Brom uit eindversterker, zie ik iets over het hoofd?

Pagina: 1
Acties:

• priens
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 29-11 06:36
Sinds kort heb ik een Block A-100 eindversterker. Fijn apparaat, maar helaas komt er een constante brom uit de luidsprekers, het klinkt een beetje als een aardlus (50Hz).

Even voor de duidelijkheid, het gaat hier om een eindversterker. Dus alleen met een ingang voor de interlink vanaf de voorversterker en luidsprekeraansluitingen. Geen coax of andere aansluitingen.

- Hangen alleen de luidsprekers eraan: muisstil
- Eén interlink aangesloten (L of R maakt niet uit): muisstil
- Beide interlinks aangesloten: brom

De brom is er ook als ik mijn telefoon of de TV aansluit via een 3,5mm jack --> RCA.

Ik heb al vanalles geprobeerd.

Met betrekking tot de voeding:
- Stekker omgedraaid in WCD, geen verschil
- Andere WCD (direct in meterkast), geen verschil
- Aarde losgehaald in WCD, geen verschil
- Versterker aangesloten via UPS met stekker in WCD, geen verschil
- Versterker aangesloten via UPS zonder stekker, brom werd erger

Met betrekking tot de aansluitingen:
- Andere interlinks, geen verschil
- Andere bron, geen verschil
- Stekker uit bron, geen verschil
- Alle stekkers en aansluitingen uit bron, geen verschil
- Massa van één goedkope interlink doorgeknipt, andere interlink massa intact, geen verschil

Zie ik iets over het hoofd?? Dank alvast voor de hulp, ik weet het zelf ff niet meer!

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-12 20:11
aard lus filter geprobeerd?
http://www.allekabels.nl/...322/Aardlus-Isolator.html

werkt als een trein tussen alles en mijn PC

android since G1.

• priens
Nog niet, het liefst vind ik natuurlijk de oorzaak en los het op.
Maar geen slecht idee om zo'n ding eens te bestellen om te kijken of het uberhaupt wel een aardlus is.

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:42

Mikayu

.srt

Probeer een extra massa tussen de behuizingen van het bronapparaat en de Block

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
priens schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 19:47:
Nog niet, het liefst vind ik natuurlijk de oorzaak en los het op.
Maar geen slecht idee om zo'n ding eens te bestellen om te kijken of het uberhaupt wel een aardlus is.
Wat zegt de fabrikant hiervan? Dit klinkt als iets wat ze haast wel bekend moet voorkomen, er van uitgaande dat jouw situatie niet uitzonderlijk is.
Wat is dit trouwens voor een (m.i.) obscuur merk? Er is in die prijsklasse genoeg te kiezen uit "echte" merken. Het zou gezien dat het een "nieuw" merk is zomaar eens een ontwerpfout kunnen zijn.
Ik zou zeggen laat de fabrikant het oplossen. En die anti-aardlus dingen hebben een trafo die niet perse bevorderlijk voor de kwaliteit van het geluid zijn.
Het lijkt me geen aardlus-probleem, dat ontstaat niet door 1 apparaat, wat niet eens op het stroomnet zit (je telefoon) op een eindversterker aan te sluiten.

[ Voor 27% gewijzigd door Bart2005 op 15-02-2015 20:08 ]

• priens
Mikayu schreef op zondag 15 februari 2015 @ 18:25:
Probeer een extra massa tussen de behuizingen van het bronapparaat en de Block
Had ik al geprobeerd in het geval van de voorversterker, geen verschil. Bij mijn telefoon is dat natuurlijk lastiger...
Bart2005 schreef op zondag 15 februari 2015 @ 19:40:
Wat zegt de fabrikant hiervan? Dit klinkt als iets wat ze haast wel bekend moet voorkomen, er van uitgaande dat jouw situatie niet uitzonderlijk is.
Wat is dit trouwens voor een (m.i.) obscuur merk? Er is in die prijsklasse genoeg te kiezen uit "echte" merken. Het zou gezien dat het een "nieuw" merk is zomaar eens een ontwerpfout kunnen zijn.
Ik zou zeggen laat de fabrikant het oplossen. En die anti-aardlus dingen hebben een trafo die niet perse bevorderlijk voor de kwaliteit van het geluid zijn.
Het lijkt me geen aardlus-probleem, dat ontstaat niet door 1 apparaat, wat niet eens op het stroomnet zit (je telefoon) op een eindversterker aan te sluiten.
Tsja, wat is een "echt" merk?
Contact met de fabrikant is de volgende stap, maar ik wilde eerst weten of ik niet iets voor de hand liggends over het hoofd zie. Ik heb zelf namelijk ook mijn twijfels of het wel een aardlus is omdat bij stekker eruit of geen stekker aan het apparaat (telefoon) het probleem niet verandert.
Zo'n galvanische scheiding kan inderdaad niet bevorderlijk zijn voor de geluidskwaliteit...

• Bart2005
priens schreef op maandag 16 februari 2015 @ 10:35:
[...]

Had ik al geprobeerd in het geval van de voorversterker, geen verschil. Bij mijn telefoon is dat natuurlijk lastiger...

[...]

Tsja, wat is een "echt" merk?
Contact met de fabrikant is de volgende stap, maar ik wilde eerst weten of ik niet iets voor de hand liggends over het hoofd zie. Ik heb zelf namelijk ook mijn twijfels of het wel een aardlus is omdat bij stekker eruit of geen stekker aan het apparaat (telefoon) het probleem niet verandert.
Zo'n galvanische scheiding kan inderdaad niet bevorderlijk zijn voor de geluidskwaliteit...
En bovendien valt er niets te scheiden in het geval van de telefoon.

Overigens als de versterker het enige apparaat is wat met het stroomnet is verbonden dan moet de brom haast wel uit de voeding van de versterker komen... Niet meer bezitters van deze versterker te vinden met dit probleem?

Edit: het zou ook nog een hoog-frequent brom kunnen zijn, afkomstig van een sterke zender.
Is de brom constant, ook als je de inputkabels beweegt?

[ Voor 7% gewijzigd door Bart2005 op 16-02-2015 12:33 ]

• priens
Brom blijft constant ook als ik de kabels of zelfs de hele versterker beweeg.

Ik ga contact zoeken met de fabrikant, hopelijk hebben zij een oplossing. Zodra het opgelost is meld ik dat hier.

• keeszondag
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 24-09-2024
Waarschijnlijk een ontwerpfout waarbij het referentie potentiaal van de ingangen ergens gekoppeld wordt aan dat van de eindversterker met te lange sporen (of kabels) waardoor een aardlus hoorbaar wordt bij twee interlinks of de rca. Oplossing (niet optimaal) is het toevoegen van weerstand op die foutief ontworpen sporen. Haalt de oorzaak niet weg, maar maakt het symptoom (brom) onhoorbaar. Emotiva heeft hier ook last van op enkele modellen eindversterkers...

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:48
Kan ook gewoon een probleem met de eindversterker zijn. Ik heb thuis 2 NAD versterkers gehad voordat ik er een had zonder brom... :F

• keeszondag
Flozem schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 12:57:
Kan ook gewoon een probleem met de eindversterker zijn. Ik heb thuis 2 NAD versterkers gehad voordat ik er een had zonder brom... :F
Of je de brom hoort is natuurlijk ook afhankelijk van de luidsprekers die je gebruikt. Meegemaakt dat een brom bij "mindere" speakers niet hoorbaar was en na upgrade van de speakers zeer hinderlijk wel...
Bij een dergelijke ontwerpfout is het symptoom ook niet op alle exemplaren even sterk aanwezig.

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:48
Dat is waar - in de audiospeciaalzaak was de brom met minder gevoelige speakers minder hoorbaar. Wel probeerde men mij af te schepen met "voodoo" keramiek afgeschermde connectoren... :F

• priens
Dank! Dat met die weerstand had ik al eens ergens gelezen. Ik schaar dat onder de categorie lapmiddelen dus ik hoop dat het zover niet hoeft te komen.
De versterker is inmiddels weg voor garantie. Effe duimen maar dat de brom ook bij de reparateur hoorbaar is.

Wordt vervolgd...

• keeszondag
priens schreef op maandag 02 maart 2015 @ 13:43:
Effe duimen maar dat de brom ook bij de reparateur hoorbaar is.

Wordt vervolgd...
Of je hem nu hoort of niet, hij is op een scoop zichtbaar te maken, dus reparateur moet het altijd kunnen vinden (als men er naar zoekt....)

• Bart2005
priens schreef op maandag 02 maart 2015 @ 13:43:
Dank! Dat met die weerstand had ik al eens ergens gelezen. Ik schaar dat onder de categorie lapmiddelen dus ik hoop dat het zover niet hoeft te komen.
De versterker is inmiddels weg voor garantie. Effe duimen maar dat de brom ook bij de reparateur hoorbaar is.

Wordt vervolgd...
Al enige ontwikkeling in deze?

• priens
Jazeker. Toevallig gisteren de versterker weer opgehaald, deze is binnen de fabrieksgarantie hersteld. De brom is helemaal weg! :*) :*)

Intern is een massa-aansluiting aarding gemodificeerd die de brom bleek te veroorzaken. Achteraf blij dat het een probleem was met het product en niet met mijn elektrische installatie thuis of mijn installatie skills.

Bedankt allemaal voor de suggesties!

Nooit geweten dat er nog zoveel potentieel zat in mijn (ondertussen haast antieke) B&W DM22's. Wat een verschil zeg met m'n oude Yamaha receiver. Volgende project is op zoek gaan naar een mooie vervanger van de B&W's.

edit:
aarding

[ Voor 3% gewijzigd door priens op 22-03-2015 11:15 ]

• keeszondag
Super! Dat is wat ik vermoedde! Succes met de speakers, ikzelf ben ook op jacht, worden de 683 S2 van B&W (denk ik)

• priens
Mooie luidspreker die 683 S2!
Vanwege de breedte van ons TV meubel, een klein kind en de geringe afstand tot de bank vrees ik dat het bij ons een boekenplankmodelletje moet worden die voorlopig op de kast geplaatst gaan worden... Niet echt ideaal dus. Andere mogelijkheid is misschien nog een zeer slanke vloerstaander zoals de Piega TMicro 5 en die indraaien.
Pagina: 1