CPU vervangen? tips? (i7 3770K)

Pagina: 1
Acties:

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:40
Wellicht zoek ik een betere processor
Wellicht moet ik mijn cpu upgraden, hij is niet van de hashwell generatie. Het is een i7 3770K (3-4 jaar oud?)op dit moment geocd naar 4,2 ghz. Maar ik merk dat Far cry 4 geen constante 60 fps of hoger haalt met ultra settings en zo zijn er nog wat games waarvan ik zoiets heb van "die fps zou hoger moeten". Is het dan aan te raden om de CPU te upgraden? Zo ja naar welke?

Edit: mijn gemiddelde framerate kan best boven de 60 fps liggen maar ik zou willen dat mijn minimale framerate altijd 60 of hoger is.

Budget 300-500 euro
Uiteraard mits er een siginificant performance verschil is :), ik ga geen 400 euro betalen voor 3 fps meer in games.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben wel een grote fan van Intel, beetje mee opgegroeit denk ik. De i7 is heel stabiel en ja Intel voelt fijn.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Systeem:
i7 3770K @ 4,2 gigahez
GTX 970 geocd (core clock + 150, memory + 400 )
Z77 moederbord
16 gig ddr 3 ram

pc wordt gebruikt voor
Voornamelijk video games, dit in combinatie met één scherm. Ik speel 1080P, mede door deze dingen heb ik geen behoefte aan een Titan oid omdat zo'n kaart vooral goed tot zijn recht komt bij meerdere schermen of veel hogere resoluties.

Games die er zoal worden gespeeld: Far Cry 4, Hearthstone, Starcraft 2, The Evil Within

[ Voor 21% gewijzigd door MetalSonic op 14-02-2015 12:24 ]

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:09
Je cpu is practisch vergelijkbaar met de 4xxx series qua prestaties! dus een cpu upgrade voor een steady 60 fps gaat waarschijnlijk weinig uitmaken! Ik zou dus het probleem elders zoeken.

Op welke resolutie speel je? Driverupdate al eens geprobeerd? Alle updates voor far cry 4 al geinstalleerd? temperaturen al gechecked? (misschien klokt er vanalles terug wegens overheating)

• MetalSonic
Ardjee schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 10:37:
Je cpu is practisch vergelijkbaar met de 4xxx series qua prestaties! dus een cpu upgrade voor een steady 60 fps gaat waarschijnlijk weinig uitmaken! Ik zou dus het probleem elders zoeken.

Op welke resolutie speel je? Driverupdate al eens geprobeerd? Alle updates voor far cry 4 al geinstalleerd? temperaturen al gechecked? (misschien klokt er vanalles terug wegens overheating)
Wat is de 4xxx series? Is dat de 4de generatie waar de mijne dan de 3de generatie is ?

Resolutie:
Altijd 1080P en eigenlijk ook altijd met de lichtste vorm van anti aliasing (alhoewel ik liever een zwaardere vorm van AA wil gebruiken.

Driverupdate:
Alles drivers zijn volledig geüpdate, van cpu tot gpu en zelfs laatst het moederbord geüpdate (wat moest voor de gtx 970)

Far Cry 4:
Legaal gekocht/ gekregen bij de kaart, volledig geüpdate, settings alles op ultra en AA op de lichtste stand. Ik heb gekeken of ik de video kaart wellicht moest vervangen maar zoveel beter vind ik de gtx 980 niet. En die kaart die kakt ook in naar 40 á 50 fps als het gezellig wordt op je scherm.

Overheating?: lijkt mij niet, temperaturen schommelen in idle rond de 30 graden per core, verder heb ik mij van te voren uitgebreid laten adviseren met betrekking tot koelers/ fans en de airflow. Dusdanig dat hij klaar zou zijn voor oc'n zonder dat hij zou overheaten.

Maarja de reden dat ik dit topic maak is dat mijn cpu toch al weer wat jaartjes oud zijn, een video kaart moet je na 2 jaar wel vervangen maar bij een CPU is dat dus anders?

• Koninkje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-12-2025

Koninkje

Succes niet gegarandeerd.

Als je heel erg graag meer frames wil, kun je er altijd nog een extra 970 bij prikken. Dan gaat je performance aanzienlijk omhoog. Al vraag ik me af of je dat moet willen als je toch maar op 1080p gamet.

Daarbij zeggen idle temperaturen niet heel veel. Ik zag laatst een i7 2600K die idle 26 graden had, maar omdat er een stuk plastic tussen de proc en de koeling zat raakte hij tijdens load 95+ graden.

Ohja, wat Far Cry 4 betreft, zelfs een 980 triple SLI setup heeft moeite met die game. Tegenwoordig zijn heel veel pc games slecht geoptimaliseerd voor de pc...

[ Voor 49% gewijzigd door Koninkje op 14-02-2015 10:52 ]

Show me your moves.

• MetalSonic
Koninkje schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 10:50:
Als je heel erg graag meer frames wil, kun je er altijd nog een extra 970 bij prikken. Dan gaat je performance aanzienlijk omhoog. Al vraag ik me af of je dat moet willen als je toch maar op 1080p gamet.

Daarbij zeggen idle temperaturen niet heel veel. Ik zag laatst een i7 2600K die idle 26 graden had, maar omdat er een stuk plastic tussen de proc en de koeling zat raakte hij tijdens load 95+ graden.
Dat vraag ik mij inderdaad ook af, wat voegt een 2de kaart toe? Ik ben in eerste instantie dan bang dat mijn voeding het niet meer trekt (700 of 750 wat) verder gaat de geluidproductie dan flink om hoog en ik kocht juist een MSI 970 omdat hij zo lekker stil is O+

• Koninkje

Koninkje

750 watt trekt een tweede SLI prima, tenzij je heel erg veel vraagt van de overclock. Zou je zelf moeten uitzoeken, dat weet ik niet precies, maar in principe zou 700/750 watt voldoende moeten zijn voor een 970 SLI.

Dan koop je toch er een tweede MSI 970 bij? Lekker stil maal 2. :+

Show me your moves.

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Natuurlijk zegt een 700/750W voeding niks. Een ms-tech voeding kan bijvoorbeeld maar tegen de 450W leveren. Zou je het merk en type willen posten??

Waarom een 2e 970?? Voor 1080p haalt die in bijna alle spellen 70+ fps...pure geld verspilling dus.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
http://nl.hardware.info/r...ultaten-1920x1080-full-hd

Als je boven de 60 fps wilt komen zal je toch echt een SLI moeten nemen of de GTX 980

• Koninkje

Koninkje

pwillemske schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 11:00:

Waarom een 2e 970?? Voor 1080p haalt die in bijna alle spellen 70+ fps...pure geld verspilling dus.
Pure geld verspilling? Als je een 40hz monitor hebt ja. :+

Show me your moves.

• pwillemske
  • Niet online
Koninkje schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 11:07:
[...]

Pure geld verspilling? Als je een 40hz monitor hebt ja. :+
Nee, zelfs met een 60Hz monitor is het geldverspilling omdat dat beest toch overal 60-70+ fps haalt, waarom dan een 2e 970?? Kom je toch weer met die problemen dat SLI niet ondersteunt word etc.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• Koninkje

Koninkje

pwillemske schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 11:10:
[...]

Nee, zelfs met een 60Hz monitor is het geldverspilling omdat dat beest toch overal 60-70+ fps haalt, waarom dan een 2e 970?? Kom je toch weer met die problemen dat SLI niet ondersteunt word etc.
We weten niet wat voor monitor de TS heeft, om dan meteen al de conclusie te trekken dat het geld*verspilling is, is wat naïef en voorbarig.

[ Voor 0% gewijzigd door Koninkje op 14-02-2015 11:17 . Reden: geld ipv tijd ]

Show me your moves.

• pwillemske
  • Niet online
Koninkje schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 11:12:
[...]

We weten niet wat voor monitor de TS heeft, om dan meteen al de conclusie te trekken dat het tijdverspilling is, is wat naïef en voorbarig.
Ja daar heb je gelijk in, excuses daarvoor. Dus het enige wat we nog moeten weten van TS is:
- Welke monitor/tv heb je?
- Welke voeding heb je, graag merk en type + wattage.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11:21
Hierbij nog wat benchmarks van FC4 waarin je kan zien dat je huidige cpu niet onderdoet voor de huidige generatie:

http://www.techspot.com/r...y-4-benchmarks/page5.html

• MetalSonic
pwillemske schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 11:00:
Natuurlijk zegt een 700/750W voeding niks. Een ms-tech voeding kan bijvoorbeeld maar tegen de 450W leveren. Zou je het merk en type willen posten??

True that, ik heb: be quiet! System Power 7 700W, verder (heb het al aangepast in de OP)
edit: mijn gemiddelde framerate kan best 60 of hoger zijn, maar ik wil dat mijn minimale framerate altijd hoger is dan 60. Maar is dit teveel gevraagd?

Ik heb een samsung 24" lcd monitor met 1080P als max resolutie, ik weet uit mijn hoofd niet welke het is. Ik heb hem 2 jaar geleden gekocht en toen voor rond de 180 euro. Volgens mij is hij 60 herz.

[ Voor 32% gewijzigd door MetalSonic op 14-02-2015 12:27 ]

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:25
Voor de nieuwste high-end spellen op de hoogste instellingen op 1080p of hoger zal het altijd veel gevraagd zijn om een minimum framerate te behalen die hoger dan 60fps ligt. Helemaal als je niet de best presterende kaart hebt van de huidige generatie of die daarvoor. In het geval van nVidia dus de GTX 780 Ti, Titan Black of de GTX 980.

[ Voor 3% gewijzigd door NitroX infinity op 14-02-2015 15:38 ]

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• MetalSonic
Philpend schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 11:49:
Hierbij nog wat benchmarks van FC4 waarin je kan zien dat je huidige cpu niet onderdoet voor de huidige generatie:

http://www.techspot.com/r...y-4-benchmarks/page5.html
Thanks dan is het wel duidelijk dat een nieuwe cpu weinig verandering teweeg brengt. Wellicht over een paar maanden een 2de gtx 970 om op die manier zorgeloos 60-70 fps te kunnen aantikken. Waar koop je btw 't kabeltje die dan beide kaarten met elkaar verbind? Bij de xfx 7970 ghz zat er een stukje bij, maar bij de gtx 970 kreeg ik daar niks van

• Koninkje

Koninkje

Je kunt overal op het internet een SLI bridge kopen. Succes!

Show me your moves.

• VBulut
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-08-2022
Ernemmer schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 11:04:
http://nl.hardware.info/r...ultaten-1920x1080-full-hd

Als je boven de 60 fps wilt komen zal je toch echt een SLI moeten nemen of de GTX 980
In mijn mening is een extra 970 efficienter dan een aparte 980 te halen.

Zelfs met een 980 gtx met een 3770k overclockt tot 4.6 ghz, haalde ik gemiddeld 50 a 55 fps.

• VBulut
MetalSonic schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 14:54:
[...]

Thanks dan is het wel duidelijk dat een nieuwe cpu weinig verandering teweeg brengt. Wellicht over een paar maanden een 2de gtx 970 om op die manier zorgeloos 60-70 fps te kunnen aantikken. Waar koop je btw 't kabeltje die dan beide kaarten met elkaar verbind? Bij de xfx 7970 ghz zat er een stukje bij, maar bij de gtx 970 kreeg ik daar niks van
Heb je niet bij je moederbord een SLI bridge gekregen? En wat voor moederbord heb je uberhaupt, niet dat het geen SLI ondersteund.

• MetalSonic
VBulut schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 17:18:
[...]

Heb je niet bij je moederbord een SLI bridge gekregen? En wat voor moederbord heb je uberhaupt, niet dat het geen SLI ondersteund.
Ja misschien heb ik daar wel een sli bridge van, dan moet ik in de grote doos kijken waar alle doosjes van mijn computer onderdelen zitten ;). Ik heb een Z77..

• Drowzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-01-2025
MetalSonic schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 17:54:
[...]

Ja misschien heb ik daar wel een sli bridge van, dan moet ik in de grote doos kijken waar alle doosjes van mijn computer onderdelen zitten ;). Ik heb een Z77..
Z77 is de chipset :9

• MetalSonic
GA-Z77X-D3H (rev. 1.0)

• VBulut
Het heeft dus een SLI-bridge in doos zelf, en is dus SLI-ready.

Dat wordt zowieso een extra 970 GTX, en je hebt nog genoeg ruimte voor frisse lucht voor je kaarten, waardoor hoge temperaturen (boven de 80 graden) niet zo snel voorkomen. Heel belangrijk is dat je een redelijke airflow hebt.

• MetalSonic
dit zijn btw alle onderdelen:
Mugen 3 Rev.B PCGH-Edition,
GTX 970 Windows 8 64-Bit, Core™ i7-3770K,
System Power 7 700W,
Carbide 500R,
GH24NS70, CT128M4SSD2, ZM-F3BL, Shark Fan 14cm Black Edition, GA-Z77X-D3H (rev. 1.0), ST2000DM001, 16 GB DDR3-1600 Kit)
één van de fans de goedkoopste die veel lawaai maakte is in de tussen tijd btw vervangen (maar ik weet niet welke dat is)

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:43
Dus je wilt dat op geen enkel moment de framerate ook maar 1 fps lager dan de native verversingssnelheid van je scherm gaat? 8)7 FarCry 4 is daar geen goede referentie voor, weer een sterk staaltje van Ubisofts onkunde om een game te optimaliseren voor pc. Zelfs met SLI gaat die wel eens een frame dipje hebben, het is gewoon de aard van de game, je krijgt daar geen consistente FPS uit.

Bovendien is het een open world game, en open world games hebben af en toe een stotter bij het wisselen van zones. Misschien dat installeren op SSD kan helpen.

Dingen die ik aan je bestaande systeem zou veranderen alvorens geld uit te geven aan SLI:
- Die i7 3770K kun je verder overklokken, die moet toch zeker 4.7GHz halen.
- Een grotere SSD zodat je daar wat games en je pagefile kunt op zetten.
- Koop een IPS of VA scherm dat variabele verversingsfrequentie ondersteunt, aangezien je een Nvidia videokaart hebt, zal dat met Gsync moeten zijn. Gezien de ouderdom en prijs op dat moment van je huidige scherm, denk ik dat je nog een TN paneel hebt, dan lijkt de beeldkwaliteit verbeteren mij toch interessanter.

Wat is het precieze doel van die hoge minimumfrequentie? Vsync kunnen gebruiken zonder dips naar 30 fps? Daar dient triple buffering toch voor? Als Far Cry 4 dat niet ondersteunt, probeer dan eens D3DOverrider. Ik gebruik dat ook in combinatie met AC4 Black Flag.

Btw 3-4 jaar oud is voor cpu's niet oud meer, Haswell is ondertussen ook al 2 jaar oud, dus veel nieuwer kun je niet halen. Het verschil tussen Haswell en Ivy Bridge is ongeveer 5% per kloktik, Dat kun je dus snel overbruggen met een extra overklok, denk dat je huidige instellingen al niet onderdoen voor een i7 4790K op stock snelheid.

[ Voor 20% gewijzigd door MacPoedel op 15-02-2015 14:01 ]

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:02
Ik zou even wachten tot maart-mei als amd zijn 390(x) uitbrengt. Mogelijk dat deze de 980 voorbij komt voor een zachtere prijs als de 980.

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20-02 20:59
Lees de reacties boven mij. Gewoon niks meer aan doen, je hebt een prachtige set-up. Zeker in games ga je het verschil niet merken tussen een i7-4790K of i7-3770K. Wacht op z'n minst tot Skylake tot je je CPU weer vervangt, daarvoor is het echt de moeite niet waard. Haal dan een tweede GTX 970 en zet deze in SLI als je zo graag meer geld over de balk wilt smijten voor meer fps. Of een G-Sync scherm, dan merk je het geen eens als je fps even net iets onder de 60 daalt. Maar ga geen geld weggooien een een CPU + moederbord waarvan je het verschil niet gaat merken.

• MetalSonic
MacPoedel schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 19:54:
Dus je wilt dat op geen enkel moment de framerate ook maar 1 fps lager dan de native verversingssnelheid van je scherm gaat? 8)7 FarCry 4 is daar geen goede referentie voor, weer een sterk staaltje van Ubisofts onkunde om een game te optimaliseren voor pc. Zelfs met SLI gaat die wel eens een frame dipje hebben, het is gewoon de aard van de game, je krijgt daar geen consistente FPS uit.

Bovendien is het een open world game, en open world games hebben af en toe een stotter bij het wisselen van zones. Misschien dat installeren op SSD kan helpen.

Dingen die ik aan je bestaande systeem zou veranderen alvorens geld uit te geven aan SLI:
- Die i7 3770K kun je verder overklokken, die moet toch zeker 4.7GHz halen.
- Een grotere SSD zodat je daar wat games en je pagefile kunt op zetten.
- Koop een IPS of VA scherm dat variabele verversingsfrequentie ondersteunt, aangezien je een Nvidia videokaart hebt, zal dat met Gsync moeten zijn. Gezien de ouderdom en prijs op dat moment van je huidige scherm, denk ik dat je nog een TN paneel hebt, dan lijkt de beeldkwaliteit verbeteren mij toch interessanter.

Wat is het precieze doel van die hoge minimumfrequentie? Vsync kunnen gebruiken zonder dips naar 30 fps? Daar dient triple buffering toch voor? Als Far Cry 4 dat niet ondersteunt, probeer dan eens D3DOverrider. Ik gebruik dat ook in combinatie met AC4 Black Flag.

Btw 3-4 jaar oud is voor cpu's niet oud meer, Haswell is ondertussen ook al 2 jaar oud, dus veel nieuwer kun je niet halen. Het verschil tussen Haswell en Ivy Bridge is ongeveer 5% per kloktik, Dat kun je dus snel overbruggen met een extra overklok, denk dat je huidige instellingen al niet onderdoen voor een i7 4790K op stock snelheid.
Bedankt voor deze uitgebreide reactie ik ben er veel wijzer van geworden. De game staat nu op een ordinaire hard disk ik kan inderdaad een ssd schijf kopen en hem daarop zetten. De huidige SSD is vooral voor windows en wat hij nog heeft aan ruimte (35 gig) laat ik liever zo.

Ik wil inderdaad vsync kunnen gebruiken zonder drops naar 30, liefst is hij altijd op 60 maarja dat lukt helaas niet. Dat zie ik btw ook niet gebeuren als ik far cry 4 filmpjes kijk van bijvoorbeeld de Titan of de gtx 980.

Ik heb zo'n asus G sync scherm gezien, das rond de 700 euro wellicht dat ik dat moet doen maar dan moet ik eerst ff sparen want das natuurlijk wel prijzig. :+

• MetalSonic
Balance schreef op zondag 15 februari 2015 @ 10:41:
Lees de reacties boven mij. Gewoon niks meer aan doen, je hebt een prachtige set-up. Zeker in games ga je het verschil niet merken tussen een i7-4790K of i7-3770K. Wacht op z'n minst tot Skylake tot je je CPU weer vervangt, daarvoor is het echt de moeite niet waard. Haal dan een tweede GTX 970 en zet deze in SLI als je zo graag meer geld over de balk wilt smijten voor meer fps. Of een G-Sync scherm, dan merk je het geen eens als je fps even net iets onder de 60 daalt. Maar ga geen geld weggooien een een CPU + moederbord waarvan je het verschil niet gaat merken.
Hoezo merk je het bij een Gsync scherm niet? Hoe werkt dat dan? Je merkt het toch als de framerate ineens in kakt doordat er bijvoorbeeld veel gebeurt? of werkt dat anders. Ik heb nu vaak vsync aanstaan maar dan is het of 59-60 of 55 of 50 en een enkele keer 45. Dit dan in cominatie met 1x saa (SMAA), mja ik merk 't wel als hij naar 45 gaat dan heb je meteen een korte vertraging. Dit zou je dan toch ook hebben met een duurdere monitor? of zie ik dat verkeerd?

• MetalSonic
Thanks, net gelezen dat ziet er indrukwekkend uit. Maarja dat bedrag dat je ervoor opzij moet leggen :o.. Aan de andere kant weet ik dat mijn huidige lcd (syncmaster S24B150) alles behalve een gaming lcd is

[ Voor 13% gewijzigd door MetalSonic op 15-02-2015 20:16 ]

Pagina: 1