Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beerkiller
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-05 21:19
Ik ben bezig om mijn netwerk uit te breiden en ik wil daar bij 2 Fritzboxen gebruiken die ik van XS4ALL heb gekregen.

1 er van is de modem en router naar het internet en de 2e is een apart netwerk in mijn eigen huis bij mijn ouders.
Ik heb de internet verbinding al werkend. Dus ik kan internetten via de 2e fritzbox. Alleen ik kan niet bij mijn netwerk shares komen die achter de 1e fritzbox zitten.

Ik heb nu een zitten kijken naar een static ipv4 routing table maar ik kom daar nog niet helemaal uit.

De gegevens van de fritzboxxen zijn:

Fritzbox 1:
Netwerk addres: 192.168.1.0
Subnetmask: 255.255.255.0
Gateway: 192.168.1.1
Versie: 7360
Functie: Modem en 1e netwerk in het huis van mijn ouders.

Fritzbox 2:
Netwerk addres: 192.168.2.0
Subnetmask: 255.255.255.0
Gateway: 192.168.2.1
Versie: 7340
Functie: 2e netwerk in mijn huis.

Hoe zet in een stactic route op zodat ik via router 2 op het netwerk van router 1 mijn nas kan bereiken. Het vreemde vind ik ook dat ik wel mijn nas kan bereiken via mijn browser. Zo draaid mijn SABnzbd server op mijn NAS en die kan ik gewoon bereiken via mijn browser maar als ik via windows verkenner een share probeer te openen zegt hij dat hij ze niet kan vinden.

Hier nog wat screen shots van mijn static route en gegevens mijn 2 routers.

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/2n9zx3b.png

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/73ovh0.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:30

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

maar als ik via windows verkenner een share probeer te openen zegt hij dat hij ze niet kan vinden.
Hoe probeer je dat precies?

Want als het via je browser gewoon werkt heeft dit niks te maken met routingtables of wat dan ook, het zal hem er meer in zitten dat het windows protocol voor bestandsdelen niet 100% lekker werkt als het andere systeem aan de andere kant van een router staat.

[ Voor 49% gewijzigd door Orion84 op 14-02-2015 12:49 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik zou lekker simpel doen en op Router 2 de DHCP functionaliteit uitschakelen en hem als switch instellen. Dan komt alles in 1 netwerk te staan en zou je er dus gewoon bij moeten kunnen. Je had dus op zich ook niet per se een tweede Fritzbox te hoeven halen, een switch was dan dus voldoende geweest.

[ Voor 4% gewijzigd door CH4OS op 14-02-2015 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beerkiller
Orion84 schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 12:48:
[...]

Hoe probeer je dat precies?

Want als het via je browser gewoon werkt heeft dit niks te maken met routingtables of wat dan ook, het zal hem er meer in zitten dat het windows protocol voor bestandsdelen niet 100% lekker werkt als het andere systeem aan de andere kant van een router staat.
ik typ \\192.168.1.102 (adress van mijn nas server) in en dan kan hij er niet mee verbinden. Maar als ik dat ip addres intyp in mijn browser dan kom ik bij mij NAS zelf. Dus de webpagina van mijn NAS
CptChaos schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 12:48:
Ik zou lekker simpel doen en op Router 2 de DHCP functionaliteit uitschakelen en hem als switch instellen. Dan komt alles in 1 netwerk te staan en zou je er dus gewoon bij moeten kunnen. Je had dus op zich ook niet per se een tweede Fritzbox te hoeven halen, een switch was dan dus voldoende geweest.
Ik had deze nog liggen en deze heeft ook wifi dus heb ik ook gelijk een acces point in mijn huis. DHCP server uitzetten heb ik geprobeerd maar dat werkt ook niet want dan moet ik handmatig alle ip adressen in voeren omdat hij het nog steeds als 2 netwerken ziet volgens mij. Eigenlijk wil ik heb ook maken tot een switch en wifi acces point. Meer hoeft hij niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Prik de kabel van fritzbox 1 naar fritzbox 2 dan eens in een LAN poort op fritzbox 2 (na het uitschakelen van DHCP). Dan ben je als het goed is klaar :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beerkiller
Orion84 schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 12:58:
Prik de kabel van fritzbox 1 naar fritzbox 2 dan eens in een LAN poort op fritzbox 2 (na het uitschakelen van DHCP). Dan ben je als het goed is klaar :)
Dat heb ik nu ook alleen als ik de dhcp server uitzet krijg ik helemaal geen ip adress meer.

Hier een screenshot van wat ik kan doen

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/fawzyc.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Het idee van aansluiten op de LAN poort van een router is dat je alleen de ingebouwde switch gebruikt en niet de ingebouwde router functie. Daardoor wordt alles één groot netwerk (en krijg je je IP van fritzbox 1).

Maar blijkbaar is hier wat anders aan de hand.

Je zegt dat je de fritzboxen aan beide kanten met de LAN poorten aan elkaar hebt geknoopt? Hoe kan het dan dat Fritzbox 2 een "internet" verbinding ziet (je laatste screenshot in de startpost) met een IP uit de reeks van Fritzbox 1?

Detecteert die fritzbox dat hij geen DSL verbinding heeft en gaat hij vervolgens router spelen tussen LAN1 en LAN2? In dat geval gaat de oplossing om de LAN poorten te gebruiken inderdaad niet helpen. Tenzij je de fritzbox zo kan instellen dat hij stopt met router spelen en gewoon een domme switch+accesspoint wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik denk dat fritz 1 de IP 's uitdeelt aan fritz 2.

je kan namelijk de Fritz ook als een "client" instellen, als je al bv. een bestaande router hebt, en daar geen toegang tot hebt. En dan kan je toch functionaliteit van de Fritz gebruiken (bv. telefonie).

Heb ik ook gedaan in het buitenland. Daar werd een exotisch ZTE modem meegeleverd met een vage VPI/VCI voor telefonie, en IPTV. Ik ben daar maar van afgebleven. Wel de Fritz zo ingesteld dat hij een vast IP heeft buiten de DHCP range van die ZTE modem. En daarop VoipBuster ingesteld, en kan ik nu gratis naar NL bellen (en gebeld worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beerkiller
Verwijderd schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 22:24:
ik denk dat fritz 1 de IP 's uitdeelt aan fritz 2.

je kan namelijk de Fritz ook als een "client" instellen, als je al bv. een bestaande router hebt, en daar geen toegang tot hebt. En dan kan je toch functionaliteit van de Fritz gebruiken (bv. telefonie).

Heb ik ook gedaan in het buitenland. Daar werd een exotisch ZTE modem meegeleverd met een vage VPI/VCI voor telefonie, en IPTV. Ik ben daar maar van afgebleven. Wel de Fritz zo ingesteld dat hij een vast IP heeft buiten de DHCP range van die ZTE modem. En daarop VoipBuster ingesteld, en kan ik nu gratis naar NL bellen (en gebeld worden).
Wat ik eigenlijk wil is dat mijn fritzbox 2 gewoon een switch wordt met een wifi acces. Hij hoeft dus geen ip adressen te serveren. Telefonie is ook niet belangrijk.

Maar ik denk dat ik gewoon een acces point koop want dit wordt te ingewikkeld allemaal en is dat gewoon een makkelijke oplossing die direct werkt en doet wat ik wil.
Pagina: 1