SLI met non-reference Geforce 980 GTX × 2.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VBulut
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-08-2022
Sinds kort een 980 gtx van MSI erbij gekocht, en geplaatst in een Z77 mATX die in een Corsair 450d zit. Voorkant zijn er twee fans voor intake, eentje net voor de twee kaarten als intake, achter een voor exhaust en twee boven voor exhaust icm een radiator.

DesOndanks blijft dr bovenste gpu hangen op 80 graden op 100% power usage gecapped. Onderste kaart draait op 53 graden, dus de meerdere fans maakt duidelijk een verschil.

Kan de gesandwichte kaart nog beter gekoeld worden met ventilators ipv dure oplossingen zoals watercooling etc?

Bij voorbaat dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Aangezien je een micro ATX bord met Z77 chipset hebt neem ik aan dat je een socket 1155 moederbord hebt van Asus of ASrock? De kans is hierdoor groot dat er niet één volledig PCI-E slot tussen beide videokaarten zit. Dit zal ervoor zorgen dat de bovenste 980 GTX beduidend warmer zal worden dan de onderste. Het is stukken beter voor videokaarten in SLI/CF om minimaal één slot tussen de kaarten te hebben. Dit geeft de kaarten letterlijk meer ruimte om te ademen. Het vervelende is dat de bovenste kaart nu relatief te warm wordt waardoor hij minder hoog zal boosten wanneer rauwe performance een must is in zware games.

Helaas is het vrij lastig om dit zonder watercooling écht goed te krijgen. Een aantal dingen die mij te binnen schieten zijn:

- Een ATX moederbord met relatief veel ruimte tussen de videokaarten

- Ik gok dat je voeding met de fan naar beneden is gemonteerd? Je zou kunnen proberen de voeding met fan naar boven te monteren. Dit wil soms de warme lucht van de onderste videokaart positief beïnvloeden. Het kan dan zijn dat je voeding iets warmer wordt maar je videokaart(en) wat koeler.

- Een custom fanprofiel aanmaken voor je videokaarten in bijv. MSI Afterburner. Ik weet niet hoe snel je videokaart fans draaien in game, maar wellicht dat hier wat mogelijkheden voor optimalisatie liggen.

- Ik meen dat er in de Corsair 450D ook mogelijkheden zijn om 2 120mm (intake) fans aan de onderzijde te monteren, maar dan verlies je wel de HDD cage meen ik. Dit zal daarom waarschijnlijk niet echt wenselijk zijn gok ik.

- Verder zou je nog kunnen proberen de fan aan de achterkant van de case op intake te zetten in plaats van exhaust. De fans van de radiator aan de bovenkant van de case laat je uiteraard wel op exhaust staan en de voorste fans op intake.

Dit zijn zo een aantal zaken die me te binnen schieten.
Welke fans gebruik je overigens in de voorkant van de case als intake fans?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanNL
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-09-2023
"Kan de gesandwichte kaart nog beter gekoeld worden met ventilators ipv dure oplossingen zoals watercooling etc?"

2x GTX980 en dan maak je je daar druk om? :)

Ik denk niet dat je met fans nog veel graden winst gaat halen, maar wat stin zegt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-05 13:34
Je kan ook nog voor een AIO waterloop gaan op de bovenste. Met een nzxt of corsair bracket. goedkoper dan custom waterkoeling en meer dan genoeg voor een Gtx980.

flickr - WOT Profile - Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VBulut
Beste beste,

Door de ploegendiensten had ik haast geen tijd om alles goed door te lezen, alhoewel ik heb toch al adviezen goed doorgenomen.

-mATX had ik zonder na te denken gekocht waarbij SLI nooit een must was, maar als ik een atx bord ga halen dan past de h105i cooler van corsair niet meer, ik moest zelfs de cpu kabel nog bij knippen(plastic kap) dus zal het een groot drama bij het plaatsen van een nieuw bord.

-psu omgedraaid waarbij de psu warme luct absorbeert, geen effect gehad

-Er kan idd nog twee fans van 120mm geplaatst worden, ik zal morgen mits ik een fan splitter kan regelen, uitproberen als intake, wellicht zal het baat hebben, maar ik heb mijn twijfels erover.

-Helaas heb ik geen extra slot vrij op de z77 professional van asrock.

-Met dure oplossingen dacht ik aan custom watercooling, waarbij ik een basiskennis van heb door middel van Youtube videos. Ik wil best een all in one koeler aanschaffen maar er is haast geen info over te vinden. Wel brackets icm cpu waterkoeling, maar that is it.

-door middel van power usage naar 95% te cappen, daalt de temperatuur wel vaker onder de 79 graden, maar lager gaat het niet.

maar natuurlijk bedankt voor de adviezen, alhoewel ik krijg het gevoel dat aio koelers mijn enige keus is, maar ik vraag me af welke onderdelen ik moet kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Ze bedoelen die brackets met cpu koelers. Maar ze vergeten een ding, die koelers nemen 3 sloten in beslag, wat dus moeilijk kan gaan worden met jou opstelling. Het meeste (goedkoopste) effect is 2 fans voorin plaatsen, dat heeft serieus nut aangezien ze gewoon meer frisse lucht krijgen.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VBulut
Daar dacht ik ook aan, max twee slots.

Dat heb ik ook gedaan, voor de rest het cappen van power usage helpt ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-05 13:34
AIO met een simpele bracket is maar 2 slots, je moet echter wel de 120mm radiator kwijt kunnen.

Zelfs alleen tie-wraps kunnen het af.
http://www.overclock.net/...-gpu-mod-club-aka-the-mod

En dan ben je toch echt maar 2 slots kwijt. Wel aan te raden om wat ramsinks op je ram en vregulators te plakken en dan zorgen voor genoeg airflow.

Ik heb zelf nog een dwood style bracket liggen, voor de ronde AIO koelers, maar die gaat de deur niet uit, zijn nergens meer te krijgen had nog ff voor je gekeken op ebay.

flickr - WOT Profile - Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VBulut
Gizzy schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 10:23:

Zelfs alleen tie-wraps kunnen het af.
http://www.overclock.net/...-gpu-mod-club-aka-the-mod

En dan ben je toch echt maar 2 slots kwijt. Wel aan te raden om wat ramsinks op je ram en vregulators te plakken en dan zorgen voor genoeg airflow.
TBH, te ghetto om zoiets te plaatsen in mijn rig, alhoewel, ik kan hopen dat NVIDIA in maart een multi-gpu 980 uitkomt om geen last te hebben van een downthrottlen. En underclocken heeft ook geen nut, heb bijna alles geprobeerd qua fanplacement. Het start op koeler, maar desondanks blijft het hangen op 80 graden.

Oftewel, twee 980gtx sandwiched in SLI in combinatie met TESV: Skyrim 4k modded = sauna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
VBulut schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 02:20:
[...]

TBH, te ghetto om zoiets te plaatsen in mijn rig, alhoewel, ik kan hopen dat NVIDIA in maart een multi-gpu 980 uitkomt om geen last te hebben van een downthrottlen. En underclocken heeft ook geen nut, heb bijna alles geprobeerd qua fanplacement. Het start op koeler, maar desondanks blijft het hangen op 80 graden.

Oftewel, twee 980gtx sandwiched in SLI in combinatie met TESV: Skyrim 4k modded = sauna.
Maar, 2x GTX980 en een beetje waterkoeling is te duur? ;)
Rad, pomp/res combi en de goedkoopste fittingen en slangwerk, dan 2 goedkope blokken die op vrijwel iedere kaart passen (full-cover werkt vaak alleen icm reference kaarten) en je bent klaar, heb het destijds voor twee 6870's gedaan (deels vanuit de 'why not' en deels omdat die dingen idioot warm werden...) voor net geen 300 euro, en zodra ik nieuwe kaarten koop gaat de koeling gewoon mee :)

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VBulut
RGAT schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 03:54:
[...]

Maar, 2x GTX980 en een beetje waterkoeling is te duur? ;)
Rad, pomp/res combi en de goedkoopste fittingen en slangwerk, dan 2 goedkope blokken die op vrijwel iedere kaart passen (full-cover werkt vaak alleen icm reference kaarten) en je bent klaar, heb het destijds voor twee 6870's gedaan (deels vanuit de 'why not' en deels omdat die dingen idioot warm werden...) voor net geen 300 euro, en zodra ik nieuwe kaarten koop gaat de koeling gewoon mee :)
Het probleem is, custom waterkoeling is voor mij onbekend, en de nadelen wegen zwaarder dan de voordelen. Ik bedoel, stel je voor dat je een lek hebt? En idd, het is geen reference card, dus het zal moeilijk zijn met het zoeken naar een toepasselijke waterblock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
VBulut schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 04:27:
[...]

Het probleem is, custom waterkoeling is voor mij onbekend, en de nadelen wegen zwaarder dan de voordelen. Ik bedoel, stel je voor dat je een lek hebt? En idd, het is geen reference card, dus het zal moeilijk zijn met het zoeken naar een toepasselijke waterblock.
Tja lekken klinken altijd heel erg, maar een beetje goede koelvloeistof geleid niet/nauwelijks, het geeft alleen een flinke troep ;) Maar kijk anders een naar compressie fittingen, heb ze hier ook en zou zonder problemen eraan kunnen hangen, moet echt een bom oid af gaan voordat die fittingen gaan lekken :)
Verder is waterkoeling lang niet zo ingewikkeld als het in het begin lijkt, je hebt wel wat meer info nodig dan bij het installeren van een luchtkoeler, maar ook hier zijn bijv. al pakketten te koop met alle onderdelen, en hier op tweakers zijn vast wel wat ervaren tweakers die je kunnen helpen met een goede set samen te stellen enz.

Je kan kijken naar halve oplossingen met luchtkoelers (zag al tie-wraps voorbij komen 8)), ik heb in ieder geval geen seconde spijt gehad van mijn loop, ziet er (vind ik dan...) goed uit en koelt zeer goed (heethoofden van de twee 6870's destijds in-game 47 graden) :*)

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VBulut
RGAT schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 05:44:
[...]

Tja lekken klinken altijd heel erg, maar een beetje goede koelvloeistof geleid niet/nauwelijks, het geeft alleen een flinke troep ;) Maar kijk anders een naar compressie fittingen, heb ze hier ook en zou zonder problemen eraan kunnen hangen, moet echt een bom oid af gaan voordat die fittingen gaan lekken :)
Verder is waterkoeling lang niet zo ingewikkeld als het in het begin lijkt, je hebt wel wat meer info nodig dan bij het installeren van een luchtkoeler, maar ook hier zijn bijv. al pakketten te koop met alle onderdelen, en hier op tweakers zijn vast wel wat ervaren tweakers die je kunnen helpen met een goede set samen te stellen enz.
Als je een tutorial hebt in combinatie met video ben ik je eeuwig dankbaar. Ik ben van om build te verkopen in verband met een toekomstige studie, waardoor ik een i7 extreme processor nodig zal hebben voor verschillende programma's. Dan wil ik in principe een custom-made watercooling tot mijn beschikking hebben. Wellicht zal ik een kaart in de build behouden (of een aparte kaart erbij kopen om de build toch met een kaart te voorzien), en op de andere EK blocks zal plaatsen.

Desalniettemin bedank ik voor je inzet!

[ Voor 4% gewijzigd door VBulut op 06-03-2015 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayJay
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-06-2024
ik heb een artic cooling hybrid liggen voor je zowel model 1 als 2 voor het koelen van je gtx 980 :) (all in one closed loop)
Pagina: 1