Oorzaak ongelukje met scooter of brommer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJC2008
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 03-06 13:31
Hallo Tweakers,

Heeft een van jullie enig idee waarom een voorwiel opeens omklapt als je een voorrem in knijpt, met als gevolgd dat ik nu een gekneusde hand heb, en pols. Bij een brommer bleef dit beperkt tot een schaafwondje, maar met de scooter klap je als een bom op het wegdek.

Alvast bedankt voor enig denkwerk.

Gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:01
Hoe bedoel je, omklapt?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:30

donny007

Try the Nether!

Geen idee wat het kan zijn, maar het kan geen kwaad om de bandenspanning en stuurinrichting te controleren.

Ik neem aan dat je bij het remmen beide remmen gebruikt, en niet alleen de voorrem?

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:59
Je kneep te hard...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJC2008
Ik rem meestal eerst achter, maar bij misschien te hoge snelheid gebruik ik de voorrem als extra rem. Ik denk eerder dat de voorrem gewoon te fel remt, maar waarom dat zo is weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJC2008
Als je wiel eerst rechtuit rijd dan is ie na het remmen ongeveer 90 graden naar links, daarna valt hij om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dat heet stuk. :p

Hou je je stuur dan wel goed vast?
Enkelzijdige ophanging?
Brommers hebben vaak een andere balhoek en grotere wielen. Dat scheelt ook.

Maar net als met de motor is je voorrem het beste. Eerst aanleggen en dan pas doorremmen. Niet als een botte hork inknijpen.

[ Voor 28% gewijzigd door Señor Sjon op 13-02-2015 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJC2008
En bedoel je stuk met kapot? Ik denk niet dat het stuur te houden was, anders dan was ik niet gevallen.
Het voorwiel heeft wel 2 ophangingen, en een schijfrem, maar het is hetzelfde effect als met trommelrem.

[ Voor 33% gewijzigd door BJC2008 op 13-02-2015 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:57
Zit er soms speling op je balhoofd, of zijn je schokbrekers kapot?

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-02 23:46
BJC2008 schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 23:44:
Ik rem meestal eerst achter, maar bij misschien te hoge snelheid gebruik ik de voorrem als extra rem. Ik denk eerder dat de voorrem gewoon te fel remt, maar waarom dat zo is weet ik niet.
offtopic:
Je voorrem is je hoofdrem hè. Als je remt verplaatst je gewicht zich naar voren en is je achterrem dus veel minder effectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJC2008
Puch-Maxi schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 23:58:
Zit er soms speling op je balhoofd, of zijn je schokbrekers kapot?
De speling heb ik niet gecheckt, en de schokbrekers ook niet. Ik weet ook niet of dat er mee te maken heeft, ik had een Vespa Ciao en die kon nauwelijks veren, dat was het zadel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
BJC2008 schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 23:57:
En bedoel je stuk met kapot? Ik denk niet dat het stuur te houden was, anders dan was ik niet gevallen.
Het voorwiel heeft wel 2 ophangingen, en een schijfrem, maar het is hetzelfde effect als met trommelrem.
Je stuur sloeg mee om? Je weet het niet, heel duidelijk is het allemaal niet. Voor hetzelfde geldt draait alleen het wiel. ;)

Maar als je normaal remt, dan zou je stuur nooit om kunnen slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-06 20:38

mark-k

AKA markkNL

Señor Sjon schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 00:20:
[...]

Je stuur sloeg mee om? Je weet het niet, heel duidelijk is het allemaal niet. Voor hetzelfde geldt draait alleen het wiel. ;)

Maar als je normaal remt, dan zou je stuur nooit om kunnen slaan.
Oh zeker wel, als je maar slecht genoeg kan rijden kan alles. Zeker als je de voorrem nooit gebruikt denk ik hier aan een gevalletje 'te hard en abrupt knijpen in de voorrem, icm een ruk aan het stuur geven door dit harde remmen', dus meer een soort trekken aan de hendel met je arm ipv met je vingers zoals het hoort. Voorwiel verliest ff grip, wiel slaat om, en je kunt een nieuwe tube kukident gaan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dan is het ook geen normaal remmen meer. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:27
Bij hard remmen met de voorrem duikt de scooter in de vering (helemaal met versleten schokdempers) en wordt de balhoofdhoek en dus ook je naloop een stuk kleiner. Dit heeft een negatief gevolg voor het zwenkwieleffect. In normaal nederlands betekent dat dat je voorwiel makkelijker omklapt. Het kleine voorwiel versterkt het voorgaande verhaal. Dat is ook de reden dat het bij brommers, die vaak aanzienlijk grotere wielen hebben, een minder groot probleem is.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Als je dit vaker gebeurt loont het misschien om een dagje stuurvaardigheid met een instructeur op te gaan doen :) Een paar uur lessen of een specifieke cursus is nooit een slecht idee en geeft je de mogelijkheid wat onzuiverheden uit je techniek te poetsen.

Een periodieke toetsing van je vaardigheden is voor niemand een slecht idee overigens, dat doen veel te weinig mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:55

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Je hebt je gewoon onderuit geremd?

Mij ookal gebeurd met de motor, al was dit tegen 170kmh en een nat wegdek (circuit)

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJC2008
Ik denk dat het komt omdat de gladheid zorgde dat het wiel omsloeg, het leek al wel geijzeld te hebben, en dat ik daarna gewoon omviel, dat is mijn theorie. Het was 29 december en erg koud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Als je voorwiel blokkeert op een tweewieler dan ga je knoeperhard op je bek, niet zo veel aan te doen, behalve voorzichtiger remmen met de voorrem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Nu online

steveman

Comfortabel ten onder

De voorrem is de belangrijkste, maar ook de gevaarlijkste rem op een tweewieler. Ga je er verkeerd mee om dan kun je over de kop slaan, of zoals je nu zelf gemerkt hebt, onderuit glijden. Wil je hard kunnen remmen dan kun je beter de achterrem vergeten en je aandacht volledig richten op die voorrem. Ja, als je achter een beetje mee remt heb je het beste resultaat maar in een panieksituatie krijg je daar de kans niet voor

Altijd de voorrem eerst rustig aanleggen, en van daaruit doorknijpen. Oefen dit maar eens op verschillende wegdekken (en op rustige locatie natuurlijk)

Mocht je het voorwiel blokkeren, gelijk loslaten, alsof je de vingers brandt aan de hendel, en dan weer opnieuw aanleggen.

Zodra je na wat oefening vertrouwen hebt in je voorrem, probeer hem dan maar eens opzettelijk te blokkeren. Heel kort flink hard remmen, weet je gelijk hoe het voelt als je voorwiel glijdt. Zorg er wel voor dat het blokkeren maar een fractie van een seconde duurt!

De kleine shitwieltjes op scooters helpen het hele verhaal overigens niet...

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-12-2024
Remschijf krom misschien?

De voorrem zorgt voor ongeveer 80% van je remkracht, onder goede omstandigheden kan je flink hard remmen, maar het is ook zeer gevaarlijk om hard te remmen op een tweewieler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJC2008
Ja, bedankt voor het advies, ik zal het zeker eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kun je de situaties waar dit gebeurde misschien beter beschrijven?

- rechtuit rijdend of in een bocht?
- wat voor snelheid?
- was de motor op moment dat je begon te remmen trekkend?
- waarom moest je (buitengewoon) hard remmen?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-06 14:53
Twee gedachten, in de volgorde waarin ze bij mij opkwamen:

1. Remmen is toch zo'n beetje het eerste wat je met rijles leert.
2. Moderne scooters komen anno 2015 meestal wel met ABS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:17

Bommes

Capo del formaggio

Bromfiets sooters met ABS ??? Die ben ik nog nooit tegen gekomen.
Maar dan nog min Vespa motor scooter heeft wel ABS maar ook die rem je onderuit als je als een neanderthaler in een bocht/met stuur uitslag de voorrem inknijpt.

Zelfs een volwaardige normale motor rem je onderuit op zo een manier.
Denk dat iedereen hier met een motorijbewijs zich wel de langzame oefeningen kan herinneren en wat er gebeurde als je met flinke stuuruitslag de voorrem in kneep. En al die les fietsen hebben gewoon ABS.

Ik denk dat er 2 opties zijn in geval van de TS:
1- in een bocht de voor rem in geknepen en het voorwiel is weg geschoven.
2 - stapvoets gereden met het stuur verdraaid de rem ingeknepen waardoor het stuur verder "om slaat".
Vooral dat laatste gaat met een kleinere wielmaat van een scooter nog sneller.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Kan zoveel zijn, maar je hebt je denk ik gewoon onderuit geremd.

Een combinatie van deze kan daaraan hebben bijgedragen:
Glad wegdek, kale (of slechte) banden, sterke remmen, niet gewend de voorrem te gebruiken

Sterke remmen is een goed iets, maar vooral als je geen ABS hebt moet je er wel gedoseerd mee om kunnen gaan.
Sommigen hebben als schrikreactie bij een blokkerend voorwiel de neiging om nog harder te knijpen, dan helpt alleen ABS. Zoiets is moeilijk af te leren natuurlijk, omdat je bij een paniekreactie niet meer nadenkt.
Ik heb het geluk dat ik de rem loslaat als schrikreactie op blokkerend voorwiel, wat ik enkele keren heb mogen meemaken door de combinatie gare banden+glad wegdek op mijn motor. Dan ga je weer netjes vooruit en kun je evt. bijsturen. Nu met betere banden en meer ervaring heb ik dat niet meer meegemaakt.

Maar sowieso zou ik adviseren om aan te leren met alleen de voorrem te remmen, tenzij het een bocht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:00
Mits goed gedoseerd kun je ook in een bocht remmen met de voorrem. Enige waar je rekening mee moet houden is dat de motor/brommer/scooter zich op zal richten waardoor je dus wijder gaat. In een TOMS cursus leer je om de voorrem in een bocht te gebruiken als een manier om snel iets te ontwijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Je hebt jezelf gewoon onderuit geremd. Niks meer, niks minder

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
En dat het voorwiel is omgeklapt is waarschijnlijk een gevolg en geen oorzaak: door te sterk remmen gaat je gewicht van je lichaam naar voren en kun je druk uitoefenen op het stuur. Als het wel de oorzaak is dan zou je eerder moeten denken aan zeer glad wegdek en zelfs dan gebeurt het niet zomaar.

Allemaal niet zo gek overigens. Uit ervaring (ver verleden, motorrijles) kan ik zeggen dat jezelf onderuit remmen in een split second kan gebeuren. Daar achteraf exact de vinger op leggen is bijna niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Nu online

steveman

Comfortabel ten onder

-tom-562 schreef op maandag 16 februari 2015 @ 10:01:
Je hebt jezelf gewoon onderuit geremd. Niks meer, niks minder
Vanavond bij Air Crash Investigation:

"Het vliegtuig is neergestort, niets meer, niets minder"

Wordt een saai programma zo he!

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJC2008
Rukapul schreef op maandag 16 februari 2015 @ 10:06:
En dat het voorwiel is omgeklapt is waarschijnlijk een gevolg en geen oorzaak: door te sterk remmen gaat je gewicht van je lichaam naar voren en kun je druk uitoefenen op het stuur. Als het wel de oorzaak is dan zou je eerder moeten denken aan zeer glad wegdek en zelfs dan gebeurt het niet zomaar.

Allemaal niet zo gek overigens. Uit ervaring (ver verleden, motorrijles) kan ik zeggen dat jezelf onderuit remmen in een split second kan gebeuren. Daar achteraf exact de vinger op leggen is bijna niet te doen.
Ik heb nog even op internet geneusd, en dit kwam ik tegen; http://www.scooter-freaks.nl/forum/showthread.php?t=488378

Hier komt het omdat de voorband gewoon te grof is en dus niet glijd als hij remt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Dat is slechts 1 van de suggesties in dat topic. Dat het toevallig de laatste suggestie is, wil niet zeggen dat dat dan ook de juiste is :+

Feit is dat je te hard geremd hebt, anders blokkeert je wiel niet.
Het kan zijn dat dit sneller gebeurt omdat je rem erg fel reageert (misschien omdat je hem nooit gebruikt en hij niet lekker ingeremd is).
Het kan zijn dat je band minder grip heeft dan een andere band.
Het kan zijn dat het wegdek te glad was voor de hoeveelheid kracht die je zette.
Door de kleine wielen is een scooter minder stabiel dan een voertuig met grotere wielen.
Het kan ook zijn dat je als een orang oetan in je rem geknepen hebt.
Of een combinatie van bovenstaande factoren.

Persoonlijk zou ik eerst gaan leren om normaal te remmen, met voor- en achterrem (ruwweg 70% voor en 30% achter). Als je normaal alleen met achter remt, haal je daarmee wel een normale remvertraging, maar als je sneller stil moet staan, ga je dan bijremmen met je voorrem, waar je totaal geen gevoel mee hebt (omdat je hem nooit gebruikt).

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Dat verhaal van die grove banden is wel erg vergezocht. Dat staat er overigens ook niet, er staat "harde banden", waarmee gedoeld wordt op de rubbercompound die hard is. En om dan te concluderen dat dat bij jou ook de oorzaak was is nogal kort door de bocht. Ik denk dat je gewoon te hard hebt geremd voor de staat van het wegdek. Eerder in dit topic geef je ook aan dat het die dag glad was. Dan moet je gewoon rustiger remmen en dat heb je blijkbaar onvoldoende gedaan. En je voorrem in principe nooit gebruiken is onverstandig. Schijfremmen worden er niet beter op als je ze nooit gebruikt.

[ Voor 10% gewijzigd door Grrrrrene op 29-03-2015 13:56 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Grrrrrene schreef op zondag 29 maart 2015 @ 13:53:
Schijfremmen worden er niet beter op als je ze nooit gebruikt.
Je vaardigheden ook niet. Dan gaat het ook rap mis op het moment dat je hem wel een keer nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TooTall_NL
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10:41
Als je wiel ineens 90 graden draait na het remmen en verder werkt alles gewoon prima, dan blijft slechts een stuurmansfoutje over.
Als je hard genoeg remt op je voorwiel ga je gewoon onderuit. Gedoseerd op beide remmen is altijd het beste.
Een scooter heeft de remmende kracht aan een zijde en hierdoor de natuurlijke neiging iets in onbalans te raken bij hard remmen, hoe harder hoe steviger.
Lijkt me gewoon een foutje, overkomt de beste wel eens, gewoon je les uit trekken en doorgaan.
Het is nu eenmaal een voertuig op 2 wielen, waardoor balans een grote rol speelt.
Vroeger met brommers ook wel eens meegemaakt, maar nooit de schuld buiten mezelf gezocht....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJC2008
Nou wil ik natuurlijk mezelf verdedigen; de rem werkte gewoon zoals normaal, alleen doordat het glad was, draaide het wiel naar links, door de kracht die door het remmen veroorzaakt was, het uitglijden, en daardoor viel hij om, dit was echt niet omdat ik nou zo sterk geremd had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Het wiel blokkeert dan. Dat komt omdat je te hard remt, het wiel letterlijk tot stoppen dwingt, op waarop het glijden gaat op het wegdek. Dat je erna onderuit gaat klopt, je hebt te hard gereden.

In een auto is het andere koek met een functie zoals ABS. Deze voorkomt dat je wielen komen te blokkeren bij plots (hard) remmen. Wat het doet is de remdruk verlagen zodat het wiel weer contact krijgt. Een wiel dat niet slipt en gewoon grip heeft remt sneller als een wiel dat wel slipt.

Toen ik 16 was knalde ik met m'n puch maxi met meer dan 60kmph eens over een drempel heen, niet wetende dat die drempel zo hard was dat mijn voorspatbord tussen het wiel in sloeg. Gevolg? Ik vloog 3 en een halve meter in de lucht en kwam op m'n pols terecht. Middenbotje gebroken :'( Schade aan de brommer was een kapotte band (schroef van spatbord had band doorboord).

Heb de rest van de route naar huis kunnen lopen, pas een paar uur later dat ik doorhad dat er iets aan de hand was met m'n pols.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
BJC2008 schreef op maandag 30 maart 2015 @ 05:54:
Nou wil ik natuurlijk mezelf verdedigen; de rem werkte gewoon zoals normaal, alleen doordat het glad was, draaide het wiel naar links, door de kracht die door het remmen veroorzaakt was, het uitglijden, en daardoor viel hij om, dit was echt niet omdat ik nou zo sterk geremd had.
Zit de schijfrem links of rechts of aan beide kanten in het voorwiel? Motoren hebben in de regel twee schijfremmen voor bijvoorbeeld. Maar ook met een enkele krijg je door de formaat van het wiel niet zo snel je probleem.

Je hebt geremd en omdat een scooter op winkelwagenwieltjes rijdt, klapte je stuur onverwachts om. Beter vasthouden volgende keer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJC2008
Señor Sjon schreef op maandag 30 maart 2015 @ 10:48:
[...]

Zit de schijfrem links of rechts of aan beide kanten in het voorwiel? Motoren hebben in de regel twee schijfremmen voor bijvoorbeeld. Maar ook met een enkele krijg je door de formaat van het wiel niet zo snel je probleem.

Je hebt geremd en omdat een scooter op winkelwagenwieltjes rijdt, klapte je stuur onverwachts om. Beter vasthouden volgende keer. :)
Ik denk gewoon dat het wiel vast sloeg op het wegdek, omdat het zo stroef was, en dat had mijn vespa ciao ook een keer, maar toen kwam ik er met een pleistertje van af, nu heb ik al een paar maanden de fysiotherapeut moeten bezoeken.
Pagina: 1