Toon posts:

Probleem na installatie Windows 8 op Nieuwe SSD

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Sinds een maand ben ik nu bezig met mijn eigen pc. En ik heb nu twee dingen geupgrade. Ik heb een nieuwe videokaart erin gestopt & succesvol geïnstalleerd, en ik heb een SSD aangeschaft die ik wil gaan gebruiken naast mijn HDD. Nu loop ik echter tegen een probleem aan en het lukt mij maar niet om het op te lossen. Daarom hoop ik dat jullie mij kunnen helpen.

Het probleem:

Een paar weken terug heb ik mijn SSD aangesloten, ik had echter toen nog geen tijd om alles erop te installeren. Deze week had ik echter tijd en toen heb ik maandag besloten om Windows 8.1 op de SSD te zetten. Er stonden geen belangrijke bestanden op mijn computer, dus ik heb besloten om met een schone lei te beginnen. Wat ik heb gedaan is het volgende: Ik heb mijn computer opnieuw opgestart, en ben naar de BIOS gegaan. Daar heb ik mijn boot volgorde verandert zodat hij op de cd opstart (ik heb een Windows 8.1 cd). Toen heb ik mijn HDD geformatteerd en Windows geïnstalleerd (toen liep ik ook al tegen wat problemen aan, maar met de 'clean' command was dat opgelost) en vervolgens ging de pc opnieuw opstarten. Alleen als ie opnieuw opstart zie je alleen even het scherm van het moederbord en daarna gaat ie naar EFI shell 2.31. Ik weet niet precies wat dat is, maar wat ik ook probeer, het lukt me niet om Windows op te starten vanaf mijn SSD. Al een aantal keer Windows opnieuw geïnstalleerd en verschillende dingen in mijn BIOS verandert, maar ik krijg het niet voor elkaar.

Specs:

MSI A78M-E35 (moederbord)
Samsung EVO 840 250 gb (SSD)
Seagate 1TB HDD

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen, want ik ben er al een week mee aan het kloten..

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Staat de bios op AHCI?
Koppel hdd los, koppel ssd aan en installeer windows. Zo zou het moeten gaan.

Als het dan werkt, kan je de hdd weer aankoppelen.

edit. En dan de tja.....als je verschillende dingen in de bios veranderd (en niet weet wat je veranderd en waarom je het veranderd) dan kan je de boel natuurlijk verergeren. Misschien de bios weer even resetten op factory defaults.

[ Voor 43% gewijzigd door Reepje op 14-02-2015 18:25 ]

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 19:50
Heb je "fast boot" optie in bios uit gezet?

Druk op F11 bij het starten voor het boot menu.
Welke keuzes heb je daar?
Er hoort een "windows boot manager" te staan die windows moet starten.
Als dat niet lukt, probeer dan een UEFI:jouw_ssd optie.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie antwoorden!

Mijn BIOS staat op AHCI. Ik heb eerst mijn BIOS terug gezet naar default. Daarna heb ik mijn HDD verwijdert en heb ik nog een keer Windows geïnstalleerd. Echter wat nu gebeurt is, dat hij elke keer weer terug gaat naar de installatie cd. Ik heb in mijn BIOS gecheckt en de hard disk staat wel bovenaan in de boot priority. Als ik de cd eruit haal en dan opnieuw opstart zegt ie: "Reboot and Select proper Boot device or Insert Boot Media in selected Boot device and press a key".

Fast boot staat uit. Verder als ik op F11 druk dan staat dit er allemaal tussen:
- UEFI: Built-in EFI Shell
- Generic STORAGE DEVICE 9451
- SATA2: Samsung SSD 840 EVO 250G
- SATA3: HL-DT-ST DVDRAM GH24NSB0
- UEFI: HL-DT-ST DVDRAM GH24NSB0 (deze geeft ie alleen aan als de Windows cd erin zit)
- Enter Setup

Als ik de 3e optie doe dan zegt ie weer "Reboot and Select proper Boot device or Insert Boot Media in selected Boot device and press a key".

Oh ja en voordat ie terug naar de installatie disk gaat laat ie voor wel meer dan een minuut het blauwe Windows logo zien.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2015 21:04 ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
pakweg 2 mogelijkheden:
de ssd is niet lekker of,
de installatie cd voor windows is niet goed. Is dit een officieele retail versie? of is het een of andere recovery toestand voor bijv een dell computer. Want zo een disk werkt natuurlijk niet.

• Ploink
Je moet windows in UEFI mode installeren.
Het punt met UEFI en Secure boot is dat alles van installatie tot en met het draaien van windows secure moet zijn. De firmware bevat de microsoft public key en alles is signed vanaf het laden van de bootloader. Je kan dus niet via Bios/MBR installeren en dan via UEFI draaien.

probeer dit:
- clean de ssd opnieuw, zodat er helemaal geen partitietabel meer op staat. Als er wel een (lege) partitie tabel staat, dan moet het GPT zijn.
- Boot de installatie dvd van "UEFI: HL-DT-ST DVDRAM GH24NSB0", dus NIET van "SATA3: HL-DT-ST DVDRAM GH24NSB0".

Als de installatie goed gaat via UEFI, dan moet "Windows Boot Manager" in het F11 menu staan.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties.

Net geprobeerd volgens jouw stappenplan Ploink, Windows boot manager stond er echter niet tussen. Daarna heb ik hetzelfde geprobeerd, maar toen met mijn HDD. Dit lukte wel en daar staat Windows nu weer op geïnstalleerd. Betekend dit dat mijn SSD kapot is, of kan het ook aan de instellingen liggen? Ik heb deze SSD nieuw gekocht bij de Mediamarkt, dus dat zou betekenen dat ik terug zou moeten.

• marcelmaria
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 02-12-2025
Windows boot manager staat er ook pas tussen nadat Windows juist is geïnstalleerd.

Wat PLoink probeert uit te leggen is dat

Stap 1
Je Windows dvd plaatsen in je drive
Stap 2
Naar de bios/uefi gaan
Uefi dvd drive selecteren bij bootoptie in de bios

Het is mogelijk dat je de uefi drive niet ziet staan dit is mogelijk doordat de bios je dvd nog niet gelezen heeft even opnieuw opstarten daarna zou je dit moeten zijn

Dan zou het moeten werken

• Ploink
Verwijderd schreef op zondag 15 februari 2015 @ 21:36:
Bedankt voor jullie reacties.

Net geprobeerd volgens jouw stappenplan Ploink, Windows boot manager stond er echter niet tussen. Daarna heb ik hetzelfde geprobeerd, maar toen met mijn HDD. Dit lukte wel en daar staat Windows nu weer op geïnstalleerd. Betekend dit dat mijn SSD kapot is, of kan het ook aan de instellingen liggen? Ik heb deze SSD nieuw gekocht bij de Mediamarkt, dus dat zou betekenen dat ik terug zou moeten.
Als je ssd kapot is krijg je daar wel een foutmelding over.
Ik denk dat er iets mis is met de partitionering.
Geef ons eens de output van diskpart, zoals dit voorbeeld van mijn disk.
Selecteer in jouw geval de juiste disk dus de SSD, bij mij is dat disk 0. (disk 1 is mijn ramdisk :))

C:\Windows\system32>diskpart

Microsoft DiskPart version 6.1.7601
Copyright (C) 1999-2008 Microsoft Corporation.
On computer: DESKTOP2

DISKPART> list disk

Disk ###  Status         Size     Free     Dyn  Gpt
  --------  -------------  -------  -------  ---  ---
  Disk 0    Online          119 GB    20 GB        *
  Disk 1    Online         1024 MB      0 B
  Disk 2    No Media           0 B      0 B
  Disk 3    No Media           0 B      0 B
  Disk 4    No Media           0 B      0 B
  Disk 5    No Media           0 B      0 B
  Disk 6    No Media           0 B      0 B

DISKPART> select disk 0

Disk 0 is now the selected disk.

DISKPART> detail disk

ATA SAMSUNG SSD 830 SCSI Disk Device
Disk ID: {8EE7D7A5-8369-4606-B472-6989D394E335}
Type   : SATA
Status : Online
Path   : 0
Target : 0
LUN ID : 0
Location Path : PCIROOT(0)#ATA(C00T00L00)
Current Read-only State : No
Read-only  : No
Boot Disk  : Yes
Pagefile Disk  : No
Hibernation File Disk  : No
Crashdump Disk  : No
Clustered Disk  : No

Volume ###  Ltr  Label        Fs     Type        Size     Status     Info
  ----------  ---  -----------  -----  ----------  -------  ---------  --------
  Volume 1     C   SYSTEM       NTFS   Partition     68 GB  Healthy    Boot
  Volume 2                      FAT32  Partition    100 MB  Healthy    System

DISKPART> list partition

Partition ###  Type              Size     Offset
  -------------  ----------------  -------  -------
  Partition 1    System             100 MB  1024 KB
  Partition 2    Reserved           128 MB   101 MB
  Partition 3    Primary             68 GB   229 MB
  Partition 4    Unknown             30 GB    88 GB

DISKPART>

Let op het sterretje onder de GPT colom en de drie partities System, Reserved en Primary.
(Unknown is voor Linux :P)
Zo is windows correct geinstalleerd in UEFI mode.

edit: ik heb even 'detail disk' toegevoegd, om zeker te zijn dat je de juiste disk hebt gekozen ;)

Een hele andere route, voor als het echt niet wil lukken, installeer de gratis versie van Macrium Reflect en kloon de complete HDD naar de SSD. Zet dan je pc uit en verwijder de HDD voordat je opnieuw opstart.
Zo heb ik het een keer gedaan.

[ Voor 22% gewijzigd door Ploink op 15-02-2015 23:56 ]

• Zexion
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23-04-2025
Vraagje aan de TS;

Heb je een MSI moederbord?
En als je een MSI bord hebt, welk model?

Verwijderd

Waarschijnlijk is de SSD een GPT disk, je zal hem dan terug moeten zetten naar MBR.
Je kan je disk checken met diskpart om te zien of het GPT of MBR is.

Voor het converteren naar MBR zie hier

• Ploink
Verwijderd schreef op maandag 16 februari 2015 @ 13:33:
Waarschijnlijk is de SSD een GPT disk, je zal hem dan terug moeten zetten naar MBR.
Je kan je disk checken met diskpart om te zien of het GPT of MBR is.

Voor het converteren naar MBR zie hier
Ik denk andersom juist, maar daarom ook mijn vraag om de diskpart informatie.

[ Voor 7% gewijzigd door Ploink op 16-02-2015 13:56 ]

• luuksnijmegen
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18-01 21:05
Wat je ook zou kunnen doen is je Windows opstarten van je HDD. Eenmaal Windows: je ssd partities verwijderen, ssd formateren en dan de setup starten en op de SSD installeren. Daarna met EASY BCD of iets dergelijks het MBR op de SSD zetten, zodat hij ook zonder de HDD kan starten. De windows setup op de HDD kun je als optie houden als de SSD ooit niet meer wil starten.

Zo heb ik enkele keren windows geinstalleerd op PC's zonder CD-drive of USB-boot optie.

[ Voor 7% gewijzigd door luuksnijmegen op 17-02-2015 09:22 ]

Pagina: 1