ultraHD TV of monitor als nieuwe scherm voor PC

Pagina: 1
Acties:

• powermarcel10
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-02 12:07
Beste tweakers,

ter vervanging van mijn 3 24" FullHD monitoren ben ik op zoek naar één groot 4K scherm voor mijn pc. Dit eigenlijk n.a.v. deze review op hardware.info: http://nl.hardware.info/t...h-4k-monitor-video-review

één 40" scherm is net zo groot als 4 20" monitoren, en dus ook groter dan 3 24" schermen zoals ik nu heb. Daarnaast is de pixel dichtheid groter en ga ik er dus op alle opzichten op vooruit.

Philips is momenteel de enigste fabrikant die een 40" monitor aanbiedt, en veel keuze is er dus niet.. 4K tv's zijn er daarentegen in overvloed, en ik vroeg me af of ik niet net zo goed voor een tv kan gaan ipv specifiek een monitor.

Ik weet dat er verschillen zijn zoals "input lag" maar dit wordt niet bij iedere tv duidelijk vermeld. Mijn vraag is dus of een tv een goed alternatief is als pc monitor, of dat dit in de meeste gevallen niet geschikt is.

Het budget is uiterlijk €700,-.

Tot slot: Op tv's kom je niet vaak displayport 1.2 tegen, maar op de nieuwste modellen wel hdmi 2.0. één van beide is in ieder geval nodig om 4k op 60hz weer te kunnen geven. Is het één beter dan het andere? of maakt het niet uit..

Mijn videokaart heeft in ieder geval beide aansluitingen, dus dat zit wel goed. (GTX970)

Graag wat advies! :)

• Just_A_User
  • Laatst online: 23-02 21:21
Ik heb toevallig heel recent deze mogelijkheid overwogen, maar dan kom je op een technisch verhaal van dat je wel een tv KUNT kopen, maar dan moet die TV wel aan allerlei dingen voldoen etc etc, waardoor de kans dat het fatsoenlijk gaat werken allemaal niet overhoudt.

Ik heb daarop dus die betreffende 40" monitor van Philips gekocht waar je het over hebt en die heb ik sinds afgelopen donderdag in bezit :)

Edit: voor 700 euro kun je die monitor (momenteel) niet scoren. Ik heb inderdaad nog 699 euro betaald, en dan kwam daar een tientje bij ofzo, dus ik heb 'm voor 709 euro. Echter, hij is nergens in NL momenteel schijnbaar op voorraad maar er wordt wel mee geadverteerd, voor 749 euro, dus moet je uitwijken naar Duitsland. Caseking.de heeft 'm, maar daar kost ie 800 euro.

Oftewel, je budget is niet toereikend voor dit scherm :)

[ Voor 35% gewijzigd door Just_A_User op 15-02-2015 16:03 ]

Och ja, je moet toch wat he.

• powermarcel10
Just_A_User schreef op zondag 15 februari 2015 @ 16:00:
Ik heb toevallig heel recent deze mogelijkheid overwogen, maar dan kom je op een technisch verhaal van dat je wel een tv KUNT kopen, maar dan moet die TV wel aan allerlei dingen voldoen etc etc, waardoor de kans dat het fatsoenlijk gaat werken allemaal niet overhoudt.

Ik heb daarop dus die betreffende 40" monitor van Philips gekocht waar je het over hebt en die heb ik sinds afgelopen donderdag in bezit :)

Edit: voor 700 euro kun je die monitor (momenteel) niet scoren. Ik heb inderdaad nog 699 euro betaald, en dan kwam daar een tientje bij ofzo, dus ik heb 'm voor 709 euro. Echter, hij is nergens in NL momenteel schijnbaar op voorraad maar er wordt wel mee geadverteerd, voor 749 euro, dus moet je uitwijken naar Duitsland. Caseking.de heeft 'm, maar daar kost ie 800 euro.

Oftewel, je budget is niet toereikend voor dit scherm :)
Thanks! Toevallig dezelfde overweging dus! :)

Ik was al bang dat er toch heel wat haken en ogen aan zouden zitten. Waarschijnlijk hebben de meesten toch te maken met de snelheid van het scherm; respontietijd, imput lag, etc..

Hoe bevalt je nieuwe monitor? Gebruik je hem toevallig ook om op te gamen?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:33

br00ky

Moderator Harde Waren

• powermarcel10
@Just_A_User: Qua prijsstelling heb je gelijk, momenteel is hij vanaf zo'n €750,- leverbaar en bij een aantal webshop ook wel op voorraad hoor! €750,- kan ook nog wel, maar dat houdt het wel op..

Adviesprijs van Philips is echter €699,- dus wellicht gaan de prijzen nog wat zakken, er is geen haast bij..

Vraag blijft: Gebruik je hem ook om op te gamen? 4K gamen zal me met een enkele GTX970 niet lukken bij de meeste games. Wellicht bij een paar op low settings. Alternatief is dus op fullHD of evt 1440P. Is het op die resoluties een beetje te doen met zo'n groot scherm?

• Just_A_User
powermarcel10 schreef op zondag 15 februari 2015 @ 16:40:
@Just_A_User: Qua prijsstelling heb je gelijk, momenteel is hij vanaf zo'n €750,- leverbaar en bij een aantal webshop ook wel op voorraad hoor! €750,- kan ook nog wel, maar dat houdt het wel op..

Adviesprijs van Philips is echter €699,- dus wellicht gaan de prijzen nog wat zakken, er is geen haast bij..

Vraag blijft: Gebruik je hem ook om op te gamen? 4K gamen zal me met een enkele GTX970 niet lukken bij de meeste games. Wellicht bij een paar op low settings. Alternatief is dus op fullHD of evt 1440P. Is het op die resoluties een beetje te doen met zo'n groot scherm?
Nee, ik ben punt 1 geen hardcore gamer en punt 2, wat ik game game ik @PS4. Het enige wat ik heel af en toe eens doe is Command & Conquer: Kane's Wrath, maar dat is natuurlijk geen issue. Snelle shooters of nieuwe games speel ik dus niet @PC, dus ik kan je daar niet mee helpen :)

Ja, de adviesprijs is 699, dat klopt, daar heb ik 'm dan ook voor, maar zoals gezegd kun je 'm daar momenteel nergens voor krijgen (je kunt m momenteel zowiezo in NL niet krijgen volgens mij). Overigens het is wel echt een heel gaaf monsterscherm hoor :P

Afbeeldingslocatie: http://i303.photobucket.com/albums/nn135/Ohjajoh1234/20150214_174010_resized_zps85e0dc41.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i303.photobucket.com/albums/nn135/Ohjajoh1234/20150214_174030_resized_zps8f44ffef.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i303.photobucket.com/albums/nn135/Ohjajoh1234/20150214_140247_resized_zpsce5adca6.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Just_A_User op 15-02-2015 16:49 ]

• powermarcel10
Just_A_User schreef op zondag 15 februari 2015 @ 16:45:
[...]

Nee, ik ben punt 1 geen hardcore gamer en punt 2, wat ik game game ik @PS4. Het enige wat ik heel af en toe eens doe is Command & Conquer: Kane's Wrath, maar dat is natuurlijk geen issue. Snelle shooters of nieuwe games speel ik dus niet @PC, dus ik kan je daar niet mee helpen :)

Ja, de adviesprijs is 699, dat klopt, daar heb ik 'm dan ook voor, maar zoals gezegd kun je 'm daar momenteel nergens voor krijgen (je kunt m momenteel zowiezo in NL niet krijgen volgens mij). Overigens het is wel echt een heel gaaf monsterscherm hoor :P

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Nice! Dat ziet er inderdaad monsterachtig uit.. De hond is waarschijnlijk al niet zo groot, maar naast dat scherm blijft er helemaal weinig van hem over! :p

Kan je de kleuren en de helderheid erg zien vervagen in de hoeken als je er zo dicht op zit? Ik las dat het scherm niet een hele goede kijkhoek heeft, en dat je dit voornamelijk in de hoeken zou zien als je er recht voor zit..

Hier is hij trouwens gewoon uit voorraad leverbaar voor €749,-: https://www.megekko.nl/product/306200/

• Just_A_User
powermarcel10 schreef op zondag 15 februari 2015 @ 17:32:
[...]

Nice! Dat ziet er inderdaad monsterachtig uit.. De hond is waarschijnlijk al niet zo groot, maar naast dat scherm blijft er helemaal weinig van hem over! :p

Kan je de kleuren en de helderheid erg zien vervagen in de hoeken als je er zo dicht op zit? Ik las dat het scherm niet een hele goede kijkhoek heeft, en dat je dit voornamelijk in de hoeken zou zien als je er recht voor zit..

Hier is hij trouwens gewoon uit voorraad leverbaar voor €749,-: https://www.megekko.nl/product/306200/
Nee die hond weegt 3,5kg dus dat is hoe dan ook niet zo veel. Die andere (niet op foto) weegt 2,5. Beide chihuahua's zijn van m'n vriendin (maar die op de foto is mijn grootste fan en ik de hare, al vanaf dag 1 :D )

Naja, het verkleurd wel, maar om heel eerlijk te zijn zie ik dat niet dus ik heb er ook geen last van. Dus om je vraag te beantwoorden. IN mijn ogen zie je de kleuren en helderheid helemaal niet 'erg' vervagen. Sterker nog, ik zie hoe dan ook niets vervagen en dan zit ik er ongeveer 60 tot 70cm van af. :)

• powermarcel10
Thanks! Je hebt me over de streep getrokken.. Heb hem zojuist besteld! Is waarschijnlijk dinsdag binnen. Ben benieuwd!

• powermarcel10
Net als bij vele anderen wordt de levering steeds uitgesteld, en het is maar de vraag wanneer ik het scherm ga ontvangen.. Een week of 2 kan ik wel wachten, maar vraag me af of dit geen kwestie van maanden wordt..

Uit verveling toch nog eens verder op onderzoek uit gegaan om te kijken of er echt geen dedicated 4K TV's zijn die dienst kunnen doen als monitor.

Afgezien van de beeldkwaliteit, kleurechtheid en contrastwaarden, is toch naast resolutie en refreshrate ALLEEN de imputlag van belang? Of zijn er nog meer specifieke monitor eigenschappen die een tv niet heeft..

Er zijn namelijk best wat tv's te vinden die een acceptabele imputlag hebben van zo'n 35ms. Zou dit ECHT niet geschikt zijn in vergelijking tot de philips?

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:02
de vraag ga je er op gamen? zo niet dan kan je bewijs van spreken 1000ms input lag hebben. 35ms bij normaal gebruik is geen probleem. en mocht je er een spel op spellen hebben de meeste ook wel een "game" modus. waardoor de meeste op 15-20ms uitkomen.

• powermarcel10
De bedoeling is inderdaad om er ook zo nu en dan op te gamen.. Wanneer ik bij mijn Sharp tv op spelmodus zet gaan inderdaad alle toeters en bellen uit en voelt de boel bij gamen een stuk meer 'responsive'. In dat op zicht dus prima. Enige nadeel is dat ik vervolgens ook geen instellingen meer kan maken qua kleur en helderheid. Dus ben dan aangewezen op de instellingen van de fabrikant. Wanneer de imputlag van een tv geen probleem zou zijn, wat het met 15-20 ms in mijn beleving niet zo is, zijn er dan afgezien van beeldkwaliteit geen aspecten om GEEN tv als monitor te gebruiken?
Pagina: 1