Toon posts:

Goedkope cloud-oplossing

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hi there!

Volgens mij is dit mijn eerste post op dit forum. Normaliter lees ik hier het nieuws, blogs, etc.

However, misschien kunnen jullie mij wat advies geven omtrend cloudoplossingen. Ik heb afgelopen maand een beetje geëxperimenteerd met Windows Azure, en ik moet zeggen dat het me behoorlijk bevalt - ik ben vrij enthousiast, zelfs. Waar ik iets minder enthousiast over ben, is... het prijskaartje. Dit is het eerste vraagstuk. Ik heb van mijn 150 USD slechts 20 dollar verbruikt, en mijn trial is nu al afgelopen! :( Ik ben een student en heb niet bepaald veel te besteden zolang ik op school zit. Een maandelijks gemiddelde van 15-20 euro is dus vrij prijzig.

Ik heb momenteel thuis een Exhange server als mailoplossing die lekker aan het draaien is bovenop mijn domain controller. Daarnaast heb ik nog wat andere toepassingen erop draaien als 'cloud'oplossing (denk aan filestorage, filesyncing en al dat lekkers). De machine bestaat uit wat oudere hardware van gemiddeld 5 jaar oud.

Er kleven echter een aantal nadelen hieraan. De uptime is bij mij thuis niet bepaald gegarandeerd: wanneer ik op jaarbasis uitkom op een uptimegarantie van 85% mag ik blij zijn. Moederlief, vaderlief, zuslief en broerlief hebben kennelijk erg veel moeite met het feitelijk gegeven dat een computer stroom nodig heeft en bij uitval schade vaak het gevolg is. :P :')

Ik zit te denken aan een site-to-site connectie tussen Azure en mijn eigen 'site', om data te repliceren en integriteit/uptime te garanderen. Het tweede vraagstuk is hoe om te gaan met de afluister/aftappraktijken van de inlichtingendiensten. Data staat nu veilig op mijn eigen server, en ik verbind enkel met mijn server middels een VPN-verbinding met sterke encryptie. Wat betreft email is alles encrypted middels PGP. Voor mij is dit momenteel afdoende. Wat is jullie persoonlijke mening wat berteft privacy en clouddiensten? Gaan deze twee zaken überhaupt samen? Wat betreft data storage lijkt er geen betere oplossing dan het encrypten van files, wat niet te doen is. Het betreft hier overigens circa 5 TB data, en die hoeveelheid groet ongeveer twee TB per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-09 21:51
Het Online Backup Topic
Ik denk dat je daar moet zijn!

[ Voor 187% gewijzigd door kmichael op 14-02-2015 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:52

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Wat is nu precies je vraag?

Of je cloud providers kunt vertrouwen met je persoonlijke data?
Tsja, dat verzandt al snel in complottheoriën en meer van zulks. Persoonlijk zou ik me er niet bijster druk om maken, maar wellicht heb jij gevoeliger data die je op wilt slaan. Het is hoe dan ook een tamelijk persoonlijke afweging. Alleen jij weet om welke data het precies gaat en welke risico's je daarmee wel en niet wilt lopen. Als je daarover wilt discussiëren lijkt het me handig als je iets concreter aangeeft welke risico's je ziet.

Wat een goedkope cloud-dienst is om te gebruiken?
Dan zal je toch op zijn minst even iets duidelijker moeten uitleggen wat voor functionaliteit je precies zoekt, want dat kan ik uit je huidige verhaal niet helemaal opmaken.

5TB (en meer) data opslaan in een clouddienst gaat sowieso een uitdaging worden met dat budget. Simpele opslagdiensten als one-drive en dergelijke halen dat misschien wel, maar clouddiensten waarbij je ook systemen als een domain controller en exchange kan draaien zitten toch wel op prijzen per GB die wat hoger liggen (Amazon en Azure zitten rond de 3 cent per GB als ik me niet vergis?).

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr