Toon posts:

HP XW8600 workstation klinkt als stofzuiger

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

Ik heb via marktplaats een HP workstation overgenomen en het draait op zich prima.
Maar... de fan-speeds zijn wat aan de hoge kant denk ik. Het ding klinkt als een stofzuiger.

Ik weet niet precies waar ik moet beginnen met zoeken naar de oorzaak maar met SpeedFan zie ik dat twee van de geheugen slots nogal warm worden, misschien is dat een of dé oorzaak?

eerst even een overzicht:

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/28p0zd.png

SpeedFan :

Afbeeldingslocatie: http://messyshare.com/out.php?i=137281_speedfan-status.png

Na een tijdje draaien loopt de temp nog op naar 60/70 graden, is niet goed he ?

Wat zou ik hieraan kunnen doen ?

Alvast bedankt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
De basisdingen lijkt mij. Check of de koelpasta nog goed is, of het ding niet vol zit met stof, mogelijk de airflow op het gevoel beetje controleren e.d.?

Los daarvan wordt FB-DIMM sowieoso best heet. Zeker het DDR2-FB-DIMM wordt volgens mij niet eens zonder heatspreaders verkocht.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik ben een beetje een N00b op dit gebied, so bear with me

Koelpasta op geheugenstrips ? Of bedoel je op processoren ?
De kast is schoon maar ik zal nog eens kijken en stofvrij maken.

Maar betekent een hoge temp op FB-DIMM0-0 en FB-DIMM1-0 dat ál het geheugen te warm is ?
Er zitten nu 8 strips van 2GB in.

En dan heatspreaders, ik zal nog eens kijken maar volgens mij zitten die er niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Als het goed is zit er op FB-DIMM altijd een metalen strip om de hitte wat kwijt te kunnen. FB-DIMM op 60+ graden is helaas :) heel normaal, het wordt gewoon goed warm. Het MOET ook altijd actief gekoeld worden.

Ik neem aan dat FAN2 op 3300 rpm het meeste lawaai maakt? Is dat de fan die op het FB-DIMM zit?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, op de geheugenstrips zitten dus wel heatspreaders maar de fan die er op ziet draait op volle toeren en maakt het meeste lawaai. Ik gok dat dat dus inderdaad Fan2 is in SpeedFan.
Verder is de kast stofvrij, gewoon helemaal schoon.

Ik heb inderdaad ook al gevonden dat FB-DIMM rond de 60gr warm kan zijn en dat dat ok is.

Maar die fan, pff, is daar een stillere oplossing voor ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Gaat die fan op max als je niks doet of alleen als je flink bezig bent met geheugen intensieve dingen?

Je zou met Speedfan kunnen kijken of je die fan wat lager kan tunen zonder dat de temp de max over gaat. Die max voor fbdimm moet je opzoeken. Je moet dan wel speedfan zo instellen dat hij kan omgaan met de chip die de fans aanstuurt. Voor m'n oude Dell T5400 was er een speedfan profiel beschikbaar. Dat je iig de max RPM wat omlaag brengt.

Anders kun je die fan nog vervangen misschien door iets groters en stillers Maar die moet wel een beetje goed samengaan met het systeem en passen enzo..
Zo ziet ie er van binnen uit??

[ Voor 22% gewijzigd door maratropa op 16-02-2015 21:07 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De fan gaat voluit vanaf het moment dat de comp aan staat.

Ik zal eens kijken naar de speedfan opties dan. Er is helaas geen speedfan profiel beschikbaar voor dit mobo dus dat wordt even uitzoeken en de temperatuur in de gaten houden.

Als ik op de pwm values klik in speedfan gebeurd er overigens helemaal niks...

Maar het ziet er dus zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://messyshare.com/out.php?i=137457_xw8600-inside-w800-h600.jpg

• maratropa
  • Niet online
Hmm volluit bij aangaan lijkt me wat overkill. Zitten er in de BIOS "thermal" opties? Soms kun je wel een ander profiel kiezen bijv.

Speedfan moet eerst ingesteld worden op het moederbord om fans te kunnen regelen en dat is soms bij dit soort workstations niet makkelijk.

specs

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Die koeler koelt zowel je RAM als je CPU, en idd zoals hierboven al gezegdt is FB-DIMM wordt aardig warm. Heb je verder geen HP monitoring tool erop staan? Met gelijke servers van ze kan je daar het e.a. aanpassen, zij het beperkt.

• maratropa
  • Niet online
De cpu koelers zitten rechts, die lawaai maakt koelt alleen het FB-DIMM

specs

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Oohja stom, zie het nu. Maar de luchtstroom uit de CPU koeler zou ook langs de FB-DIMM moeten gaan lijkt het zo.

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
Wellicht eens een BIOS update van de HP site downloaden en installeren.
Pagina: 1