niet eens opzitten.

[ Voor 24% gewijzigd door Turbo-Puppy op 16-02-2015 07:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Penetrator
Is het niet zo dat ik met een repeater een groot deel van de snelheid en stabiliteit inleveren? Is er al een goede AC repeater? Een tweede ac66u geeft m.i. ook meer flexibiliteit in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep63
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 27-05 20:34
Belangrijk is denk ik of je de tweede router bedraad kan aansluiten. Dan heeft het duidelijk voordelen tov een repeater. Je moet hen dan niet als tweede acces point configureren maar als doorgeef luik naar de eerste. De configuratie van Wifi kan je wel exact gelijk maken aan die van de 1e dan neemt hij de verbindingen over als de eerste buiten bereik raakt. Als je hem niet bedraad kan aansluiten kun je net zo goed een repeater nemen. De nadelen zijn dan wel dat hij binnen bereik van de router moet zijn en meestal maar de halve snelheid haalt omdat hij met twee kanten via wifi moet communiceren voor een verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Penetrator
De situatie zoals op het tweede plaatje te zien is, is makkelijk te maken. Kan ik daarmee ook het zelfde wifi netwerk uitbreiden?
Voor plaatje 1 zou ik een nieuwe kabel moeten doortrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Penetrator
Eigenlijk komt het er op naar dat ik graag wil weten of plaatje 2 een werkbare oplossing geeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Penetrator schreef op maandag 16 februari 2015 @ 11:03:
De situatie zoals op het tweede plaatje te zien is, is makkelijk te maken. Kan ik daarmee ook het zelfde wifi netwerk uitbreiden?
Voor plaatje 1 zou ik een nieuwe kabel moeten doortrekken.
Als je modem in de bridge staat en dus de ASUS als DHCP server gebruikt zul je plaatje 1 moeten aanhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbo-Puppy
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Turbo-Puppy

Shitcoins are bad.

Penetrator schreef op maandag 16 februari 2015 @ 10:37:
Is het niet zo dat ik met een repeater een groot deel van de snelheid en stabiliteit inleveren? Is er al een goede AC repeater? Een tweede ac66u geeft m.i. ook meer flexibiliteit in de toekomst.
Wat betreft stabiliteit zou ik me geen zorgen maken..dat zal niet anders zijn dan dat je er een 66u aan hangt. De snelheid wordt gehalveerd als je de repeater over het wifi signaal gebruikt... In jou situatie is een kabel kennelijk mogelijk en in die situatie zal je de maximale snelheid behouden (600Mbps).

Nadeel is dat de repeater dus in N werkt en geen AC ondersteund echter, vraag ik me af wat welke apparaten echt 600+ mb gaan nodig hebben. Goed, ik begrijp je punt en met het oog op de toekomst is een 2e 66u een prachtige oplossing ware het wel een kostbare. ;-)

Volgens mij is de 66u ook nog eens een ac draft router waar slechts een aantal AC protocolen in verwerkt zijn. Wat ik bedoel is dat ik me sterk afvraag of je ooit 1300Mbps verbindingen zult gaan zien op deze router. De mijne heb ik nog niet hoger zien komen dan 866Mbps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kijk anders eens naar een Ubiquiti AP, heb ik persoonlijk goede ervaringen mee en zijn niet duur:
pricewatch: Ubiquiti UniFi AP - 802.11 b/g/n - 2.4 GHz - 20 dBm

Wat betreft een range extender, ik raad dit af om te gebruiken, geen stabiliteit/snelheid. Een acces point heeft (bijna) altijd betere prestaties.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 646678 op 16-02-2015 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:12

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Paar tips:

1) als je drie verdiepingen hebt en twee AP's is het meestal handiger om de AP's op begane grond en 2e verdieping te zetten - zoals je hier voorstelt heb je in de woonkamer (waar je doorgaans meeste eisen hebt) slechts signaal dat door een vloer komt zetten.
2) de AC66U is met default firmware niet geschikt om met meerdere als AP's in een huis te plaatsen. Per default kan het namelijk geen DFS aan, waardoor het in de 5GHz slechts 4 kanalen ter beschikking heeft. En met 802.11ac (de hele reden om voor de AC66U te gaan) gebruik je blokken van 4 kanalen. Dus per definitie interfereert iedere AC66U met iedere andere AC66U in de 5GHz :X

Nummer twee is op te lossen door custom firmware (bijv DD-WRT) erop te flashen waardoor je de andere 15 DFS 5GHz-kanalen beschikbaar krijgt. Bijkomend voordeel daarvan is dat alle high-power kanalen in DFS-gebied zitten. Je kunt dan ipv 200mW zenden met 1W. Scheelt ongeveer 20% performance en kan verschil uitmaken tussen stabiel en instabiel op de verdieping waar je geen AP hebt staan. Wat je dan wel opoffert is de erg nuttige min RSSI functie die alleen in Asus fw zit. Bij meerdere AP's is dat juist handig.

Geen zin om zelf te klussen? De AC68U ondersteunt per default DFS en biedt ook de min RSSI aan. Maar goed, daar betaal je wel EUR 30 meer voor...
Turbo-Puppy schreef op maandag 16 februari 2015 @ 12:50:
[...]

Wat betreft stabiliteit zou ik me geen zorgen maken..dat zal niet anders zijn dan dat je er een 66u aan hangt. De snelheid wordt gehalveerd als je de repeater over het wifi signaal gebruikt... In jou situatie is een kabel kennelijk mogelijk en in die situatie zal je de maximale snelheid behouden (600Mbps).
Dan is het geen repeater meer maar een AP ;)
Nadeel is dat de repeater dus in N werkt en geen AC ondersteund echter, vraag ik me af wat welke apparaten echt 600+ mb gaan nodig hebben. Goed, ik begrijp je punt en met het oog op de toekomst is een 2e 66u een prachtige oplossing ware het wel een kostbare. ;-)
Nee. Die "600Mbps" is 300+300 per band. Een repeater werkt maar in een band tegelijk, dus de 600Mbps ga je niet kunnen krijgen maar 300Mbps. En dan nog is het puur een theoretische bandbreedte Als je bij een repeater 1/4 van die theoretische max haalt mag je je in je handen wrijven. Repeaters kunnen helpen bij dekking, maar zodra je enige eisen hebt qua snelheid vallen ze af.
Volgens mij is de 66u ook nog eens een ac draft router waar slechts een aantal AC protocolen in verwerkt zijn.
Het probleem is gebrek aan DFS-support. Buiten dat is het op AC-vlak niet
Wat ik bedoel is dat ik me sterk afvraag of je ooit 1300Mbps verbindingen zult gaan zien op deze router. De mijne heb ik nog niet hoger zien komen dan 866Mbps.
[/quote]
866Mbps betekent max modulatie met 2x2 MiMo. Wil je 1300Mbps halen, dan moet je 3x3 MiMo hebben. Het aantal clients wat dat ondersteunt kun je op de vingers van een hand tellen. 2014-model MacBook Pro is enige die gelijk in me opkomt. Hoogstwaarschijnlijk was je client hier dus de beperkende factor.
schreef op maandag 16 februari 2015 @ 13:21:
Kijk anders eens naar een Ubiquiti AP, heb ik persoonlijk goede ervaringen mee en zijn niet duur:
pricewatch: Ubiquiti UniFi AP - 802.11 b/g/n - 2.4 GHz - 20 dBm
Prima voor een 2.4GHz-only appaaat, maar TS zit niet voor niets al in de 5GHz met 802.11ac. Dan zijn ze een tikje duurder - de UniFi Pro (dualband n) kost iets van EUR 225, de UniFi AC kost nog eens EUR 50 meer.

Komt bij dat je pas de echte meerwaarde van de UniFi krijgt als alle AP's van Ubiquiti zijn, dus dan moet je de AC66U ook nog vervangen.

De UniFi Pro is prima spul, maar met EUR 450 voor twee stuks (min misschien EUR 50 voor doorverkoop van de AC66U) is het een erg stevige stap. De UniFi AC is men iha wat minder tevreden mee. Duidelijk eerste-generatie product waar de bugs nog niet allemaal uit zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door Kees op 13-03-2018 15:02 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Penetrator
Dus als ik de AC68u koop en als primaire router gebruik en de ac66u als AP heb ik het probleem niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de-jeroen
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-11-2023
Als je het volgens plaatje 2 wilt aansluiten dan moet je de Ziggo router als router configureren en niet als modem.
Vervolgens configureer je de AC66U als Access Point en tweede Access Point voor de 2e verdieping. Dit kan een AC68U zijn voor maximale prestaties maar je zou ook een D-Link Access Point (DAP-1665) als voordelige keus kunnen overwegen.
Pagina: 1