Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melly
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 03-03-2023
Goedendag,
Ik bewerk mn fotos vooral met lightroom en ik hou er van om steeds de grenzen op te zoeken wat mooi of acceptabel is bij een foto.
Als scherm heb ik de Samsung T240.
Leuk scherm maar ik betwijfel of deze zo geschikt is voor het nabewerken van fotos.
Ik heb al eerder getracht om het scherm te calibreren maar helaas zonder bevredigend resultaat en voorlopig ben ik niet in de gelegenheid om een goed en gecallibreerd scherm te kopen.
Ik merk ik dat de foto op de ipad heel anders tonen dan op mn Samsung.
Wat op de Samsung pittig van kleur en contrast rijk is komt op de Ipad veel neutraler over.

Nu had ik eens gelezen dat de ipad vrij goed afgestemd is en een vrij kloppend neutraal beeld geeft.
Nu ben ik bezig met het bewerken van trouwfoto's voor iemand anders en wil ik natuurlijk dat de fotos bij hun overkomen zoals ik het bedoeld heb.

Nu mn vraag,kan ik de Ipad als referentie gebruiken of gebruik ik dan een verkeerd referentiekader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-09 22:11
Het ligt eraan hoe je je foto's aan hun gaat tonen. Je kan een perfecte monitor hebben, maar als jij ze naar het bruidspaar stuurt en zij bekijken het op een crappy tv of monitor, dan ziet het er alsnog niet uit zoals jij wilt.

Ga je ze aan hun tonen op je iPad, dan zou je dat als 'referentie' kunnen gebruiken.

[ Voor 16% gewijzigd door Hahn op 15-02-2015 19:02 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Volgens mij is de iPad ook niet gecalibreerd.

Ik heb zelf ook (nog) de Samsung T240, en die is na calibratie met hardware als de Spyder (ik heb deze) redelijk goed te krijgen. Je moet alleen wel rekening houden dat het bereik maar zo'n 74% van de sRGB colorspace is. Echt kleurecht kun je hem dus niet krijgen.

Wat Hahn aangeeft klopt op zich wel, maar als je foto door 100 man bekeken wordt, heeft 100 man andere monitorinstellingen. Dan kun je beter zorgen dat de bron (jouw foto) in ieder geval goed is, dan is de kans groter dat de foto eruit ziet zoals jij wilt dan als jouw foto al volkomen verkleurd is.

Praktisch voorbeeld: Ik heb een babykaartje voor mijn zus ontworpen. Het resultaat was veel bruiner dan ik had verwacht. Toen een calibratietool gekocht en toen bleek dat het resultaat exact was wat ik gemaakt had. Echter doordat mijn monitor mij verkeerde info gaf, dacht ik dat ik geler aan het werk was dan het in werkelijkheid was.

[ Voor 42% gewijzigd door Room42 op 15-02-2015 19:11 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melly
Bedankt voor de reactie.
Idd moet er ergens een 0 punt bepaald worden. Anders wordt het een optelsom van de afwijking van mijn scherm en die van de andere.
Echter ik vraag mij af welke ik nu beter als referentie kan aanhouden. De ipad of mn eigen scherm.
Als ik de ipad aanhoud dan kan ik nog een stuk hoger gaan qua kleuren saturatie,contrast en donkerte namelijk.
Echter heeft de ipad als eigenschap om alles te neutraal weer te geven dan zal ik mn fotos te sterk nabewerken wat een lelijk resultaat gaat geven.
@evanescent: jij hebt ook zo'n scherm begrijp ik. Dan ben ik wel heel benieuwd wat jouw ervaring is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-09 22:16
.

[ Voor 99% gewijzigd door hypz op 19-04-2015 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
De T240 haalt zo'n 73-75% van de sRGB standaard, wat voor een TN-scherm redelijk standaard is. Na calibratie zien de kleuren er op zich prima uit en komen de foto's die ik bewerk redelijk overeen met wat ik print.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-09 20:24
Met http://www.lagom.nl/lcd-test/ kom je redelijk ver wat betreft calibratie.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melly
@inquestos: thx 👍..deze had ik volgens mij al eens geprobeerd. Ik waag nog een poging.
@evanescent: helaas is die van mij nog niet serieus gecalibreerd. Maar bedankt voor je reactie.
@hypz:heel herkenbaar je verhaal. En idd laptops zijn dramatisch qua weergave is mijn ervaring. Normaal maak ik mij er niet zo druk om. Ik fotografeer nooit voor andere maar nu ligt het anders. Ik hou voor nu de ipad aan als referentie omdat ik weet dat hun ze daar ook op bekijken. Ik heb alleen geen idee of de fotos nog wel kloppen als ze ooit geprint gaan worden (mede hierom ook mn vraagstelling). Maar het verbaast mij dat jij hier nog steeds zo'n last van hebt ondanks dat jij een gecallibreerd scherm hebt. Mij lijkt juist dat je het dan los kan laten omdat je weet dat afwijkingen niet bij jou vandaan kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het lastige is dat de bron van de afwijking voor de eind klant volstrekt irrelevant is. Hij ziet een afwijking en is daar niet blij mee, meer niet.
Als je met trouwfoto's bezig bent zou ik persoonlijk wel mijn scherm gaan kalibreren, bij zulke belangrijke foto's lijkt mij dat de moeite waard. Je kan zo'n apparaat vast wel ergens lenen, genoeg tweakers die er eentje hebben.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 29-09 09:25
Zorgen dat je scherm goed gekalibreerd is, is altijd belangrijk wanneer je foto's aan anderen aanlevert. De discussie dat de schermen van degenen die de foto's bekijken niet altijd accuraat zijn doet er niet toe. Stel jouw scherm staat heel koel afgesteld qua witbalans: dan maak je de foto warmer om 'm neutraal te krijgen. Als iemand 'm bekijkt met wel een goede witbalans, zal diegene dus een foto te zien krijgen die qua kleurtemperatuur te warm is.

De accuraatheid van de schermen verschillen per generatie iPad. Hier kan je overigens veel nuttige informatie vinden, met name onder het kopje "Display Shoot-Out Comparison Table". Dus ja, als jij een iPad hebt die goed getest wordt, kan je deze zeker als referentie gebruiken. Dit is natuurlijk niet zo nauwkeurig als calibreren, maar kan zeker helpen.

Overigens hebben Samsung displays allemaal foefjes om de kleuren en het contrast omhoog te gooien. Ik zou deze uitzetten :)

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Kalibratie-apparaten als de Spyder4 kunnen ook gebruikt worden om iPads te kalibreren.

Als je echt met trouwfoto's aan de slag gaat, en de grenzen opzoekt van bewerking, moet je toch echt serieus zijn over je kalibratie. Een ongekalibreerd ipad scherm valt daar niet onder.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 29-09 09:25
link0007 schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 10:10:
Kalibratie-apparaten als de Spyder4 kunnen ook gebruikt worden om iPads te kalibreren.

Als je echt met trouwfoto's aan de slag gaat, en de grenzen opzoekt van bewerking, moet je toch echt serieus zijn over je kalibratie. Een ongekalibreerd ipad scherm valt daar niet onder.
Klopt, maar je kan niet de kleuren van het apparaat zelf afstellen. Je kalibreert in feite alleen een app, die je kan gebruiken om foto's te bekijken. Dit is niet hetzelfde als het kalibreren van een pc/mac.

Flickr

Pagina: 1