Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:18

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Ik ben nogal wat techniek gewend, maar sta hier toch van te kijken.

Voor werk is het de bedoeling dat ik met 30FPS (of 60) opneem (ivm de refreshrate van computer beeldschermen), maar op mijn Sony NX5 zie ik nergens de optie om de framerate aan te passen. Op de doos zie ik staan dat het om het "PAL"-model gaat, maar ik dacht altijd (vooral in deze digitale tijd) dat het HD formaat universeel was.

Begrenst Sony haar apparatuur voor de specifieke regios? Dus kun je alleen maar met een Amerikaanse NX5 met 30 of 60FPS opnemen (en dus niet met 25 of 50)?

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18:23
Vroeger waren er drie analoge video formaten, NTSC (Noort- en Midden-Amerika), PAL (Europa, Zuid-Azië etc.) en SECAM (Rusland). Dit kwam door verschillende redenen, bijvoorbeeld dat veel landen hun eigen systeem wilden (US, Rusland), maar ook omdat het stroomnet op verschillende frequenties werkt (60Hz in de US, 50 in Europa en Rusland). Hierdoor zijn verschillende standaarden ontwikkeld, waarbij PAL en NTSC het meest gebruikt werden. Met de verschuiving naar het digitale tijdperk (en de HD-standaarden) zijn de vernieuwingsfrequenties gelijk gebleven, vandaar dat je nog steeds de verschillende PAL (25/50Hz) / NTSC (30/60Hz) standaarden hebt.

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/fd/NTSC-PAL-SECAM.png/640px-NTSC-PAL-SECAM.png

Er is voor bioscopen trouwens wel een gemeenschappelijke standaard, en dat is 24Hz. Maar dat ziet er dan weer minder uit op een computer scherm (uitgezonderd 120/144Hz modellen, en schermen die native op 24/48/72Hz ingesteld staan).

Nieuwe camera's hebben vaak een world-model, waar je zowel NTSC / PAL mee kan filmen. Dan heb je dus de keus uit 25 en 30 fps, en meestal ook 24, 50 en 60 fps. De PAL / NTSC limitatie is in digitale camera's gewoon softwarematig, en het heeft volgens mij iets met licenties/patenten te maken.

TL;DR: Jouw camera is dus een PAL-model, en is gelimiteerd tot (24,) 25 en 50 fps. Als je in 30/60 fps wilt filmen moet je opzoek naar een NTSC-model of world-model.

Leuk weetje: Met de opkomst van VESA's Adaptive Sync, AMD's implementatie daarvan FreeSync en Nvidia's eigen G-Sync zullen monitoren binnenkort alle framerates binnen een bepaald gebied (zoals 24-120Hz, 12-96Hz of 16-144Hz) native kunnen weergeven. Dus bijvoorbeeld 50fps video wordt dan ook op 50fps getoond :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:18

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
TL;DR: Jouw camera is dus een PAL-model, en is gelimiteerd tot (24,) 25 en 50 fps. Als je in 30/60 fps wilt filmen moet je opzoek naar een NTSC-model of world-model.
:/

Afbeeldingslocatie: http://media.giphy.com/media/vkwAeqMEUSaoU/giphy.gif

[ Voor 15% gewijzigd door SalimRMAF op 15-02-2015 13:09 ]

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ötzi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-09 02:13

ötzi

eclecticus

Je kunt een "worldcam" upgrade doen bij Sony, kost je wel een paar honderd Euro :(