Laatste check PC €300

Pagina: 1
Acties:

• MiliaanR
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20-03 14:24

MiliaanR

Just for fans.

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn schoonvader wil graag een nieuwe PC. Hij wil hem eigenlijk alleen gebruiken voor internet en word. Soms gebruikt hij ook AutoCAD, maar dat gebruikt hij niet voor werk ofzo maar hij vind metaal bewerking erg leuk en maakt soms een tekening.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen echt maximum maar lagere is beter. Hij wil graag wel een future-proof computer. Daarom heb ik er een SSD en 8Gb RAM in gedaan.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Hij wil eerst zijn oude beeldscherm houden, maar ik weet niet of die een goede aansluiting heeft. Maarja, toen ik hem dat vertelde zei hij dat dat een probleem voor een andere dag was :+

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Er zijn niet echt wensen, maar ik wou er eerste een betere koeler op zetten maar de processor die ik uit heb gezocht heeft toch een erg laag verbruik dus ik denk dat de Boxed koeler voldoende is.

Ga je overklokken?
Nee.

Windows wordt gekocht via Slim.nl ;)

Een paar vragen die ik nog had:
- Welke processor, aangezien er niet wordt overgeclockt lijkt mij de G3240 voldoende?
- Is het systeem dat ik samen heb gesteld future proof, meer dan 5 jaar?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3258 Boxed€ 67,-€ 67,-
1Intel Pentium G3420 Boxed€ 57,90€ 57,90
1MSI H81M-P33€ 36,-€ 36,-
1Fractal Design Core 1000 USB 3.0€ 31,93€ 31,93
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 68,-€ 68,-
1Samsung SH-224DB Zwart€ 12,33€ 12,33
1be quiet! System Power 7 300W€ 30,95€ 30,95
1Crucial MX100 128GB€ 61,92€ 61,92
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 366,03

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:53

br00ky

Moderator Harde Waren
MiliaanR schreef op zondag 15 februari 2015 @ 21:00:
Windows wordt gekocht via Slim.nl ;)
Dat is een upgradelicentie...

Rest van het systeem is vrij standaard (voor internet en word is een Celeron al zat) al zou ik nog steeds gewoon een reepje 4GB RAM nemen. Die andere 4GB is altijd nog makkelijk bij te prikken.

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Het bordje heeft trouwens geen interne USB3.0. Oplossing:
pricewatch: ASRock H81M-HDS

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:48
br00ky schreef op zondag 15 februari 2015 @ 21:12:
Rest van het systeem is vrij standaard (voor internet en word is een Celeron al zat) al zou ik nog steeds gewoon een reepje 4GB RAM nemen. Die andere 4GB is altijd nog makkelijk bij te prikken.
pricewatch: Crucial CT51264BA160BJ

Die bijvoorbeeld. Zou sowieso de voorkeur aan twee losse reepjes geven als je echt 8 GB wilt hebben, scheelt je RMA-ellende als er 1 stukgaat. Maar zou beginnen met 1.

Qua CPU, voor 'internet en word' heb je echt ruim voldoende aan een G1840. Of die Pentium z'n geld waar is voor een beetje AutoCAD, tja.

Verder: ziet er prima uit. Qua moederbord, nog een alternatief met HDMI/front USB 3.0:

pricewatch: Gigabyte GA-H81M-S2H (enkel interessant bij Megekko zie ik nu)

(er zijn veel H81-borden, het voornaamste verschil lijkt hem in video outputs en front USB 3.0 te zitten)

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:56
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1840 Boxed€ 34,-€ 34,-
1Gigabyte GA-H81M-S2H€ 41,95€ 41,95
1Crucial CT51264BA160BJ€ 28,95€ 28,95
1Crucial BX100 250GB€ 92,95€ 92,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 273,06

4GiB geheugen is genoeg. Je kunt er later altijd makkelijk een reepje bijprikken.

Edit; eventueel zou je er een Core i3 in kunnen zetten. Ik zou geen Pentium willen aanraden in ieder geval.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:38

Tribits

Onkruid vergaat niet

Ik zie in de topic start niks staan wat baat heeft bij de hyperthreading van een i3, dus dan is dat weggegooid geld. Een Pentium kost een paar tientje meer en het is twijfelachtig of je het verschil in de praktijk merkt. Ook niet echt een aanrader dus.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Ga zoals gepost niet voor je huidige Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU, nergens voor nodig. Goedkoopste Kingston ValueRAM of van Crucial de CT serie werkt prima. 4GB is ook meer dan genoeg. Nette 300 euro build verder.

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:18

millman

6708Mhz @ -185c

Tribits schreef op maandag 16 februari 2015 @ 01:45:
Ik zie in de topic start niks staan wat baat heeft bij de hyperthreading van een i3, dus dan is dat weggegooid geld. Een Pentium kost een paar tientje meer en het is twijfelachtig of je het verschil in de praktijk merkt. Ook niet echt een aanrader dus.
Maar weinig i3's hebben hyperthreading, wel hebben ze vaak meer l2 en l3 cashe, in de meeste gevallen is het een gewone dualcore (uitzonderingen daargelaten)

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:38

Tribits

Onkruid vergaat niet

Er staan 19 socket 1150 i3's in de pricewatch en dat zijn allemaal dual cores met hyperthreading. Misschien dat dit in het verleden anders was of niet zo is voor mobiele processoren maar dat lijkt me verder niet van belang. Qua L3 cache zit de Celeron iets lager dan de Pentium en de i3 soms iets hoger dan de Pentium, maar of je dat nou echt gaat merken?

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Tribits schreef op maandag 16 februari 2015 @ 02:09:
Er staan 19 socket 1150 i3's in de pricewatch en dat zijn allemaal dual cores met hyperthreading. Misschien dat dit in het verleden anders was of niet zo is voor mobiele processoren maar dat lijkt me verder niet van belang. Qua L3 cache zit de Celeron iets lager dan de Pentium en de i3 soms iets hoger dan de Pentium, maar of je dat nou echt gaat merken?
Inderdaad, mobiele i3's hebben geen hypertreading. En dan bedoel ik de i3 4xxxU cpu's, aangezien de m series het wel hebben (hier staat een laptop met een i3 met hypertreading, het is wel een M en geen U). Ik zou er een Pentium in pleuren, snel zat en blijft voorlopig nog wel snel genoeg. Een celeron is zo'n cpu waar je achteraf spijt van kan krijgen. (zelf ervaren)

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• MiliaanR

MiliaanR

Just for fans.

Topicstarter
Bedankt iedereen voor de vele reacties! :*)

Ik ga nu wel voor dat Gigabyte moederbord maar ik twijfel toch nog erg over welke processor. De i3 vind ik toch wel erg duur voor wat je extra krijgt. Maar het verschil tussen de Celeron en de Pentium is niet zo groot. De Pentium is 20% sneller maar kost ook 70% meer. Als we nou kijken naar future proofheid, zouden de pentium en celeron meer dan 5 jaar mee kunnen?

[ Voor 6% gewijzigd door MiliaanR op 16-02-2015 14:42 ]

• NitroX infinity
Als de pc enkel de taken hoeft uit te voeren die in de startpost staan, dan kan dit systeem het wel zolang uithouden. En mocht dat niet zo zijn dan kun je waarschijnlijk tegen de tijd dat het niet meer kan, goedkoop een tweedehands i3 op de kop tikken.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:33
pwillemske schreef op maandag 16 februari 2015 @ 12:49:
[...]

Inderdaad, mobiele i3's hebben geen hypertreading. En dan bedoel ik de i3 4xxxU cpu's, aangezien de m series het wel hebben (hier staat een laptop met een i3 met hypertreading, het is wel een M en geen U). Ik zou er een Pentium in pleuren, snel zat en blijft voorlopig nog wel snel genoeg. Een celeron is zo'n cpu waar je achteraf spijt van kan krijgen. (zelf ervaren)
Alle i3's zijn met Hyperthreading.

Ook de mobiele dus ook de door jou genoemde i3 4xxxU's.

Zie: Wikipedia: List of Intel Core i3 microprocessors

Er zit over het algemeen meer bruikbaar lvl 3 cache in (3 vs 2 MB).
In lvl 2 heeft Intel sinds de eerste core-I's en afgeleiden nog nooit afgeweken, altijd 256kb per core.

Ook zit er een grafische kaart in die beter presteert in 3d (10 versus 20 executionunits bij Haswell) en meer ondersteuning heeft, bijvoorbeeld Quicksync, beeldverbetering etc.

En ondersteuning voor AES-NI (instructieset voor encryptie en decryptie).

• pwillemske
  • Niet online
White Feather schreef op maandag 16 februari 2015 @ 17:03:
[...]

Alle i3's zijn met Hyperthreading.

Ook de mobiele dus ook de door jou genoemde i3 4xxxU's.

Zie: Wikipedia: List of Intel Core i3 microprocessors

Er zit over het algemeen meer bruikbaar lvl 3 cache in (3 vs 2 MB).
In lvl 2 heeft Intel sinds de eerste core-I's en afgeleiden nog nooit afgeweken, altijd 256kb per core.

Ook zit er een grafische kaart in die beter presteert in 3d (10 versus 20 executionunits bij Haswell) en meer ondersteuning heeft, bijvoorbeeld Quicksync, beeldverbetering etc.

En ondersteuning voor AES-NI (instructieset voor encryptie en decryptie).
Ik snap het nut dan niet meer van een dual core i5 met hyperthreading...duurder, maar eigenlijk gewoon hetzelfde als de i3's... :?

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• NitroX infinity
Celeron/Pentium = dualcore
Core i3 = dualcore met hyperthreading
Core i5 = quadcore
Core i7 = quadcore met hyperthreading.

Alles wat daar niet aan voldoet kun je negeren. Is geen enkele reden om in de war te raken van dat spul.

• White Feather
pwillemske schreef op maandag 16 februari 2015 @ 17:14:
[...]

Ik snap het nut dan niet meer van een dual core i5 met hyperthreading...duurder, maar eigenlijk gewoon hetzelfde als de i3's... :?
Als je een mobile i5 hebt, dan is die altijd dual core, dus ik ga er even van uit dat het over mobile gaat.

Het grote voordeel van een i5 versus een i3 op mobile gebied is dat een i5 Turbo-boost ondersteunt.

De goedkoopste i3 in Ultra Low Voltage formaat 4xxxU werkt op 1.7 Ghz (4005U).
De goedkoopste i5 in Ultra Low Voltage formaat 4xxxU werkt op 1.6 Ghz (4200U), maar loopt op 2 core's tot 2.3 Ghz en op 1 core zelfs 2.6 Ghz. Dat is dan opeens meer dan 50% verschil (1.7 vs 2.6 vergelijking).

Als er 2 cores aan het werk zijn, is het verschil natuurlijk kleiner.

Hoe meer stroom een processor kan gebruiken hoe minder het relatieve verschil wordt.
Een i7 kan nog verder (4500u) draait op 1.8 Ghz en gaat tot 3.0 (1 core) en 2.7 (2 cores).

Je krijgt eigenlijk gewoon meer snelheid voor dezelfde TDP.

• White Feather
NitroX infinity schreef op maandag 16 februari 2015 @ 17:28:
Celeron/Pentium = dualcore
Core i3 = dualcore met hyperthreading
Core i5 = quadcore
Core i7 = quadcore met hyperthreading.

Alles wat daar niet aan voldoet kun je negeren. Is geen enkele reden om in de war te raken van dat spul.
Dit bovenstaande gaat dan over de desktop.

Celeron en Pentium zijn sowieso een slag apart. Daar zijn zowel Haswell als Baytrail (vroegere Atom) versies van.

Die kunnen afhankelijk van de versie dual of quad zijn met of zonder turbo.

En dan heb je stiekem nog wat low-power-varianten van zowel i5 als i7 voor de desktop die toch dual zijn..

• NitroX infinity
Ja tuurlijk gaat dat over de desktop. We zijn hier toch in DAA? Niet in LAA.

• MiliaanR

MiliaanR

Just for fans.

Topicstarter
This is it:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1840 Boxed€ 34,-€ 34,-
1Gigabyte GA-H81M-S2H€ 41,95€ 41,95
1Crucial CT51264BA160BJ€ 27,95€ 27,95
1Crucial MX100 128GB€ 61,92€ 61,92
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 241,03

Bedankt voor jullie hulp!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Hmmmm... met Autocad gebruik zou ik toch in ieder geval 8GB ram erin zetten liefst toch ook een iets sneller processortje. Maar hangt natuurlijk af van hoeveel dit voor de lol is. Als het echt af en toe serieus moet zou ik vanwege de grafische kwaliteit eerder voor een AMD APU gaan.

youtube.com/@hisrep

• pwillemske
  • Niet online
NitroX infinity schreef op maandag 16 februari 2015 @ 17:41:
Ja tuurlijk gaat dat over de desktop. We zijn hier toch in DAA? Niet in LAA.
Ja dat klopt, maar ik had het over LAA...

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Pagina: 1