[Kodi/MediaPortal] HTPC komt random uit standby

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donderstraaltje
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Het probleem
Mijn grote hobbyproject, de htpc, komt onverwacht uit standby en heb zelf geen idee waar meer te zoeken!
De grootste ergernis was voorheen dat door CEC en "Hervat laatste kanaal bij opstarten" ik iets erg leuk 's nachts voorgeschoteld kreeg als ik het late journaal @ RTL4 had gekeken. Als je niet weet wat er dan op is het is exact wat je denkt en heel raar wakker worden met dat geluid @ volume 50. Toch gebruik ik liever deze optie wel maar voorlopig staat hij om begrijpelijke redenen uit.

Maar alsnog is dit onwenselijke situatie want hij staat nu doodleuk stroom te vreten en dat ding moet gewoon in standby blijven. Standby problemen zijn gewoon de vreselijkste om op te lossen zowat en ik kom er niet meer uit. Het gebeurt alleen 's nachts eens per 2/3 dagen ongeveer, heb nu over een half jaar tijd regelmatig dat de tv uit gehad in standby en overdag gebeurt er niks, ding komt niet uit standby en dat deed mij sterk denken dat het een of andere daemon was die op de achtergrond meedraaide.

Het testen
Als eerste heb ik natuurlijk powercfg -lastwake gedaan en daar komt 0,0 uit, windows weet dus zelf niet de reden waarom hij uit standby komt... erg leuk. Na alle settings nagelopen te hebben van de stroomprofielen ook daar niks gevonden en over gegaan op de eliminatie methode. Hieruit kwam dat als ik alle HTPC software uitschakelde hij makkelijk een week in standby blijft, a-ha we hebben dus Kodi/MediaPortal issue hoogst waarschijnlijk! Omdat opnemen van tv streams een wat belangrijkere functie is had ik de MedaPortal TV server laten lopen en Kodi afgesloten. Dit werkte prima en hij kwam niet uit standby tenzij er een opname was exact zoals de bedoeling was, zonder geplande opname kwam hij ook niet uit standby. Toen het omgekeerde gedaan en Kodi aangezet en de TV server uit... wederom niks. Het zit hem dus in de combinatie van Kodi en MediaPortal gok ik zo... Mediaportal frontend + tv backend levert geen problemen op dus ik lijk wel ergens uit te komen. Na wat praten @ irc en het nalezen van het forum aldaar heeft niemand problemen dus dan heb je een grr momentje.

Logs nalopen
Je gaat dan maar de logs nalopen maar dat gaf ook 0,0 resultaat...

Kodi
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
23:50:41 T:3816  NOTICE: Thread CECAdapterUpdate start, auto delete: false
23:51:11 T:5028  NOTICE: CPowerManager::OnSleep: Running sleep jobs
23:51:11 T:5028  NOTICE: CPowerManager::OnSleep: Stopping lirc
06:31:12 T:4368  NOTICE: Thread LanguageInvoker start, auto delete: false
06:31:14 T:5028  NOTICE: CPowerManager::OnWake: Running resume jobs
06:31:14 T:4368  NOTICE: -->Python Interpreter Initialized<--
06:31:14 T:5028  NOTICE: CPowerManager::OnWake: Restarting lirc
06:31:14 T:5476  NOTICE: Thread RemoteControl start, auto delete: false
06:31:14 T:3560  NOTICE: CAESinkWASAPI::EnumerateDevicesEx: data format "AE_FMT_DTSHD" on device "LOEWE HDMI TV (Intel(R) Display Audio)" seems to be not supported.

Je ziet hier dus dat de tv/htpc om 23:50 uitgezet is, hij zet netjes de tv in standby en helaas om 6:31 's morgens komt hij doodleuk uit standby. Dit lijkt over het afgelopen half jaar te gebeuren tussen 24:00 en 8:00, ervoor of erna gebeurt dit allemaal niet en het gebeurt op random tijdstippen en niet mooi afgeronde, ook altijd verschillend dus best random. Hij eindigt met een error omdat de tv niet uit standby komt kan hij de soundoutput hardware doel (de tv) niet vinden. Wat "Thread LanguageInvoker start, auto delete: false" is geen idee, ik kom het vaker tegen en het lijkt relatief vaak met PVR te maken te hebben, dat lijkt in mijn situatie ook te kloppen.

MediaPortal
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
[2015-02-14 23:51:11,373] [9a07ba0] [c40] - CMpTsFilter::Stop()
[2015-02-14 23:51:11,373] [9a07ba0] [c40] - Stop streaming...
[2015-02-14 23:51:11,373] [9a07ba0] [c40] - Stop filter...
[2015-02-14 23:51:11,373] [9a07ba0] [c40] - HRESULT = 0x0
[2015-02-14 06:31:23,108] [9a07ba0] [d14] - epg: abort grabbing
[2015-02-14 06:31:23,108] [9a07ba0] [d14] - mhw abort grabbing
[2015-02-14 06:31:23,108] [9a07ba0] [d14] - epg: do callback
[2015-02-14 06:31:23,109] [9a07ba0] [d14] - mhw grabber ended
[2015-02-14 06:31:23,109] [9a07ba0] [d14] - CMhwParser:GetTitleCount:0
[2015-02-14 06:31:23,109] [9a07ba0] [d14] - EpgScanner::GetMHWTitleCount:0
[2015-02-14 06:31:23,109] [9a07ba0] [d14] - epg: reset
[2015-02-14 06:31:23,109] [9a07ba0] [d14] - epg:ResetEPG()

Wat je hier ziet is is dat hij keurig de stream afsluit en daarna zie je een peg grabbing error. Aha! maar EPG kan dit verklaren! Dat is typisch iets wat op random momenten eens per 2/3 dagen (duur beschikbare EPG data) dat ding uit standby zou kunnen halen om te updaten. Ook dit had ik dus uitgezet en lijkt ook al niet te helpen.

Windows (toepassing):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
- <Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event">
- <System>
  <Provider Name="TV Server" /> 
  <EventID Qualifiers="0">0</EventID> 
  <Level>4</Level> 
  <Task>0</Task> 
  <Keywords>0x80000000000000</Keywords> 
  <TimeCreated SystemTime="2015-02-14T05:31:12.000000000Z" /> 
  <EventRecordID>346633</EventRecordID> 
  <Channel>Application</Channel> 
  <Computer>Htpc</Computer> 
  <Security /> 
  </System>
- <EventData>
  <Data>PowerEvent handled successfully by the service.</Data> 
  </EventData>
  </Event>

Niveau: informatief
Hier zie ik gewoon niks bijzonders aan, service gaat uit bij in stanby gaan en komt er netjes uit

Windows (systeem):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
- <Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event">
- <System>
  <Provider Name="e1iexpress" /> 
  <EventID Qualifiers="40964">27</EventID> 
  <Level>3</Level> 
  <Task>0</Task> 
  <Keywords>0x80000000000000</Keywords> 
  <TimeCreated SystemTime="2015-02-14T05:31:12.798287900Z" /> 
  <EventRecordID>1028444</EventRecordID> 
  <Channel>System</Channel> 
  <Computer>Htpc</Computer> 
  <Security /> 
  </System>
- <EventData>
  <Data /> 
  <Data>Intel(R) 82579V Gigabit Network Connection</Data> 
  <Binary>0000040002003000000000001B0004A00000000000000000000000000000000000000000000000001B0004A0</Binary> 
  </EventData>
  </Event>

Niveau: Waarschuwing

Hier was ik bedacht op WOL maar had eerder al eens de netwerk kabel eruit gehad zonder resultaat. Google leert dat dit een timingsissue is in de driver en 0,0 van doen heeft met standby. Hij komt ook vaker voor in het logboek.

Samenvatting
Kortom ik kom er zelf niet meer uit, MediaPortal werkt prima, Windows werkt prima maar zodra Kodi erbij in beeld komt gaat er iets mis en ik kan nog altijd niet met de vinger wijzen. Het probleem bestaat nu een jaar en ben al een halfjaar regelmatig op zoek en logs vergelijken maar zie 0,0. Ook tooltjes die moeten helpen om je htpc/laptop in standby te houden helpen niet, zelfs een herinstall van windows hielp niet. Het enige wat ik zeker lijk te weten is dat het niks hardwarematige is want zowel onder een cleane windows als ubuntu werkt standby 100% goed. Dus wie helpt mij op weg?

Specs
Windows 8.1
MediaPortal TV server 1.10
Kodi Helix .1
Intel i3-3225
8GB ram Kingston low voltage mem
Intel DH77EB
OCZ 60GB Nocti mSata SSD
Panasonic UJ-235A Blu-Ray Drive
Digital Devices Duoflex dual DVB-C/T tuner
Pulse-Eight external cec module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Staat wakeup on lan uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donderstraaltje
  • Niet online
Zoals beschreven staat dat uit, en zeker zonder kabel waarmee ik nu test zou het ook niet voor mogen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donderstraaltje
  • Niet online
Een updateje; voor het eerst is hij vanacht voor een tweede keer uit standby gekomen nadat ik hem opnieuw in standby had gezet, dit is al helemaal een wtf factor voor me.
Zaterdag heb ik de CIR ir ontvanger vervangen voor een USB exemplaar omdat CIR wat WOL-like eigenschappen heeft maar dus ook niet. Wil nu gaan proberen de voor het in standby te zetten de plugin te disablen en kijken of het daar van komt, dit is de enige mogelijke eenzijdige oorzaak die ik nog zou kunnen aanwijzen aangezien windows het niet is en ook de losse front- of backend niet maar wel duidelijk software/driver gerelateerd.

Begint echt een gevalletje aargh te worden en heb geen idee meer waar te zoeken. De hardware is juist gekozen op standby/verbruik mogelijkheden op de eerste plek, en het is ook jammer te noemen dan intel geen borden meer maakt aangezien dit reference borden zijn met zeer goede ondersteuning voor diverse protocollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:37

BCC

Ik heb iets vergelijkbaars gehad met een draadloze Bluetooth muis, de blijkbaar vond dat hij bewoog en daarmee de machine uit stand-by haalde. Dat soort zaken zie je nooit terug in je event log want dat gebeurt op hardware niveau. Zit er iets dergelijks aan?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donderstraaltje
  • Niet online
Er zit geen muis of toetsenbord aan en ook geen bluetooth of wlan. Tot plaatsing van de IR receiver zelfs 0,0 USB hardware. Ik twijfel nog aan aan de tv kaart drivers upgraden hoewel ik al heb vernomen dat het ook daar niet aan kan liggen en inderdaad als er geen tv software draait (kodi/mp) komt het hele spulletje ook niet uit standby. Vind het lastig nog factoren uit te sluiten op goede gronden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donderstraaltje
  • Niet online
En weer een update... heb weer wat kunnen uitsluiten, of liever gezegd het probleem is ruimer geworden.
Voor vannacht had ik de tv plugin uitgeschakeld zodat de frontend niet met de backend kon spreken dus en hij kwam weer uit standby. Dat betekent dat ik zowat vooraan moet beginnen en dat sinds ik de upgrade gedaan heb van windows 8.1 het probleem nog altijd bestaat alleen dat het probleem waarschijnlijk een andere oorzaak heeft.

Er zit nagenoeg geen 3rd party software op behalve xbmc en mediaportal dus om te beginnen heb ik van itunes automatische updates gister toevallig ook al uitgezet en windows ook slechts handmatig. Dus inmiddels is dit ook uit te sluiten.

De volgende stap is dus weer even alleen de front- en backend te testen en als dat niks oplevert zit het hem echt in windows ergens, als dat echt zo is weet ik echt niet meer waar te zoeken... behalve dat het topic dan waarschijnlijk verplaatst moet worden.

• Donderstraaltje
  • Niet online
Updateje, gebruik dit gelijk als kladblok wat ik allemaal getest heb :+

- TV uitgezet en hij komt alsnog uit standby dus het is geen externe bron
- TV server van MediaPortal uitgeschakeld dus het is absoluut geen MediaPortal

Alles begint nu toch echt te wijzen richting kodi of windows waarbij ik toen de bak nog windows 8 draaide windows had uitgesloten. Vannacht gooi ik kodi uit en weten we waarschijnlijk in welke hoek het gezocht moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4-systeembeheer
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-10-2021
Ik heb ongeveer hetzelfde probleem met mijn htpc op de slaapkamer, Normaal als pc echt uit standby komt gaat ook het scherm aan, maar wat ik 's nachts merk is dat de pc fans beginnen te draaien en het beeld wel uit blijft tot ik de muis beweeg.
Ik denk dat het te maken heeft met moederbord, maar aangezien het niet heel storend is heb ik me nog niet echt verdiept in een oplossing. Probleem komt ook voor als de mediaportal client (server staat ergens anders) afgesloten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-09 19:07
Zoals ook al eerder genoemd, grote kans dat dit probleem in 1 van je invoerapparaten zit als wake on LAN uitgeschakeld staat. Je zou de states kunnen controleren en welke devices de pc wakker mogen maken.

Ik heb hetzelfde gehad en bij mij bleek het toen uiteindelijk de Xbox controller te zijn, omdat die vrij intensief is gebruikt zijn de analoge stick niet zo heel stevig meer en bleef 1 stick soms wel eens een beetje naar links hangen en bleef daardoor invoer geven ondanks niet gebruikt... dit gebeurde dan ook wel eens als ik de controller verplaatste (zo ben ik er ook achter gekomen)

Ik heb alles daarom zo geconfigureerd dat alleen het toetsenbord de pc nog wakker mag maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donderstraaltje
  • Niet online
Vannacht is hij weer uit standby gekomen, dus deze week elke dag!
Ditmaal had ik ook xbmc (kodi dus) uitgezet en nog komt hij uit standby.
Nu is het de vraag is het softwarematig (ik zie niks) of hardwarematig (S3+S4 ingeschakeld, zie amper 'dit apparaat kan de pc uit standby halen' in device manager).
Kortom ik kom ook niet heel erg veel verder meer.

@Hierboven, ik heb geen invoerapparaten, dat is het hem nu juist. Alleen de ir ontvanger en zelfs met die los maken en geen usb muis/toetsenbord/ps/2 muis/toetsenbord komt hij dus nog uit standby. Mag je me vertellen welk apparaat dit onderhand nog kan doen.

Het vervelende is gewoon dat ik niks in de logboeken heb, en dat doet mij sterk vermoeden nu met alle kennis die ik nu heb dat het hardwarematig zou moeten zijn ja, maar wat dan... en waarom voorheen dan niet.

[Edit]
Bios geüpdatet naar een late 2014 exemplaar (mooie nieuwe uefi interface Intel!) en settings nagelopen, gaan we vannacht dat eens checken. WOL staat uitgeschakeld en S4/5 deep sleep enabled. Werkt dat niet gaan we S3 only testen.

[ Voor 12% gewijzigd door Donderstraaltje op 20-02-2015 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donderstraaltje
  • Niet online
En helaas ook alle 3rd party + services uitzetten had geen enkel effect, ook niet de bios updaten en de settings nalopen.
Daarom hier onder maar de bios power settings vanuit de windows tool waar wellicht iemand wat ziet;

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/2TUDWnM.png

Opmerkingen:
-Hibernation timer kan ik niet uit zetten, staat bij dat het een image write naar de SSD voor uit standby komen.
-Wakeup date is iets wat ik niet snap en is ook niet uit te zetten, eerste van elke maand haalt hij hem uit standby maar voor welk doel?
-WOL staat hier uit zoals je kan zien
-Wake system voor S5 (Deep sleep) staat uit

Zie gewoon verder geen verdachte dingen in de bios, maar weet ook niet meer waar in windows te zoeken nu...
Pagina: 1