Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Macbook of een ultra book voor studie werktuigbouwkunde

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Volgend jaar ga ik een studie werktuigbouwkunde volgen op Mbo niveau 4 omdat ik nu steeds mijn ouders computer gebruik voor Microsoft Word en Powerpoint wil ik graag een laptop aanschaffen ook om hierop autocad te draaien (op mijn ouders pc draait ie niet lekker)

wat ga ik met mijn laptop doen
Mijn lichtelijke voorkeur gaat uit naar Mac os maar Windows is ook geen probleem waar voor ga ik mijn laptop gebruiken voor mijn studie soms even een stratagie spelletje(tropico 4) series kijken (Better call Saul&House of Cards) daarnaast moet de laptop perfect Autocad draaien 8)

Wat is je budget?
Rond de 1400 euro mag natuurlijk ook een tweedehandsje zijn (macbook)

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Naar school maar meestal staat ie thuis

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Apple omdat ik ook een ipad en iphone heb en ben een grote fan van Apple als het een windows pc is dan gaat mijn voorkeur uit naar Hp Dell of Lenovo

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:09

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Ik zou toch een apple nemen, als je voorkeur daar naar uitgaat....je kan er misschien spijt van krijgen als je het niet doet. Kun je ook gelijk maximaal gebruik maken van je iPad en iPhone ;) . Ik weet eigenlijk niet of zo'n ding fatsoenlijk autocad kan draaien..

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• Jorick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:50
Heb je al gekeken of ze vanuit school een bepaalde aanbeveling doen op gebied van hardware/software? Dat zou namelijk een goed uitgangspunt zijn en daarmee voorkom je dat je later voor eventuele verrassingen komt te staan.

De dingen die je van plan bent te gaan doen kunnen in principe op de meeste laptops wel, maar ik denk dat je je vooral focussen op AutoCAD omdat dit de zwaarste toepassing zal zijn. Nu is AutoCAD beschikbaar voor zowel Windows als voor Mac OSX. Er zit echter wel wat verschil tussen beide versies, de Windows versie is nieuwer en uitgebreider, zie http://www.autodesk.nl/pr...compare/compare-platforms.

Als je met AutoCAD gaat werken zijn een aantal zaken van belang zoals de processor, videokaart en het werkgeheugen. De videokaart is vooral van belang als je in 3D gaat modelleren. Des te complexer je model/tekening des te groter de belasting en des te meer baat je hebt bij een krachtige videokaart. De processor is vooral van belang bij het renderen van je 3D model, des te sneller je CPU des te sneller je kan renderen. Volgens de systeemeisen van AutoCAD is 3GB het minimum dus met een laptop met 8GB RAM of meer zul je wel goed zitten.

Kijkende naar je budget dan kom ik in de pricewatch de volgende laptops tegen die interessant zijn:

pricewatch: Apple MacBook Pro 13,3" Retina (2014) 2,6GHz 256GB, via campusshop te koop voor zo'n €1370 en valt dus net binnen het budget. Voor- en nadelen:

+ Licht en compacte laptop en dus lekker mobiel.
+ Retina scherm, goede kijkhoeken en scherp beeld.
+ Touchpad
+ Accuduur
+ Snelle SSD

- Retina scherm, vergeleken met de andere laptops kleiner scherm en minder werkruimte. Scherm is daarnaast ook spiegelend.
- Processor en videokaart ten opzichte van de andere laptops een stuk minder krachtig.
- Werkgeheugen is achteraf niet uit te breiden. Bij aankoop zul je de keuze tussen 8GB of 16GB moeten maken. Daarnaast rekent Apple de hoofdprijs voor extra RAM.

pricewatch: Asus N550JK-CN360H kost circa €1100. Dit model is beschikbaar in verschillende uitvoeringen met andere/grotere hardeschijf configuraties. Voor- en nadelen:

+ Goed en groot mat IPS scherm met goede kijkhoeken en lekker veel werkruimte.
+ Snelle processor
+ Goede videokaart
+ SSD
+ Veel aansluitingen, 3x USB 3.0, gigabit ethernet, HDMI, mini DisplayPort, cardreader.

- Met 2.7kg vrij zwaar, niet heel erg portable.
- Geen 5GHz WiFi (netwerkkaart is vervangbaar voor een betere).
- Accuduur, ongeveer de helft van wat de Macbook doet.

pricewatch: Acer Aspire V15 Nitro VN7-591G-74TX kost circa €1100 maar er zijn meerdere uitvoeringen van dit model beschikbaar met andere hardeschijfopties. Voor- en nadelen:

+ Snelle processor
+ Snelle videokaart
+ Goed en groot mat IPS scherm met goede kijkhoeken en lekker veel werkruimte.
+ Aansluitingen, 3x USB 3.0, gigabit ethernet, HDMI, cardreader.
+ Met 2.4kg nog redelijk slank voor z'n formaat.
+ Hybride hardeschijf, veel opslag (1 terabyte) en toch redelijk prestaties. Er zijn echter nog duurdere uitvoeringen met een losse SSD en hardeschijf die sneller zijn.

- Accuduur, ongeveer de helft van wat de Macbook doet.
- RAM en hardeschijf niet makkelijk zelf te vervangen maar is wel mogelijk.

pricewatch: Lenovo IdeaPad Y50-70-00805NL kost je via campusshop.nl €1349. Voor- en nadelen:

+ Snelle processor
+ Snelle videokaart
+ Veel werkgeheugen, 16GB RAM uitbreidbaar tot 32GB.
+ 512GB SSD
+ Mat scherm met veel werkruimte.
+ Met 2.4kg redelijk slank voor z'n formaat .
+ Redelijke accuduur maar niet van het zelfde niveau als de Macbook.

- Scherm heeft een TN paneel en daardoor niet zulke goede kijkhoeken als de andere drie laptops die een IPS scherm hebben.
- Kan bij belasting aardig warm worden.

Persoonlijk denk ik dat voor het spelen van spelletjes, series kijken en het draaien van AutoCAD beter af bent met één van de Windows laptops omdat je daar simpelweg meer prestaties krijgt voor minder geld. De processoren in de Windows laptops zijn identiek en simpel gezegd zo'n 85% sneller, zie http://www.cpubenchmark.n...710HQ+%40+2.50GHz&id=2243 en http://www.cpubenchmark.n...4278U+%40+2.60GHz&id=2312.
De videokaarten in de Windows laptops zijn simpel gezegd meer dan twee keer sneller dan de videokaart in de Macbook, zie http://www.videocardbench...=GeForce+GTX+860M&id=2866 en http://www.videocardbench...u=Intel+Iris+5100&id=2692.

De grotere schermen in de Windows laptops zijn prettiger bij het kijken naar films & series maar ook als je serieus werk wil doen voor school ;). Daarnaast laten de Asus en de Acer nog ruimte over in je budget voor een extra monitor/tv waardoor je nog meer werkruimte tot je beschikking hebt als je thuis werkt.

Een Macbook heeft ook weer zo'n charme, vooral omdat ie lekker licht is en een goede accuduur heeft. De kanttekening die ik bij de accuduur moet maken is dat het compleet afhankelijk is van de dingen die je doet. Als je een beetje films/series zit te kijken of zit te surfen/e-mailen/tekstverwerken dan is de accuduur goed, maar zodra je de laptop flink gaat belasten met bijvoorbeeld AutoCAD dan zal de accuduur niet heel veel beter zijn dan de Windows tegenhangers. Een ander potentieel voordeel van een Mac is de hogere restwaarde. Echter heb je geen garanties dat dit over een x aantal jaar nog steeds zo is, zeker als de Macbooks in prijs blijven zakken en er meer Macbooks op de tweedehands markt belanden.

• ppatrick
Misschien toch ook eens naar die Dell kijken in mijn link slecht 2 kg en als je wil zelf een 4k scherm

• Jorick
Die Dell is zeker een mooie laptop maar moet het op de processor en videokaart afleggen tegen de Asus. Acer & Lenovo. TS geeft aan dat z'n laptop meestal thuis gebruikt wordt en dat de laptop AutoCAD 'perfect' moet kunnen draaien. In dit geval lijkt mij de mobiliteit van de laptop dan van ondergeschikt belang aan de CPU/GPU prestaties maar dat is een afweging die TS voor zichzelf zal moeten maken.

[ Voor 3% gewijzigd door Jorick op 15-02-2015 18:43 ]

• ppatrick
Idd kwam er op omdat hij bij de Asus het gewicht als aangaf als nadeel. Weet niet of TS nog voordeel ziet in een 4k scherm.

• hjkv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 28-11 19:19
Ben je gek? Koop een workstation! Voor AutoCAD/SolidWorks/Unigraphics is een Professionele, ISV Certified videokaart een pre. Dat zijn dus nVidia Quadro's of AMD FirePro's.
Zelf doe ik TU/e werktuigbouwkunde en ik heb een HP EliteBook 8560w. Het is echt prachtig om te zien hoe bij mensen met een Macbook Air oid al het CAD werk en simulaties ed. 10x zo lang duren.

Van wat ik zo hoor, lijkt de HP ZBook 14 perfect voor je. Een 14" Ultrabook workstation met:
i7 CPU (weliswaar dual core, maar toch vlot)
AMD FirePro M4100 1GB ISV-certified videokaart (AutoCAD-proof)
2 geheugenslots voor maximaal 16GB werkgeheugen (user accessible)
2,5" harde schijf bay PLUS M.2 SSD slot (beide user accessible)
Full HD scherm
Verwisselbare accu

Het ding is 21mm dik en weegt 1,6 kg. De goedkoopste heb je voor 1200 euro (link)
Die is met 32GB caching SSD en met 4GB geheugen, maar een 128GB M2 SSD heb je voor 70 euro en 4GB extra geheugen voor 30 euro.

Dan heb je voor 1300 euro een werktuigbouw-proof laptop.

Mocht je toch echt een Quadcore i7 en een nog wat snellere videokaart willen, dan kun je ook voor de Zbook 15 gaan. Uiteraard lever je dan wel in op draagbaarheid en accuduur.

[ Voor 10% gewijzigd door hjkv op 15-02-2015 20:15 ]

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Dit zijn de recommend specs voor Autocad Mechanical:

Additional requirements for large datasets, point clouds, and 3D modeling

CPU Type Intel Pentium 4 processor or AMD Athlon, 3.0 GHz or higher with SSE2 technology; Intel or AMD Dual Core processor, 2.0 GHz or higher

Note: 64-bit Operating Systems are recommended if you are working with Large Datasets, Point Clouds and 3D Modeling.
Memory 3 GB or greater for 32-bit, 8 GB RAM or greater for 64-bit
Disk Space 6 GB free hard disk available, not including installation requirements
Display Card 1280x1024 True Color video display adapter 128 MB or greater, Pixel Shader 3.0 or greater, Direct3D®-capable workstation class graphics card.

Bron: http://knowledge.autodesk...oCAD-Mechanical-2015.html

Neemt natuurlijk niet weg dat die dingen die hierboven zijn genoemd echt beesten zijn...wat is de accuduur van zo'n ding??? (zit zelf ook te kijken voor een laptop :+ )

[ Voor 8% gewijzigd door pwillemske op 15-02-2015 20:20 ]

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• Jorick
hjkv schreef op zondag 15 februari 2015 @ 20:06:
Ben je gek? Koop een workstation! Voor AutoCAD/SolidWorks/Unigraphics is een Professionele, ISV Certified videokaart een pre. Dat zijn dus nVidia Quadro's of AMD FirePro's.
Zelf doe ik TU/e werktuigbouwkunde en ik heb een HP EliteBook 8560w. Het is echt prachtig om te zien hoe bij mensen met een Macbook Air oid al het CAD werk en simulaties ed. 10x zo lang duren.

Van wat ik zo hoor, lijkt de HP ZBook 14 perfect voor je. Een 14" Ultrabook workstation met:
i7 CPU (weliswaar dual core, maar toch vlot)
AMD FirePro M4100 1GB ISV-certified videokaart (AutoCAD-proof)
2 geheugenslots voor maximaal 16GB werkgeheugen (user accessible)
2,5" harde schijf bay PLUS M.2 SSD slot (beide user accessible)
Full HD scherm
Verwisselbare accu

Het ding is 21mm dik en weegt 1,6 kg. De goedkoopste heb je voor 1200 euro (link)
Die is met 32GB caching SSD en met 4GB geheugen, maar een 128GB M2 SSD heb je voor 70 euro en 4GB extra geheugen voor 30 euro.

Dan heb je voor 1300 euro een werktuigbouw-proof laptop.

Mocht je toch echt een Quadcore i7 en een nog wat snellere videokaart willen, dan kun je ook voor de Zbook 15 gaan. Uiteraard lever je dan wel in op draagbaarheid en accuduur.
De HP Zbook 14 F0V09ET zou een leuke optie geweest zijn maar hij is amper tot niet meer leverbaar, wel zo handig als je iets wil kopen ;). Die Zbook 15 is al weer van 2013, in dit geval zou ik eerder voor de Thinkpad W540 gaan (wel zelf wat RAM bij prikken).

En de vraag/discussie over het nut van een Quadro/FirePro boven een reguliere 'consumenten' videokaart gaat al jaren en is sterk afhankelijk van de toepassing. Bij bepaalde workloads zoals double-precision floating point berekeningen zijn de professionele videokaarten namelijk een stuk sneller dan de reguliere videokaarten terwijl bij veel andere zaken de reguliere kaarten vaak (voor een fractie van het geld) sneller zijn. Als ik TS was zou ik navraag doen op z'n school, als ze daar specifiek laptops met Quadro/FirePro kaarten aanraden dan zou ik daar gewoon in mee gaan.

• hjkv
Inderdaad spijtig van de leverbaarheid. Dat komt een beetje omdat de Zbook 14 G2 net uit is. Die is echter nog 1600-1700 euro :(
Die W540 is wel een goeie. Lenovo weet vaak indrukwekkende accuduren neer te zetten, zelfs voor een workstation.

Zelf gebruik ik Siemens Unigraphics NX, dat programma vindt FirePro kaarten uitzonderlijk liev. Voor AutoCAD kan dat uiteraard weer anders zijn.

Een ander voordeel van deze laptops is dat het zakelijke machines zijn. De bouwkwaliteit daarvan is van een heeeele andere categorie dan gewone consumentenlaptops. Mijn 8560w is al vaker gevallen dan ik kan tellen, maar ziet er nog uit als nieuw :D

@TS, de Zbook 15 en de W540 zijn allebei prima.
@pwillemske, Mijn 8560w heeft de hybrid graphics uitgeschakeld (thanks, HP...) en doet maar 2-2,5 uur op een acculading. Een Zbook 15 zal allicht al beter zijn (3,5 uur?) en een Zbook 14 moet een uur of 5 zeker halen. Wat de W540 precies doet qua accu, is een beetje de vraag.

@TS, deze is net online verschenen. Dit is ideaal voor jou. Hij vraagt 1500 euro voor een Dell M4800 en een Dell E6440 samen. Voor 1000 euro ofzo kun je die M4800 dus wel van m kopen.

Intel Core i7-4810QM
16GB RAM(2x8GB) (met 2 vrije slots voor eventuele uitbreiding)
Nvidia Quadro 2100KM GPU
15,6" 1920x1080 Scherm
2x 256GB Msata SSD (ook in te stellen als RAID)

Konings dus.

[ Voor 20% gewijzigd door hjkv op 15-02-2015 21:46 ]

• Jorick
Als je die Dell M4800 voor €1000 kunt overnemen dan heb je eeen zeer mooie laptop, zeker gezien de goede garantie die nog aanwezig is. Als ik TS was zou ik er werk van maken! Minpuntje is wel dat het een beetje een baksteen is (understatement :X).

[ Voor 17% gewijzigd door Jorick op 15-02-2015 22:02 ]

• hjkv
Ik zie het net, Next Business Day met Accidental Damage erbij, manmanman...
Al mieter je het ding van de trap af, Dell komt je nog helpen.

2,9kg, valt best mee. Gewoon goede backpack regelen. Mijn 8560w is 3kg.

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-11 13:19
hjkv schreef op zondag 15 februari 2015 @ 20:06:
Ben je gek? Koop een workstation! Voor AutoCAD/SolidWorks/Unigraphics is een Professionele, ISV Certified videokaart een pre.
Neuh.... niet echt een pre. Is ook afhankelijk van het programma.
SolidWorks draait net iets beter op een pro kaart, Inventor draait een stuk beter op een gamekaart en AutoCad (wat meestal alleen voor 2D werk gebruikt wordt) is niet zo heel zwaar en daarvoor maakt het geen bal uit.
Sowieso ga je op de mbo echt geen grote samenstellingen tekenen. Iets als een GT840M is dan al meer dan sterk genoeg.

Ik zou wel even navragen welk 3D pakket op school gebruikt wordt. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je alleen met AutoCad aan het werk gaat.
Pagina: 1