Server OS

Pagina: 1
Acties:
  • 1.258 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:51
Dag medetweakers,

Ik heb vandaag een 2e hands server overgekocht om zelf wat websites e.d. op te hosten.
Nu zou ik alleen graag willen weten welk os ik het beste kan gebruiken en welke install daarvan,
ik zat zelf te denken aan CentOS maar ik weet zo niet hoe of wat.
want ik wil graag dat ik op de server zelf alles kan wijzigen ( ik wil er op in kunnen loggen ).
Ik heb geprobeerd dingen te zoeken maar het is moeilijk om hier dingen over te vinden omdat dit over het algemeen alleen door professionals word gedaan.

Mvg
Dany de Wind

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _root
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-09 23:57
Als je zo weinig ervaring hebt met linux distro's zou ik eerst de stap maken richting ubuntu.
Prachtig update systeem, veel gebruikt dus veel over te vinden
Je zou zelfs kunnen overwegen om met de desktop versie te starten, heb nog altijd een escape richting een grafische omgeving.

Wil je gelijk helemaal via de cli werken, ga dan naar ubuntu server.

PVoutput 3250 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justVR
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 05-05-2024
CentOS of Ubuntu zijn allebei okay.
Installeer tijdens de setup een grafische desktop omgeving zoals Gnome of KDE om het "eenvoudiger te maken".

Wellicht zijn ook Webmin of een ander control panel een optie om je server via je browser te beheren: http://www.webmin.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
Bedankt voor de hulp ik ga het proberen. Ik zal eerst dus wel beginnen met Ubuntu.

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-10 17:20
peize9 schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 17:02:
Dag medetweakers,

Ik heb vandaag een 2e hands server overgekocht om zelf wat websites e.d. op te hosten.
Nu zou ik alleen graag willen weten welk os ik het beste kan gebruiken en welke install daarvan,
ik zat zelf te denken aan CentOS maar ik weet zo niet hoe of wat.
want ik wil graag dat ik op de server zelf alles kan wijzigen ( ik wil er op in kunnen loggen ).
Ik heb geprobeerd dingen te zoeken maar het is moeilijk om hier dingen over te vinden omdat dit over het algemeen alleen door professionals word gedaan.

Mvg
Dany de Wind
Misschien als je deze vragen stelt, moet je je zelf even afvragen of jij de juiste persoon bent om een server te installeren?
Een server installeren is niet het probleem. Een server onderhouden en beveiligen is een stuk lastiger.

Ik weet ook niet wat voor een server je aangeschaft hebt, maar wil je deze thuis gaan neer zetten of in een datacenter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
Rolfie schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 17:45:
Misschien als je deze vragen stelt, moet je je zelf even afvragen of jij de juiste persoon bent om een server te installeren?
Een server installeren is niet het probleem. Een server onderhouden en beveiligen is een stuk lastiger.

Ik weet ook niet wat voor een server je aangeschaft hebt, maar wil je deze thuis gaan neer zetten of in een datacenter?
het is ook deels bedoeld om het te leren natuurlijk,
en hij staat daarom natuurlijk ook gewoon thuis.
de server heeft 32 gb ram en een xeon quadcore cpu...

[ Voor 4% gewijzigd door peize9 op 14-02-2015 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:27

Spacecowboy

XBL: Biggmans

peize9 schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 17:51:
[...]

het is ook deels bedoeld om het te leren natuurlijk,
en hij staat daarom natuurlijk ook gewoon thuis.
de server heeft 32 gb ram en een xeon quadcore cpu...
Leren is natuurlijk nooit weg :)
peize9 schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 17:02:
Dag medetweakers,

Houd er wel rekening mee dat zolang je public facing website draait beveiliging wel degelijk een issue is. Ook al staat je server thuis.

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokkel
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-09 09:05
Dit lijkt mij niet echt een onderwerp voor "Professional Networking & Servers", tevens verwachten we dat je meer moeite stopt in een post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-09 15:30

Younes

Wie, Wat, Waar?

Rolfie schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 17:45:
[...]

Als je er zo in staat leer je nooit wat. Mijn advies: Duik lekker in het diepe en probeer te doorgronden hoe het systeem werkt.

Een geschikte howto is hier te vinden (gezocht op setup debian webserver)

https://www.digitalocean....-php-lamp-stack-on-debian

Ik realiseer me dat ik een belangrijke stap oversla, namelijk het installeren van een linux distro. (gezocht op how to install debian beginners guide)
http://www.aboutdebian.com/install7.htm
...want ik weet niet hoeveel kennis jij hebt van linux.

Succes!

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
Spacecowboy schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 17:53:
Houd er wel rekening mee dat zolang je public facing website draait beveiliging wel degelijk een issue is. Ook al staat je server thuis.
zolang ik alleen maar 1 minecraft server en een site voor een vriend host moet het wel goed komen denk ik. maar ik heb er al over na gedacht om met opnsense een firewall te maken van iets zwaardere kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
Younes schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 17:55:

Als je er zo in staat leer je nooit wat. Mijn advies: Duik lekker in het diepe en probeer te doorgronden hoe het systeem werkt.

Een geschikte howto is hier te vinden (gezocht op setup debian webserver)

https://www.digitalocean....-php-lamp-stack-on-debian

Ik realiseer me dat ik een belangrijke stap oversla, namelijk het installeren van een linux distro. (gezocht op how to install debian beginners guide)
http://www.aboutdebian.com/install7.htm
...want ik weet niet hoeveel kennis jij hebt van linux.

Succes!
Ik ben al bezig met het downloaden van ubuntu :P maar opzich kan ik nogsteeds gewoon debian doen.
ik zit nu alleen dus echt te denken over wat het beste os zal zijn...

* per ongeluk op verstuur geklikt. sorry modd's

*UPDATE*
ik kan blijkbaar geen os instaleren via een usb stick, dus nu kan ik ,nog, niks instaleren aangezien ik geen lege cd's kan vinden.
Heeft iemand tips?

Dany

[ Voor 10% gewijzigd door peize9 op 14-02-2015 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-09 23:41
Is het toevallig een HP server? Dan werkt USB boot op de poorten op de voorkant nogal wazig. De poorten aan de achterkant doen het meestal goed.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
hans_lenze schreef op zondag 15 februari 2015 @ 11:15:
Is het toevallig een HP server? Dan werkt USB boot op de poorten op de voorkant nogal wazig. De poorten aan de achterkant doen het meestal goed.
het is inderdaad hp. maar ik heb al een cd versie gemaakt... toch bedankt voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 26-09 19:31

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Tja een thuis server is geen professional networking en servers. Al helemaal niet als je het als een hobbyprojectje ziet.

Ik zal je topic doorzetten naar Non-Windows Operating Systems aangezien het daar beter thuis hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
Equator schreef op zondag 15 februari 2015 @ 13:12:
Tja een thuis server is geen professional networking en servers. Al helemaal niet als je het als een hobbyprojectje ziet.

Ik zal je topic doorzetten naar Non-Windows Operating Systems aangezien het daar beter thuis hoort.
het enige verschil is dat dit wel gewoon een profesionele server is van hp (dl380). alleen dat ik hem nu thuis gebruik. ook is het zo dat ik hier ook enige problemen die ik vind wou osten.zoals dat hij nu geen beeld wil geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-10 17:20
peize9 schreef op zondag 15 februari 2015 @ 13:44:
[...]

het enige verschil is dat dit wel gewoon een profesionele server is van hp (dl380). alleen dat ik hem nu thuis gebruik. ook is het zo dat ik hier ook enige problemen die ik vind wou osten.zoals dat hij nu geen beeld wil geven.
Een "Professionele" server is niet meteen een PNS Topic. Wat je vraagt zijn vrij basis vragen en die horen niet in PNS thuis.

Tip: Lees deze even door PNS Beleid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

peize9 schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 18:00:
[...]

zolang ik alleen maar 1 minecraft server en een site voor een vriend host moet het wel goed komen denk ik. maar ik heb er al over na gedacht om met opnsense een firewall te maken van iets zwaardere kwaliteit.
Ongeacht welke distro je draait en welke software, zodra je ook maar iets van buiten bereikbaar maakt moet je goed op je beveiliging letten. Draai Minecraft op een niet-standaard poort. sta geen SSH toe van buitenaf en als je een website wilt draaien, zal deze echt goed opgezet moeten worden. Standaard is 't redelijk lek en moet je weten wat je doet wil je 't veilig en functioneel houden. Beveiligen kan nog met relatief weinig kennis, maar de kans dat de site 't dan niet meer doet is wat groter dan wanneer je echt weet wat je doet en wat welke instelling voor gevolg heeft.

Dit is niet om je af te schrikken, maar om je bewust te maken van eventuele risico's die je kan lopen hiermee. Voor je 't weet draait er een coin miner op. ;)

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:34

Super_ik

haklust!

Heb je ilo in je server? Dan kan je via ilo je cd image installeren.

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
Super_ik schreef op zondag 15 februari 2015 @ 14:49:
Heb je ilo in je server? Dan kan je via ilo je cd image installeren.
ik heb geen idee. ik weet alleen dat het een hp dl380g5 is. met een quad cpu en 32 gb ram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Daar zit ilo in, maar je hebt er wel een advanced licentie voor nodig om de iso-via-netwerkfunctionaliteit te gebruiken. Die is een paar honderd euro dus ws het geld niet waard.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-09 13:16
Voor een Minecraft server is http://turnkeylinux.org/ een snelle start mogelijkheid.

Maar hangt er van af hoe je het wil leren.
Beginnen met een basis en tijdens het tweaken meer uitzoeken of beginnen met kaal en steeds verder aankleden.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
aZuL2001 schreef op zondag 15 februari 2015 @ 15:11:
Voor een Minecraft server is http://turnkeylinux.org/ een snelle start mogelijkheid.

Maar hangt er van af hoe je het wil leren.
Beginnen met een basis en tijdens het tweaken meer uitzoeken of beginnen met kaal en steeds verder aankleden.
zover alles wat ik gevonden heb werkt niet... en op die site kan ik het niet eens vinden, het moet wel recent zijn.want bij alles wat ik nu vind is er wil hij niet opstarten.
Lan iemand hier nog mee helpen?

Dany

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-09 13:16
Wat verwacht je nu? Klik, next, next, klaar?
Dream on.

Brand het lampje?
Dan doet ie het.

Ofwel: Wat wil er niet?
Wat heb je gedaan?
Wat is de foutmelding?
Wat heb je al gevonden en geprobeerd?

Kom eens met wat info.
Anders zitten we onze vrije tijd te verdoen met gokken.

Edit: Huh? Doet ie het al?
Wat is er mis met dit topic?

[ Voor 19% gewijzigd door aZuL2001 op 15-02-2015 18:19 . Reden: aanvulling ]

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
aZuL2001 schreef op zondag 15 februari 2015 @ 18:13:
Wat verwacht je nu? Klik, next, next, klaar?
Dream on.

Brand het lampje?
Dan doet ie het.

Ofwel: Wat wil er niet?
Wat heb je gedaan?
Wat is de foutmelding?
Wat heb je al gevonden en geprobeerd?

Kom eens met wat info.
Anders zitten we onze vrije tijd te verdoen met gokken.
ik heb het niet over de server. ik heb het over de minecraft server zelf, als in het programma.
Het heeft een probleem met de eula.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-10 12:22

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Je zal wat mee informatie moeten geven want zo kunnen we je niet helpen. De laatste vier vragen van aZuL2001 zijn net zo zeer van toepassing op jouw softwareproblemen. Eigenlijk willen we hier altijd het antwoord op die vragen weten.
Als het probleem als is opgelost, zoals de link van aZuL2001 suggereert, dan horen we dat ook graag. Dan hoeven wij ons hoofd niet meer te breken en misschien heeft de volgende met dit probleem er ook nog niets aan.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
CAPSLOCK2000 schreef op zondag 15 februari 2015 @ 19:32:
Je zal wat mee informatie moeten geven want zo kunnen we je niet helpen. De laatste vier vragen van aZuL2001 zijn net zo zeer van toepassing op jouw softwareproblemen. Eigenlijk willen we hier altijd het antwoord op die vragen weten.
Als het probleem als is opgelost, zoals de link van aZuL2001 suggereert, dan horen we dat ook graag. Dan hoeven wij ons hoofd niet meer te breken en misschien heeft de volgende met dit probleem er ook nog niets aan.
hij werkt gelukkig weer, alleen heeft 1 8gb ramstick gefaald. ik weet niet of iemand hier nog iets van weet en weet of ik die kan fixen of dat ik een nieuwe moet kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-10 12:22

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Zonder informatie kunnen wij ook hier niks mee. Als je zegt dat je stick gefaald is weten wij ook niet wat er aan de hand is, er kan zo veel mis gaan. Dit is ook niet de plek om het hardwareproblemen te hebben. Aangezien je nieuwe probleem niks meer te maken heeft met je eerste probleem en je weer niet genoeg informatie geeft sluit ik dit topic.
Als je een nieuw topic opent dan moet je echt voor meer informatie zorgen en proberen de volgende vragen te beantwoorden:
Wat probeer je te doen?
Wat gaat er mis?
Welke foutmeldingen krijg je?
Wat heb je zelf al gevonden en geprobeerd?

Lees ook even de Topic Quickstart

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.