Aankoopadvies externe harde schijf / interne schijf voor NAS

Pagina: 1
Acties:

• Rohem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Nu online
Ik zoek een?
Externe harde schijf, liefst zonder extra voeding. De harde schijf moet dienst gaan doen als backup medium voor mijn NAS en PC en daarom heb ik het liefst een schijf van 2 ~ 3 TB groot.

Wat is je budget?
Max €100

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb nu nog ergens een Lacie schijfje van 100Gb liggen. Die bevalt verder prima, dus een Lacie zou goed zien, al heb ik het idee dat deze ten opzichte van concurrenten vaak wat aan de dure kant zijn. Verder geen voorkeuren.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
De externe harde schijf wil ik met name gaan gebruiken voor het maken van een backup van mijn PC en NAS. Momenteel backup ik mijn PC op de NAS en de meeste belangrijke bestanden van de NAS zelf ook op een aparte partitie van de NAS. Echter zijn deze ook niet onfeilbaar natuurlijk. Daarom wil ik graag een harde schijf die ik apart kan opbergen of veiligstellen zodat ik er zeker van ben dat ik een backup heb.

Zoals aangegeven heb ik een NAS (Synology DS211), echter is er enige tijd geleden een van de twee schijven kapot gegaan waardoor ik van 4 TB terug ben gegaan naar 2 TB opslag. Momenteel leeft er nog een HDD in mijn NAS (een Samsung 2 TB Ecogreen F4 5400 rpm 32 mb 3,5 inch). Zou het ook een goede optie zijn een nieuwe schijf te kopen voor mijn NAS en de eerste schijf te backuppen/syncen/mirroren (hoe het ook genoemd word 8)7 ) met een tweede schijf? Hoe groot is immers de kans dat er twee schijven tegelijk kapot gaan? De schijf die er nog in zit namelijk geeft een "spin-up-time in the past"-melding waarvan Synology gezegd heeft dat dit geen kwaad kan. Deze melding is er volgens mij sinds de tweede schijf kapot ging.

Wat ik al aan externe harde schijven gevonden heb;
- Seagate Expansion Portable USB 3.0 2TB Zwart
- Seagate Expansion Desktop 3TB Zwart
- Intenso Memory Center 3.5" USB 3.0 3TB Zwart

Graag jullie advies 8)

• Rohem
  • Nu online
Niemand?

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:02
backup is niet een ooh mijn hdd is gecrasht dus ik vervang ze manier(kan wel maar inefficient). daar is raid voor. backup is voor ooh shit ransomware heeft mijn files locked. of ooh shit ik heb mijn files verwijdert.

beide is het mooist. maar een back-up maken in het zelfde huis is een beetje zinloos in mijn ogen. want zowel als je huis afbrand dan wel iemand inbreekt ben je als nog alles kwijt. je kan wel backuppen naar de cloud voor je niet vervangbare bestanden. of je koopt een raspberry pi(goedkoop en energie zuinig) hangt er 1 externe hdd aan. legt hem bij ouders/kinderen/vrienden. en doet iedere zondag een back-up maken.

maar nu even ontopic:

pricewatch: Seagate Expansion Portable USB 3.0 2TB Zwart : geen netsnoer nodig. dus dat is een plus maar vermoed wel wel een kleine Drive cache. en maar 2 tb

pricewatch: Seagate Expansion Desktop 3TB Zwart : helaas wel netsnoer. maar wel 3tb ipv 2.tevens zal deze het snelst zijn. alleen zal hij ook iets meer geluid maken.(7.200 toeren)

pricewatch: Intenso Memory Center 3.5" USB 3.0 3TB Zwart : ook netsnoer. 3tb en voor de rest een beetje de middelmode.

nu weten je de plus/min punten. en is het aan jou een afweging te maken.

• Rohem
  • Nu online
loki504 schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 12:32:
backup is niet een ooh mijn hdd is gecrasht dus ik vervang ze manier(kan wel maar inefficient). daar is raid voor. backup is voor ooh shit ransomware heeft mijn files locked. of ooh shit ik heb mijn files verwijdert.

beide is het mooist. maar een back-up maken in het zelfde huis is een beetje zinloos in mijn ogen. want zowel als je huis afbrand dan wel iemand inbreekt ben je als nog alles kwijt. je kan wel backuppen naar de cloud voor je niet vervangbare bestanden. of je koopt een raspberry pi(goedkoop en energie zuinig) hangt er 1 externe hdd aan. legt hem bij ouders/kinderen/vrienden. en doet iedere zondag een back-up maken.

maar nu even ontopic:

pricewatch: Seagate Expansion Portable USB 3.0 2TB Zwart : geen netsnoer nodig. dus dat is een plus maar vermoed wel wel een kleine Drive cache. en maar 2 tb

pricewatch: Seagate Expansion Desktop 3TB Zwart : helaas wel netsnoer. maar wel 3tb ipv 2.tevens zal deze het snelst zijn. alleen zal hij ook iets meer geluid maken.(7.200 toeren)

pricewatch: Intenso Memory Center 3.5" USB 3.0 3TB Zwart : ook netsnoer. 3tb en voor de rest een beetje de middelmode.

nu weten je de plus/min punten. en is het aan jou een afweging te maken.
Thnx voor je reactie! :)
Duidelijk verhaal en bedankt voor de suggesties met de externe schijven! Je reactie heeft me verder aan het denken gezet.. en zit nu wel te denken, wat als ik een nieuwe schijf (2e) zou kopen voor mijn NAS en deze als RAID zou configureren? Dan kan ik op een oudere 100GB externe lacie schijf de backup maken voor het doemscenario. En de RAID-config ondervangt dan het probleem van een eventuele schijfcrash. Als ik je reactie goed begrijp is dat een betere en logischere oplossing.. De schijf die ik dan zou overwegen is de WD Red SATA 6 Gb/s WD20EFRX, 2TB is dat wat :?

• loki504
klopt. die RED schijven zijn "gemaakt" voor een NAS. wat ik heb begrepen is dat ze iets betrouwbaarder zijn dan bv de green. en hun headparking staat op 300 ipv 8 seconden. dat wil zeggen na 300 second gaat hij terug naar zijn rustpositie. voor diehard streamers is dit een must(sommige mensen hadden na 4 weken meer dan 300.000 keer een headparking gedaan(op hun WD green)(dit komt overeen met 2a3 jaar normaal desktop gebruik). en WD gaf hier ook geen RMA op.

http://www.pugetsystems.c...n-vs-Red-Hard-Drives-602/

even wat leesvoer.

• Rohem
  • Nu online
loki504 schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 09:55:
klopt. die RED schijven zijn "gemaakt" voor een NAS. wat ik heb begrepen is dat ze iets betrouwbaarder zijn dan bv de green. en hun headparking staat op 300 ipv 8 seconden. dat wil zeggen na 300 second gaat hij terug naar zijn rustpositie. voor diehard streamers is dit een must(sommige mensen hadden na 4 weken meer dan 300.000 keer een headparking gedaan(op hun WD green)(dit komt overeen met 2a3 jaar normaal desktop gebruik). en WD gaf hier ook geen RMA op.

http://www.pugetsystems.c...n-vs-Red-Hard-Drives-602/

even wat leesvoer.
Klinkt goed, heb ik vanavond of dit weekend weer even wat om me in te verdiepen ;-) . Neem niet aan dat ik problemen hoef te verwachten met een RED schijf die moet samenwerken met de huidige Samsung ECOgreen schijf die er nu in zit?

• loki504
Nee zie geen reden waarom het niet zou werken. En mocht het niet werken kan je hem altijd terug sturen:)

• Rohem
  • Nu online
loki504 schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 10:28:
Nee zie geen reden waarom het niet zou werken. En mocht het niet werken kan je hem altijd terug sturen:)
Helemaal waar :) Dan weet ik genoeg, ga ik me mooi zo'n WD-RED schijf bestellen. Alleen nog even uitzoeken hoe ik die RAID configuratie in orde krijg, maar dat zal ook wel lukken.

• loki504
Denk het wel. Verdiep je ook even in welke raid config je nas ondersteunt. En welke voor jou geschik is.

• Rohem
  • Nu online
loki504 schreef op maandag 23 februari 2015 @ 08:39:
Denk het wel. Verdiep je ook even in welke raid config je nas ondersteunt. En welke voor jou geschik is.
Inmiddels wat lees- en zoekwerk gedaan. Ga dit weekend een WD-Red bestellen en daarmee m'n NAS in RAID-1 configureren :) Thnx voor de hulp!

• loki504
Rohem schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 10:48:
[...]

Inmiddels wat lees- en zoekwerk gedaan. Ga dit weekend een WD-Red bestellen en daarmee m'n NAS in RAID-1 configureren :) Thnx voor de hulp!
np veel plezier er mee.
Pagina: 1