Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb recent een Samsung UHD smart tv gekocht ( model UE55HU7500), die naar tevredenheid werkt. Ook Netflix werkt mooi.
Ik heb nog een recente Denon home theather Receiver AVR 3312 die momenteel ongebruikt erbij ligt temeer ik geen luidsprekers meer heb.
De woonkamer heeft een zeer ruime oppervlakte (100m2). De zithoek en sofa staan aan een uiteinde. Onze keuken staat aan het andere uiteinde van de woonkamer. We kijken soms tv vanaf de eettafel in de keuken

De vraag waar ik mee zit is of ik mijn Denon receiver zou verkopen en me een goede soundbar zou aansluiten op mijn TV.
Als voordeel zie ik
1) gebruiksgemak voor de familie doordat ik misschien maar een afstandsbediening heb/of te bedienen via ipad
2) weinig gerotzooi met kabels
3) goedkope aanschafprijs soundbar ivm een stel luidsprekers
Als nadeel zie ik
1) een weinig vol geluid, temeer omdat de woonruimte het ook toelaat door oppervlakte
2) spijt dat ik mijn Denon receiver niet kan gebruiken

Het alternatief waar we zitten aan te denken is de aanschaf van luidsprekers waarbij ik mijn Denon receiver dan toch kan gebruiken. Ik zoek echter geen opzichtige luidsprekers. Er is geen luidspreker kablering voorzien achter de sofa in de woonkamer. Ik heb wel Lan aansluitingen en electriciteit achter de sofa.
Als voordeel zie ik:
1) een merkelijk betere geluidskwaliteit dan de samsung tv luidsprekers of dan een eventuele soundbar
2) het voordeel dat ik het muziekvolume eens stevig kan opendraaien met een mooie geluidskwaliteit
Als nadeel zie ik:
1) hogere aanschafprijs dan een soundbar
2) complexe bediening voor familie doordat tv en versterkers separaat moeten aangestuurd worden

Wat zou ik doen ?
1) voor soundbar of luidsprekers zou gaan
2) Samsung of Yamaha soundbar
3) welke luisprekers passen goed bij de Denon receiver om een mooi home theather opstelling te creeren en die ook in de keuken te genieten valt als ik bvb de radio heb opstaan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakob
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-09 10:02
Ik zou gewoon twee iets grotere luidsprekers vooraan gebruiken, en geen achterspeakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theck88
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-09 13:05

Theck88

If it's hard just KISS!

2) Laat de soundbar van Samsung links liggen. Geen geweldige geluidskwaliteit. Die van Yamaha zijn stukken beter dan wel in de hogere prijsklasses. Echter, ben ik bang dat geen van alle soundbars voldoende capaciteit hebben om je kamer van 100m2 te vullen. Een mooie stereo-set doet dit wel.

3) Dat is een kwestie van smaak! Ga hiervoor luisteren in de winkel. Vertel daar welke receiver je hebt.

1) Deze vraag is nog niet te beantwoorden, want wil je een 2.0/2.1/5.1 opstelling als je met losse speakers gaat werken? Welk budget? Kijk je graag films/muziek? Wat mag er komen te staan?

Daarnaast is alles wel met 1 afstandsbediening aan te sturen door gebruik te maken van een Logitech Harmony die in te programmeren is op TV/Setop box/Receiver etc. oftwel het gebruiksgemak argument valt dan weg.

Dus zorg er eerst voor dat je de voorgaande punten duidelijk hebt (budget, soort opstelling, film/muziek en het esthetische belang). Daarna kunnen we gerichter een mening vormen.

Edit: Ik zie dat je in de elektronica wereld zit? Misschien kunnen de professionals daar je een goed advies geven ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Theck88 op 15-02-2015 16:58 ]

My computer once beat me at chess, but it was no match for me in kickboxing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@theck88
Ik ga Yamaha soundbar eens bekijken
Logitech Harmony kende ik niet, bedankt voor tip
Mbt speakers dacht ik aan budget van max 1400 euro ( mag gerust minder zijn)
5.1 speakers hebben mijn voorkeur als ik aanleggen van kabels door de woonkamer kan vermijden ( ik heb geen tapijt of zo liggen en we houden niet van kabels via muur of vloer). Zoals aangegeven, heb ik wel Lan aansluiting liggen acher de sofa bank, maar ben me niet zeker of ik daar iets mee kan
Voor zithoek an sich is film het belangrijkst, als we een mooie kwaliteit muziek kunnen hebben voor woonkamer is dat top
Estetisch willen we zoals aangegeven geen te opzichtige luidsprekers
Noot: ik zit niet in "electronica" wereld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Aankoopadvies dus ik verhuis je topic naar CEA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powah2k4
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-10-2021
Sonos connect op de Denon receiver en eventueel Sonos Play1 of Play 3 op andere locaties plaatsen in de woonkamer. Zo kun je en gebruik maken van de Denon en in de hele kamer geluid krijgen.

Alles kan aangestuurd worden vanaf de ipad of welk ander mobile device met android of iOS. Het nadeel is dat je de versterker altijd handmatig zal moeten aanzetten of met een andere AB. Verder voldoet dit prima aan je eisen.

Kosten zullen zo rond de 800 a 1000euro liggen afhankelijk van welke Sonos speakers je gaat pakken. Ik weet alleen niet hoe het zit met een 5.1 opstellingen maken als je een Sonos connect hebt. Icm de soundbar kan dat prima maar met de Connect heb ik daar geen ervaring mee.

Speakers voor je Denon vind ik zelf KEF wel mooi klinken in de prijsklasse van 300euro.
pricewatch: Kef C7 (Zwart)

Edit: Ik had dat 'geen opzichtige speakers' gedeelte gemist. Ik weet niet of je wil gaan werken met een subwoofer etc. Dan kunnen kleine boxxen misschien nog wel wat bieden maar anders niet.

[ Voor 21% gewijzigd door powah2k4 op 16-02-2015 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonzai
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-06 20:32
Ik heb onlangs ook een nieuwe tv gekocht , een Sony Bravia KDL-55 W829B. Ik heb een receiver staan maar gebruik deze amper. Bij mijn pc had ik deze staan pricewatch: Harman Kardon SoundSticks III
Het geluid is goed genoeg voor mij en ziet ook nog netjes uit, waarom soundbar of grote zuilen ? Vanaf ik dit heb gedaan zet ik de receiver niet eens meer aan om radio te luisteren, daar gebruik ik de tv voor met deze speakers. Het beeld gaat dan toch op zwart en het geluid is goed. Je zou eventueel wat betere speakers kunnen nemen maar is lang niet zo duur als een soundbar en is in mijn ogen en oren geen slechte oplossing. (mijn receiver en zuil speakers gaan binnenkort naar de kelder verhuizen)

If Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around darkened rooms munching magic pills, listening to repetitive electronic music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bonzai, ik begrijp je punt. Echter, de ruimte is in ons geval groot en dan heb je tich een versterker of goede soundbar nodig.
Ik ga me eens op Amazon een soundbar bestellen en deze eens uittesten. Indien resultaat ok is ga ik mijn Denon receiver verkopen. Indien resultaat matig is, stuur ik de soundbar terug en ga me een stel goede luidsprekers kopen of een sonos opzet, zoals hierboven gesuggereerd, denk ik

Verwijderd

Als je een muziekliefhebber bent zal geen enkele soundbar naar tevredenheid klinken. Het geluid is totaal niet gedefinieerd zoals een home/cinema of stereo versterker met 2 goede sprekers kan realiseren. Als ik mijn klanten hoor die veelvuldig stappen in de all-in-one speakertjes heeft gemaakt geeft geen enkele soundbar ''rust'' in de ''stem-nuances''. Het is alsof je met je vingers je neus dichtknijpt.

De luidsprekerunits van een soundbar zijn zo klein dat je een stuk middengebied zal gaan missen t.o.v. volwaardige speakers.
Niemand kan dit tegenspreken dat het anders is dan een feit...
Voor 1400,- kun je wel wat beters kopen alleen zal wel je designidee een andere uitstraling moeten krijgen...
Een goede receiver is veel intelligenter dan een Soundbar waar in veelvoud al een ala ''Spotify/Tidal'' muziek dienst en App bediening, AV HDMI sturing en vermogen in geintegreerd zit.....

Voor 100M2 is een soundbar compleet en totaal ongeschikt.

Ik kan je 3 dimensionaal geluid over 2 luidsprekers laten horen. Het is verademing wat je in muziek en films kunt horen aan details en diepte zonder sub...

Sonos is leuk voor een beperkte ruimte en voor snelle multiroom one-step opstellingen

Denk er maar eens overna..... :)

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2015 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theck88
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-09 13:05

Theck88

If it's hard just KISS!

Bonzai schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 21:49:
Ik heb onlangs ook een nieuwe tv gekocht , een Sony Bravia KDL-55 W829B. Ik heb een receiver staan maar gebruik deze amper. Bij mijn pc had ik deze staan pricewatch: Harman Kardon SoundSticks III
Het geluid is goed genoeg voor mij en ziet ook nog netjes uit, waarom soundbar of grote zuilen ? Vanaf ik dit heb gedaan zet ik de receiver niet eens meer aan om radio te luisteren, daar gebruik ik de tv voor met deze speakers. Het beeld gaat dan toch op zwart en het geluid is goed. Je zou eventueel wat betere speakers kunnen nemen maar is lang niet zo duur als een soundbar en is in mijn ogen en oren geen slechte oplossing. (mijn receiver en zuil speakers gaan binnenkort naar de kelder verhuizen)
Uiteraard is dit geheel persoonlijk. Ik denk alleen dat je te beperkt kijkt. De kamer is ongeveer 100m2 groot en is ongeschikt voor een luidsprekersetje dat bij PC kwaliteit hoort en vaak in kleine kamers staat. Om het goed te laten klinken, moet de set behoorlijk volume kunnen produceren waarvoor je een goede versterker en volledige luidsprekers voor nodig hebt. Niks ten nadele van de soundsticks (ik vind ze leuk klinken/design), maar passen totaal niet binnen hetgeen wat de TS vraagt, want dat kunnen deze technish niet aan.

De TS wil een goed gedefinieerd geluid met het liefst een draadloze oplossing. Ik ben bang dat die er naast Sonos niet is en je toch uitkomt op een traditionele 5.1 opstelling (versterkers, 5 speakers en 1 sub).

Ook een soundbar zal de kamer niet met een warm vol geluid vullen waarin je opgaat. Vooral niet, als je aan de eettafel zit en buiten het bereik zit van de soundbar (stralingshoek).

My computer once beat me at chess, but it was no match for me in kickboxing

Pagina: 1