Raid blijft rebuilden, waar zit het probleem?

Pagina: 1
Acties:

• SiXke
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-11-2025
Hallo

Vorige week kreeg ik de melding dat mijn raid-6 aan het rebuilden was. Het gaat hier over 24x2TB, dus het duurt wel even. In de log van de controller kon ik zien dat er een device removed, en 1 second later device inserted was. Ik heb hem rustig laten rebuilden, maar toch toont windows geen files meer. Via getdataback kan ik nog wel mijn data opvragen, maar het probleem zit hem, van het moment dat ik begin te copyen, dat de raid weer begint de rebuilden, deze keer een ander device removed/inserted. Wil dit zeggen dat de disks het aan het begeven zijn? Of kan de andere boosdoener, de drivebays zijn? Deze zijn Chieftec SNT-3141SATA. Hoe kan ik testen of het aan de disk of de drive bay ligt? Alle 24 disks uit de bays halen gaat me een pak werk kosten, zonder te weten dat er wel iets mis is met de bays.

Alle advies is welkom, ik zit op het moment dat ik het gewoon allemaal wil buitensmijten, maar dan ben ik 40TB data "kwijt"

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Bekijk van elke disk de smart waarden, dan zie je welke schijf een probleem veroorzaakt.

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:32
Ik neem aan dat je een hardware raidcontroller gebruik?
Welke harde schijven gebruik je?
Gezien het feit dat er een schijf uit je array gegooit word en 2 seconden later er weer in gezet wordt, zal je waarschijnlijk geen gebruik maken van raid edition schijven, dit is wel aan te raden.
Check ook even je smart waarden voor alle zekerheid.

• SiXke
Smart van de disks is ok volgens de controller.

Hardware controller: Areca 1280ML
Disk zijn SAMSUNG HD203WI

Raid edition bestond toen nog niet of was niet betaalbaar.

Mag ik het dan eender richting de disk zoeken ipv de drive bays?

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-01 22:48
bij vage storingen bij random disks zou ik eerder aan de voeding of controller (koeling) denken?

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:03
SiXke schreef op zondag 15 februari 2015 @ 17:03:
Hallo

Vorige week kreeg ik de melding dat mijn raid-6 aan het rebuilden was. Het gaat hier over 24x2TB, dus het duurt wel even.
Is dit 1 raid volume van 24 schijven? Dat is namelijk erg veel voor 1 raid set. Zelfs voor raid 6.

• SiXke
Rolfie schreef op zondag 15 februari 2015 @ 21:33:
[...]

Is dit 1 raid volume van 24 schijven? Dat is namelijk erg veel voor 1 raid set. Zelfs voor raid 6.
Dat besef ik nu ook nu alles ineens weg is :)

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Dat gaat waarschijnlijk pas lekker werken als je je controller als HBA gebruikt en ZFS, MDADM of GEOM gebruikt... de reden dat ie ze er uit gooit is nooit 100% zeker zonder meer informatie, maar ik ga van een controllerfout uit, wat zoals gesuggereerd ook door je voeding kan komen, of cache, bus, firmware enz.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

johnkeates schreef op zondag 15 februari 2015 @ 22:25:
Dat gaat waarschijnlijk pas lekker werken als je je controller als HBA gebruikt en ZFS, MDADM of GEOM gebruikt... de reden dat ie ze er uit gooit is nooit 100% zeker zonder meer informatie, maar ik ga van een controllerfout uit, wat zoals gesuggereerd ook door je voeding kan komen, of cache, bus, firmware enz.
Maar daar heeft hij nu niets aan....... Die kennis...

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• brederodekater
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-06-2025
Zitten de schijven welke uitgevallen waren op dezelfde kabel vanaf de controller? Of zitten de schijven aangesloten op dezelfde kabel vanaf de voeding?

Verwijderd

Hoi SiXke,

Ik zit eigenlijk nog steeds op de SMART te wachten. Nu lees ik wel:
SiXke schreef op zondag 15 februari 2015 @ 20:07:
Smart van de disks is ok volgens de controller.
Maar zo werkt dat natuurlijk niet. De controller zal zelf kijken naar de threshold waarden en kijken of de schijf zelf denkt dat 'ie defect aan het raken is. Dat kan in de praktijk pas bij tienduizend bad sectors zijn bijvoorbeeld; terwijl één bad sector op meerdere disks al heel goed jouw problemen kan veroorzaken.

Dus het verzoek om je SMART te posten. Niet altijd kan de controller de volledige SMART weergeven maar volgens mij Areca wel.

In elk geval gaat het om de raw value van Current Pending Sector. Die hoort op alle disks 0 te zijn.

Voordat je dingen gaat doen, is de SMART de allereeste stap.
Pagina: 1